sport of fokmerrie kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

sport of fokmerrie kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 11:03

we hebben afgelopen week onze z2 pony verkocht, echt naar een superplek, we zijn zo blij ermee.

volgende stap is nu verder met de paarden, maar ja op welke manier dan.

dochter wordt binnenkort 14 rijd wel z2 maar een jong paard is toch een bepaald risico.
of een goed gereden m/ z paard , dat is waar onze voorkeur naar uit ging maar ja voor budget ( 17.500) koop, je ook geen talentje of een paard waar ze misschien junioren mee kan rijden( dat wil ze natuurlijk heeeeeel graag)

of................... en dat is wat ik zo graag weer wil gaan doen.................. een beste merrie te kopen voor de fok dus wel elite uit een beste stam, en dan weer zelf een veulentje te fokken.

en tja ik weet ook wel fokken is gokken maar toch hebben wij jaren geleden met onze huis, tuin en keuken paarden een paar leuke sportpaarden gefokt.

1 merrie ( 6 jaar oud en heeft nu ook veulen aan de voet) hebben we nog uit die stam maar is helaas niet geschikt voor te rijden, in principe wil ik die als draagmerrie gaan gebruiken en dus ook een keer ET proberen uit de nieuw te kopen merrie.

Helaas zal dochter dan wel een paar jaar een stapje terug moeten doen maar misschien heeft ze over een 5 tal jaar wel 1 of 2 leuke sportpaarden eraan, of we verkopen die veulens en kopen daar een fijn paard voor terug, toekomst voorspellen is altijd lastig.

Ik weet een hele goed gefokte merrie ,binnen dat budget, met alle vereisten ( ibop 83), die pas 5 jaar is dus daar kan ze in principe ook gewoon wedstrijden mee rijden ( wel L nivo beginnen) maar dat is toch ook leuk en een uitdaging?

Of toch meer geld investeren voor toch een fijn paard waar ze meteen mee verder kan...

ik weet het niet meer..... feit is dat een beter paard kopen die hoger geschoold is geen garantie geeft dat ze daar ook goed mee gaat rijden dus is dan wel veel geld die je nooit meer terug verdient.

Een top fokmerrie zou in principe een betere investering zijn of toch niet.....

hoe denken jullie daarover?

lastig probleem 2 verschillende wensen zien te verwezelijken in 1 paard!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:29

Tja, als je dochter zoveel talent heeft, dan zijn er ook wel fokkers/sportstallen die haar een paard ter beschikking zouden willen geven. Mits juist gestald en juist begeleid, uiteraard.
En dan koop jij die fokmerrie voor jezelf. Denk niet dat je je ambitieuze dochter een lol doet met een fokmerrie. Fokkerij kost veel tijd en in die tijd kun je amper rijden.

Wil je echt waar voor je geld, dan begin je beter niet aan fokkerij :D Dat kan voor particulieren met 1-2 merries eigenlijk nooit uit. Reken er maar op dat zo'n veulen eerst nog maar eens 3-4 jaar oud moet worden, dan heeft het je minstens 5.000 euro (excl de moeder) gekost (alleen met geluk!), kan het nog helemaal niets en dan moet het nog maar wat wezen. Ook uit hele beste fokmerries komen nog wel eens gewone beestjes. Investeringstechnisch is het handiger om leuke jonge paarden te kopen, dan heb je ook nog de kleur voor het uitzoeken.

Een 5 jarige die L loopt en ibop 83 heeft gelopen, kan je dochter met een goede begeleiding (en geluk!) binnen enkele jaren naar Z2 niveau rijden (al is dat bij de paarden wel even iets anders dan bij de pony's ;) ). Dan lijkt ze me nog jong genoeg voor een tijdje Junioren. Maar dan is er geen tijd voor fokkerij met die merrie.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 11:57

Ik zeg niet dat me dochter talent heeft, anders had ik misschien wel een jong paard met wel talent aan durven te kopen maar ze kan goed genoeg rijden anders was ze geen z2 geworden.

