Paard overleden na aanrijding met auto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Paard overleden na aanrijding met auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 12:07

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151007_01907088

Bah, alweer zo'n vreselijk nieuws. :=

"In Gijverinkhove bij het West-Vlaamse Alveringem is dinsdagavond een ruiter, een meisje van 14 jaar, zwaargewond geraakt bij een ongeval met een wagen. Het paard overleed ter plaatse.
De feiten vonden dinsdagavond omstreeks 20 uur plaats in de Groenestraat, in de buurt van een manège, in Gijverinkhove. Het veertienjarige meisje reed met haar paard door het donker toen ze werd aangereden door een wagen met daarin een koppel. De tiener en het paard werden over de wagen geslingerd. Het meisje raakte zwaargewond en werd afgevoerd naar het ziekenhuis. Het paard overleefde de klap niet.

De bestuurder van de wagen had gedronken. Zijn rijbewijs werd ingetrokken voor 15 dagen. Volgens de eerste vaststellingen was het paard dan weer niet verlicht en reed de jongedame wellicht aan de verkeerde kant van de baan. Er is een deskundige aangesteld om meer duidelijkheid te scheppen."

Na een gezond meningsverschil met een vriendin van mij, vraag ik even hier wat jullie ervan vinden.
Ruiter is toch (ook) in fout, gezien ze geen verlichting droeg en hoogstwaarschijnlijk aan de verkeerde kant van de weg liep? Ik praat het dronken rijden van de bestuurder absoluut niet goed, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je op de weg gaat (met paard) zónder verlichting?

Wat vind Bokt?
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 08-10-15 08:53, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:08

Beide waren ze in de fout..

Wel vreselijk nieuws inderdaad : :(

Lau

Re: Dronken bestuurder botst op ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:10

Beide fout.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:11

om 20 uur is het toch nog niet volledig donker, als je dan over een verlichte weg rijd snap ik dat je zonder verlichting gaat. Ook lijkt het me dat we niet zo sne kunen oordelen over aan welke kant ze reed. Het paard kan altijd nog opzij gesprongen zijn door de aankomende auto of door de klap...

De bestuurder mag wel wa t langer zijn rijbewijs kwijt zijn! dronken achter het stuur, de vriend van een meisje vermoord en meisje zwaargewond...

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:13

Om 20u is het hier toch al TE donker om nog zonder licht buiten te komen hoor...

Lijkt mij inderdaad ook een fout van allebei.
Hoe haal je het inderdaad in je hoofd om zonder licht de baan op te gaan te paard, maar ook evengoed: hoe haal je het in je hoofd om drunken achter het stuur te kruipen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:13

LOLLYYwood schreef:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151007_01907088

De bestuurder van de wagen had gedronken. Zijn rijbewijs werd ingetrokken voor 15 dagen. Volgens de eerste vaststellingen was het paard dan weer niet verlicht en reed de jongedame wellicht aan de verkeerde kant van de baan. Er is een deskundige aangesteld om meer duidelijkheid te scheppen."[/i]

Er staat dat de bestuurder van de wagen had gedronken. Er staat niet dat hij de maximale toegestane hoeveelheid heeft overschreden en ook niet dat hij dronken was. Ik zou dus (nog) niet willen zeggen dat beide in de fout waren. Heeft de bestuurder teveel gedronken of was hij inderdaad dronken dan hoorde hij zowiezo niet achter het stuur te kruipen.
Het onverlicht rijden en aan de verkeerde kant van de weg is natuurlijk ook heel onverstandig. Hoop dat het snel goed gaat met het meisje. Zonde van het paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:17

Tja, het is makkelijk wijzen, maar ik snap ook nooit wat mensen in het donker op straat moeten. Weggebruikers verwachten je soms niet, of zien juist door de schemer net genoeg om niet volledig erop te letten. Verschrikkelijk dat het paard hierdoor omgekomen is, wellicht met wat verlichting en een hesje was het de autobestuurder (al dan niet dronken) wel opgevallen...

Maar goed, ik heb hier ook volwassenen aangesproken die zonder veiligheidsspullen op een polderweg gaan rijden. Dat je zelf niet om je veiligheid geeft; prima. Maar naar je paard ben je het gewoon verschuldigd. Tegenwoordig heb je bij de action al lichtjes en bandjes voor een paar eurie...

