Hoe overleef ik de wachttijd voordat ik kan rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruitertje991

Hoe overleef ik de wachttijd voordat ik kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 15:34

Hallo mede paardenmensen!
Al heel mijn leven heb ik gedroomd van het kunnen paardrijden en alles wat er ook maar met paarden te maken heeft. Ik mocht nooit op paardrijden omdat het te duur is/was (begrijpelijk, maar jammer). Maar nu ik 16 ben en een baantje heb kan ik meebetalen aan de lessen!
Dus ik helemaal enthousiast een goede manege proberen te vinden en bij mijn vriendinnen informeren waarom zij nou precies op die en die manege zitten, en ja hoor! Een super leuke manege gevonden!

Alleen.. is er bij die manege een wachttijd van 7 tot 8 maanden voor de privelessen (die je als beginner moet volgen)!! En dat is balen, want ik wil er echt heel graag mee beginnen.. |(

Ik ben van plan af en toe bij de manege naar binnen te stappen en vanuit de bar naar de lessen van anderen te gaan kijken, maar ik heb nou niet geweldig veel tijd.. :(
Hebben jullie tips om deze verschrikkelijke acht maanden door te komen?

Andra_S

Re: Hoe overleef ik de wachttijd voordat ik kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:36

Een andere manege zoeken? Ze hebben vast niet allemaal zo'n lange wachttijd.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:46

Of een vriendin die je de basis kan leren ?

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:48

Misschien even rond kijken/vragen naar andere opties?!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:00

7 tot 8 maanden :wow: wooooow Dat is lang! 7 of 8 weken had ik me iets bij kunnen voorstellen, maar dit is wel erg lang.
Ik zou bij een andere manege beginnen met rijden en dan later overstappen naar de manege die je in eerste instantie wilde.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:08

Kun je wat meer vertellen over welke manege je gekozen hebt, en waar je woont? Misschien kunnen mensen je hier helpen aan leuke adresjes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:18

Jeetje wat een bizar lange wachttijd....
Welke regio zoek je wat ?

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:20

CM_ schreef:

Dat vroeg ik me ook af :)
Misschien is er een bokker die je alvast de basis wil leren (als je daar ook voor openstaat natuurlijk)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:21

Inderdaad wel een hele lange wachttijd :\ In 7/8 maanden kan je al best wel een redelijke basis leren hoor :) Als je dat op een andere manege doet of bij een vriendin kan je waarschijnlijk al een stuk sneller terecht bij de manege waar je heen wilt.

Ruitertje991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 16:25

Andra_S schreef:

Hm ja maar deze is zo leuk x) en een vriendin van mij zit er ook op :p

hielkebro schreef:

Ja maar op de manege zit je eerst aan een longe lijn en dat gaat een beetje moeilijk worden vrees ik :/ maar wel een goed idee!

jorika1986 schreef:
7 tot 8 maanden :wow: wooooow Dat is lang! 7 of 8 weken had ik me iets bij kunnen voorstellen, maar dit is wel erg lang.
Ik zou bij een andere manege beginnen met rijden en dan later overstappen naar de manege die je in eerste instantie wilde.

Ja daar zat ik ook aan te denken, maar is dat niet een beetje naar voor die manege?
Dat ik het als een soort opstapje gebruik en vervolgens weg ga?

Benfan schreef:
Kun je wat meer vertellen over welke manege je gekozen hebt, en waar je woont? Misschien kunnen mensen je hier helpen aan leuke adresjes.

Ik woon in Ede, dus ik zoek iets in Ede of Bennekom of omstreken. De manege waar ik het nu over heb is manege Foliohoeve

thanks allemaal :)

Ruitertje991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 16:30

droomy schreef:
CM_ schreef:

Dat vroeg ik me ook af :)
Misschien is er een bokker die je alvast de basis wil leren (als je daar ook voor openstaat natuurlijk)..

Dat zou natuurlijk geweldig zijn, woont er iemand in de buurt van Ede, Benekom, Wageningen of ergens anders in de buurt die dit zou willen doen voor mij? :(:)

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:34

jorika1986 schreef:

O echt? :') Waar ik eerst reed was een wachtlijst van 1/1,5 jaar :=

@ TS Ben totaal niet bekent in die regio maar misschien dat je ergens de verzorging van ponnys kunt leren?
Of een andere manege, hoewel je niet op een slechte manege moet gaan rijden omdat je anders lang moet wachten...als je de verkeerde dingen aanleert of bang wordt wordt het alleen maar moeilijker later op die andere manege(en ik spreek uit eigen ervaring helaas)

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:39

Ruitertje991 schreef:
Andra_S schreef:

Hm ja maar deze is zo leuk x) en een vriendin van mij zit er ook op :p

hielkebro schreef:

Ja maar op de manege zit je eerst aan een longe lijn en dat gaat een beetje moeilijk worden vrees ik :/ maar wel een goed idee!

jorika1986 schreef:

Ja daar zat ik ook aan te denken, maar is dat niet een beetje naar voor die manege?
Dat ik het als een soort opstapje gebruik en vervolgens weg ga?