En wat je zegt pony of paard z2 rijden is toch wel ff wat anders, ook al zou ik een m/z paard kopen is het toch wel lastig om daar weer aansluiting bij te vinden.

ik zou die veulens ook niet op willen fokken maar gewoon voor de veiling of verkoop, als ik 1 of 2 keer die merrie zelf een veulentje en ook de ander merrie et doe dan hoeft die nieuwe merrie maar 2 jaar een veulentje te dragen.

Uiteraard is een jong paard kopen voor de investering beter maar ik denk dat dochter altijd te brave pony's heeft gehad en dus daar nu nog niet geschikt voor is.

het gaat me nu puur om waar kan ik het beste in investeren... jonge elite merrie van 5 jaar oud maar die wel 1 of 2 veulens zou moeten krijgen ook om wat vd investering terug te verdienen ( dan heb ik toch nog een leuk jong talentvol paard om mee te rijden)of een fijn gereden paard waar je in principe alleen maar geld vanaf rijd want zal lastig zijn om bijv paard op hoger nivo te krijgen.

de merrie die ik weet is wel echt een supergefokte merrie ( moeder 2 lichte tour en 1 grandprix paarden uit 5 nakomelingen en alleen sport, prestatie in de stam)

ik heb geen geld voor bijv beide plannen.
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 19-07-15 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Re: sport of fokmerrie kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:03

ED » PP

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:10

Een 14 jarig meisje dat toevallig met 1 pony de Z2 heeft weten te behalen, zou best leuk kunnen rijden, maar het kan ook mazzel zijn geweest wat ze op een ander, misschien wat minder braaf paard, niet zal kunnen evenaren. Misschien, je weet het niet. Zoiets moet zich in tijd bewijzen.
14 jarige meisjes hebben eigenlijk een leermeester-paard nodig. Dat hoeft niet meteen een Junioren-paard te zijn. Als ze nou dat kunstje met meerdere pony's zou hebben geflikt, was het wellicht een ander verhaal. Maar 1 zwaluw maakt gewoon nog geen zomer.

De beste investering voor je dochter is (imo!) een fijn leerpaard dat nu M2-Z1 loopt en heel misschien, wanneer je dochter 'er in is gegroeid' nog wel iets meer zou kunnen. Dat mag best een paard zijn dat nu al 12-14 jaar is, dat scheelt in aanschafprijs. Dan moet het met jouw budget echt wel lukken een leuker paard te bemachtigen.
Maar ik blijf erbij, koop voor je dochter geen fokmerrie. Als het in haar zit, komt het er wel uit met een rijpaard.

Je kunt ook een leuk jonger paard voor haar kopen (die 5 jarige lijkt me op papier prima genoeg) en investeren in veel, kwalitatieve begeleiding. Dat is de beste set-up voor hoger rijden. Een goed/beter paard komt dan vanzelf wel in beeld.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:26

Dees schreef:
Een 14 jarig meisje dat toevallig met 1 pony de Z2 heeft weten te behalen, zou best leuk kunnen rijden, maar het kan ook mazzel zijn geweest wat ze op een ander, misschien wat minder braaf paard, niet zal kunnen evenaren. Misschien, je weet het niet. Zoiets moet zich in tijd bewijzen.
14 jarige meisjes hebben eigenlijk een leermeester-paard nodig. Dat hoeft niet meteen een Junioren-paard te zijn. Als ze nou dat kunstje met meerdere pony's zou hebben geflikt, was het wellicht een ander verhaal. Maar 1 zwaluw maakt gewoon nog geen zomer.

De beste investering voor je dochter is (imo!) een fijn leerpaard dat nu M2-Z1 loopt en heel misschien, wanneer je dochter 'er in is gegroeid' nog wel iets meer zou kunnen. Dat mag best een paard zijn dat nu al 12-14 jaar is, dat scheelt in aanschafprijs. Dan moet het met jouw budget echt wel lukken een leuker paard te bemachtigen.
Maar ik blijf erbij, koop voor je dochter geen fokmerrie. Als het in haar zit, komt het er wel uit met een rijpaard.

misschien dan toch maar een jonkie voor een leukere prijs aanschaffen.

