Moeilijke beslissingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Moeilijke beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 11:08

Hallo iedereen :)

Ik heb een paar dagen geleden een topic geplaatst over een eigen paard kopen. Nu heb ik al uitgerekend hoe ik de kosten ga dekken enzovoort maar nu komt het andere gedeelte. Een paard vinden! Hierbij zou ik heel graag jullie hulp willen gebruiken, wat jullie ervaringen en meningen zijn. Dit zijn ongeveer mijn eisen.
Merrie
Leeftijd: tussen de 4 en 8 jaar
Zadelmak: ja, maar moet nog niet heel erg dooregereden zijn
Gebruik: af en toe een wedstrijdje (springen), buitenrijden, grondwerk, met andere woorden: een allrounder
Karakter: vooruit onder het zadel, rustig in omgang, aanhankelijk
Ras: Ik zelf ben na lang nadenken verzot op 3 rassen waarmee ik bij de eerste 2 al ervaring heb: Arabier, Fjord, Welsh Cob.

Deze 3 rassen zijn inderdaad heel verschillend, maar stuk voor stuk spreken ze mij aan. Ik ga me zeker niet vast plakken aan 1 ras, maar ze zullen wel mijn voorkeur hebben.

Mensen die me een bepaald ras aanraden en ook een idee hebben naar een correcte prijs voor deze eisen?

Alvast bedankt :)

ruitje

Re: Moeilijke beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:15

Kun je uitleggen wat je aanspreekt in die rassen want ze zijn alle 3 heel erg verschillend?

Wat een leuke zoektocht trouwens!

Koper123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:22

Als je naar een paard gaat kijken is dat niet zo slim..... Ga naar 5 of 6 paarden kijken ennverschillende rassen zo kun je een beetje vergelijken wat jou het beste aanspreekt!
Dat had ik dus ook gedaan.... Ik was opzoek naar een ras paard maar dan kom je toch thuis met een paard zonder enige stamboom.... :+ maar naderhand ben ik hier super blij mee :)) :))

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 11:24

ruitje schreef:
Kun je uitleggen wat je aanspreekt in die rassen want ze zijn alle 3 heel erg verschillend?

Wat een leuke zoektocht trouwens!

Tuurlijk geen probleem :)
Arabier vind ik gewoon een prachtig ras, ze zijn leergierig, vurig, eerlijk. Het nadeel dat mij hierbij spreekt is dat ze misschien niet zo heel geschikt zijn voor te springen en dat je ze veel beweging moet geven en ik denk niet dat ik elke dag zal kunnen rijden.
Fjorden , daar ben ik ook helemaal zot van. Lekker stevig, mooi, lief. Al zijn ze wel redelijk lomp en niet zo sportief.

Welsh cob heb ik nog niet in het echt gezien.Wel al heel veel informatie over gezocht. Mooi hoofdje, stevig, sportief. Het nadeel bij dit ras vind ik dan weer dat ze misschien ook wel wat lomper zijn en meestal een hoge knieactie hebben.

Zo heeft elk ras zijn voor en nadelen. :)

Nog een kleine aanpassing, de stokmaat moet ongeveer tussen de 1m50 en 1m60 liggen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 11:25

Koper123 schreef:
Als je naar een paard gaat kijken is dat niet zo slim..... Ga naar 5 of 6 paarden kijken ennverschillende rassen zo kun je een beetje vergelijken wat jou het beste aanspreekt!
Dat had ik dus ook gedaan.... Ik was opzoek naar een ras paard maar dan kom je toch thuis met een paard zonder enige stamboom.... :+ maar naderhand ben ik hier super blij mee :)) :))

Bedankt voor de tip :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:29

Toen ik mijn oude merrie kocht had ik de volgende eisen: geen merrie, niet onbeleerd, liefst wat ervaren, zeker geen neuroot. Waar kwam ik mee thuis? Een onbeleerde merrie met een enorme rugzak vol zeer vervelende ervaringen. Heb er een super paard aangehad! Ze is bij ons gebleven totdat we haar in hebben moeten laten slapen.
Met andere woorden: sta gewoon open voor elk paard, om te voorkomen dat je een paard niet ziet wat wel erg geschikt kan zijn voor je.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:37

Toch denk ik dat het heel erg goed is om van te voren op te schrijven wat je eisenlijstje is en je daar toch aan te houden. Kun je bijvoorbeeld meer vertellen over je wedstrijdambities? Hoe leuk vind je dat en wat moet een paard kunnen qua springen? Als dat echt een belangrijke eis voor je is, dan zou ik doorsparen voor een ras wat daar beter bij matcht.

Anders krijg je dat je een droomfjord koopt die je over 3 jaar weer wil verkopen omdat blijkt dat hij sportief niet aan je verwachtingen kan voldoen.

