Hoe snel iets kan veranderen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Hoe snel iets kan veranderen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 21:29

.. Nou daar ben ik wel achter gekomen.

Dat wij geen wonder combinatie waren of die twee waarbij het altijd goed gaat, dat wisten we al. Problemen hebben we genoeg gehad en hebben inmiddels alles wel gehad.

Dat niet altijd alles goed kan gaan dat weet iedereen, maar als je zo eens rond kijkt gaat het bij de meeste wel bijna altijd goed, en waarom bij ons niet? Waarom moeten wij tegen zo'n problemen aan lopen? Waarom kunnen wij samen niks bereiken? En waarom klikt het niet? Waar heb ik dit aan verdiend?

Ik denk dat de meeste wel de frustratie van problemen kennen die moeilijk op te lossen zijn of dat het gewoon niet gaat. Bij mij zit het nu zo hoog dat ik er compleet klaar mee ben, vroeger was paardrijden of alleen al bij paarden zijn mijn allergrootste hobby, maar dit is veranderd is de rotte uren van de week. Na school stap ik al met een f""k gevoel in de trein ' ah nee ik moet dadelijk nog rijden '. Zo kan ik niet meer door, was ooit mijn roze wold was is veranderd in een hele grote donderwolk, iedere keer als ik rij erger ik mij kapot, nirt ergens precies aan maar gewoon alles, hoe ik zit, hoe ik rij, hoe zij loopt, waarom ze iets niet kan en waarom normaal aandraven niet eens meer gaat.

Nou zou je wel denken, jeetje wat een zeikerd die heeft tenminste een eigen paard, of die kan tenminste op wedstrijd. Ja inderdaad maar of dit nou t aller leukste is? Nee, niet voor mij. Ik heb mezelf vaak genoeg onder mijn kont gestamp en heel egoistisch gedacht ' ach er zou vast wel iemand zijn die zich rotter voelt' maar om nou je iedere keer groen en geel te ergeren aan een paard waarmee je eigelijk een vriendschap mee zou moeten hebben daarmee kan ik niet meer verder.

Na vandaag ben ik er klaar mee, met alles, rijden, poetsen, knuffelen, wedstrijden gewoon alles. Ik stop ermee.

Sorry voor het lange verhaal maar ik ben zo enorm boos, gefrustreerd en verdrietig dat ik het even van mij af moest schrijven.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:32

Kozbi schreef:
.. Nou daar ben ik wel achter gekomen.

Dat wij geen wonder combinatie waren of die twee waarbij het altijd goed gaat, dat wisten we al. Problemen hebben we genoeg gehad en hebben inmiddels alles wel gehad.

Dat niet altijd alles goed kan gaan dat weet iedereen, maar als je zo eens rond kijkt gaat het bij de meeste wel bijna altijd goed, en waarom bij ons niet? Waarom moeten wij tegen zo'n problemen aan lopen? Waarom kunnen wij samen niks bereiken? En waarom klikt het niet? Waar heb ik dit aan verdiend?

Ik denk dat de meeste wel de frustratie van problemen kennen die moeilijk op te lossen zijn of dat het gewoon niet gaat. Bij mij zit het nu zo hoog dat ik er compleet klaar mee ben, vroeger was paardrijden of alleen al bij paarden zijn mijn allergrootste hobby, maar dit is veranderd is de rotte uren van de week. Na school stap ik al met een f""k gevoel in de trein ' ah nee ik moet dadelijk nog rijden '. Zo kan ik niet meer door, was ooit mijn roze wold was is veranderd in een hele grote donderwolk, iedere keer als ik rij erger ik mij kapot, nirt ergens precies aan maar gewoon alles, hoe ik zit, hoe ik rij, hoe zij loopt, waarom ze iets niet kan en waarom normaal aandraven niet eens meer gaat.

