Wanneer is het verstandig om een paard te kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keavyseancy

Wanneer is het verstandig om een paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:13

ik ben een tijdje gestopt met rijden, maar het begint nu toch weer te kriebelen. Alleen ik heb echt niets met de manegepaarden in mijn buurt, ze rijden zoveel uur op een dag in een groep van 15 paarden op elkaar geplakt. Toen ben ik een paar keer gaan rijden op het paard van een kennis, en dat was zo ontspannen. En ik leerde zoveel meer, maar mijn vraag is dus nu wanneer is het verstandig qua rijniveau om te beginnen aan een paard? Ik was sowieso niet van plan om een jong of nog groen paard te kopen, en financieel red ik het ook.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:16

Wanneer je inzicht hebt ik wat het echt kost.. je bent 16. Je ouders gaan het echt niet lang voor je betalen. EN Je reserve hebt.
En wanneer je open staat voor advies van anderen.

ik heb een paard gekocht toen ik er nog veel van moest leren. Echter stond ik op pension met vele ervaren mensen. Soms meot je een goed advies gewoon aannemen.

Babbelientje

Re: Wanneer is het verstandig om een paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:19

In rijervaring zou ik geen beperking zien, mits je een paard zoekt dat bij jouw niveau past.

Wel inderdaad in kosten en tijd. Kan jij op je 16e écht al een paard betalen? Heb je 500, 600 euro per maand over? En hoe zit dat straks in de toekomst? Wil je misschien gaan studeren? Een studentenbudget is echt geen vetpot, en daarnaast heb je het misschien wel heel druk als student en/of wil je verhuizen naar een grote (studenten)stad. Allemaal gróte beperkingen als het gaat om het houden van een paard!

Als je over bovenstaande écht zeker bent, zou ik ervoor gaan.

keavyseancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:20

Knert schreef:
Wanneer je inzicht hebt ik wat het echt kost.. je bent 16. Je ouders gaan het echt niet lang voor je betalen. EN Je reserve hebt.

ik heb een paard gekocht toen ik er nog veel van moest leren. Echter stond ik op pension met vele ervaren mensen. Soms meot je een goed advies gewoon aannemen.

Ik roep echt niet zomaar dat ik het financieel red, als ik dat niet zou doen. Ik vroeg gewoon wanneer het verstandig is om te beginnen aan een paard, niet om een preek.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:20

Verstándig is het kopen van een paard nooit dus daar zou ik zeker niet op wachten :D

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:22

keavyseancy schreef:
Knert schreef:

Ik roep echt niet zomaar dat ik het financieel red, als ik dat niet zou doen. Ik vroeg gewoon wanneer het verstandig is om te beginnen aan een paard, niet om een preek.

Au! Met het verkeerde been uit bed gestapt? Ik vind dit een volkomen logische reactie van Knert, hoef je niet zo bitchy op te reageren hoor...

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:22

Zolang je een paard/pony koopt dat bij jouw niveau past, en het financieel ook lukt etc gewoon doen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:25

keavyseancy schreef:
Knert schreef:

nou succes met je financiële zelfredzaamheid op je 16e. :')

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:29

Er vanuit gaande dat het financieel lukt (als je 16 bent, ga ik er vanuit dat je dat samen met je ouders doet), denk ik dat het belangrijkste is dat je goede begeleiding hebt. Er komt zoveel kijken bij het hebben van een paard!

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:29

Goede instructie is erg belangrijk, dus elke week fijn lessen, in het begin meer tot je goed wegwijs bent met je paard.
Als je een fijne stal hebt waar je goed heen kan en waar je paard goed staat.
Als je goede begeleiding kan krijgen en eens wat aan anderen kan vragen op stal, qua rijden en verzorging
En wat ook belangrijk is is dat je voldoende tijd hebt .

