Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dat kan voor particulieren met 1-2 merries eigenlijk nooit uit. Reken er maar op dat zo'n veulen eerst nog maar eens 3-4 jaar oud moet worden, dan heeft het je minstens 5.000 euro (excl de moeder) gekost (alleen met geluk!), kan het nog helemaal niets en dan moet het nog maar wat wezen. Ook uit hele beste fokmerries komen nog wel eens gewone beestjes. Investeringstechnisch is het handiger om leuke jonge paarden te kopen, dan heb je ook nog de kleur voor het uitzoeken.
). Dan lijkt ze me nog jong genoeg voor een tijdje Junioren. Maar dan is er geen tijd voor fokkerij met die merrie. Dees schreef:Een 14 jarig meisje dat toevallig met 1 pony de Z2 heeft weten te behalen, zou best leuk kunnen rijden, maar het kan ook mazzel zijn geweest wat ze op een ander, misschien wat minder braaf paard, niet zal kunnen evenaren. Misschien, je weet het niet. Zoiets moet zich in tijd bewijzen.
14 jarige meisjes hebben eigenlijk een leermeester-paard nodig. Dat hoeft niet meteen een Junioren-paard te zijn. Als ze nou dat kunstje met meerdere pony's zou hebben geflikt, was het wellicht een ander verhaal. Maar 1 zwaluw maakt gewoon nog geen zomer.
De beste investering voor je dochter is (imo!) een fijn leerpaard dat nu M2-Z1 loopt en heel misschien, wanneer je dochter 'er in is gegroeid' nog wel iets meer zou kunnen. Dat mag best een paard zijn dat nu al 12-14 jaar is, dat scheelt in aanschafprijs. Dan moet het met jouw budget echt wel lukken een leuker paard te bemachtigen.
Maar ik blijf erbij, koop voor je dochter geen fokmerrie. Als het in haar zit, komt het er wel uit met een rijpaard.
misschien dan toch maar een jonkie voor een leukere prijs aanschaffen.
Je kunt ook een leuk jonger paard voor haar kopen (die 5 jarige lijkt me op papier prima genoeg) en investeren in veel, kwalitatieve begeleiding. Dat is de beste set-up voor hoger rijden. Een goed/beter paard komt dan vanzelf wel in beeld.
RoyceMack schreef:17.500 euro voor een paard?! Goeiedag!
Dat is nogal wat!
RoyceMack schreef:Zo heb ik het ook moeten leren.
RoyceMack schreef:17.500 euro voor een paard?!
Goeiedag!
Dat is nogal wat!
En zekerheid heb je nooit, want stel je dressuurtopper van 17.500 euro heeft ineens een peesontsteking waar hij/zij voor de rest van het leven last van houdt, ben je mooi klaar mee.
Kun je niet gewoon een leuk paard (gewoon een huis tuin en keuken paard) kopen voor haar en haar daarmee leren rijden.
Kijk iedere idioot kan met een poepbraaf paard met een beetje talent de Z2 rijden.
Daar ben ik echt van overtuigd.
Je leert pas echt rijden met een paard waar je voor moet vechten, en die je dochter uitdaagt.
Zo heb ik het ook moeten leren.
En geloof me, dat is een stuk goedkoper. Ze is pas 14. Moet nog helemaal beginnen aan de schoolcarriere/studie/vriendjes noem maar op. Ik ken er zoveel die op de leeftijd 14 - 17 gestopt zijn met rijden omdat er andere prioriteiten waren.
Dus stel je koopt nu een paard van 17.500 euro en ze krijgt een vriend die haar tijd claimt en zij gaat daarin mee. Je zult wel denken : dat doet mijn dochter niet.. Maar dat kan je echt verbazen.
Als ik jou was TS, zou ik lekker wat goede merries kopen voor de fok en daar lekker mee aan de slag gaan. Als je dochter tegen die tijd ngosteeds interesse heeft kun je altijd verder kijken.
bigone schreef:Als je even goed zoekt zijn er echt wel leuke dieren voor minder te koop waar je dochter eerst een jaar of vier plezier van kan hebben en daarnaast kun je er dan nog een veulen mee fokken.
bvb http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... auQmEsw85s
Dees schreef:Kohtje, als je de advertentie van die C-pony ziet, zie je een afbeelding met een wel heel lange meid op een pony. Ik snap dat paarden een optie zijn.
Die 5 jarige lijkt heel niet een slechte investering (geen idee wat die kost). Die merrie heeft in theorie kwaliteit genoeg om hogere sport te gaan doen (ibop 83) en is over een jaar of 4-5 heus nog jong genoeg om mee te gaan fokken. Als ze heel blijft, lijkt me dat niet meteen weggegooid geld.
Voor je dochter kun je dan zorgen dat ze veel en kwalitatieve begeleiding krijgt, zodat als het er in zit, het ook alle kans krijgt om eruit te komen.
