Opzoek naar ervaringen met het kopen van een eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xKLEINTJE

Opzoek naar ervaringen met het kopen van een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 17:39

Hoi,

Ik zit al een tijdje in de paardenwereld, van manege tot renstal tot aan verschillende bijrijdpaardjes.
Toch heb ik zelf heel erg het gevoel dat ik nog maar weinig weet en weinig ervaring heb.
Ik ben nu bezig met het behalen van mijn ruiterbewijs en leer daarbij al veel over de gehele verzorging, maar toch weet ik nog lang niet alles.
Nu is mijn droom natuurlijk om een eigen paard te hebben. Nu ben ik heel erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen tot het kopen van een eigen paard.

Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg?
Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf?
Deel je de (maandelijkse) kosten?
Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht?
Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal komt?

Ik lees graag jullie ervaringen! :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Opzoek naar ervaringen met het kopen van een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:26

Ik verplaats dit topic van ED naar PP waar het hoort.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:18

Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg? Ongeveer 8 jaar

Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf? Ik deed alles zelf

Deel je de (maandelijkse) kosten? Met wie bedoel je het delen? Ik betaalde het zelf

Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht? Gereserveerd toen ik bij de pony ging kijken

Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal komt? We hadden haar eerst even alleen in de paddock gezet en toen ze rustig werd van de reis etc ging ze met de andere pony's in de wei

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:25

Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg? 2,5 jaar (wat ik tot echte ervaring beschouw, daarvoor alleen rondgehobbeld).
Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf? De vereniging waar ik 2,5 jaar gereden heb verkocht hem, ik kende hem dus al 2,5 jaar.
Deel je de (maandelijkse) kosten? Nee ik betaal alles zelf. Wel krijg ik een bijdrage van mijn opa, omdat hij ook van paarden houd en graag wil helpen met mijn droom verwezenlijken maar zonder had ik het ook kunnen betalen.
Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht? Ja van te voren geregeld.
Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal komt? Eerst alleen in een aangrenzende bak daarna bij de rest. We zijn inmiddels verhuisd van stalling omdat het niet samen ging met een van de andere paarden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:28

Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg? Op een beetje hobbelen en poetsen van een shet na nul.

Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf? Ja mijn ouders zijn opgegroeid met paarden, dus hier heb ik alle hulp gekregen die ik nodig had.

Deel je de (maandelijkse) kosten? Vroeger niets tenzij ik iets leuks wilde wat onnodig was. Nu betaal ik van mijn (paard is van een andere eigenaar en betaald de basis verzorging) eigen paard zo goed als alles.

Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht? We hadden vroeger wat contacten waar de pony kon staan. Het paard staat nu nog steeds op de grond van de eigenaar. Mijn oude pony staat er nu als maatje bij.

Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal komt? Zal niet snel voorkomen, maar gewoon met eten en ruimte erbij. Ze moeten het uiteindelijk toch zelf uitvinden hoe ze het gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:32

Ik was 14 toen ik mijn verzorgpony kreeg van de eigenaren, die gingen verhuizen.
Toen had ik 2 jaar ervaring, was bijna dagelijks bij de paarden te vinden, maar niet echt ervaren.
Maar het was zo'n lief dier dat alles eigenlijk heel veilig is verlopen en van haar heb ik heel veel geleerd.
Ik heb veel verzorgpaarden gehad en heb veel stage gelopen op bedrijven, waar ik ook erg veel heb geleerd.
Zes jaar later kreeg ik mijn tweede paard erbij, ook eerst een verzorgpaard en daar heb ik echt op leren rijden.
Hoog opgeleid paard, maar een flink karakter, dus mijn zit werd goed uitgetest.

Ik deed alles zelf en had ze op een stukje wei met schuilstal staan. :j

Op zich kun je met weinig ervaring prima een paard kopen, maar dan wel een hele brave met veel geduld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-15 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:32

Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg? Weinig qua verzorging van een eigen paard ik heb een paar maanden een verzorgpaard gehad en toen kreeg ik de mogelijkheid om een paard voor de zomer te verzorgen. Ik ben opgegroeid op een boerderij had ik er duidelijk gevoel bij.
Uiteindelijk is het mijn eigen paard geworden.

Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf? De eigenaren van de andere paarden hebben mij wel wegwijs gemaakt en zelf heb ik veel gelezen en nuchter nadenken.

Deel je de (maandelijkse) kosten? Was het maar zo'n feestje, nee hoor de kosten van mijn paard en later het paard van onze dochters komen op ons neer. Wat voor ons wel de rust geeft dat wij bepalen en wij zelf kunnen doen wat wij goed vinden voor onze paarden.

Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht? Omdat ik op de stal een verzorgpaardje had kon gelukkig mijn "zomer" paard er gewoon bij en later het paard van mijn dochters ook.

Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal komt? Wij zijn later met onze paarden naar een andere stal gegaan en wij hebben de paarden direct bij elkaar gevoegd en het is vanaf moment 1 een gouden combinatie

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:47

Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg?Nee,ik wilde gewoon al jaren een paard,en nadat ik voor mijn verjaardag wat spullen kreeg heb ik er 1 gekocht.ik leer veel van praktijk.
Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf?destijds heb ik de beslissing genomen een paard te kopen ,omdat ik hulp zou krijgen van mijn ex-schoonzus.zij had al een paard en kon me helpen.nu nog leer ik veel van anderen,maar kan ik anderen ook al wat leren/tips geven.
Deel je de (maandelijkse) kosten?nee,betaal alles zelf.ben me heel bewust dat alles veel kost,maar koop ook alleen wat ik nodig heb voor hem,maar hij komt ook niets tekort
Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht?oef,dat weet ik al niet meer.dacht van wel.als ik nu weer een paard zou willen kopen ,zou ik dat in ieder geval wel willen hebben ja
Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal ?eerst zou ik hem rustig willen laten worden van de reis in zijn nieuwe stal.t liefst met de paarden die er bij komen in de wei,in de eigen stallen erbij.en dan na een paar uur samen met een rustig paard op de weide zetten.en dan 1 voor 1 de rest erbij.wel in het licht zodat t nieuwe paard niet teveel schrikt.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:49

Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg? Jaar of 10
Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf? Deed alles zelf maar had wel les
Deel je de (maandelijkse) kosten? In het begin wel met mijn zus na een jaar alleen
Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht? Ja
Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuw: twee dagen laten wennen en daarna rustig opgepakt met rijden ect.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:21

- Ik had 10 jaar op de manege gereden. waarvan de laatste twee jaar ik ook 2 verzorg paarden had. Toen stopte ik op de manege en heb ik mn verzorgpaarden nog 2 jaar verzorgt. Daarna ging ik er een jaar tussenuit vanwege mn studie. Haalde mn propedeuse in 1 jaar en heb daarna direct weer dieren gezocht waar ik voor mocht zorgen. Dat heb ik een jaar gedaan. Paard ingereden voor het eerst zelf. Was echt super gaaf. Helaas moest ik met deze dieren op niet zo leuke manier stoppen (prive omstandigheden van de eigenaar). En na nogmaals proberen om op een manege te rijden, of wederom een paard te zoeken van een ander dat ik kon verzorgen, besloot ik dat ik teveel een eigen visie heb op het zorgen voor paarden en het trainen daarvan. en dat ik geen tijd, energie, geld en moeite in andermans paard wilde steken voor niets. (en de dikke kans dat ik uiteindelijk weer aan de kant geschoven werd).
Dus ging ik opzoek naar mijn eigen paard. Maar in totaal had ik dus 16 jaar ervaring in de paarden.

- Ik deed heel veel zelf. Met inrijden van de jonge ruin heb ik wel hulp gehad van mijn moeder.

- Nee. die betaal ik zelf. maar mijn paard is 1 dus hij staat in de opfok.