Benfan schreef:

Ik woon in Ede, dus ik zoek iets in Ede of Bennekom of omstreken. De manege waar ik het nu over heb is manege Foliohoeve

thanks allemaal :)

Ik denk niet dat de manege daar zo over in zal zitten, er komen immers zoveel klanten, dan gaan ze er waarschijnlijk niet van wakker liggen als er 1 ruiter weggaat (tenzij het een erg kleine manege is natuurlijk)
Waar je wel aan moet denken is dat er natuurlijk een kans is dat je in die 8 maanden je gaat hechten aan bepaalde paarden en andere ruiters en dan kan afscheid zwaar vallen...maar ook dat verschilt per persoon natuurlijk :)

Marouss91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:08

In de tussentijd ergens anders lessen?

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:22

Misschien dat je stal Eikelboom kan proberen? Deze zit in Wageningen.
Foliohoeve vind ik zelf niet zo'n heel groot succes op gebied van paarden welzijn en hun paardenmanagement. Bij stal Eikelboom ben ik zelf nog nooit geweest, maar fiets er wel regelmatig langs

Ruitertje991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 15:43

LittleMissMe schreef:
Misschien dat je stal Eikelboom kan proberen? Deze zit in Wageningen.
Foliohoeve vind ik zelf niet zo'n heel groot succes op gebied van paarden welzijn en hun paardenmanagement. Bij stal Eikelboom ben ik zelf nog nooit geweest, maar fiets er wel regelmatig langs

Ja daar had ik ook al over nagedacht, maar daar zit een oud vriendin waar ik ooit ruzie mee heb gehad dus dat vind ik een beetje awkward

Ik zit er nu over te denken misschien (alleen voor de privelessen) naar De Nieuwe Heuvel in Lunteren te gaan. Weet iemand meer van deze manege? Hij rekent voor de privelessen wel €2.50 meer dan de Foliohoeve...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:48

7-8 maanden wachttijd bij de folio? Dat meen je niet? :wow:
Ik kon er de week erna al terecht en mijn vriend afgelopen zomer (0 ervaring dus eerst privéles) kon ook meteen terecht.

Ik vind stal eikelboom dan weer slecht lesgeven, dus dan zou ik eerder verder oriënteren. Ik kan zo even niemand verzinnen die op haar eigen paarden lesgeeft waar je die 7 maanden kan overbruggen.

Zelf vind ik de woelige stal een erg goede manege! Bij beginners wordt de basis niet overgeslagen, eerste les heb je ook een knoop in de teugels en moet je eerst leren voelen en kijken hoe je evenwicht is, zit in Ede.
Laatst bijgewerkt door Selina op 12-10-15 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:58

Kan je niet zoeken naar een kleinschalige stal in de buurt? Zo heb ik western leren rijden op het paard van mijn instructrice bij haar aan huis. Betaalde er ook wel wat meer voor dan wanneer ik op de manege had gelest, maar de kwaliteit was dan ook wel een STUK beter! Ik ging om de week totdat ik 18 werd, toen ging ik wekelijks omdat ik zelf heen kon rijden :) Stal was 20 minuten met de auto. Maar die lessen hebben zijn vruchten wel echt dubbel en dwars afgeworpen :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:02

Maneges zat in deze regio!

Misschien kun je bij de Blauwendraad in Rhenen kijken? Ik sta daar vlakbij en zie geregeld ook groepen op buitenrit gaan.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:08

Ik raad zelf ook Stal Eikelboom aan. Rijd hier al jaren met plezier en de paarden worden helemaal top verzorgd, dit laatste valt mij altijd erg tegen bij de Folio, al is het al heel wat jaartjes terug dat ik daar eens kwam. Als je op 'n andere dag gaat rijden, is er zeer kleine kans dat je die 'vriendin' tegen gaat komen? :)
Verder heb je ook nog Manege Quadenoord in Renkum, en inderdaad zoals Kaitlyn zegt Blauwendraad in Rhenen.
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 12-10-15 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:08

Woelige stal hoor ik ook goede verhalen over!
Bij Blauwendraad moet je echt een klik hebben met de eigenaar/instructeur. Die lag mij niet zo. Lessen waren wel fijn.
Quadenoord in Renkum zou je eventueel ook nog kunnen kijken, heb ik ook alleen maar positieve verhalen over gehoord.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:13

Ik vind de wachttijd niet lang, ik heb langer op de wachtlijst gestaan bij een manege.

Vaak met die vriendin mee gaan en lekker poetsen en tutten? :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:29

Quadenoord is inderdaad ook leuk en groot voordeel (volgend voorjaar) is dat de uitrijmogelijkheden daar echt vele malen beter zijn dan bij de foliohoeve.

Ik ken in mijn directe omgeving wel 2 verschillende mensen die een zeer negatieve ervaring hebben met de blauwe draad, zijn daar geweest voor eenmalige dingen en werden op paarden gezet die vrij gevaarlijk gedrag vertoonden. Imo kan dat niet als je niet weet of iemand wel of niet kan rijden :n

Ik zou me er trouwens niet zoveel van aantrekken wie waar rijdt, hoe groot is de kans nu helemaal dat je net daarbij in de les komt?

Ruitertje991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:36

Bedankt voor al jullie reacties lieve mensen <3
Ik denk dat ik idd eerst dan maar naar een andere manege ga ofzo. Ik hoor veel goeds over de Woelige Stal en de Nieuwe Heuvel, dus daar zit ik nog tussen te twijfelen, voor welke zouden jullie kiezen?

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:40

Woelige stal heb ik geen ervaring mee.

Nieuwe heuvel is leuk om te starten!!

Balen dat er bij de folio zo'n lange wachtlijst is :oo
Ik heb er zelf tot 6 jaar terug ongeveer gereden.
Snap dat je daar graag heen wilt!