Dus bedenk voor jezelf wat belangrijker is, zet die eisen op volgorde van belangrijkheid.

Dit voorkomt ook dat je straks uit 'verliefdheid' een paard koopt waar je een jaar later spijt van hebt.

Over de beweging van een warmbloed v.s. koudbloed, ik ken hier dravers waarbij je 1 keer in de week kan rijden die niet ontploffen en fjorden die dat wel doen en daarnaast zou ik als beweging geven iets is wat je niet dagelijks wil doen ook oppassen met het te snel dik worden van koudbloeden. Kon nog wel eens zijn dat je dat niet voor het karakter moet doen, maar wel om te voorkomen dat ze straks propjes op pootjes worden.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 12:06

ruitje schreef:
Toch denk ik dat het heel erg goed is om van te voren op te schrijven wat je eisenlijstje is en je daar toch aan te houden. Kun je bijvoorbeeld meer vertellen over je wedstrijdambities? Hoe leuk vind je dat en wat moet een paard kunnen qua springen? Als dat echt een belangrijke eis voor je is, dan zou ik doorsparen voor een ras wat daar beter bij matcht.

Anders krijg je dat je een droomfjord koopt die je over 3 jaar weer wil verkopen omdat blijkt dat hij sportief niet aan je verwachtingen kan voldoen.

Dus bedenk voor jezelf wat belangrijker is, zet die eisen op volgorde van belangrijkheid.

Dit voorkomt ook dat je straks uit 'verliefdheid' een paard koopt waar je een jaar later spijt van hebt.

Over de beweging van een warmbloed v.s. koudbloed, ik ken hier dravers waarbij je 1 keer in de week kan rijden die niet ontploffen en fjorden die dat wel doen en daarnaast zou ik als beweging geven iets is wat je niet dagelijks wil doen ook oppassen met het te snel dik worden van koudbloeden. Kon nog wel eens zijn dat je dat niet voor het karakter moet doen, maar wel om te voorkomen dat ze straks propjes op pootjes worden.

Beweging geven zoals longeren of op.de wei zal ze wel dagelijks krijgen hoor :) Ik weet dat je geen enkel ras over 1kam scheren. Zo heb je genoeg bewijzen op bokt dat er wel springarabieren zijn net als fjordjes die erin uitblinken. Kijken naar de bouw en afstamming zal ook al veel helpen denk ik :)

Iedereen al bedankt voor de hulp :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:10

Fjorden redelijk lomp en niet sportief?
Nou sorry... Maar dan heb je dr weinig van gebakken....
Dr zijn zat koudbloeden in de hoge sport.
Ook arabieren kunnen goed springen, zit vaak arabisch bloed in veel springpaarden..

Ga vooral bij allemaal verschillende paarden kijken..
Verbreed je horizon. :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:14

Ik denk ook dat je zoektocht al wat beperkter is als het tussen de 1.50m en 1.60m moet liggen. En voor grote fjorden betaal je dan vaak nog de hoofdprijs terwijl ik betere pony's voor hetzelfde geld heb zien weggaan :)

Mocht je een echte allrounder willen in die stokmaat zou ik eerder kiezen voor een kleine kwpn, nrps of iets in die richting.

Denk dat je zoektocht dan sowieso al een heel stuk makkelijker word :)

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:52

elisedcl schreef:
ruitje schreef:
Arabier vind ik gewoon een prachtig ras, ze zijn leergierig, vurig, eerlijk. Het nadeel dat mij hierbij spreekt is dat ze misschien niet zo heel geschikt zijn voor te springen en dat je ze veel beweging moet geven en ik denk niet dat ik elke dag zal kunnen rijden.

Arabieren kunnen ook erg goed springen hoor, alleen als je echt in de hogere springsport wil wordt het misschien wat lastiger, maar dat haal je met een fjord en welsh ook niet. elke dag rijden is zeker niet nodig. ik heb zelf een arabisch volbloed en kan hem makkelijk 3 dagen laten staan en vervolgens het rijden weer oppakken. zolang ze gewoon hun dagelijkse beweging krijgen, zoals op de wei of in de paddock. Maar dat geldt ook voor elk paard, iedere dag vrije beweging is een must.
Tip ga gewoon langs allerlei fokkers van jouw favoriete rassen en kijk of er een tussen staat die je aanspreekt en die je kan betalen ;-)

Succes met je zoektocht!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 13:39

Iedereen al enorm bedankt voor de tips, ze zullen zeker helpen!
@Jolliegirl Ik ken inderdaad ook fjorden die het zeer goed doen, maar het zijn zowiezo kuddbloeden waardoor ze zwaarder zijn en het een beetje vermoeilijkt , dit is totaal niet aanvallend bedoeld trouwens :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:49

Er zijn ook ranke fjorden....