- Mijn paard staat in de opfok, en ik had de dag voordat ik hem kocht afgesproken om te gaan kijken op die stalling. En het gaf al gelijk een goed gevoel toen we telefonisch die afspraak maakte. Dus ik ging er met een heel goed gevoel naartoe. En dat bleek terecht. Dus ja, ik had een plekje:)

- Mijn paard werd gebracht door de vorige eigenaar. Ik heb hem uitgeladen en even laten wennen op het terrein en wie er allemaal op hem heen stond(en een moeder met een gigantische camera voor haar neus die continue flitst en klikt).
Daarna liepen we naar zijn stal en daar lag hooi op hem te wachten. Ik heb hem de drinkbak uitgelegt waar hij gelijk zijn hoofd tegen stootte. En toen heb ik hem weltruste gewenst en met rust gelaten. Hij at gelijk aan zn hooi en voelde zich volgens mij goed. de staleigenaar heeft hem een paar dagen in zijn stalletje tot rust laten komen want de dierenarts kwam de volgende dag, hoop nieuwe indrukken voor zoon klein mannetje.
Na een week kwam ik weer bij hem en toen stond ie in een andere stal, dichter bij de jonge paarden in de grote gezamelijke stal. Hij vond het in de stal staan niks, maar ik vind dat hij dat wel moet kunnen.

De week erna had de staleigenaar hem al in de kudde staan in de wei aan zijn huis om het in de gaten te houden.Ging prima. Ik vertrouwde hem 100% op zijn ervaring en kennis.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:37

Ik reed zelf 9 jaar. Eerste jaren op de manege en later lease en bijrijdpony's.

In begin wel hulp gehad uiteraard. Later alles alleen.

Nee, ik betaal alles zelf.

Nee. Wel al afspraken om te gaan kijken bij stallen die plek hadden.

Ik heb de staleigenaresse opgebeld met wanneer ze kwam. Afgesproken met de oude eigenaresse van het paard en ze werd gebracht.
Eerste week alleen gestaan in de wei met alleen mogelijkheid tot neuzen. Daarna gekoppeld aan een ander.
Verder moet je even je draai vinden en je paard ook. Verstandig is om de eerste tijd niet te rijden of alleen licht werk ohz. Paard moet immers ook wennen! Sommige doen er wel een paar maanden over om hun draai te vinden. Mijne begon haar draai te vinden na een maand ongeveer pas..
En verder, niet te druk maken :)

xKLEINTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 11:12

Super bedankt iedereen dat je de tijd hebt genomen om alle ervaringen te delen :)
Ik ben al beetje rond gaan kijken naar stallingen bij mij in de buurt. En langzaam ook beetje kijken naar welk ras er het beste bij mij past etc.
Het zal nog even duren, maar de reis naar een eigen paard is begonnen!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:19

Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg? Een beetje dankzij onze oude buren die fjorden hadden. Maar dan gingen we alleen maar rijden, verzorgen deden ze zelf allemaal.

Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf? Alles zelf

Deel je de (maandelijkse) kosten? Ik betaal alles zelf voor mijn paarden.

Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht? Hij kon toen bij mijn vriend staan, later is het uit gegaan en nu staan ze bij kenissen van mijn ouders.

Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal komt? Ze staan bij mij gewoon 24 uur op de wei, geen stalling verder, daar lopen ze nu alweer twee jaar.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:22

Als ik je nog een tip mag meegeven :) Laat het paard (waar je het ook koopt!) keuren door jouw eigen dierenarts. Kan een hoop ellende voorkomen :) Veel plezier!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:36

Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg? Ik ben gestart met rijden op een manege toen ik 11 jaar was. Daar heb ik 10 jaar gereden, waarbij ik ook ponykampen ben gaan begeleiden en in de stallen ben gaan werken en voor de paarden zorgde. Daarnaast nog 2 jaar een verzorgpony gehad voor 4 dagen per week. Daarna nog wel eens gestart op een manege maar die voldeden niet aan mijn wensen/eisen, een leasepaard gehad wat uiteindelijk geen klik bleek. En toen ik 30 jaar was, een gezin en een baan heb ik mijn eerste eigen paard gekocht.

Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf? Mijn paard heeft altijd in pension gestaan waarbij ze wordt buiten/binnen gezet, wordt uitgemest en gevoerd (dat zet ik wel klaar).

