Wat voor pony kunnen we het beste zoeken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana76

Wat voor pony kunnen we het beste zoeken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 07:22

Mijn dochters van 8 en 9 met 2 jaar ervaring en ik (39 en 30 jaar ervaring) zoeken een pony die voor ons alledrie geschikt is. Zelf wil ik er wedstrijden mee gaan rijden en mijn dochters tzt ook. Mijn jongste is 130 cm en 25 kg en de oudste is 140 cm en 32 kg, zelf ben ik 176m en 65 kg.

Ik twijfel nu enorm wat te doen......ik wil er mee tussen de paarden gaan starten dus het moet nog wel een beetje tonen, liefst wil ik ook niet een te oude pony omdat als ze straks ouder zijn en de overstap naar paard willen maken de pony nog een goed huisje kan vinden.
Wat zouden jullie doen? D of E? Jong of niet jong?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:25

Ik ben zelf 1.65 en 10 kilo lichter en vind dat ik nog netjes sta op een grote D pony. Zou het met jouw lengte denk ik niet meer zo snel doen, of je moet voor een robuuster ras gaan kiezen.
En als je voor een grote D of E pony gaat vind ik dat wel weer vrij groot voor je dochters. Jong(er) zou ik zelf nog niet zo heel veel problemen mee hebben, als ze maar braaf zijn

[edit] Even voor je idee, dit ben ik met 1.65 en 53kg op een pony van 1.49 (en ook nog niet een hele ranke pony)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Liselot op 01-08-15 07:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:27

Ik zou voor een leerpony gaan, en omdat jij erop moet zou ik voor een grote E gaan. Die kinderen groeien zo uit een D pony

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:28

Een haflinger, fjord of tinker van 1.40 tot 1.55 ?

Voor je kinderen nu misschien nog wat groot maar dat blijf je houden als jij er ook op wil kunnen rijden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:29

Ik zou een niet te jonge D zoeken,al vind ik deze dan wel echt te groot voor de jongste.

Met 1.30 lang zou ze nog makkelijk op B pony's kunnen rijden.

Een welsh C cobtype zou een optie kunnen zijn.
Deze zijn robuust en vaak tegen 1.37 aan.
Staat ook totaal niet vreemd tussen de paarden.

Wel moet je er rekening mee houden dat het pony's zijn die soms wat sterk kunnen worden maar op zich met goede training valt dit reuze mee.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:29

Een grote e voor een meisje van 8. Ik weet niet of dat werkt. Het leukste is wel als ze zelf gewoon hun dingen kunnen doen met het dier. En niet overal hulp bij nodig hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:31

Iris82 schreef:
Een grote e voor een meisje van 8. Ik weet niet of dat werkt. Het leukste is wel als ze zelf gewoon hun dingen kunnen doen met het dier. En niet overal hulp bij nodig hebben.

Inderdaad :j Maar TS heeft eigenlijk qua maat wel een E pony nodig

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:32

Met je 65 kilo vind ik niet dat je per se aan een koudbloed hoeft te denken. Ik ben zelf 60 kg en 1,74. Ugalla uit mijn profiel is ingemeten als E pony, daar pas je makkelijk op. Is nu nog wat groot voor de kinderen, maar als ie net zo braaf is is dat geen probleem. Je moet zo denken: hoe groot zijn de kinderen over 2 a 3 jaar?
Als je kinderen willen springen (wedstrijden) dan is het een ander verhaal.. dan kunnen ze niks met een E pony want die moet bijna net zo hoog als een paard springen

pien_2010

Re: Wat voor pony kunnen we het beste zoeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:54

Je topic verplaats ik van ruiter naar paardenpraat waar het beter thuis hoort.
RUI → PP

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:03

Ik zou ook gaan voor een D-pony dan inderdaad.
Mijn pony is 1.48, zelf ben ik 1.72 bij een gewicht schommelend van 65 tot 70 kg:

Afbeelding

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 08:04

Fijn dat jullie allemaal reageren! Nu rijden ze in de les op een E en een D pony, maar die zijn zo superbraaf die zouden nooit een stap verkeerd zetten. Ik wil zelf het liefst een echte dressuurpony met een beetje "paard" uitstraling waar ik in eerste instantie wedstrijden wil gaan rijden. Waar ik erg bang voor ben is dat wanneer we een te kleine pony nemen ze er zo uitgegroeid zijn en dat wanneer we een oudere pony nemen we er tzt geen goed huisje meer voor kunnen vinden. Mocht iemand tips hebben of misschien geschikte pony's weten dan hou ik me aanbevolen :PB

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:10

Ik zou voor een E-pony gaan. Hier kan je op zich best tussen de paarden mee starten en die hoogte heb jij met 176m wel nodig.

Ik ben zelf ook 176m en weeg rond de 60 kilo. Ik heb een paar weken een E-pony gereden voor andere mensen en dat paste prima. Ik zou dan wel voor een pony gaan met ervaring waar je dochtertjes nog veel van kunnen leren.

Nu weet ik het budget niet of waar ergens jullie wonen maar je kan bijvoorbeeld voor zoiets gaan:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... bxwVHg0U_Q
(is maar een voorbeeldje)

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 08:12

Inderdaad een hele mooie!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:17

Ik zou zelf voor een D gaan, ik heb zelf ook lang op een welsh cob gereden, en dan een wat fijner typje. Ik was ongeveer net zo lang als jou en zo'n 70 kg.
Dat ging prima! En doordat ik er zelf veel op zat konden de kinderen van mijn vriend er ook prima op rijden, beestje bleef braaf luisteren. Met poetsen konden ze er net bij.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:26

Ik zou inderdaad ook een wat robustere leer pony gaan. Gewoon 1 die veel heeft gezien en pas lastig gaat zijn als je echt wat gaat vragen. Dat zullen uw dochters nog niet doen maar u zelf waarschijnlijk wel (dan zit er nog wat uitdaging in haha).
D of E kan volgens mij beide , hangt echt af van de bouw van de pony, maar volgens mij mag je niet met een D bij de paarden starten (Maar dat weet ik niet zeker!)