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:34

Ik kreeg mijn eerste pony ook als 16e jarige en dacht dat ik ook voldoende verdiende om hem maandelijks te onderhouden (uiteraard waren mijn ouders back-up) en ik ben er vrij snel achtergekomen dat dat echt niet zo vanzelfsprekend was als op papier. Onvoorziene dierenartskosten kun je simpelweg niet ophoesten, daarnaast kun je ook niet van te voren bepalen hoeveel jou paard je maandelijks gaat kosten. Als scholier kun je dan - naar mijn idee - vrijwel nooit voldoende verdienen om een paard voor 100% te kunnen onderhouden.

De reactie van Knert is dus zeker geen 'preek' maar een reactie waar echt een kern van waarheid in zit. Gelukkig waren mijn ouders voorbereid dat ik het niet ging trekken én waren zij bereid om mee te betalen, maar als dat niet het geval is dan kom je binnen een paar maanden in de problemen.

Mochten je ouders net als mijn ouders mee betalen, dan kan het zeker wel. :j Dan is het gewoon belangrijk dat je open staat voor advies van anderen en waar nodig begeleiding zoekt.

Ga ook even goed na of het met school wel haalbaar is, het kost écht veel tijd naast school. Meer tijd dan ik zelf in eerste instantie gedacht had. Een verzorg-/leasepaard is echt volkomen anders en niet te vergelijken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:43

TAO -> PP

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:45

Verstandig is het inderdaad nooit :') Als ik destijds had geweten hoeveel ellende en kosten ik er aan zou hebben.. no way! Maar krijg er ook zoveel liefde voor terug, dat maakt het weer een beetje goed ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:05

Het is inderdaad bijna nooit verstandig om een paard te kopen. Ontzettend leuk, dat is het zeker wel. Bedenk je wel dat je een paard in de meeste gevallen koopt om er nog minimaal 15 jaar (je koopt er 1 van 15, en vaak worden ze 30 jaar) zal moeten onderhouden. Dat betekend dus ook als je op je 26 besluit om te trouwen en een kindje te krijgen. De kosten van een paard zijn er niet alleen nu, maar ook nog tijdens je studie, als je gaat samenwonen, of als je een kindje krijgt. Neem dat in ieder geval goed mee als je kijkt naar of iets financieel haalbaar is.

Als ik naar je verhaal kijk, dan zou ik eerst eens een tijd een paard zoeken om bij te rijden, of een leasepaard. Dan heb je wel de voordelen van een "prive"paard, en kun je ook uitzoeken of je het ook zo leuk vind om 7 dagen per week voor een paard te zorgen, en de financiële last te dragen over het komende jaar. Tip: alles wat je minder kwijt bent als 500 euro per maand, zet dat op een spaarrekening, dan kun je dat leuk bij de aanschafwaarde van je toekomstige paard optellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:16

Toch vind ik het frappant dat als TS nadrukkelijk zegt dat ze het financieel redt, iedereen tóch gaat hameren op het financiële aspect.

Ik heb zelf ook de fout gemaakt dat ik het toch niet kon betalen op mijn 17e maar wie weet is TS stinkend rijk, ik roep maar wat. Dat kunnen wij toch niet beoordelen?

Er wordt afgeweken van het discussiepunt; welk niveau moet je hebben voor een eigen paard?

Het antwoord daarop is in mijn ogen; zolang je begeleiding hebt maakt dat niet uit.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:19

Ik zou voor mezelf zeggen dat ik zou wachten totdat ik op mezelf woon en al een redelijke carrière heb. Dan weet je voor jezelf of je er nog tijd voor hebt en zin in hebt. Op het moment heb ik totaal geen zin om meer dan 2 dagen per week voor een paard te zorgen (over het algemeen ga ik nu 2 dagen per week naar m'n verzorgpaard en dat vind ik prima).

