Onzekere ruiter bij onzeker paard - verkopen of wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siepjes

Onzekere ruiter bij onzeker paard - verkopen of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 07:40

IK kom er toch niet uit. Misschien heeft iemand nog een goede tip. Waar het om gaat is of ik mijn paard wel of niet moet verkopen.
Ik heb een aantal jaar geleden een zwaar ongeluk gehad met een paard. Daar blijvend letsel en onzekerheid aan overgehouden. Verder een druk leven met kinderen en baan. Ook heb ik nog 2 bejaarde paarden aan huis staan die ook zorg en aandacht nodig hebben.

Het liefst zou ik een pony kopen voor mijn dochter - maar nog een paard erbij is mij echt te veel in de huidige levensfase. Ik heb een jong paard van 5 jaar - heel lief - hier geboren. Maar wel een sportpaard- van bijna 1.70m die in de ring zich ook sterk kan maken en dan wel een beetje technisch rijden nodig heeft. Op straat is ze gespannen en kan ze echt in paniek raken van een tractor of groot verkeer. Ze is nu al 2 keer op straat aan de hand los gebroken en in paniek er vandoor gegaan. Maar ook onder het zadel kan het als ze bang is dat ze zich plots omdraait en er vandoor gaat. Maar bokken of steigeren zal ze nooit doen. Verder trekt ze heel erg naar mijn ander paard. Waardoor alleen iets doen echt heel veel spanning bij haar oproept.

Ik voel me dus wel beperkt in wat ik met haar kan doen (achterom in de bak rijden gaat prima) en al helemaal mijn dochter. Mijn dochter is echt nog te jong (bijna 11) om er veilig op te rijden en zij wil ook graag spelen - zonder zadel, springen, buitenritjes.. zoals kinderen zijn.

Nog een pony erbij is geen optie. Ik zou wel zelf eventueel ook op een pony kunnen (dus dan delen met mijn dochter). Maar ja hoe gaat dat met kinderen- ze groeien snel - hebben andere dingen. Zal ik over de onzekerheid heenkomen? Ik heb best veel grondwerk gedaan en ook ervaring in horsemanship, les. Soms denk ik misschien moet ik haar ergens in training zetten (spring of schriktraining). Of is dit haar karakter (moeder heeft t ook wel een beetje). Het plezier is toch wel minder geworden. Iedere keer denk ik- even doorzetten over 6 maanden is het beter. En het is ook beter - ze is nu dressuurmatig veel beter te rijden. Maar het schrikken blijft. En als het weer mis gaat denk ik toch om haar weg te doen - om iets veiligers te kopen.

Ook voel ik me schuldig dat ik voor mijn dochter dan geen pony kan kopen. Ze amuseert zich nu op de manege en soms op de oudjes (die wel echt te oud worden om nog te rijden).

Komt nog bij dat ik hooguit tijd heb om 3 keer per week te rijden. Ik longeer nog 1 keer en ze staan hier 24 uur in wei / paddock.

Ik blijf twijfelen... wellicht heeft iemand nog een goed advies.....het zou mijn geluk wel ten goede komen.

Amaryllis

Re: Onzekere ruiter bij onzeker paard - verkopen of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:43

ED > PP

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:47

Is een goede bijrijder niet wat voor je? die het paard ook door moeilijke situaties kan rijden? klinkt alsof je inderdaad een onzeker paard hebt en zelf niet in staat ben voldoende leiding te geven.

Een tijdje naar een trainingsstal kan ook, maar dan heb je er geen zicht meer op. Word ze wel zelfstandiger van.

Verkopen kan uiteraard ook..maar wat ik me af vraag, waar word jij blij van?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:51

Ik lees heel veel twijfel.
Je hebt kinderen. Je dochter moet ook kunnen rijden en veilig.
Het is geen super makkelijk paard...

Ik begrijp het goed dat je zegt verkopen. En dat zou ik eerlijk vinden.. jij zit niet te wachten op brokken.

Ik zou m persoonlijk aan de hand vannhet verhaal verkopen en n leuke makke grote d of e pony die alles kent weer kopen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:55

De eigenaar van mijn verzorgpony zat in ongeveer dezelfde situatie. Zij is erg onzeker ivm haar gezondheid, paard ook erg onzeker en dat werd van kwaad tot erger.

Nu heeft ze besloten dat ik niet alleen haar pony maar ook haar paard mag rijden. Omdat ik nog jong ben maak ik me niet zo druk en is het paard ook rustiger. Ik rij het paard minimaal 3x in de week waarbij zij er bij is en soms er zelf op stapt als ze zin heeft, hierdoor is iig het moeten rijden voor haar niet meer aan de orde. En sinds we dit doen heeft ze weer meer plezier in het rijden en niet de angst dat het paard iets doet omdat ze een tijd niet heeft gereden.

