Ergernissen of ideeën paardensport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne1994_

Ergernissen of ideeën paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 13:15

Wat zijn jullie grootste ergernissen in de paardensport, of wat zou jij anders willen zien?
Het mag van alles zijn: op stal, training, wedstrijden, thuis etc.

BRAND LOS! :)

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:20

ED -> PP

bibabennie

Re: Ergernissen of ideeën paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:32

Mijn ergernis in de paardensport is toch wel dat de meeste ruiters echt totaal niet weten wat ze met het lichaam van het paard doen. Vaak zie ik paarden die 2 jaar mee op wedstrijd gaan tot het M/Z komen en dan verkocht worden want ze 'doen' het niet meer. Veel paarden lopen strak/onregelmatig of zelfs kreupel puur omdat de ruiter zich niet eerst op de ontspanning en het juiste spiergebruik van het paard let. Ohja en 2 rondjes stappen en dan gaan draven! Erger ik mij ook zo aan, alsof je je paard in de stap niet los kan rijden! Eerst 10 minuten losstappen, dan pas de rest. Of van die ruiters die gaan zitten schreeuwen op hun paard, dat paard kan er niks aan doen dat zij niet kunnen rijden...

Diana1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:28

Het gebrek aan ontspanning bij de ruiter waardoor het oaard compleet blokkeert en er vervolgens voor wordt gestraft. Sommige mensen zouden het plezier moeten terug vinden en minder moeten kijken naar prestatie

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:30

Ik zie zoveel paarden die ruiters m/v op hun rug hebben die met spierballen rijden.....en daar dan ook punten mee scoren. Dat kan toch niet?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:44

Ergernissen:
- Mensen die zo vastgeroest zitten in bepaalde ideeën over hoe je een paard moet rijden dat ze niet meer open staan voor wat het paard nodig heeft.
- Mensen die andere mensen veroordelen omdat ze het niet net zo doen als zij.
- Mensen die het beter denken te weten dan de jury, zonder daarvoor een opleiding te hebben gevolgd.
Samengevat: Mensen die alleen zwart-wit kennen, en geen grijstinten.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:50

Ik erger me aan mensen die hun paard alleen maar 'gebruiken' om te rijden en geen tijd aan grondwerk willen besteden. Ook zijn er imo inderdaad veel te veel mensen die met kracht en trekken hun paard willen 'controleren', wat vaak uit in een gestreste ruiter en een gestrest paard (soms worden ze ook nog vals ook).

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:53

Ik volg even , PWs gaat hierover !
Ik vind vooral de jury soms lastig

bibabennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:16

Jetta schreef:
Ik zie zoveel paarden die ruiters m/v op hun rug hebben die met spierballen rijden.....en daar dan ook punten mee scoren. Dat kan toch niet?

Nee, daar kan ik me ook aan ergeren! Lekke in een houding getrokken, en dan die achterhand er maar onder schoppen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:19

Mariett schreef:
Ik erger me aan mensen die hun paard alleen maar 'gebruiken' om te rijden en geen tijd aan grondwerk willen besteden. Ook zijn er imo inderdaad veel te veel mensen die met kracht en trekken hun paard willen 'controleren', wat vaak uit in een gestreste ruiter en een gestrest paard (soms worden ze ook nog vals ook).

Ik weet niet wat jij onder grondwerk bedoelt(juiste manier van longeren? ) maar buiten dat doen wij geen grondwerk en hebben we plezierige en ontspannen, goed gespierde en rechtgerichte paarden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:25

Maar wat ik dan de grootste ergernis vind is dat die mensen ze zo naar het Z rijden. Dus eigenlijk erger ik me het meest aan het vreemde beeld wat een jurylid wenst te zien.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:26

Ruiters die hun paard de schuld geven. Helaas is dit een veel voorkomend fenomeen op wedstrijden. Geen winstpunt? Dan komt dat door die rotknol.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:28

Ergenissen heb ik niet echt, wel ideeen...

Zo zou ik heel erg graag een grondwerk wedstrijd onderdeel zien verschijnen bij de officiele wedstrijden. Bij western hebben ze wel zoiets, zou het graag algemeen zien. Dat grondwerk een wat serieuzer karakter krijgt en ook echt gaat meetellen in de wedstrijdwereld. (waardoor het ook meer toegepast zal gaan worden op de rijscholen e.d. waardoor het geheel wat breder wordt).