Deel je de (maandelijkse) kosten? Nee, alle kosten zijn voor mij. Ik heb ook geen bijrijder.

Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht? Ja, een vriendin van mij was verhuisd naar een nieuwe stal waar nog plaats was. Daar heb ik toen een stal gereserveerd.

Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal komt? Ik kwam met een veulen die in een gemengde groep kwam te staan (leeftijden en merrie/ruinen) Ze heeft het daar niet altijd makkelijk gehad maar staat inmiddels haar mannetje als het er op aan komt. Op onze 2e stal (inmiddels 5 jaar geleden) ging het al veel beter in de groep.

Tip: Staar je niet blind op een kleur of leeftijd. Een groen paard kan ontzettend braaf zijn en een ouder paard kan ook al eigenaardigheden hebben ontwikkeld. Ik begon met kijken naar prachtige dressuurpaarden veelal KWPN'ers en werd uiteindelijk verliefd op een Fries veulen waar ik nog steeds waanzinnig blij mee ben. Ik heb haar met hulp van een ervaren vriendin zelf beleerd en ingereden en geen moment spijt van.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:45

- Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg?
Ik reed 8 jaar op een manege en had daar ook een verzorgpaard, daarna had ik een jaar een paard verzorgd op een pensionstal.
- Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf?
Alles zelf.
- Deel je de (maandelijkse) kosten?
Nee, ik betaal alles zelf.
- Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht?
Ja, op de pensionstal waar ik een paard verzorgde waren plekken vrij, dus daar kon ik terecht.
- Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal komt?
Ik had haar eerst alleen in de bak gezet, ze was heel kalm en rustig. Na een uurtje had een stalgenoot haar paard erbij gezet, ze waren even oud (allebei anderhalf) en zouden ook samen komen te staan op het land en naast elkaar op stal. Dat ging erg goed, en vanaf toen (anderhalf jaar geleden) zijn ze onafscheidelijk :D. Ging al met al erg goed.

xKLEINTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 12:48

Leuk om alle ervaringen te lezen! en bedankt voor de tips :D

xanne_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:33

Mijn zusje en ik reden ongeveer 2 jaar op een manege voordat we ons eigen paard kregen. Mijn moeder heeft vroeger altijd gereden met eigen paarden en mijn opa heeft nog steeds paarden.

Samen met mijn zusje verzorg ik hem, maar mijn vader voert hem als wij naar school gaan of niet thuis zijn :).

Mijn ouders betalen alles, maar omdat we op een boerderij wonen, komen er geen extra kosten kijken bij bijv. stro en hooi omdat we dat sowieso al hebben voor de koeien. ;)

Ons paard staat bij ons thuis. In het begin hadden we een gedeelte van een schuur afgezet met een hek waar hij in stond en altijd naar buiten kon in de wei. Na een aantal weken heeft hij een maand op een pensionstal gestaan (de manege waar wij reden), ondertussen heeft mijn vader thuis een echte stal gemaakt.

Er was toevallig een box vrij. Hij stond 's nachts in de box en overdag meestal in een paddock en af en toe op de wei. Hij stond gewoon naast andere paarden, maar niet in een groep omdat we hadden afgesproken dat we hier een maand bleven staan. Dit hebben we trouwens gedaan omdat ons paard western bereden was en wij hier geen ervaring mee hadden. De eigenaresse heeft ons hier mee geholpen (zij rijd western & engels).

Veel succes met je droom uit te laten komen, dat gaat vast lukken! :j

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:41

Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg? Paarden zit in de familie, meter had een eigen renstal en dagelijks meerdere paarden rijden.
Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf? Ik deed alles zelf, maar wel les.
Deel je de (maandelijkse) kosten? Ik betaal alles zelf
Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht? Paarden staan aan huis
Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal komt? Meteen bij de groep, ze moeten vroeg of laat toch de rangorde bepalen.

linnvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:46

Ik had op het moment dat ik haar kocht 13/14 jaar manege ervaring
En 8 jaar een verzorgpony, maar daar moest ik echt alles doen. Het was zeg maar een eigen pony alleen dan deel je hem met een 1 vriendin. Dit was dan ook wel waar ik het meeste heb geleerd.