Misschien kan je dit ook proberen? Ken inmiddels meerdere mensen die dit zo doen. Je paard verkopen kan altijd nog ;-)

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:56

Ga je met plezier aan het werk met dit paard, dan tijd investeren. Ga je met een knoop in de maag heen, dan verkopen of wellicht omruilen voor een fijne en brave d/e pony waar jullie beiden plezier aan beleven. Door je eigen onzekerheid zal het langer duren voordat het paard ook zekerder wordt, als ze dat al wordt. De training uit handen geven in een tijdelijk oplossing, uiteindelijk moeten jullie het samen klaren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:57

Verkoop dat sportpaard .
En koop een grote D of Kleinere E pony .
Er zijn genoeg rassen die een volwassen persoon ook veel plezier kunnen bieden .
Brave PRE bv
Kun je zelf ook nog mee starten desgewenst

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:00

Inderdaad. Paard verkopen en een brave en veelzijdige D of E kopen waar jullie samen plezier van hebben. Ik zou daar helemaal niet meer over twijfelen. Paarden kosten veel tijd, geld en inspanning. Je moet er optimaal van kunnen genieten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:01

Jij wilt graag een pony voor je dochter kopen, maar voor een 4e paard heb je geen plek.
Jij hebt een jong (en in principe denk ik dus ook goed verkoopbaar) sportpaard waar je geen klik mee hebt, en die qua potentie niet past bij wat jij wilt.

Als ik die twee naast elkaar zet, denk ik: paard verkopen, pony voor je dochter kopen.

Dan is je tweede dilemma: wat voor een pony? Alleen voor je dochter, of een wat grotere om te delen?

Met een dochter van 11 jaar ben je al niet meer op zoek naar een Welsh A of B, want daar is ze in een paar jaar uitgegroeid, dus een leuke brave New Forest zou prima passen voor allebei, als jij zelf niet al te groot en zwaar bent.

Andere scenario: echt een pony voor je dochter kopen, zelf eerst vertrouwen terug krijgen, en over een aantal jaar kijken of je dochter aan iets anders toe is (zij kan ook andere ambities krijgen) en dan wat om te delen kopen, een NRPS E pony bv.

Laatste wat je ook in gedachten kunt houden: je oudjes hebben ook niet het eeuwige leven, op termijn kan je natuurlijk ook alsnog zowel een pony voor je dochter én een paard voor jezelf kopen. Of een (sport-)paard voor je dochter en een brave grotere pony voor jezelf natuurlijk ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:03

Te koop zetten en leuke, brave grote pony kopen. Eentje waar jij en je dochter veilig mee kunnen rijden.
Gun je sportpaard een zekere ruiter die plezier in haar heeft en lekker veel met haar aan de slag gaat. Ze is nu pas 5 jaar, heeft een goede maat en is dus nu dus prima te verkopen en daarvoor kan je prima een goede brave doorgereden pony voor kopen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:04

Ben het ook helemaal eens met Lorette :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:06

Ik denk dat zowel jijzelf, als je dochter, als het paard er het meeste aan hebben als je hem verkoopt.

Je dochter en jij kunnen een leuke, brave, D of E pony kopen en (weer) met een stuk meer plezier gaan rijden. Het paard kan naar een eigenaar die wel 100% gek op hem is.

Ik ben er helemaal niet voor om zomaar je paard te verkopen als het even moeilijk is, maar als je al lang aan het proberen bent en je komt er niet uit, dan moet je dat toch een keer durven. Je paard is je hobby, het is de bedoeling dat het leuk is :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:07

Dus je voelt je niet 100% happy met je huidige paard. Je weet niet wat de toekomst brengt.
Paard lijkt me goed verkoopbaar.

Nieuwe pony geeft onzekerheid voor de toekomst.... of je dochter wel blijft rijden en of jij erop kan blijven rijden...

Tja, lijkt mij dat verkopen van je huidige paard en een pony kopen beter is voor jullie.
Kan me voorstellen dat je wel tegen de verkoop op ziet. Echter geeft het ook kansen voor je paard om zijn kwaliteiten te kunnen gebruiken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:21

Ik denk dat je als familie veel meer plezier gaat hebben van een recreatiepaard ipv van een sportpaard. Het is heerlijk als je paard te delen is met je kinderen. En dan nog zijn er paarden genoeg die zowel in de sport kunnen lopen als kunnen rondslenteren met kinderen. En kies dan gewoon voor een paard, zo tegen de 1,60. Daar kunnen ze met behulp van een krukje al snel zelf op, maar kan jij ook gewoon plezier aan blijven beleven.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:23

Ik heb ook een tijdje een paard voor iemand gereden die had hetzelfde probleem. Hierdoor had het paard al een half jaar niets gedaan bleek achteraf.
Maar ik kon gewoon opstappen en wegrijden.

