Hoe zie je of een paard hoog opgooit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dungen

Hoe zie je of een paard hoog opgooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 20:32

Hoi bokt,

Op mijn vrije vrijdag avond zit ik weer eens paardjes te kijken op de markt. Daar bedenk ik dan bij of het een paard zou zijn welke ik zou kiezen :P Maar ik zou niet graag een paard willen welke hoog opgooit. (Niet dat ik serieus op zoek ben overigens := )

Nu vraag ik me af kan je zien vanaf een (stand)foto of een paard hoog op gooit? En zo ja hoe :Y)

Myrthe64

Re: Hoe zie je of een paard hoog opgooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:41

Nou volgens mij niet haha, al ben ik geen expert ofzo. Van een filmpje zou je het wel kunnen inschatten en misschien een heel klein beetje van een draffoto, maar een standfoto niet lijkt me.

Not sure ;)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:43

Ik zou dus geen paard willen dat hoog opgooit, niet uit te zitten :=

Maar op een foto is dat moeilijk te zien geloof ik.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:46

Ik heb ze wel graag hoog op gooien :D zit niet fijn, maar ze kunnen meestal wel lopen!

Aan een foto zie je het niet, maar grote paarden gooien meestal hoog op en paarden met veel (knie)actie in de benen.

Mijn paard is 1.82 m met veel tuigbloed erin, dus die zit niet lekker, maar loopt wel apart :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:46

Vanaf een foto is dat niet te zien. Dan moet je echt een filmpje opvragen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:48

listiglistje schreef:
Ik heb ze wel graag hoog op gooien :D zit niet fijn, maar ze kunnen meestal wel lopen!

Aan een foto zie je het niet, maar grote paarden gooien meestal hoog op en paarden met veel (knie)actie in de benen.

Mijn paard is 1.82 m met veel tuigbloed erin, dus die zit niet lekker, maar loopt wel apart :D

Tuiger van mij gooit ook hoog op, vind ik juist lekker zitten, maar of dat aan een standfoto te zien is?..

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:49

dat ze goed kunnen lopen klopt, maar ik heb liever een paard waar ik goed op kan zitten en minder spectaculair loopt, dan dat ik zit te stuiteren op een paard met geweldige gangen.

Mijn ruin van 1.75 gooit niet heel hoog op, heeft wel lekkere ruime gangen :)

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:50

Je kan het best aardig zien aan de knie actie idd... En kijken of er tuigbloed achter zit. Op film natuurlijk nog beter, zeker als er iemand in doorzit :)
Ik heb zelf ook een tuiger, wel dressuurgereden, tis even wennen maar daarna prima te zitten hoor. Wel altijd lekker veel 'show' :D grootte zegt niet altijd wat, die van mij is 1.54

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 21:06

Een filmpje is inderdaad vaak goed te zien. Sommige beweging foto's zie je het ook goed. Maar het valt dus bijna niet te zien in stand. Jammer :=

Ik kan trouwens niet wennen aan 'echt' hoog opgooien. Ik zit liever comfortabel dan een 'wow' factor. Maar goed ik heb ook geen wedstrijd ambitie.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:22

TAO -> PP

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:55

Zonder filmpje of duidelijke actie foto's (op juiste moment) is het vooral kijken naar het bloed dat ie heeft of lijkt te hebben. Tuiger, hackney, fries, gelders, groningers. Zou kunnen betekenen dat het paard hoger op gooit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:50

Paarden in het rechthoekmodel,dus met een lange rug, hebben vaak een vlakke draf, of zijn in elk geval wat comfortabeler om op te zitten.Denk anders eens aan een gangenpaard,die zijn gefokt om gemakkelike gangen te hebben.

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:09

Ik heb twee verschillende paarden: Merrie van 1.75 die lekker zit en niet hoog opgooit (nou ja gemiddeld). En een merrie die de achterhand echt actief gebruikt. Bij haar moet ik ook altijd mijn
gevoel van zit even terug vinden. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:12

Als ze niet uit te zitten zijn, zijn ze niet correct gereden. :) Ook hoog op gooiende paarden kunnen fijn zitten als ze correct lopen. Knie-actie zegt niks. Heb eentje die heel vlak liep toen ie kwam en toen was er niet op te zitten. Nu zit er een fijn knie'tje in en ding zit als een zetel. :) Merrie loopt met veel knie-actie en ook die zit als een zetel. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:21

Mijn ervaring: dat weet je pas als je erop kan rijden. Soms denk je dat een paard hoog op zal gooien; valt het reuze mee als je erop zit. Andere keer denk je dat het paard redelijk vlak loopt, blijkt die best moeilijk uit te zitten. Heeft alles met lichaamsgebruik en/of losgelassenheid te maken. Wat ze met de benen doen zegt niks. Lichaamsgebruik onder het zadel is bepalend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:37

En toch ken ik ook paarden die groot waren en flink wat knieactie hadden, die je amper onder je voelde lopen/bewegen... En ook paarden met vlakken gangen die je echt uit t zadel gooide... Ik denk dat, als je het écht wil weten.. Je het moet voelen. Maar dat ben ik! :D

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:09

Ik heb een Fries! En zolang die correct loopt, zit ie fantastisch!!