Edit:
ik ben 1.70 m en +-60kg en ik sta absoluut niet op de meeste pony`s. ik weet 1 haflinger (wel een D) wat er als combinatie nog redelijk uit ziet, maar dit is ook echt 1 die een flinke attitude heeft , dikke bos manen en een flinke borst/kont heeft (als in spieren).
Als ik naar de foto`s in dit topic kijk staan veel mensen helemaal niet raar op hun pony en ik weet ook mensen die ongeveer even lang zijn als ik op een kleine D die ook nog heel fijntjes is maar dat ook prima staat.
Gewoon kijken hoe het staat dus (neem dan nog niet gelijk uw dochtertjes mee , dat zou blij maken met een dode mug zijn := )
Vriendinnetjes van mijn zusje hebben ook sinds kort hun eigen pony (D). Ze zijn ook rond de 1.30/1.40 maar kunnen alleen de buik ed poetsen, zelf niet zadelen ed en dat vind ik wel jammer voor ze. Ze moeten altijd iemand vragen. Volgens mij is het veel leuker als ze dat zelf ontdekken en leren. dan kunnen ze ``zelf voor hun pony zorgen``
Laatst bijgewerkt door marleen_a_a op 01-08-15 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:30

marleen_a_a schreef:
Ik zou inderdaad ook een wat robustere leer pony gaan. Gewoon 1 die veel heeft gezien en pas lastig gaat zijn als je echt wat gaat vragen. Dat zullen uw dochters nog niet doen maar u zelf waarschijnlijk wel (dan zit er nog wat uitdaging in haha).
D of E kan volgens mij beide , hangt echt af van de bouw van de pony, maar volgens mij mag je niet met een D bij de paarden starten (Maar dat weet ik niet zeker!)

Je mag zelfs met een shet bij de paarden starten :D

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:32

Liselot schreef:
marleen_a_a schreef:

Je mag zelfs met een shet bij de paarden starten :D

Oke haha , dat wist ik niet, weer wat geleerd :j

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:33

Wij hadden eerst het zelfde probleem ik moch een eigen paard/pony maar mijn moeder moest er ook op kunnen rijden. Ik ben nu 1,64 m en ben 11 jaar dus ik groei nog. Mijn moeder is 1,88m dus het was even zoeken naar de goede maat en naar de juiste pony want mijn moeder rijd meer recreatief en ik echt dressuur. Maar we hebben er eentje gevonden van 1,62 . *D
ik denk dat je voor een grote D pony moet gaan niet al te slank. Voor de leeftijd denk rond 10 jaar.
ik kan wel kijken watt ik kan vinden

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:37

Voor de leeftijd zou ik naar het karakter kijken. 1 van 24 jaar kan moeilijker zijn in de omgang/rijden dan 1 van 6 jaar.

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 08:37

Misschien rare opmerking.....maar als je voor een 10 jarige pony gaat en de meiden over een jaar of 8 misschien naar een paard willen overstappen kun je dan voor een 18 jarige pony nog wel een goed thuis vinden?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:39

Nancy76 schreef:
Misschien rare opmerking.....maar als je voor een 10 jarige pony gaat en de meiden over een jaar of 8 misschien naar een paard willen overstappen kun je dan voor een 18 jarige pony nog wel een goed thuis vinden?

Ligt eraan, er zijn mensen die specifiek een oudere pony zoeken. Als het een prima pony is zou dat wel moeten kunnen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:39

Ja hoor :j Helemaal als ze braaf zijn en op wedstrijden M of Z zijn geweest

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:40

Nancy76 schreef:

Klopt, dat is lastig denk ik. Maar sommige mensen beginnen graag met een oudere pony.

Zoals ik vorig jaar nog een paard zocht zocht ik een rond de 14/16 , maar dat is 1 van 9 jaar geworden vanwege zijn goede karakter.

Ik zou toch echt niet voor 1 gaan die jonger is dan 10 jaar.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:42

marleen_a_a schreef:
Ik zou toch echt niet voor 1 gaan die jonger is dan 10 jaar.

Waarom niet? Ik heb zo'n 10 jaar terug de pony uit mijn eerdere post gehad en die was met 3 jaar en net zadelmak echt zo vreselijk doodbraaf dat je er een kanon naast af kon vuren en een kind van 6 haar in het land kon zetten.
Je moet gewoon gaan kijken en zien hoe ze zijn, de ene pony is de andere niet
Laatst bijgewerkt door Liselot op 01-08-15 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:43

Ik zou voor het plezier van je kinderen kiezen in dit geval. 2 jaar ervaring is nog niet zo heel veel, dus i.m.i. zijn ze echt gebaat bij een goede, stabiele leerpony waar ze vooral zelf veel mee kunnen ontdekken. Dus ook wat maat betreft zou het vooral bij hun moeten passen.

Op een D-pony kun jij ook stappen om het rijden bijvoorbeeld goed bij te houden. Misschien kun je er zelfs wedstrijdjes mee starten, maar ik zou mijn prioriteit vooral bij mijn dochters leggen. Als je 5 jaar verder bent is de situatie weer heel anders.