Je kunt ook een leuk jonger paard voor haar kopen (die 5 jarige lijkt me op papier prima genoeg) en investeren in veel, kwalitatieve begeleiding. Dat is de beste set-up voor hoger rijden. Een goed/beter paard komt dan vanzelf wel in beeld.

tja in praktijk is dit ook wel zo alleen ga ik voor "alleen"rijden geen 17 500 neer leggen voor een paard

en zelfs oudere die gewoon goed gereden zijn en ook nog voldoende potentie hebben koop je niet onder de 15 duizend.

als ze start met een ouder paard zal er toch ook ove reen paar jaar een vervanger moeten komen dus dan kost het weer een hoop geld als ik nu een wat jonger paard neem waar ze wel met rijden een stapje terug moet doen maar toch iig kan blijven rijden ( wij reden onze fokmerries ook gewoon tot laatst) dan kos the tme nu geld maar kunnen we wel lekker lang vooruit.
Moet er nog ff goed over nadenken

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:33

Waarom zou je een meisje van 14 jaar al bij de paarden willen laten rijden? Waarom niet een hele goede jonge pony kopen die ze dan naar de z2 rijd?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:57

Kohtje, als je de advertentie van die C-pony ziet, zie je een afbeelding met een wel heel lange meid op een pony. Ik snap dat paarden een optie zijn.

Die 5 jarige lijkt heel niet een slechte investering (geen idee wat die kost). Die merrie heeft in theorie kwaliteit genoeg om hogere sport te gaan doen (ibop 83) en is over een jaar of 4-5 heus nog jong genoeg om mee te gaan fokken. Als ze heel blijft, lijkt me dat niet meteen weggegooid geld.
Voor je dochter kun je dan zorgen dat ze veel en kwalitatieve begeleiding krijgt, zodat als het er in zit, het ook alle kans krijgt om eruit te komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:59

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:08

Dat is een leuke aanbieding, bigone.
Voor TS zeker te overwegen.

Al is de merrie nu 12 jaar oud. Als die pas over een jaar of 4 vrij komt voor fokkerij, dan zal ze te oud zijn daarvoor.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:19

kohtje schreef:
Waarom zou je een meisje van 14 jaar al bij de paarden willen laten rijden? Waarom niet een hele goede jonge pony kopen die ze dan naar de z2 rijd?

Waarom zou een 14 jarige niet bij de paarden kunnen rijden ?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:10

17.500 euro voor een paard?!
Goeiedag!

Dat is nogal wat!
En zekerheid heb je nooit, want stel je dressuurtopper van 17.500 euro heeft ineens een peesontsteking waar hij/zij voor de rest van het leven last van houdt, ben je mooi klaar mee.

Kun je niet gewoon een leuk paard (gewoon een huis tuin en keuken paard) kopen voor haar en haar daarmee leren rijden.
Kijk iedere idioot kan met een poepbraaf paard met een beetje talent de Z2 rijden.
Daar ben ik echt van overtuigd.
Je leert pas echt rijden met een paard waar je voor moet vechten, en die je dochter uitdaagt.
Zo heb ik het ook moeten leren.

En geloof me, dat is een stuk goedkoper. Ze is pas 14. Moet nog helemaal beginnen aan de schoolcarriere/studie/vriendjes noem maar op. Ik ken er zoveel die op de leeftijd 14 - 17 gestopt zijn met rijden omdat er andere prioriteiten waren.
Dus stel je koopt nu een paard van 17.500 euro en ze krijgt een vriend die haar tijd claimt en zij gaat daarin mee. Je zult wel denken : dat doet mijn dochter niet.. Maar dat kan je echt verbazen.

Als ik jou was TS, zou ik lekker wat goede merries kopen voor de fok en daar lekker mee aan de slag gaan. Als je dochter tegen die tijd ngosteeds interesse heeft kun je altijd verder kijken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:13

pidoro schreef:
kohtje schreef:

Waarom zou een 14 jarige niet bij de paarden kunnen rijden ?