Als het op niveau aankomt ben ik het eens met Lente. Als je dan na een tijdje begeleiding te hebben gehad gewend bent aan het paard (en hij aan jou) kom je er meestal wel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:21

verstandig? Nooit!
Paard kopen is nooit een verstandige investering!
Maar wel een hele goede boost voor je geluksbeleving.
Dus als jij denkt dat het goed is, en je kunt het betalen en je hebt voldoende tijd... gewoon doen!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:29

Wie weet heeft ts wel goeie afspraken met haar ouders hier over. Dat is nu ook niet aan de orde. Wanneer is het verstandig? Tja zoals eerder vermeld waarschijnlijk nooit. Maar wanneer je het echt nergens anders kunt vinden. Niet op een manege les. Niet in een privé les. Geen leuk bijrijd paard te vinden is. En dit is dan nog steeds echt je ding? Dat is meestal het moment waarop je denkt: oké dan maar een voor mezelf.
En dan komt het zoekende het afwegen. Kan het echt wel? Is dit waar ik voor een lange tijd voor wil gaan? Is er wel een stal waar ik het naar m'n zin heb?

Maar het is ook onwijs leuk en je krijgt er enorm veel voor terug.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:34

Er vanuitgaande dat je inderdaad goed over het financiele hebt nagedacht en uiteraard de tijd, zou ik zeggen koop een paard van rond de 10-12, die alwat geleerd heeft wat verder braaf is en waar je gewoon alles mee kan doen en ook mee naar buiten kan.
Ze zijn wel wat duurder, maar laat je daardoor niet verleiden door een jonkie te kopen, ook daar leer je wel van, maar dat is toch wel vaker met vallen en opstaan ;-)

Ga op een pensionstal staan waar mensen staan die je helpen.
Want een eigen paard hebben is totaal anders dan een manegepaard of zelfs een verzorgpaard.

Maar je leert er zo ontzettend veel van, ik zou niet meer anders willen.
Verder een goede instructrice.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:49

Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een fijn leerpaard, dus geen jong paard.
Met een goede instructeur kun je daar dan heel veel van leren en fijn mee rijden!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:01

het is inderdaad nooit verstandig om een paard te kopen....kost bergen met geld,heel veel tijd en als het meezit(of tegen)wrden ze ook nog 30.
Dan ben je dus,na gelang de leeftijd van aanschaf ongeveer 25 jaar aan het strontruimen....

Maar ja...ik kan niet zonder hoor.Na het inslapen van mijn oude paard toch weer een nieuwe erbij.Sta weer op drie stuks.Dus even uitgerekend ,als ik 70 ben loop ik nog steeds stront te ruimen. :+

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:52

Simpel, als je geld over hebt voor:

Rijspullen
Stal
Hooi
Voer
TIJD!
Dierenarts
Hoefsmid
Grasland
Dekjes
Mesthoop
Meneer van de mestophaaldienst
Rijles eventueel........

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:58

keavyseancy schreef:
Knert schreef:

nou succes met je financiële zelfredzaamheid op je 16e. :')[/quote]

Ik moet eerlijk toegeven dat ik toen ik 16 was ook mijn eerste eigen pony gekocht heb. Ik had toen al een redelijk spaarpotje en heb alles zelf betaald. Mijn ouders hebben nooit € 1 betaald. Ik werkte hard en daardoor kon ik alles betalen. Dus dat is inderdaad mogelijk.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:03

Als je er de tijd, het geld en de kunde voor hebt.
Een paard is duur, niet alleen in aanschaf, maar vooral ook in de terugkomende kosten als stalgeld, hoefsmid, instructie ed.
Een paard kost ook veel tijd, ook als jij in een toetsweek zit, uitgeweest bent, of het regent.
Als je denkt aan de voorwaarden te voldoen, nu en in de toekomst, dan kun je er voor gaan. Maar waarom ga je dat paard van die vriendin niet permanent bijrijden?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:13

Afgezien van de kosten, studeer je TS of ga je dit doen? Heb je dan wel tijd om een paard te houden? :)

Ik heb mijn pony weggedaan omdat ik ging studeren en niet genoeg tijd had voor de pony. Snel eventjes langs gaan vond ik niet eerlijk tegenover de pony, dus naar een baasje verkocht die meer tijd en aandacht aan haar besteedde