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:18

Verkeerde smiley vermoed ik.

Brrr, dat is inderdaad verschrikkelijk. Hopelijk gaat het snel weer beter met het meisje, al zal ze nog wel even tijd nodig hebben om het verlies van haar paard te verwerken.

Als autobestuurder is het vaak ontzettend moeilijk om andere weggebruikers zonder verlichting te zien. Ik besefte dit ook maar pas ten volle toen ik zelf met de auto begon te rijden. Als voetganger/fietser zie je vaak meer in het donker, ik ging er altijd vanuit dat autobestuurders minstens evenveel zagen, en zelfs nog meer omdat zij betere lichten hadden. Niets is minder waar...

Aangezien het rijbewijs van de bestuurder werd ingetrokken vermoed ik dat wel de maximale toegestane hoeveelheid overschreden was. Onbegrijpelijk...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:37

Wij hebben zelf ooit al eens alles moeten dichtslaan voor een volledig onverlicht paard + ruiter. Ik kan je verzekeren, daar gaat je hart van in je keel zitten hoor. :n Ik dénk er nog niet aan om zonder verlichting langs straat te gaan met mijn paard als het begint te schemeren.

Dat gezegd zijnde : arm kind, zoiets wil je niet meemaken. :(:) Je maatje ineens weg en zelf een behoorlijk trauma. Ik hoop dat ze er bovenop geraakt.

Drinken en autorijden valt niet goed te praten. Beiden zijn hier in fout, vind ik - de impact voor het meisje is wel oneindig keer pijnlijker. :(:)

En een 14-jarige ? Waar zijn de ouders, die haar zonder verlichting de baan laten opgaan ??

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:55

ik rij ook op een manege met mijn paard en dat is tegen over de stal en alleen al voor het oversteken gebruik ik reflectie om dat ik het toch een beetje te drukke weg is op de tijdstip van 19:30 en door hele hoge hagen geen zicht is over de weg.
en ik vind het ook verre van slim dat het meisje geen licht had en of reflectie. voor de bestuurder van de auto die had niet moeten drinken en goed moeten opletten wat er voor zijn neus gebeurd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:03

Een triest ongeval, waar beiden waarschijnlijk schuldig aan zijn... wat de zichtbaarheid van het paard betreft: reflectie alleen is niet genoeg... reflectie werkt alleen vanuit een bepaalde hoek en is vaak op het laatste moment pas zichtbaar.
Verlichting is beslist nodig, het wordt hier rond 7 uur al donker.

Maar hoe dan ook, in Nederland ben je tegenwoordig zwaar de klos als je met een flinke slok op bij een ongeluk betrokken raakt. Vaak is de redenatie van de rechter dat de persoon in nuchtere toestand waarschijnlijk meer tijd had om te reageren en de aanrijding te voorkomen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:56

Arm kind.. Onverantwoord dat ze niet verlicht langs de weg zijn gegaan. En of de schuld daarvan nu bij haar of haar ouders ligt.. Vind het vragen om ongelukken, men zegt altijd; het gebeurd mij toch niet. Helaas in dit geval..

En ja.. Tussen iets gedronken hebben en dronken zijn zit een groot verschil. Misschien waren het maar 2 biertjes, was de man volledig helder, misschien was hij ladderzat of op de grens van 'aangeschoten' zijn. Over zijn schuld kan ik dus niks zeggen.

Hopelijk voor iedereen een leer om verlicht op pad te gaan..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:04

Cioccolato schreef:
En ja.. Tussen iets gedronken hebben en dronken zijn zit een groot verschil. Misschien waren het maar 2 biertjes, was de man volledig helder, misschien was hij ladderzat of op de grens van 'aangeschoten' zijn. Over zijn schuld kan ik dus niks zeggen.

:n not done. Ook 1 biertje beïnvloed je reactievermogen meer dan je denkt. Bij elk biertje dat je meer drinkt gaat het er echt niet beter op worden. Je kan dan zeggen, hij was niet dronken. Maar wat als hij helemaal niet gedronken had en net een fractie van een seconde eerder had gereageerd wat zijn remweg met een aantal meters langer had gemaakt en dus op tijd tot stilstand had komen te staan.
Drinken en het verkeer, ik doe het niet, stap ook liever niet bij iemand in de auto die 2 biertjes op heeft.