Echt heel erg lekker, ik houd ervan!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:15

anjali schreef:
Paarden in het rechthoekmodel,dus met een lange rug, hebben vaak een vlakke draf, of zijn in elk geval wat comfortabeler om op te zitten.Denk anders eens aan een gangenpaard,die zijn gefokt om gemakkelike gangen te hebben.

Dat is niet zo. Gelderse paarden, dressuurpaarden, Holsteiners, Oldenburgers zijn alle paarden met veel knieactie en dat zijn alle paarden in een rechthoeksmodel.
Er zijn ook rassen met een vierkantsmodel en hoge gangen(PRE bijvoorbeeld)

of een paard lekker zit heeft overigens meer te maken met of het de rug loslaat en je laat zitten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:17

Lante schreef:
Mijn ervaring: dat weet je pas als je erop kan rijden. Soms denk je dat een paard hoog op zal gooien; valt het reuze mee als je erop zit. Andere keer denk je dat het paard redelijk vlak loopt, blijkt die best moeilijk uit te zitten. Heeft alles met lichaamsgebruik en/of losgelassenheid te maken. Wat ze met de benen doen zegt niks. Lichaamsgebruik onder het zadel is bepalend.

Klopt. Mijn ruin heeft heel veel actie in de benen. Dacht dat dat lastig zitten zou zijn.
Maar hij zit heerlijk.

Den merrie is vlakker maar kan bij spanning de rug vast zetten. Dan zit je te stuiteren.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:23

NatasjavE schreef:
anjali schreef:

Dat is niet zo. Gelderse paarden, dressuurpaarden, Holsteiners, Oldenburgers zijn alle paarden met veel knieactie en dat zijn alle paarden in een rechthoeksmodel.
Er zijn ook rassen met een vierkantsmodel en hoge gangen(PRE bijvoorbeeld)

of een paard lekker zit heeft overigens meer te maken met of het de rug loslaat en je laat zitten.

Zo een heb ik.
Zo'n vierkantsmodel met hoge gangen.
Lusitano.
Zeker als hij heet wordt gruwelijk veel knie-actie.
Maar zit als een huis, rug blijft echt héél stabiel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:29

...eh: je voelt weinig tot niets van het polsheffen ("knieactie in het voorbeen").
Vraag maar aan mensen die de Spaanse pas rijden.
Wat je wel voelt, is wat het dier met zijn kootgewrichten doet: dat bepaalt of je hoog wordt opgegooid.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:46

NatasjavE schreef:
Lante schreef:

Klopt. Mijn ruin heeft heel veel actie in de benen. Dacht dat dat lastig zitten zou zijn.
Maar hij zit heerlijk.

Den merrie is vlakker maar kan bij spanning de rug vast zetten. Dan zit je te stuiteren.

Ja het is zo verschillend! Ik kan niet vanaf de grond zien of een paard rot zit. Maar iemand met meer oog misschien wel.

Ben het er overigens niet mee eens dat een paard niet correct gereden wordt als ie niet lekker zit. Sommige paarden gaan nooit 'oke' zitten :n

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:32

Ayasha schreef:
Als ze niet uit te zitten zijn, zijn ze niet correct gereden. :) Ook hoog op gooiende paarden kunnen fijn zitten als ze correct lopen. Knie-actie zegt niks. Heb eentje die heel vlak liep toen ie kwam en toen was er niet op te zitten. Nu zit er een fijn knie'tje in en ding zit als een zetel. :) Merrie loopt met veel knie-actie en ook die zit als een zetel. :)

_/-\o_
Als mijn tuiger ontspant en je zelf ook je bekken loslaat zit je als 1 op dat paard :o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:54

chantalnadia schreef:
Ayasha schreef:

_/-\o_
Als mijn tuiger ontspant en je zelf ook je bekken loslaat zit je als 1 op dat paard :o

De meeste tuigers zitten dan ook helemaal niet slecht.. ik vind ze juist fijn.

In mijn ervaring zijn het de kruisingen die vreselijk zitten.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 21:01

Ik snap wat jullie bedoelen met wel lekker zitten maar hoog opgooien. Maar ik moet zeggen dat ik die bijna nooit ben tegen gekomen. Het is ook een stuk persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Gangenpaarden hebben niet mijn voorkeur.

Ooit zal ik er achter komen hoe het zit foto's vs real life. :=