Hulp als in de vaste taken, nee. Ik kom uit een familie waar paarden en paardrijden niet populair is :') en ook vriendinnen hebben er weinig mee. Paard staat op half pension, dus ik moet echt alles zelf doen. Vakanties kunnen gelukkig wel geregeld worden onderling op stal.
Qua lessen, dat doe ik wel. als ik goed plan les ik 3 keer per maand. 2x onder het zadel en 1x grondwerk.

Helaas zijn de kosten ook allemaal voor mij. ik heb veel geluk met mijn plek waar ik alle dingen kan doen die ik wil tegen een lage prijs. Helaas moet ik letterlijk alles zelf betalen, dus ook mijn studie enz... Er gaan doen ook heel wat uurtjes verloren aan werken naast al het andere (lees vast 12 uur per week, soms iets meer)

Nee, toen ik haar op het oog kreeg ben ik gaan rondzoeken, ik ben toen op de wachtlijst gezet van mijn stal waar ik nu sta. Toen ik haar had gekocht kon ik daar nog niet terecht en ben ik bij de wei van mijn verzorgpony terecht gekomen. Na een half jaar kreeg ik de kans om toch te verhuizen. Paard stond toch niet helemaal lekker in de groep en vanwege wat andere redenen hebben we besloten om toch te verhuizen.

Ik kende daar niemand en ik heb zelf last van angst omtrent het ontmoeten van nieuwe mensen. Het is een kleinschalige stal (8stallen) en dit vind ik zelf toch wel een stuk gezelliger. Paard werd heel goed opgenomen in de groep dus dat was al een hele opluchting. Werd eerst met de leider gezet maar alles ging zo goed dat ze vanaf dag 1 samen staat met de hele groep. De mensen op mijn stal zijn ook allemaal heel makkelijk en gezellig. Achteraf dus helemaal nergens om bang over te zijn :')

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:35

Ik kocht een veulen 4 jaar geleden en had toen totaal geen ervaring met veulens. Wel ree ik al 14 jaar paard waarvan 7 jaar verzorgpaardjes.

In het begin stond hij uiteraard nog bij de fokker en ging ik 4 á 5 keer in de week langs om te kijken en af en toe iets te doen met hem. Daarna is hij verhuist en met een jaarling te komen staan, hier deden we het met zijn 2en. Uiteindelijk is hij op pension gegaan en heb ik een verzorgster gehad voor 3 dagen in de week. Een korte periode het alleen gedaan en nu wederom een verzorgster voor 2 dagen in de week.

Ik betaal alles zelf.

Nee, hij stond nog bij de fokker. De stal waar ik nu sta wilde de stal 3 maanden aanhouden voor ik kwam. Dit zodat ik na de zomer kon komen en de groepen bij hun niet in de war zou schoppen en omdat mijn paard op zijn toenmalige plek voor de zomer nog prima stond.

Eerst even in de paddock gezet, daarna het land in orde gemaakt en alleen in het land gezet naast de andere. De volgende dag kreeg hij gelijk een vriendje. Die 2 zijn tot op de dag van vandaag nog hele dikke maatjes en zijn bazin is mijn beste vriendinnetje. Altijd leuk :j

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:25

Voordat ik mijn eigen paard kreeg had ik 10 jaar ervaring. 4,5 jaar manege, daarna verzorgpaarden en privelessen

Ik deed inprincipe alles zelf. had 1 dag in de week een verzorgster, maar dat was meer omdat het een goede vriendin was. Mesten deden we vaak samen (stond in een paddock Paradise waar iedere klant 3 vaste dagen en delen moest uitmesten. 2x deed ik, 1x deed de verzorgster).
Nu sta ik all incl. bij een kennis. Letterlijk alles wordt gedaan. hoef eigenlijk nooit uit te mesten oid. maar help wel vaak mee. Nu ook weer 2x per week een verzorgster zodat paardje lief wat extra beweging krijgt en ik niet áltijd maar hoef te trainen.