Na een paar keer de eigenaar er weer op en die lag er door de spanning al na 1 rondje naast.

Na dit 2 keer gezien te hebben ook maar geadviseerd om dat paard te verkopen omdat er gewoon niets meer te beginnen was met deze combinatie.

Na verkoop van dit paard en de aanschaf van een andere was er niets meer aan de hand.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:26

Ik denk dat het zeker geen schande is om dit paard te verkopen. Soms matcht het paard gewoon niet met de ruiter. In dit geval is het naar jullie beiden eerlijker om hem een nieuw baasje te gunnen en zelf een pony/paard te kopen die beter bij jou wensen past.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:33

_Lorette_ schreef:
Inderdaad. Paard verkopen en een brave en veelzijdige D of E kopen waar jullie samen plezier van hebben. Ik zou daar helemaal niet meer over twijfelen. Paarden kosten veel tijd, geld en inspanning. Je moet er optimaal van kunnen genieten.

Precies dit. Absoluut verkopen. Jij en het paard worden hier niet gelukkig van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:33

Moeilijk he, je eigen fokprodukt verkopen. Maar uit je hele verhaal blijkt dat dit geen geschikt rijpaard voor je is.
Naast dat er eigenlijk niet mee kunt wat je graag wilt, ontspannen rijden, als je geen tijd hebt ook eens een week laten staan en daarnaast herken ik de twijfel van iemand die meer verantwoording heeft, namelijk je gezin en andere dieren.
Heb in het zelfde schuitje gezeten en 10 jaar geleden besloten om nooit weer op te stappen. Nog steeds beesten maar die worden door anderen gereden. Er valt een last van je af, dat was mijn ervaring.
Als ik jou was dan verkocht ik haar en voor dat geld koop je gewoon een brave pony terug, stokmaatje 1.50 tot 1.55 dat is leuk voor jou en voor je dochter.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:42

Ik Had een (e)pony from hell en vreselijk onzeker net zoals ik en was vreselijk bang van haar durfde haar op Den duur niet eens meer uit stal te halen. Ik ben keihard onder begeleiding aan het werk gegaan ruim jaar later ging alles beter en bleef er een stijgende lijn. Inmiddels kan ik er alles mee en ben ik zo blij haar nooit weg gedaan te hebben.

Volg je gevoel, wil je er tijd en energie Is steken dan zou het je zomaar met goede begeleiding kunnen lukken en heb je een maatje voor het leven.
Wil je liever een makkelijker paard waarmee je nu al alles kunt? Dan is verkopen het beste.

Steef159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:19

Ik zou toch overwegen om je paard te verkopen. Dit is zeker geen makkelijke beslissing, want je hebt door de jaren wel een goede band opgebouwd, maar het lijkt wel dat je paard je best wel wat stress oplevert en dat is natuurlijk voor bijden niet fijn

Een D/E pony kopen kan ik je erg aanraden! Ik ben zelf 20 en zit op school, werk en woon niet meer thuis, dus niet heel veel tijd voor mijn hobby, maar ik heb samen met mijn moeder een leuke E-pony waar zij ook veel plezier van heeft. Een leuke all-rounder die overal voor in is ideaal gezinspaardje :)

Je dochter is nu 11 dus zal in een aantal jaar ook naar de middelbare school gaan, dan is het makkelijk dat er altijd nog iemand is die op haar pony rijd als ze bijv. proefwerken week ofzo iets heeft. Als je een kleine pony neemt zou je een verzorger kunnen nemen, maar ik vond het altijd fijn dat mijn moeder ook op mijn paard rijd,. geeft toch iets meer vertrouwen op de een of andere manier.

veel succes met deze moeilijke beslissing.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:11

Bedankt voor de vele tips. Ik hoor wel dat het rationeel beter is om te verkopen. Maar gevoelsmatig kost me dat wel moeite. Nog steeds de hoop dat het anders wordt - of dat er spontaan een oplossing komt.

Ik heb ook een bijrijder gehad. Maar iemand met een beetje nivo wil een vergoeding. En dat kan wel - tijdelijk. Maar uiteindelijk ben ik dan aan het betalen terwijl anderen rijden en ik 3 paarden heb en nog manege lessen moet betalen voor mijn dochter. Voelt toch wat dubbel.

In de bak is ze wel heel lief. Ze pakt het dressuurwerk super op. Vroeger was dit voor mij waar het om ging. Maar nu is dat niet meer zo. Merk dat ik nu ik in andere levensfase zit ik vooral veiligheid wil en geen stress en dat al helemaal voor mijn dochter. Vraag me af of ik ooit een goed gevoel ga hebben als zij erop gaat (in de bak wel maar niet er buiten). Heeft iemand ervaring met 'op training zetten'.
Ik denk dat als ik het zo laat - het ook zo blijft- ook het geklit aan de anderen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:17

'Oude' rot in het vak kopen, doorgewinterd en bevestigd paard.