Van het meisje sluit ik me aan bij Singa. Pas dat is scooter ging rijden besefte ik hoe slecht je iemand zag zonder verlichting en het irriteerde me mateloos. Dit besef kwam dus pas met 16 jaar. Het is niet geheel gek als je dat als kind denkt en alleen even de weg over wil steken of langs de weg om in recreatie gebied te komen want "Het is maar een klein stukje en ze zien me toch wel"
Daarnaast zou het ook nog zo kunnen zijn dat ze redelijk vroeg weg was gegaan, maar onverwacht gewoon langer onderweg was dan gepland. Hierdoor geen verlichting meegenomen en proberen zo snel mogelijk op stal te komen. Het is allemaal speculeren je weet het niet.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:13

Tja in Belgie nemen ze het niet zo nauw met alcohol achter het stuur.
Verder vind ik het ook niet slim van het meisje om geen reflecterend materiaal te dragen (of een simpel fietslampje).

Maar beide zitten fout. Hoop dat het meisje goed hersteld en de schrik te boven komt!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:19

nontie schreef:
Verder vind ik het ook niet slim van het meisje om geen reflecterend materiaal te dragen (of een simpel fietslampje).

Maar beide zitten fout. Hoop dat het meisje goed hersteld en de schrik te boven komt!

Dit is de 2e keer in 2 dagen dat ik die opmerking voorbij zie komen (geen idee of die andere ook van jou kwam). Hoe kom je er in godsnaam bij dat Belgen dat meer zouden doen? Nederlanders zijn niet heilig hoor, en zijn zat Belgen die gewoon niet achter het stuur kruipen als ze gedronken hebben, net als er Nederlanders zijn. Zo zijn er ook onverantwoorde Nederlanders die wel dronken achter het stuur kruipen, net zoals er zo Belgen zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:22

tja...ik vind zo wie zo dat een te hoog promilage meteen moet leiden tot nooit meer mogen rijden.
Aan de andere kant snap ik niet waarom je in het donker met een paard naast een weg gaat lopen...zonder verlichting,of iets.Je kunt overal reflecterende bandages dekjes weet ik wat kopen.Hoe dom kun je zijn.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:31

Verschrikkelijk arme meid.. :n

Ik vind ook dat het rond 20:00 nou niet pikke donker is al? Het wordt dan inderdaad wel snel donker maar misschien was het meisje wel onderweg naar huis al?
Bovendien vind ik niet dat we het meisje echt wat kunnen verwijten, ja het is dom maar ze is wel pas 14. Iemand anders had haar hierop moeten wijzen, misschien had ze er niet bij stilgestaan dat dit dom was. Of was het zovan 'ach dat kan wel,' net als die mensen wie denken 'ik kan wel even zonder cap rijden, gaat vast goed.'
Plus misschien reed ze aan de verkeerde kant van de weg zodat ze het tegemoet komende verkeer kan zien.

Als die man echt over de grens gezeten heeft dan mag hij toch een flinke straf krijgen van mij hoor, ocharm ik kan me niet eens voorstellen hoe pijnlijk dit moet zijn voor die arme meid.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:06

Zoe_97 schreef:
nontie schreef:

Dit is de 2e keer in 2 dagen dat ik die opmerking voorbij zie komen (geen idee of die andere ook van jou kwam). Hoe kom je er in godsnaam bij dat Belgen dat meer zouden doen? Nederlanders zijn niet heilig hoor, en zijn zat Belgen die gewoon niet achter het stuur kruipen als ze gedronken hebben, net als er Nederlanders zijn. Zo zijn er ook onverantwoorde Nederlanders die wel dronken achter het stuur kruipen, net zoals er zo Belgen zijn.

Die opmerking kwam toen niet van mij, maar ik weet welk topic je bedoelt, van die man die op de gevel van huis was geknald met zijn gloednieuwe bmw en zijn dronken hasses?

