bijzetteugel voor jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SharonCatch

bijzetteugel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 06:28

Hallo,
Mijn paard is nu al best wat weken onder het zadel en is 3 jaar. Nu vroeg ik me af is het verstandig om een bijzetteugrl te gebruiken om zijn hoofd naar beneden te krijgen?
Hoor het graag mvg Sharon :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: bijzetteugel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:42

Euh nee dat is niet verstandig.

Gewoon langzaam de training oppakken en les nemen en dan zakt dat koppie vanzelf wel.
Pony moet eerst leren op eigen benen te lopen en zijn gangen te ontwikkelen.

Waarom zou je er gelijk een hulpteugel aan willen hangen :?

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:42

Neem een instructeur.. stel je vragen aan hem, helemaal met betrekking tot jonge paarden en bijzetteugels. ;-)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:43

Dan zou ik aan de dubbele longe beginnen of Longeerhulp. Voordat je wat kan gaan vragen moet je paard wel goede voorwaartse drang hebben en goed reageren op het been. Longeren met bijzet is niet de oplossing om je paard met zijn hoofd naar beneden te krijgen, dan dwing je het af. En geloof me, een jong paard die dat nog nooit heeft omgehad kan flink gaan staken met bijzet om.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:44

Simpel antwoord :nee. Probeer het eerst zonder. Ik word altijd kriebelig al meteen naar hulp teugels word gegrepen. Als je nual naar hulpmiddelen moet grijpen is dat wel heel vroeg

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:45

Bellatrix schreef:

Gewoon langzaam de training oppakken en les nemen en dan zakt dat koppie vanzelf wel.

Dubbele longe en longeerhulp is een goed hulpmiddel om je paard op eigen benen te laten lopen en laag te kunnen instellen. Een Longeerhulp is consequenter dan een ruiter

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:47

Maar Batlow, er staat nergens dat het enkel om longeren gaat?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:50

Omdat met bijzet rijden onder het zadel iets is wat ik nooit zou doen, raad ik het aan om bij te pakken tijdens het longeren.

(Bij bijzet denk ik altijd aan longeren, nooit onder het zadel...)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:52

Ik begrijp jou en ik ben het volkomen met je eens. Alleen weet ik niet of ts het ook enkel over longeren had.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:53

Ik nam aan dat de TS het over onder het zadel had. :+
Als ze het over longeren had neem ik mijn woorden terug.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:55

Iris82 schreef:
Ik begrijp jou en ik ben het volkomen met je eens. Alleen weet ik niet of ts het ook enkel over longeren had.

Nee dat is mijn interpretatie fout geweest denk ik! Maar dan alsnog het advies NIET te rijden met bijzet onder het zadel (veel paarden in mijn omgeving gezien die altijd met slof werden gereden...) omdat je hier je paard zeker wel kan verpesten en je later veel moeite moet doen om het op te lossen

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 07:35

Bellatrix schreef:
Ik nam aan dat de TS het over onder het zadel had. :+
Als ze het over longeren had neem ik mijn woorden terug.

Onder het zadel

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 07:41

Batlow schreef:
Iris82 schreef:

Nee dat is mijn interpretatie fout geweest denk ik! Maar dan alsnog het advies NIET te rijden met bijzet onder het zadel (veel paarden in mijn omgeving gezien die altijd met slof werden gereden...) omdat je hier je paard zeker wel kan verpesten en je later veel moeite moet doen om het op te lossen

Oke dan lijkt het me idd niet verstandig.
Ook niet met longeren?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:49

Niet bijzetten onder het zadel. Wil je er wel per se iets aan hangen of loopt je paard met een onderhals erop, gebruik dan aan een losse martingaal of een goed afgestelde thiedemanteugel.

Eigenlijk... hoort iemand die zo'n vraag stelt niet op een groen paard.

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 07:51

Bellatrix schreef:

M'n paard loopt al goed op eigen benen zijn training is nu van stap naar halthouden en van draf naar stap, doet hij erg goed licht aan de hulpen en licht te rijden. Als ik ga galopperen dan ga ik weer naar mijn manege toe in de buurt en dan neem ik privé les dat hij alles goed goed aanleert.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:51

Bijzetten onder het zadel kan echt heel gevaarlijk zijn, als het paard gek doet/steigert kan hij zijn evenwicht niet houden en omklappen (meegemaakt). Onder het zadel zou ik er echt niets aan hangen (hooguit een losse halsverlenger).

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 07:54

Lante schreef:
Niet bijzetten onder het zadel. Wil je er wel per se iets aan hangen of loopt je paard met een onderhals erop, gebruik dan aan een losse martingaal of een goed afgestelde thiedemanteugel.