Een braaf jong paard maak je uiteindelijk ook wel onzeker als je niet de leider kan zijn die je behoort te zijn. Zeker niet als je het paard zelf nog moet opleiden.

Een paard dat Z geklasseerd is geweest en het spelletje wel kent breng je zo snel niet meer van de wijs.

Je kan ze wel in training zetten, maar uiteindelijk kennen ze jou al wel en zal een andere ruiter en handig mee wegrijden en jij nog geen stap verder zijn. Maak je jezelf alleen maar ongelukkig mee. Tenzij je jezelf ook in training zet ;) Dan is het nog niet zo raar.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:25

siepjes schreef:
Bedankt voor de vele tips. Ik hoor wel dat het rationeel beter is om te verkopen. Maar gevoelsmatig kost me dat wel moeite. Nog steeds de hoop dat het anders wordt - of dat er spontaan een oplossing komt.

Ik heb ook een bijrijder gehad. Maar iemand met een beetje nivo wil een vergoeding. En dat kan wel - tijdelijk. Maar uiteindelijk ben ik dan aan het betalen terwijl anderen rijden en ik 3 paarden heb en nog manege lessen moet betalen voor mijn dochter. Voelt toch wat dubbel.

In de bak is ze wel heel lief. Ze pakt het dressuurwerk super op. Vroeger was dit voor mij waar het om ging. Maar nu is dat niet meer zo. Merk dat ik nu ik in andere levensfase zit ik vooral veiligheid wil en geen stress en dat al helemaal voor mijn dochter. Vraag me af of ik ooit een goed gevoel ga hebben als zij erop gaat (in de bak wel maar niet er buiten). Heeft iemand ervaring met 'op training zetten'.
Ik denk dat als ik het zo laat - het ook zo blijft- ook het geklit aan de anderen.

ik weet niet wat het niveau van je dochter is.....maar als je wilt investeren zou je ook kunnen denken aan even op de manege. Laat hem meelopen in de gevorderde lessen en je dochter er daarna ook op rijden. Kan zijn dat je paard hier heel rustig(ervaren) van wordt.
Een goede trainingsstal zal juist ruiters gebruiken die goed kunnen rijden, kleine hulpen gebruiken en het paard zo nodig direct ondersteunen en corrigeren - een hele andere situatie met jullie

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:25

Spontaan zal er geen oplossing komen. Paard gaat niet spontaan bedenken: goh, laat ik eens niet meer schrikken. Wil je dat veranderen, dan moet je er een hoop training in (laten) stoppen. Daarnaast kun je karakter niet veranderen. Niet van je paard, maar óók niet van jezelf. Als jij nu behoefte hebt aan een relaxt paard, ga jij jezelf niet veranderen in: "doe mij maar een hoe frisser hoe leuker paard". Als jouw paard een beetje een bloedkikkertje is, dan maak je er geen bomproofe Tinker van.
Dat verschil ga je er niet uit trainen, niet bij jezelf en niet bij je paard.

En verder moet je ook nooit vergeten dat een ander jouw paard net zo goed kan verzorgen, en er misschien wel beter bij past. Relaties lopen soms spaak, door veranderende wensen. Geldt voor mensen, geldt voor mens/dier-relaties. En in beide gevallen is je ex dan gelukkiger met een ander. En ben jij dat ook.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:38

Snap je helemaal! Hier precies hetzelfde dilemma gehad. Maar een paard waar je van houdt verkoop je niet zomaar...en ik heb het dus ook niet gedaan. De kinderen hebben op de manege gereden en na 2 jaar waren ze er eigenlijk al wel weer klaar mee. Soms heb ik wel spijt dat ik geen pony heb gekocht, maar mijn paard verkopen had me nog meer pijn gedaan...

Ik heb nu een jong paard uit die merrie gefokt die gelukkig stuk relaxter lijkt dan moeders, want eerlijk is eerlijk haar angst is nooit weggegaan...Mijn zoon zei laatst al dat hij misschien op mijn jonge paard wel wil rijden...inmiddels zijn mijn kids al wel weer zo gegroeid dat ze prima op een paard kunnen. En moet eerlijk zeggen dat ik ze op mijn jonge paard meer vertrouw dan op mijn merrie....

De tijd zal het leren of je beslissing goed is geweest en misschien kom je wel iemand tegen die een super klikt met je paard en maakt het makkelijker te verkopen of misschien te laten leasen zodat jij weer geld hebt voor een pony :D Of misschien kun je eens tijdelijk ruilen met iemand die een pony heeft en zelf graag een paard wil rijden...dan kun je even voelen hoe het is en is een beslissing niet zo definitief...