Lijkt mij voor een kind veel leuker bij de pony's.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:30

RoyceMack schreef:
17.500 euro voor een paard?! Goeiedag!
Dat is nogal wat!

Een beetje leerpaard welke kwaliteit genoeg heeft voor Z2/Junioren kost veel meer.

RoyceMack schreef:

Heb jij het dan toevallig wel tot Junioren geschopt?
Wat was je hoogste sportresultaat?
Laatst bijgewerkt door Dees op 19-07-15 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:30

RoyceMack schreef:
17.500 euro voor een paard?!
Goeiedag!

Dat is nogal wat!
En zekerheid heb je nooit, want stel je dressuurtopper van 17.500 euro heeft ineens een peesontsteking waar hij/zij voor de rest van het leven last van houdt, ben je mooi klaar mee.

Kun je niet gewoon een leuk paard (gewoon een huis tuin en keuken paard) kopen voor haar en haar daarmee leren rijden.
Kijk iedere idioot kan met een poepbraaf paard met een beetje talent de Z2 rijden.
Daar ben ik echt van overtuigd.
Je leert pas echt rijden met een paard waar je voor moet vechten, en die je dochter uitdaagt.

En geloof me, dat is een stuk goedkoper. Ze is pas 14. Moet nog helemaal beginnen aan de schoolcarriere/studie/vriendjes noem maar op. Ik ken er zoveel die op de leeftijd 14 - 17 gestopt zijn met rijden omdat er andere prioriteiten waren.
Dus stel je koopt nu een paard van 17.500 euro en ze krijgt een vriend die haar tijd claimt en zij gaat daarin mee. Je zult wel denken : dat doet mijn dochter niet.. Maar dat kan je echt verbazen.

Als ik jou was TS, zou ik lekker wat goede merries kopen voor de fok en daar lekker mee aan de slag gaan. Als je dochter tegen die tijd ngosteeds interesse heeft kun je altijd verder kijken.

En wat rij jij nu?

Lijkt mij dat de ambities er bij de dochter wel zijn als ze nu al Z2 rijdt

Zonde om tijd, geld en moeite in een huis tuin en keukenpaard te steken
Een goed opgeleid sportpaard is als het de basissport uitrijdt een meervoud waard van wat jij nu al veel geld vindt

Ik zou idd rondkijken voor een jong sportpaard die al onder het zadel uit te proberen is uit een goede stam.
Koop je een merrie dan is die bij een blessure of na de sportcarriere altijd nog interessant om te dekken

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:36

bigone schreef:
Als je even goed zoekt zijn er echt wel leuke dieren voor minder te koop waar je dochter eerst een jaar of vier plezier van kan hebben en daarnaast kun je er dan nog een veulen mee fokken.
bvb http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... auQmEsw85s

ik vind dus nu juist geen paard voor jong meisje dit soort paarden worden idd vaak voor leuke prijzen verkocht maar helaas e ris altijd een maar..... aan.

voor een correct fijn te rijden paard ben je echt minimaal 15.000 kwijt ook op die leeftijd
Juist omdat dochter in moeilijke leeftijd komt ( vriendjes. puberen) is er natuurlijk twijfel om puur alleen een duur sportpaard te kopen immers ik kan wel heel aardig rijden maar heb geen wedstrijdambities vandaar dat mijn belang meer zou zijn een veulentje fokken.

Ik heb idd ook angst voor ongeschiktheid door blessures vh paard wij hebben nu al 2 jonge ruinen gehad die dit overkomen is.
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 19-07-15 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:39

Dees schreef:
Kohtje, als je de advertentie van die C-pony ziet, zie je een afbeelding met een wel heel lange meid op een pony. Ik snap dat paarden een optie zijn.