Knakker schreef:leuk dat je je dochter een goed gunt!
Ik ken je dochter natuurlijk niet, maar ze heeft wel een leeftijd waarop ze morgen in ene kan zeggen: mams, ik stop er mee.
Als je budget 17.500 EURO is, kun je volgens mij best 2 paarden kopen die voldoen aan jouw eisen.
Voor zo'n 10.000 EURO moet er toch een talentvol jong paard te koop zijn, die desnoods al M loopt of zo, daarmee kan je dochter met succes zo wegrijden.
Mocht je dochter er onverhoopt mee stoppen, is zo'n kwaliteitsvol paard altijd weer te verkopen.
Je houd dan nog voldoende geld over een mooie, goede, wat oudere fokmerrie aan te kopen toch?
florentine1 schreef:Dees schreef:Kohtje, als je de advertentie van die C-pony ziet, zie je een afbeelding met een wel heel lange meid op een pony. Ik snap dat paarden een optie zijn.
Die 5 jarige lijkt heel niet een slechte investering (geen idee wat die kost). Die merrie heeft in theorie kwaliteit genoeg om hogere sport te gaan doen (ibop 83) en is over een jaar of 4-5 heus nog jong genoeg om mee te gaan fokken. Als ze heel blijft, lijkt me dat niet meteen weggegooid geld.
Voor je dochter kun je dan zorgen dat ze veel en kwalitatieve begeleiding krijgt, zodat als het er in zit, het ook alle kans krijgt om eruit te komen.
deze merrie is bovenin budget vandaar dat ik er eerst wat mee wil fokken en dan pas aan een sportpaard denk, maar dan nog merries van dit kaliber kosten voor zover ik al geinformeerd heb meestal rond 25 000 euro dus prijs is verder prima. ( en ik kan nog altijd een bod lager doen)
Ikzelf vind in de klasse l-m-z sport en fok nog prima samen gaan dus zoveel hoeft dochter niet te missen
florentine1 schreef:Knakker schreef:leuk dat je je dochter een goed gunt!
Ik ken je dochter natuurlijk niet, maar ze heeft wel een leeftijd waarop ze morgen in ene kan zeggen: mams, ik stop er mee.
Als je budget 17.500 EURO is, kun je volgens mij best 2 paarden kopen die voldoen aan jouw eisen.
Voor zo'n 10.000 EURO moet er toch een talentvol jong paard te koop zijn, die desnoods al M loopt of zo, daarmee kan je dochter met succes zo wegrijden.
Mocht je dochter er onverhoopt mee stoppen, is zo'n kwaliteitsvol paard altijd weer te verkopen.
Je houd dan nog voldoende geld over een mooie, goede, wat oudere fokmerrie aan te kopen toch?
En wie gaat dat allemaal betalen? ik ga geen 2 paarden kopen en voor 10000 neem van mij maar aan koop je geen jong talentvol paard dat al m loop tzelfs nog geen b-l paard hooguit als je een leuke 3 jarige maar daar ze tik me dochter ( nu ) nog niet op. we hebben al een andere fokmerrie zoals ik al heb gezegd dus ga er geen tweede bijzetten die alleen voor fok gebruikt gaat worden.
ik wil juist een hele beste merrie kopen en de ander fokmerrie van ons als draagmerrie gebruiken en om de prijs van aanschaf wat terug te verdienen de merrie zelf ook 1 of 2 veulentjes laten krijgen en dan pas volledig de sport in.
of idd meteen een sportpaard kopen maar dan een jongere omdat budget niet toereikend is om een doorgereden z leerpaard te kopen ( wil alleen een merrie) maar dan heb ik idd de kans dat ze als ze stopt met rijden dat ik dat paard weer moet verkopen.
als dochter stopt is er ook geen man over boord als het paard gewoon terug kan in de fokkerij maar dan moet het wel een interesante merrie zijn die een goede basis kan vormen.
florentine1 schreef:bigone schreef:Als je even goed zoekt zijn er echt wel leuke dieren voor minder te koop waar je dochter eerst een jaar of vier plezier van kan hebben en daarnaast kun je er dan nog een veulen mee fokken.
bvb http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... auQmEsw85s
ik vind dus nu juist geen paard voor jong meisje dit soort paarden worden idd vaak voor leuke prijzen verkocht maar helaas e ris altijd een maar..... aan.
voor een correct fijn te rijden paard ben je echt minimaal 15.000 kwijt ook op die leeftijd
Juist omdat dochter in moeilijke leeftijd komt ( vriendjes. puberen) is er natuurlijk twijfel om puur alleen een duur sportpaard te kopen immers ik kan wel heel aardig rijden maar heb geen wedstrijdambities vandaar dat mijn belang meer zou zijn een veulentje fokken.
Ik heb idd ook angst voor ongeschiktheid door blessures vh paard wij hebben nu al 2 jonge ruinen gehad die dit overkomen is.
)