Nee, deze komen volledig op mij

Ja deze had ik. echter na 3 maanden verhuisd naar een andere stalling en 6 maanden later weer. Nu heb ik een plekje waar we het beide fantastisch naar ons zin hebben.

Op mijn eerste stal heeft hij van achter de draad kennis mogen maken en daarna gelijk de kudde in. Op de 2e stal stond hij op stal en heb ik hem de volgende dag samen met een ander paardje gezet. Op de plek waar ik nu sta heeft hij 2 weken naast de kudde gestaan en na een paar dagen steeds 1 er bij. Na 2 weken kende hij alle paarden en ging het super en hebben we ze samen gezet.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:55

Voordat ik mijn pony kocht heb ik 8 jaar lang op een manege gereden en 2 jaar lang een verzorgpaard gehad. In totaal had ik dus al 10 jaar ervaring.

Ik heb mijn pony zelf gevonden via Marktplaats. Ook zelf de afspraken gemaakt voor de bezichtigingen. Dit wel in overleg met mijn ouders, want er moest wel iemand mee. De eerste keer ben ik met mijn vader geweest en de tweede keer hebben we iemand meegenomen die er meer verstand van had. De derde keer hebben we hem opgehaald.

In principe betaal ik mijn pony zelf, maar mijn ouders betalen soms wel mee met sommige dingen. Wel betalen ze mijn zorgkosten en studie, dus die kosten heb ik al niet.

Ik had al wel een plek geregeld, maar niet op de stal waar ik graag wilde staan. Daar was toen nog geen plek. Maar ik had in ieder geval een plekje achter de hand voor mocht het echt wat worden. Uiteindelijk is dat niet nodig geweest, want op de stal waar ik mijn pony graag wilde stallen kwam een plekje vrij voordat ik mijn pony kocht.

Mijn pony heeft lang in de trailer moeten staan en was vermoeid toen we op stal aankwamen, dus we hebben hem na het uitladen meteen in stal gezet. Daar heeft hij eerst even alleen gestaan voordat de anderen erbij kwamen. De dag daarna heeft hij een dagje in de paddock gestaan, meer voor mijn gevoel om 'de kat uit de boom te kijken'. De dag daarna (de tweede dag dat ik hem had) is hij met de anderen het weiland in gegaan. Dat ging prima en het was net alsof hij er al jaren stond.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:02

Ja ervaring in welk opzicht? Ik had geen ervaring met het houden van een eigen paard natuurlijk. Maar wel een verzorgpaard waar ik heel veel van geleerd heb! En hoelang precies? Dat weet ik niet meer eigenlijk.
Ik deed ontzettend veel zelf, maar had soms ook hulp. Maar meestal vogelde ik alles zelf uit. En dat doe ik met mijn eigen paard nog steeds!
Nee, alle kosten zijn voor mij.
Ja ik wist al waar hij zou komen te staan.
Gewoon.... :+ Paard er neer zetten en kijken of de andere paarden hem accepteren. :')

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:05

Ik kwam van de manege af. Kreeg een bijrijdpaard en dit paard heb ik uiteindelijke gekocht. Dus niet zo heel veel ervaring. Om het nog iets mooier te maken. Paardlief was net ingereden toen ik er op kwam.

Wat betreft het rijden kreeg ik wekelijks les kwa verzorging leerde ik veel op school en ook het zelf doen.

Nee heb altijd alles zelf betaald.

paard mocht toen gewoon blijven staan waar ze al stond. Na 5 jaar ben ik verhuisd.

Bij ons ging ze eerst een paar apart in de bak om te kunnen wennen. Daarna heeft de pensionhouder haar bij de groep ingedaan. Helaas ging dit niet goed. Ze hebben haar er weer uit gehaald. Het werd daarna een natte periode dus moest ze weer mee met de bak groep en stond ze wat meer op stal. Toen het droger werd heeft hij haar bij een andere groep ingedaan (waar ook haar buurvrouw instaat) en dit gaat super. Daar staat ze nog steeds.