Zouden leuke verschillende onderdelen kunnen zijn, van opdrachtjes doen voor meer de beginners (kan je je paard netjes achteruit sturen door een vormpje en ga zo maar door, soort van "can you" challange) tot hoge kwaliteit dressuur vanaf de grond. Zijn maar wat onomlijnde ideetjes natuurlijk, maar iets in die geest in verschillende vormen zou ik best heel erg leuk vind en ik denk ook dat het een echte toevoeging is voor de paardensport.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:37

Mensen die hun paard niet opvoeden en het paard dus alles mag.
Vreselijke irritante verwaande paarden vind ik dat. En de eigenaren zijn nog erger.

Zo'n blok van 600 kilo moet toch gewoon luisteren?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:48

Mensen die met 0,0 contole een springparcoure of een cross rijden. Waarbij het zo hard gaat, dat ze nog net niet verongelukken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:50

Roodvos schreef:
Ergernissen:
- Mensen die zo vastgeroest zitten in bepaalde ideeën over hoe je een paard moet rijden dat ze niet meer open staan voor wat het paard nodig heeft.
- Mensen die andere mensen veroordelen omdat ze het niet net zo doen als zij.
- Mensen die het beter denken te weten dan de jury, zonder daarvoor een opleiding te hebben gevolgd.
Samengevat: Mensen die alleen zwart-wit kennen, en geen grijstinten.

_/-\o_

Jou mag ik wel!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:54

Dat zo veel mensen nog van die hengstenkettingen gebruiken (zie de een na de ander op foto's van die fotoshoots). Het KWPN wil die dingen al tijden niet meer in de keuringsring zien, maar da's op Bokt nog niet helemaal doorgedrongen, geloof ik.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:58

Ik erger me aan mensen die persee alles LOOS willen. Bitloos, boomloos. En vervolgens alles wat niet loos is haten. Dat is nog t ergste.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:03

xCarpediem schreef:
Ruiters die hun paard de schuld geven. Helaas is dit een veel voorkomend fenomeen op wedstrijden. Geen winstpunt? Dan komt dat door die rotknol.

In de afgelopen 12/13 jaar heb ik dit maar zó weinig gezien... En ik ben erg veel op wedstrijden geweest in die jaren...

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:05

Die ''paardenopleidingen'' vind ik echte onzin en de dingen die ze daar leren kunnen ze direct afleren.
Mensen die blijven hangen in oude gewoontes
paardenmarkten
mensen die 180 pnt rijden en als ze over mogen naar de volgende klasse gelijk gaan, en daar weer iedere keer 180 rijden maar wel denken dat ze de beste zijn omdat ze inmiddels m2 rijden maar waar de punten nooit boven de 184 uitkomen. :D
paarden die weinig buiten komen
De standaard stalgrootte vind ik erg klein( een mens gaat toch ook niet de hele nacht op de wc zitten), die willen ook een groot huis

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:15

Snooki schreef:
mensen die 180 pnt rijden en als ze over mogen naar de volgende klasse gelijk gaan, en daar weer iedere keer 180 rijden maar wel denken dat ze de beste zijn omdat ze inmiddels m2 rijden maar waar de punten nooit boven de 184 uitkomen. :D

Mwah als je 180 in de B rijdt, en in de L1, L2, M1 en M2 weer dan ga je toch wel flink vooruit. :D Mensen die zich gedragen alsof ze de beste zijn vind ik sowieso flink irritant.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:32

Waar ik me vaak aan erg is onzinnige praat over hoe "hoog in het bloed" hun paard wel niet staat als een soort überexcuus voor een onopgevoede knol.
En cavia gedoe over wat er allemaal wel niet "eng" is. Vaak is de vrouwelijke eigenaar in kwestie nog banger dan het paard wat erbij hoort.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:46

Mensen die niet weten of vooral niet willen weten wat de behoeftes van een paard zijn.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:46

Diana1991 schreef:
Het gebrek aan ontspanning bij de ruiter waardoor het oaard compleet blokkeert en er vervolgens voor wordt gestraft. Sommige mensen zouden het plezier moeten terug vinden en minder moeten kijken naar prestatie

Ik sluit me hier volledig bij aan :j

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:53

Ruiters die zelf het probleem van hun paard zijn onder het rijden, maar dit zelf op geen enkele manier willen inzien en maar gaan zitten kloten mij hulpteugels, andere bitten, straffen, etc. Kortom, mensen die niet voor advies openstaan en in hun eigen wereldje vastzitten.
Ruiters die enkel een aantal keren per week komen rijden op hun paard, maar de rest van de verzorging, zoals buiten zetten etc, interesseert hun niks waardoor het paard dan aan zijn lot wordt overgelaten.
Fanatieke "natuurlijke" ruiters die hun visie aan iedereen willen opdringen en je ook nog scheef bekijken omdat jij wel met een bit rijdt en hoefijzers voor je paard hebt.