Ik zeg ook niet dat Nederlanders heiliger zijn, valt alleen bij Belgen vaker op, ook omdat ik de straffen ook lager vind. Maar dan vind ik de straffen in Nederland ook nog steeds te laag.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:08

nontie schreef:

De grap van de dag. Lekker hoor, je woont niet eens in België maar weet wel dat wij dronken achter het stuur kruipen? Tuuurlijk ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:55

nontie schreef:
Zoe_97 schreef:

Die opmerking kwam toen niet van mij, maar ik weet welk topic je bedoelt, van die man die op de gevel van huis was geknald met zijn gloednieuwe bmw en zijn dronken hasses?

Ik zeg ook niet dat Nederlanders heiliger zijn, valt alleen bij Belgen vaker op, ook omdat ik de straffen ook lager vind. Maar dan vind ik de straffen in Nederland ook nog steeds te laag.

jup, dat topic bedoel ik. Ik blijf het zelfs een lichtelijk racistische opmerking vinden om te stellen dat belgen maar allemaal dronken rijden en nederlanders heilige boontjes zouden zijn. Komop zeg, maak dat een ander wijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:37

Ze zegt niet dat alle belgen dronken achter het stuur zitten. Ze schrijft dat in België het niet zo nauw wordt genomen met alcohol achter het stuur. Er kan hoog of laag gesprongen worden maar de normen hier in België zijn echt een stukje anders dan in Nederland. Hier wordt het sociaal meer geaccepteerd. En tussen een pintje en stomdronken zit een wereld van verschil. (Wat mij betreft niet eigenlijk, elke pint is er een teveel om te rijden.)

Ondanks alles is dit misschien niet het juiste topic om er over te discussiëren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:37

Judith_ schreef:
Ze zegt niet dat alle belgen dronken achter het stuur zitten. Ze schrijft dat in België het niet zo nauw wordt genomen met alcohol achter het stuur. Er kan hoog of laag gesprongen worden maar de normen hier in België zijn echt een stukje anders dan in Nederland. Hier wordt het sociaal meer geaccepteerd. En tussen een pintje en stomdronken zit een wereld van verschil. (Wat mij betreft niet eigenlijk, elke pint is er een teveel om te rijden.)

Ondanks alles is dit misschien niet het juiste topic om er over te discussiëren.

Dan weet ik niet met wat voor mensen jij uitgaat, maar bij ons worden er absoluut niet gereden en gedronken. Dat wordt dus ook verre van geaccepteerd in mijn geval, het is absoluut niet waar dat het bij ons meer sociaal geaccepteerd wordt hoor. Bij mensen 'van de oude stempel' wel ja, maar bij de jongere generaties is daar meestal geen sprake van.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:46

Als je buiten rijd op je paard heb je veel minder besef van hoe donker het al is dan wanneer je op dat moment in de auto zit. Zelf ervaren met stalgenoten onderweg die je dan pas op het laatste moment ziet opdoemen. Dus dan altijd meteen even gemeld.

Wat is eigenlijk goede of verkeerde kant van de weg? Bij mij hangt dat er vanaf wat het veiligst is, dus ik rijd waar een bredere berm is of niet aan de kant met een diepe sloot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:54

Welk ouder laat zijn dochter van 14 alleen in donker over straat lopen met een paard zonder verlichting?
Sorry dat zeg meer ben zelf nooit zo fan van om mindere jarige alleen met een paard op de openbare weg te laten rijden.
Al is het wel verschrikkelijk ongeluk |(

Zelf vindt ik dat automobilisten nooit sneller moeten rijden dan de hoeveelheid zicht dat ze hebben.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:10

simodi schreef:
Als je buiten rijd op je paard heb je veel minder besef van hoe donker het al is dan wanneer je op dat moment in de auto zit. Zelf ervaren met stalgenoten onderweg die je dan pas op het laatste moment ziet opdoemen. Dus dan altijd meteen even gemeld.

Wat is eigenlijk goede of verkeerde kant van de weg? Bij mij hangt dat er vanaf wat het veiligst is, dus ik rijd waar een bredere berm is of niet aan de kant met een diepe sloot.

Je moet altijd rechts lopen, op die manier heb je veel minder risico op een frontale aanrijding. Maar uiteraard is dat geen garantie op een goede afloop, zo blijkt. Dus om het nou de 'goede' kant van de weg te noemen... Ik snap in ieder geval waar je vandaan komt.