Eigenlijk... hoort iemand die zo'n vraag stelt niet op een groen paard.

Nou het ging mij er meer om van als ik dat wil proberen wat dan het verstandigste is. Heeft er niks mee te maken dat ik inweze niet op een groen paard moet. Heb hem zelf beleert en vraag alleen wat mensen wat hun ervaring is of wat zij er van denken :D

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 07:55

Sheran schreef:
Bijzetten onder het zadel kan echt heel gevaarlijk zijn, als het paard gek doet/steigert kan hij zijn evenwicht niet houden en omklappen (meegemaakt). Onder het zadel zou ik er echt niets aan hangen (hooguit een losse halsverlenger).

Bedankt ik ben er nu wel uit dat ik het niet doe je kunt idd ook te snel willen. Wat ik nu allemaal heb gelezen wil ik niet meemaken en hem niet verpesten hij heeft nog geen stap verkeert gedaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:59

Wat is dan het probleem waardoor je een bijzetteugel overweegt? Houdt hij iets vast? Als hij zijn hoofd te ver naar beneden draagt, kan hij van achteren ook niet goed ondertreden en dat lijkt me in deze fase ook erg belangrijk :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:01

Je wilt zijn hoofd naar beneden krijgen en dat getuigt al niet van veel verstand.. Dan doe je niet met bijzet. Eerst fatsoenlijk stappen draven eventueel galop. Als je paard pas goed aan het been is kan je daar mee beginnen. Dat is wachten op het juiste moment. Mijn huidige 4-jarige heb ik ook zelf beleerd zonder verstand ervan, maar heb het samen gedaan met iemand die er wel verstand van heeft, kan ik je aanraden om ook te doen

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:04

Sheran schreef:
Wat is dan het probleem waardoor je een bijzetteugel overweegt? Houdt hij iets vast? Als hij zijn hoofd te ver naar beneden draagt, kan hij van achteren ook niet goed ondertreden en dat lijkt me in deze fase ook erg belangrijk :)

Hij zet zijn onderbenen mooi onder de masa de reden dat ik dat wou is om zijn kopie wat meer naar beneden te werken als ik de hulp geef om zijn hoofd naar beneden te doen reageerde hij amper dan doet hij desteeerder zijn hoofd naar boven dan naar beneden. Ik ben heel voorzichtig met zijn mond en wil dus niet ruw zijn

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:14

Sheran schreef:

Jij mag je ook wel eens beter verdiepen in de biomechanica en training van het jonge paard voor je anderen van foutief advies voorziet. Vast goed bedoeld, maar volledig fout. Onderbeen kan prima ondertreden in voorwaarts - neerwaarts. Je moet zorgen dat het paard over de rug (daar zit iemand op, dus moet het paard goed leren gebruiken) in balans op eigen benen maar de hand toe loopt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:16

Eerste vraag; wat is de reden waarom jij een bijzetteugel wil gebruiken? Houd ie zijn hoofd gewoon omhoog, schud ie met zijn hoofd?

Mijn jonkie heeft voor het zadelmak maken al aan de longe gelopen met longeerhulp om sterker te worden. Zoiets lijkt me in eerste instantie beter om mee te beginnen dan gelijk een hulpteugel eraan te gooien. Met longeren maak je jonge paarden op een fijne manier sterk! Maar het ligt ook even aan de reden waarom..

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:17

Lante schreef:
Sheran schreef:

Jij mag je ook wel eens beter verdiepen in de biomechanica en training van het jonge paard voor je anderen van foutief advies voorziet. Vast goed bedoeld, maar volledig fout. Onderbeen kan prima ondertreden in voorwaarts - neerwaarts. Je moet zorgen dat het paard over de rug (daar zit iemand op, dus moet het paard goed leren gebruiken) in balans op eigen benen maar de hand toe loopt.

Oké en dat kan toch ook bij een goede instructeur of moet je naar iemand toe die echt voor dat jonge spul rijd

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:19

Cioccolato schreef:
Eerste vraag; wat is de reden waarom jij een bijzetteugel wil gebruiken? Houd ie zijn hoofd gewoon omhoog, schud ie met zijn hoofd?

Mijn jonkie heeft voor het zadelmak maken al aan de longe gelopen met longeerhulp om sterker te worden. Zoiets lijkt me in eerste instantie beter om mee te beginnen dan gelijk een hulpteugel eraan te gooien. Met longeren maak je jonge paarden op een fijne manier sterk! Maar het ligt ook even aan de reden waarom..

Hij loopt prima het enige is dat ik zijn hoofd niet nar beneden krijg met rijden alleen met logeren