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 13:50

Jolliegirl schreef:
Er zijn ook ranke fjorden....

Tuurlijk, zeker en vast daar heb je gelijk in :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:07

Nou ik denk dat je kwa springtalent, nog t beste zit met arabier, welsh cob, dan met fjorden...die kunnen mijn inziens niet goed genoeg galoperen,,, en springtalent hebben ze niet.....maar ja hoe hoog wil,je springen....en hoeveel talent zoek je....ik ken genoeg friezen die balkloos een 1 mtr parcours springen....dat heeft weinig met springtalent te maken....

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:23

Het allerbelangrijkste;
Wat wil en kun je zelf? Wat voor een ruiter ben je? Wat voor een persoon ben je? Welke ambities heb je? Dáár moet je zoektocht beginnen!

Ik vind het gemiddelde nederlandse dressuurgefokte paard echt prachtig en ik kan kwijlen van de beweging en het "elastiek', maar als rijpaard zijn ze voor mij niet geschikt. Ik ben niet al te groot, wat traag in mijn reageren, heb heel veel passie, maar niet het meeste aan talent én ben ook niet een heel dappere/brutalere ruiter, en ook al wat op leeftijd . Tegelijkertijd tijd wil ik wél dressuur rijden, óók in de wedstrijd ring ..

Dat wil zeggen dat ik een paard moet hebben dat:
1. Niet al te vlug/sensibel in reageren is, en mij mijn fouten kan vergeven zonder daar zelf onzeker van te worden.
2. Nuchter is
3. Werklust heeft
4. Voldoende rijtypisch is om er dressuur mee te rijden, dus
5. Goede basis gangen heeft ( maar hoeft weer niet heel spectaculair te bewegen: dat kan ik toch niet uitzitten :+
6. En dan, gezien mijn eigen formaat en persoonlijke smaak: bij voorkeur een ponyras ( die dus groot en robuust genoeg moet zijn om een volwassene te kunnen dragen)

Je doet er verstandig aan om voor jezelf ook zo'n lijstje te maken, en daar heel eerlijk in te zijn. Ben je een dappere/stoere ruiter of juist meer aan de voorzichtige kant? Ben je ambitieus of helemaal niet enz enz. En dan ga je dus op zoek naar het paard dat bij je past. En dan kan het zijn dat je een ras tegenkomt wat raskenmerken heeft die bij jou passen... maar het kan ook zijn dat je uitkomt bij een "individueel" paard, waar je naar gaat kijken omdat het karakter en de mogelijkheden je passen ( onafhankelijk dus van het ras van het dier...)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:36

Ik zou persoonlijk gewoon rondkijken naar wat paarden en als je er eentje tegen komt kan je altijd een afspraak maken om hem of haar eens uit eens uit te testen.
In principe kunnen alle rassen die jij noemt wel springen maar dan moet je gewoon zorgen dat je er eentje vindt die uit een springlijn komt.
Fjorden zijn in de meeste (!) gevallen natuurlijk een heel stuk rustiger dan een arabier of welsh, dus als je echt een rustig paardje wilt lijkt dat me misschien het meest geschikte ras voor je?
Hoewel ik persoonlijk voor een arabier (of kruising) zou gaan omdat ik hun spontaniteit er vaak echt gewoon vanaf zie springen. Ik heb een tijd lang op een arabier/kruising gereden en dat was echt een heel fijn en aanhankelijk paard, ook altijd een vrolijke energie hing er rond dat beestje. :)
Maar uiteindelijk gaat het om de klik hé, het kan zijn dat jij straks tien arabieren uitprobeert waarmee je geen klik hebt maar dan heb je die ene fjord waar je helemaal voor valt.. :j

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:47

Welscob lomp..... laat mijn diva het maar niet horen :D
Springen is ze echter niet van gediend, maar ik heb hier op Bokt genoeg springende welshcobs langs zien komen.
Maak voor jezelf een lijstje wat je zoekt in een paard en ga daar advertenties op afstruinen ipv vanuit een bepaald ras te kijken want binnen een ras zitten veel verschillen. Wie weet waar je dan mee thuis komt.
Ikzelf zocht ooit naar een bont westernpaard. Ben uiteindelijk met een voskleurige appaloosa thuisgekomen die inmiddels fijn voor de kar loopt. En een welshcob erbij gekregen die voor de kar liep, maar waar we nu dressuurmatig mee rijden en vrijheidsdressuur doen.
Zoekt en gij zult vinden :D

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:04

sigrid1182 schreef:
Nou ik denk dat je kwa springtalent, nog t beste zit met arabier, welsh cob, dan met fjorden...die kunnen mijn inziens niet goed genoeg galoperen,,, en springtalent hebben ze niet.....maar ja hoe hoog wil,je springen....en hoeveel talent zoek je....ik ken genoeg friezen die balkloos een 1 mtr parcours springen....dat heeft weinig met springtalent te maken....