Die 5 jarige lijkt heel niet een slechte investering (geen idee wat die kost). Die merrie heeft in theorie kwaliteit genoeg om hogere sport te gaan doen (ibop 83) en is over een jaar of 4-5 heus nog jong genoeg om mee te gaan fokken. Als ze heel blijft, lijkt me dat niet meteen weggegooid geld.
Voor je dochter kun je dan zorgen dat ze veel en kwalitatieve begeleiding krijgt, zodat als het er in zit, het ook alle kans krijgt om eruit te komen.

deze merrie is bovenin budget vandaar dat ik er eerst wat mee wil fokken en dan pas aan een sportpaard denk, maar dan nog merries van dit kaliber kosten voor zover ik al geinformeerd heb meestal rond 25 000 euro dus prijs is verder prima. ( en ik kan nog altijd een bod lager doen)

Ikzelf vind in de klasse l-m-z sport en fok nog prima samen gaan dus zoveel hoeft dochter niet te missen

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:47

leuk dat je je dochter een goed gunt!
Ik ken je dochter natuurlijk niet, maar ze heeft wel een leeftijd waarop ze morgen in ene kan zeggen: mams, ik stop er mee.
Als je budget 17.500 EURO is, kun je volgens mij best 2 paarden kopen die voldoen aan jouw eisen.
Voor zo'n 10.000 EURO moet er toch een talentvol jong paard te koop zijn, die desnoods al M loopt of zo, daarmee kan je dochter met succes zo wegrijden.
Mocht je dochter er onverhoopt mee stoppen, is zo'n kwaliteitsvol paard altijd weer te verkopen.
Je houd dan nog voldoende geld over een mooie, goede, wat oudere fokmerrie aan te kopen toch?

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:58

Knakker schreef:
Ik ken je dochter natuurlijk niet, maar ze heeft wel een leeftijd waarop ze morgen in ene kan zeggen: mams, ik stop er mee.
Als je budget 17.500 EURO is, kun je volgens mij best 2 paarden kopen die voldoen aan jouw eisen.
Voor zo'n 10.000 EURO moet er toch een talentvol jong paard te koop zijn, die desnoods al M loopt of zo, daarmee kan je dochter met succes zo wegrijden.
Mocht je dochter er onverhoopt mee stoppen, is zo'n kwaliteitsvol paard altijd weer te verkopen.
Je houd dan nog voldoende geld over een mooie, goede, wat oudere fokmerrie aan te kopen toch?

En wie gaat dat allemaal betalen? ik ga geen 2 paarden kopen en voor 10000 neem van mij maar aan koop je geen jong talentvol paard dat al m loop tzelfs nog geen b-l paard hooguit als je een leuke 3 jarige maar daar ze tik me dochter ( nu ) nog niet op. we hebben al een andere fokmerrie zoals ik al heb gezegd dus ga er geen tweede bijzetten die alleen voor fok gebruikt gaat worden.

ik wil juist een hele beste merrie kopen en de ander fokmerrie van ons als draagmerrie gebruiken en om de prijs van aanschaf wat terug te verdienen de merrie zelf ook 1 of 2 veulentjes laten krijgen en dan pas volledig de sport in.

of idd meteen een sportpaard kopen maar dan een jongere omdat budget niet toereikend is om een doorgereden z leerpaard te kopen ( wil alleen een merrie) maar dan heb ik idd de kans dat ze als ze stopt met rijden dat ik dat paard weer moet verkopen.

als dochter stopt is er ook geen man over boord als het paard gewoon terug kan in de fokkerij maar dan moet het wel een interesante merrie zijn die een goede basis kan vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:04

florentine1 schreef:
Dees schreef:

deze merrie is bovenin budget vandaar dat ik er eerst wat mee wil fokken en dan pas aan een sportpaard denk, maar dan nog merries van dit kaliber kosten voor zover ik al geinformeerd heb meestal rond 25 000 euro dus prijs is verder prima. ( en ik kan nog altijd een bod lager doen)

Ikzelf vind in de klasse l-m-z sport en fok nog prima samen gaan dus zoveel hoeft dochter niet te missen