Nou zou je wel denken, jeetje wat een zeikerd die heeft tenminste een eigen paard, of die kan tenminste op wedstrijd. Ja inderdaad maar of dit nou t aller leukste is? Nee, niet voor mij. Ik heb mezelf vaak genoeg onder mijn kont gestamp en heel egoistisch gedacht ' ach er zou vast wel iemand zijn die zich rotter voelt' maar om nou je iedere keer groen en geel te ergeren aan een paard waarmee je eigelijk een vriendschap mee zou moeten hebben daarmee kan ik niet meer verder.

Na vandaag ben ik er klaar mee, met alles, rijden, poetsen, knuffelen, wedstrijden gewoon alles. Ik stop ermee.

Sorry voor het lange verhaal maar ik ben zo enorm boos, gefrustreerd en verdrietig dat ik het even van mij af moest schrijven.

je kan ook een tijd of gewoon niet meer rijden? Ik heb ook een rijpaard wat ik al 2 jaar niet meer rijd doordat ik er geen zin meer in had (bij mij wel doordat ik een knieblessure heb die pijn doet na het rijden). Knuffelen, longeren, wandelen, vrijspringen etc. zijn ook leuke dingen om te doen :D mijn KWPN is gewoon een reuze shet :+

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:33

Ik ben blij voor jou, en vooral voor je paard, dat je deze beslissing gemaakt hebt.
Dit lijkt me voor beide partijen ongezond.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:35

Wat is nou precies de reden, dat jij je zo voelt?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 21:45

Marin_ka3 schreef:

T gaat gewoon niet meer, ik wil niet constant met een paard vechten om iets gedaan te krijgen, en met een rot gevoel op of afstappen.ik heb er totaal geen lol maar aan. En waarom ik mij zo voel weet ik ook niet precies.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:46

Marin_ka3 schreef:

Vraag ik mij idd ook af...
Dit is geen leuke manier om je "hobby" te moeten uitoefenen. Maar geloof me je bent echt niet de enige die zich zo kan voelen, heb vroeger ook op mijn eerste merrie ook menig keer afgevraagd waar we nou eigenlijk mee bezig waren. (voor mij door een heel boel dingen te veranderen ben ik eruit gekomen)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:51

Het kan ook zijn dat het gewoon met dit paard niet word? Het is geen schande om toe te geven dat het niet lukt en niet klikt, en op zoek te gaan naar een voor jou passend paard waardoor je weer plezier met je paard kunt hebben

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:55

Kozbi schreef:
Marin_ka3 schreef:

T gaat gewoon niet meer, ik wil niet constant met een paard vechten om iets gedaan te krijgen, en met een rot gevoel op of afstappen.ik heb er totaal geen lol maar aan. En waarom ik mij zo voel weet ik ook niet precies.

Ik heb ooit in mijn leven 't volgende geleerd; wanneer je continue tegen een 'muur' aanloopt, moet je een keer 'n andere kant opgaan.

Wat jouw betreft; In eerste instantie natuurlijk MET je paard, maar, als het niet ANDERS kan, zonder je paard.

DiscoDipp

Re: Hoe snel iets kan veranderen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 22:01

@Deess: Ook dit is al vaker gezegd door mij, en hierbij heb ik mij ook neer gelegd, niemand kan met elk paard door een deur ook ik niet. Maar mijn ouders willen haar niet wegdoen en plaats voor een amdere is er niet, dus ik ben toch maar met haar door gegaan tot dit moment waarop ik er helemaal klaar mee ben. Mijn ouders snappen op een of andere manier mijn gevoel hierbij niet en daar kan ik helaas niks aan veranderen.

@Marik_Ka3 Dat is ook iets wat ik heb geleerd en ook dat ik niet altijd alles kan helpen en of veranderen. Ik rij met haar nu bijna 4 jaar tegen een hele dikke betonnen muur aan en we gaan daar ook niet doorheen komen. Zoals ik net al zei heb ik mij hierbij neergelegd maar dat betekent dus het einde van mijn 'hobby'

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:12

:(:) Ik herken het helemaal.