Mag ik even heel hard lachen??? Fjorden kunnen niet galoperen of hebben geen springtalent.... hmmm dan heb ik toch echt een ander ras op stal staan die toevallig wel verdomd veel lijkt op een fjord :D
Die van mij loopt in training nu op L niveau(spring) ook al wat HC parcoursjes gestart op dat niveau. B wedstrijden gaan erg goed. Trouwens dat is allemaal bij de paarden!
Ook SGW gaat hm erg goed af, trainen op L en doen mee in de B.(paarden)
En nee ben niet de enige, amber met fjordy bv heeft succesvol nog hoger in de spring en sgw sport gestart met een fjord(en die fjord was een kleinere als die van mij)

En wat betreft galopperen, dat is van die van mij juist zn sterkste gang, kan heel krachtig van de grond af komen en heel fijn zn benen onder de massa plaatsen.

Maar eerlijk is eerlijk alle 3 de rassen die worden aangegeven zijn niet van oorsprong bedoelt voor het hoge wedstrijd werk.
Ik heb met mn sportfjord veel mazzel gehad in zijn ontwikkeling. daarbij is het dus echt een sportpony, vurig, enorme go en drive en hoef het echt niet in mn hoofd te halen hm voor een paar dagen stil te zetten, dan heb ik helemaal een kanon onder mn kont die veel te veel energie heeft.

Dan rest wel de vraag, waar wil je een compromie sluiten? Vind je een springen dermate belangrijk dat je dat zo hoog en goed mogelijk wil of is een recreatieve sprong en misschien met een beetje mazzel een B parcour genoeg?

Je zou ook kunnen kijken naar bv een grote connemara pony, fijne werkwillige pony's die een beetje tussen jou eisen inhangen maar wel echt pony zijn qua karakter ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:11

TS vergis je vooral niet in het ras Welsh Cob, dat zijn vrij pittige dieren en niet altijd rustig in de omgang, ik denk wel pittiger als arabieren. Dat is dan vooral mijn eigen ervaring en ook gezien op de manege's.

Ligt ook aan de opvoeding en karakter, maar toch..........van wat ik zag en meemaakte.......
Je moet het dagelijks bezig houden.

Mijn arabier kan ik gerust weken niet rijden en zo opstappen, van toen hij nog gezond en jong was, wel kwam hij altijd en elke dag naar buiten en op het land, en of longeerde ik hem..........aan ruimte en beweging geen gebrek en veel speelmaatjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:13

Onthou 1 ding; je komt in 90% van de gevallen met een heel ander dier thuis dan je gedacht had. _O-

Het beste kun je gewoon een boel paarden uitproberen en degene kiezen waar jij een klik mee voelt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:15

LOL Dieseltje...
Laat ik nu net eens besloten hebben "mijn" ras niet te noemen ( zie profiel :D )

Is overigens van oorsprong een Iers springpony ras. Spríngen kunnen ze dus wel! Galopperen ook!
En mijn kleintje doet het met mij tussen de paarden ook heel goed in de dressuur. En ik ben géén talent :D :+ :D

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 15:21

Iedereen enorm bedankt. Ik besef inderdaad dat ik me zeker niet mag vastklampen aan 1 ras. Ik vind springen heel leuk maar het is niet dat ik in de hoge wedstrijdsport wil belanden. Af en toe een wedstrijdjen is voldoende. Ik ben zelf namelijk nog niet zo een held in springen maar ik doe het wel super graag. Ik heb al parcour van 90 cm gedaan.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 15:23

Trouwens, even over de grote. Ik ben bijna 19 jaar en woon in Belgie. Vanaf je 16 bent moet je op een paard rijden om aan wedstrijden te mogen deelnemen, dit wil zeggen groter dan 1m49. Daarom wil ik zeker wel een groter paardje dat ik hier later geen problemen mee krijg :)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:28

Ik zou eerst jezelf de vragen stellen:
Wat zijn jou ervaringen met paarden?
Hoelang rij je zelf al?
Wat is jou eigen karakter?
Wat verwacht je van een eigen paard?
Wat wil je graag gaan doen met een eigen paard?
Waarom een paard tussen 4-8 jaar? ( is de leeftijd dat ze gaan puberen ) en niet wat ouder?

Aan de hand hiervan kan je eens gaan kijken welk ras er het beste bij jou zou passen.