Dan klinkt dat als een prima oplossing, hebben jullie beide plezier. Met voldoende begeleiding kan ze dan alsnog snel hogerop komen, en denk dat minstens net zo leerzaam is als met een leerpaard aan de gang te gaan, en er misschien straks achter te komen dat subtop (nog) te hoog gegrepen is voor haar want is ook nogal wat voor haar leeftijd.
Stel dat ze het met jong dier goed doet in de basis, zal er ook vast iemand zijn die haar daarna een leuk dier voor erbij aanbied. Ik zat ook in die situatie, maar kreeg geen paard van m'n ouders dus reed op m'n 19de met pony tussen de paarden. Kreeg paard aangeboden van fokker en mocht in z1 beginnen, en reed toen vrij snel bij de young riders nog mee.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:23

florentine1 schreef:
Knakker schreef:

En wie gaat dat allemaal betalen? ik ga geen 2 paarden kopen en voor 10000 neem van mij maar aan koop je geen jong talentvol paard dat al m loop tzelfs nog geen b-l paard hooguit als je een leuke 3 jarige maar daar ze tik me dochter ( nu ) nog niet op. we hebben al een andere fokmerrie zoals ik al heb gezegd dus ga er geen tweede bijzetten die alleen voor fok gebruikt gaat worden.

ik wil juist een hele beste merrie kopen en de ander fokmerrie van ons als draagmerrie gebruiken en om de prijs van aanschaf wat terug te verdienen de merrie zelf ook 1 of 2 veulentjes laten krijgen en dan pas volledig de sport in.

of idd meteen een sportpaard kopen maar dan een jongere omdat budget niet toereikend is om een doorgereden z leerpaard te kopen ( wil alleen een merrie) maar dan heb ik idd de kans dat ze als ze stopt met rijden dat ik dat paard weer moet verkopen.

als dochter stopt is er ook geen man over boord als het paard gewoon terug kan in de fokkerij maar dan moet het wel een interesante merrie zijn die een goede basis kan vormen.

Duidelijk, eigenlijk geeft je hier zelf al antwoord op jouw vraag toch? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:30

Als je dochter ook het nieuwe paard leuk aan het rijden krijgt dan komt ze misschien wel een tijdelijk ambitieus bijrijdpaard aangeboden en kun je daar mooi de perioden van dracht wat overbruggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:24

Ik weet niet waar jij kijkt met deze bedragen maar voor prijzen tussen de 7,500 en 10,000 zijn er echt wel goede paarden te koop die aan je wensen voldoen. Garanties krijg je nooit in de paarden, elk dier kan een blessure krijgen maar als jij het hebt over junioren enz dan zal je de sport de eerste jaren toch voorrang moeten geven want zo snel gaat het niet. Je dochter is 14, paard moet nog gekocht worden en ga je voor een jong paard dan moet ze alle klassen door. Geen probleem voor een goed paard en vooral een goede ruiter. Daarbij zegt z2 bij de pony's niets. Kijk hoeveel voorbeelden er zijn van ruiters die zelfs kampioenschappen voor Nederland hebben gereden en nu nog geen deuk in een pakje boter rijden. Wil je het je dochter wat gemakkelijker maken kijk dan toch naar een paard dat de klappen van de zweep kent en al Z2 heeft gelopen, dan kan/moet ze in het Z1 starten en kan ze, als ze goed kan rijden snel doorstromen naar het Z2 en aan junioren wedstrijden deelnemen. Daarnaast kun je via de draagmoeder een goed veulen fokken waardoor ze daar over vier jaar mee kan beginnen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:28

florentine1 schreef:
bigone schreef:
Als je even goed zoekt zijn er echt wel leuke dieren voor minder te koop waar je dochter eerst een jaar of vier plezier van kan hebben en daarnaast kun je er dan nog een veulen mee fokken.
bvb http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... auQmEsw85s

ik vind dus nu juist geen paard voor jong meisje dit soort paarden worden idd vaak voor leuke prijzen verkocht maar helaas e ris altijd een maar..... aan.

voor een correct fijn te rijden paard ben je echt minimaal 15.000 kwijt ook op die leeftijd
Juist omdat dochter in moeilijke leeftijd komt ( vriendjes. puberen) is er natuurlijk twijfel om puur alleen een duur sportpaard te kopen immers ik kan wel heel aardig rijden maar heb geen wedstrijdambities vandaar dat mijn belang meer zou zijn een veulentje fokken.