Jaren aan het aan klooien geweest, paard liep niet lekker, ik zat niet lekker in mijn vel, kreeg last van mijn heupen en rug door mijn zadel en eigen zat alles wat maar tegen kon zitten dus ook echt tegen ;(

Nu na ongeveer 5 jaar sinds een paar maanden het roer volledig om gegooid, ander zadel die voor mij en mijn paard goed zat. Na jaren hoef problemen toch maar weer ijzers onder paard beslagen ( nog in geen jaren zo'n blij paard gehad!) en een nieuwe instructrische gezocht en iemand gevonden die mij weer heeft laten zien hoe fijn het is om lekker met mijn paarden bezig te zijn ( dus niet zo zeer alleen rijden, maar ook eens loswerken aan de hand en bijv. vrijheidsdressuur).

Wissel alles lekker af en verplicht jezelf niks, dan maakt het er namelijk niet leuker op!

Succes en sterkte! :(:)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:14

De manier waarop je schrijft, je OP staat me een beetje tegen maar ik begrijp het wel. Maar los van het rijden, hoe gaat het in de omgang?

Ik heb ook periodes van hele dikke muren gekend, haar ook een periode op het weiland gezet en echt helemaal terug naar 0, toen brak ze op het land haar been en moesten we nog veeeeeel Verder terug naar 0 en na maanden pas weer heel voorzichtig opbouwen.

Stop met rijden, ga terug naar 0, ga vriendschap sluiten, en bouw vanaf daar verder op.

En zo niet, ja dan niet en is het voor paard en jou beter om afscheid van elkaar te nemen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:15

Misschien helpt het je om de verwachtingen een heel stuk bij te stellen?
Wat moet je allemaal van jezelf tijdens het rijden en kan dat misschien anders? Is misschien een rondje stappen of een bosrit of rijden met losse teugel ook leuk en voldoende?
Of misschien kun je wat anders met je paard gaan proberen en kijken of jullie daar samen plezier in vinden?

Ik heb het idee dat je paard je misschien wel een enorm mooie spiegel voorhoudt en je uitdaagt om naar je eigen "moeten" te kijken :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:21

Om welk paard uit je profiel gaat het?

Ik lees daar enkel positiviteit? -O-

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:27

Als je met dit paard verder 'moet'.. Waarom dan inderdaad zo blijven doorgaan zoals je nu doet?

Ga eens grondwerken, lekker loswerken, enkele lange lijn, dubbele lange lijn en kijk hoeveel je uit je paard kan halen! Ga gewoon nergens naartoe werken, maar gewoon lekker lol met je knol hebben en gaan :)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:35

Ik snap je keuze maar heb je wel voldoende afwisseling?
Ga je wel eens de bossen in? Doe je wel eens iets anders dan rijden. Wissel af met een leuke bosrit als dit mogelijk is, of ga lekker poetsen of wat grondwerk met je paard doen.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:38

Ik heb precies hetzelfde gevoel gehad een tijd geleden!
Maar nadat ik een andere instructrice heb ging het weer veel beter en nu ga ik weer met veel plezier naar mijn paarden toe.

Vergeet niet dat je dingen niet in één keer hoeft te kunnen en zoek een instructrice die dat ook weet en bij jouw rij-stijl past. Als je dan oefeningen op maat krijgt en die 'trots-momentjes' weer ervaart als je paard het goed doet, dan wordt het al een heel stuk leuker.

Blijf vooral niet in deze bui hangen! Ik heb zelf ook veel te lang gewacht met hulp zoeken dmv een andere instructrice. Daardoor vond ik het steeds minder leuk en begon ik ook minder geduld met de paarden te krijgen (zo van 'jij rot knol, je kan niet eens fatsoenlijk een volte rijden en dan ga je me nu ook nog omver duwen?!'), wat tot nog meer frustraties leidde :+

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:41

Mariett schreef:
Als je met dit paard verder 'moet'.. Waarom dan inderdaad zo blijven doorgaan zoals je nu doet?

Ga eens grondwerken, lekker loswerken, enkele lange lijn, dubbele lange lijn en kijk hoeveel je uit je paard kan halen! Ga gewoon nergens naartoe werken, maar gewoon lekker lol met je knol hebben en gaan :)

Inderdaad! Het is duidelijk dat het voor jou op deze manier niet werkt. Doe een stapje terug, of 10 stapjes. Soms moet je achteruit om weer vooruit te kunnen.

Paardrijden bestaat niet alleen uit wedstrijden, presteren en winstpunten. Je kan ook buitenrijden/ponyvoetbal doen/longeren/springen/vrijheidsdressuur/grondwerk/mennen/....

En kijk eens wat een stormvloed aan reacties!! Bijna iedereen kent zo'n periode!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:52

Ik heren het ook bij het paard wat we hadden en ik ben uiteindelijk gestopt met hem.
Was een heel leuk paard en op de grond ging het goed, maar eenmaal in het zadel was het nadat ik een paar keer gevallen was een ramp: wegspringen, bokken, spurtjes trekken, overal van 'schrikken', dingen zoeken om te kunnen schrikken/klieren.
Ben andere paarden gaan rijden, heb hem later nog 1x gereden onder begeleiding en dat ging wel oké maar het was voor m'n moeder wel duidelijk dat we echt niet met elkaar klikten.
Paard is niet verkocht omdat m'n moeder er wel een gigantische klik mee had en zij is hem dan ook lekker blijven rijden.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 22:56

Ik kan jullie niet allemaal apart een antwoord geven dus dan maar zo.

Ik moet van mijzelf niks, ofja rijden dan.. Maar om nou 4 jaar alles in een paard te steken en niks eruit te krijgen heeft in mijn denken geen zin, we lopen constant ergens tegen aan, is dit opgelost komt er wel weer iets anders. Ik kan na 4 jaar niet eens meer een rondje normaal nageeflijk rijden, normaal aangalloperen, ik ka niet eens meer halthouden om een deken om te doen zonder dat ze 3 keer omhoog gaat. Dat het aan mij ligt dat weet ik, maar ik heb hierbij al alles veranderd en overal al een keer anders tegen aan gekeken en nog gaat het niet, wij zijn geen combinatie en wij klikken niet, onder het zadel niet en op de grond niet.

In de omgang is het geen makkelijk paard, heeft voedernijd, is ook gewoon ontiegelijk lomp maar walst gewoon over je heen. Bijvoorbeeld met poetsen, als zij hier geen zin in heeft hoef je er niet eens aan te beginnen, de hoeveelheid kopstoten zijn al niet meer op 2 handen te tellen. Vorige wrek met knotjes eruit halen nog wen bloedneus en een tand door de lip. Maar ik wil het paard niet de schuld geven.. Het ligt waarschijnlijk aan mij dat ze iets aanvoelt ofs..

Ja en dan grondwerk doen enz, ik snap dat er mensen zijn die dit geweldig vinden en ik vind het dan ook leuk om te zien maar zelf ben ik daar niet van, ik kan wel knuffelen maar zonder echt een doel te hebben wat bij mij de wedstrijden zijn of gewoon lessen heb ik geen ja motivatie ofs meer.

Wandelen gaat daarbij niet want ze wil niet aan het halster naar de straat. Mijn verwachtingen heb ik al enorm bijgesteld, zoals ik het gepland had ( lees; zo ging het ongeveer bij mijn pony) hadden we nu al op M niveau moeten zitten, of igg ergens die kant op, maar we kunnen dus niet eens meer een B proef rijden.

Het 'moeten' is bij mij nu ook de druppel, ik snap dat je niet zomaar een paard kan weg doen maar me haar kan ik zo nirt meer verder en dan zou ik dus moeten stoppen.. Dat zij zo.

En het gaat op de vos op mijn profiel (Kozbi) en ja we hebben idd met veel gedoe wel positieve mometen gehad, maar de stress, de frustratie en het vechten wat daar achter schuilt is inmiddels groter dat het beeld wat de meeste hier kennen van ons. Daarom dus ook deze keuze.

En ik ga ( ging ) vaker naar buiten, maar ook hier botsen we, op het gevaarlijke toe, gewoon geen rem hebben of ineens aan de klater gaan terwijl er toch echt niks was en keihard door denderen. Ik het haar de laatste keer zo hard tegen een boom moet en trekken om haar ook maar een beetje af te temmen dat ze letterlijk de halve boom tussen haar neusriem had.

En ook springen durf ik niet meer dat zeg ik heel eerlijk, ik ben de laatste keer zo hard gevallen dat ik niet meer durf, ik heb der alles voor aangeschaft van zadel tot borsttuig en alles, maar ik durf t niet aan.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:14

Toevallig iemand hier die dat filmpje op youtube kent van zo'n meisje die ongeveer het zelfde had?

Ze had een paard van volgens mij 5 jaar, een springpaard. En in het begin van het filmpje zie je dat het slecht ging, veel steigeren weigeren en bokken. En daarna werd het steeds erger en erger, paard begon gericht te trappen, meisje viel er vaak af, vertrouwde hem 0% meer en kon hem niet eens meer zelf naar de wei brengen.
Toen kreeg t paard een blessure en kon ze weken niet rijden. Toen zijn ze gaan wandelen etc. en kregen ze een betere band, ging ze toch grondwerken omdat ze niet anders kan. En daarna zie je hoe ze ontzettend hoog springen, hoe ze haar eerste wedstrijd rijd en zonder zadel op hem durft te zitten.

Ik kan hem niet meer vinden maar ik denk dat het misschien een mooi voorbeeld is voor TS.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:23

Claudxx schreef:
Toevallig iemand hier die dat filmpje op youtube kent van zo'n meisje die ongeveer het zelfde had?

Ze had een paard van volgens mij 5 jaar, een springpaard. En in het begin van het filmpje zie je dat het slecht ging, veel steigeren weigeren en bokken. En daarna werd het steeds erger en erger, paard begon gericht te trappen, meisje viel er vaak af, vertrouwde hem 0% meer en kon hem niet eens meer zelf naar de wei brengen.
Toen kreeg t paard een blessure en kon ze weken niet rijden. Toen zijn ze gaan wandelen etc. en kregen ze een betere band, ging ze toch grondwerken omdat ze niet anders kan. En daarna zie je hoe ze ontzettend hoog springen, hoe ze haar eerste wedstrijd rijd en zonder zadel op hem durft te zitten.

Ik kan hem niet meer vinden maar ik denk dat het misschien een mooi voorbeeld is voor TS.

https://m.youtube.com/watch?v=Jpu8v_XlvLk

Bedoel je deze?

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:33

Als ik jou was zou ik eens helemaal terug naar 0 gaan met dit paard.. ga gewoon lekker poetsen en grondwerken zonder verplichtingen, zodat jullie ook weer respect voor elkaar krijgen. Mischien ook een (nieuwe) intructrice zoeken? Dit heeft bij mij ook geholpen toen ik gefrustreerd raakte nadat het met rijden allemaal niet meer wilde. Ik snap dat je er helemaal doorheen zit maar als je dezelfde negativiteit waarmee je hier schrijft meeneemt naar je paard is het niet zo gek dat het allemaal niet wil lukken.
Ik hoop voor je dat je de lol in de hobby weer terug kan vinden :(:)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:35

Met alle dingen die je nu net opnoemt vraag ik me af is ze medisch wel in orde? Kan je niet beter een da erbij halen, klinisch onderzoek en der van der oren tot staart op de foto laten zetten?
Want als ze niet goed is kan je zoveel grondwerken als je wilt maar gaat dan niet helpen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:44

mala26 schreef:
Met alle dingen die je nu net opnoemt vraag ik me af is ze medisch wel in orde? Kan je niet beter een da erbij halen, klinisch onderzoek en der van der oren tot staart op de foto laten zetten?
Want als ze niet goed is kan je zoveel grondwerken als je wilt maar gaat dan niet helpen.

Dat vraag ik me inmiddels ook af want het is niet altijd deze ellende geweest... Misschien zit het paard niet oke in haar vel, raakt ts geïrriteerde want paard is vervelend ,paard voelt dat , en zo krijg je een cirkel

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:44