Ik heb idd ook angst voor ongeschiktheid door blessures vh paard wij hebben nu al 2 jonge ruinen gehad die dit overkomen is.

Mag ik vragen wat jij de maar vind aan de merrie uit de advertentie? Enige maar die ik zo lees is dat ze niet gediend is van dwingen. Maar aan de andere kant lees ik ook geduldig en vergevingsgezind is onder het zadel. Dus dat weegt ik dan tegen elkaar af en dan zal ik haar niet gelijk afwijzen alleen op het punt dat ze zich niet laat dwingen. Ik zou eerst meer willen weten hoe zich dit uit en/of eens uitproberen en kijken hoe dat in de praktijk gaat. Ieder paard heeft vaak een (kleine) gebruiksaanwijzing tijdens het rijden, al is het maar iets kleins waarvan je denkt dat moet ik niet weer doen of de volgende keer anders aanpakken. Als ruiter van dat paard wordt dat gauw gewoonte en vergeet je dat. In mijn ogen staat hier eerlijk wat de gebruiksaanwijzing is van deze merrie. En niet laten dwingen, daar leert je dochter wel van om met respect te rijden. En geduldig en vergevingsgezind onder het zadel is toch ook niet verkeerd voor een 14 jarige. Maar dat is mijn persoonlijke menig. Maar zie ik nu nog een grote maar over het hoofd?

En even iets anders. Ik denk dat jezelf in je reacties eigenlijk al antwoord geeft op wat je het liefst wil en kan kopen qua budget. Je geeft zelf al aan dat een echt goed en al geschoold paard voor je dochter boven het budget gaat. Een fokmerrie en een paard voor je dochter wat samen in het budget vallen wordt hem ook niet zeg je omdat je er geen twee wilt kopen. En volgens mij wil jij nu echt 1 goede kopen. En zelf geef je al aan dat je van jou budget wel een goede jonge merrie kan kopen. Dus volgens mij is dat de enige optie waar jij nu voor open staat maar is het alleen nog even de vraag welk doel de merrie (eerst) gaat vervullen. Want jij wilt graag eerst fokken. En jou dochter wil rijden. En twijfel je misschien ook een beetje of je dochter wel met een jong beestje overweg kan? Maar je dochter heeft ( pony) ervaring en goede begeleiding met een jong paard is altijd een goede. En zoals ik het begrijp willen jullie echt een goede kopen maar geschoold gaat boven het budget dus eigenlijk is er geen andere optie dan een jong paard te kopen. Want zoals ik het lees willen jullie liever niet op kwaliteit inleveren.

Ik zou gewoon gaan kijken naar een leuke jonge merrie. ( en niet alleen blind staren op de ene merrie die jij nu aangeboden hebt gekregen). Dan merk je vanzelf in hoeverre je dochter haar aankan. En voor de rest gewoon zorgen dat er vanaf het begin af aan goede begeleiding is. Fokken kan dus al als je de andere merrie als draagmoeder inschakelt. Of je haar ook gelijk laat dekken of eerst op het rijden gaat focussen moet je dan maar even rustig over nadenken en misschien met je dochter bespreken. Ik persoonlijk zal eerst focussenen op de sport (vooral omdat je draagmoeder hebt). Want sportprestaties tellen ook weer mee. En bij de young riders kom je niet zomaar, gaat heel wat uren training en begeleiding inzitten. En sport is een risico's maar als daar wat gebeurt is de merrie vaak nog wel in te zetten in de fokkerij. Maar dracht is ook niet zonder risico.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:39

Lees ik het goed dat de nieuwe aankoop of een sportpaard wordt of een sportpaard én fokmerrie in 1, waarbij je het fokken via ET wil uitvoeren bij de fokmerrie die je al hebt, zodat er met het aangekochte paard in de sport gestart kan worden? (sorry zondagavond :o )

EDIT
Laatst bijgewerkt door Vesceron op 19-07-15 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt