Eerste onderlinge wedstrijd met Romaissa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildDreams

Eerste onderlinge wedstrijd met Romaissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:19

Hai! :D

Na lang wikken en wegen toch maar een topic aangemaakt, ik ben toch wel trots!

Afgelopen zaterdag had ik mijn eerste onderlinge wedstrijd, samen met mijn fulltime bijrijdpaard Romaissa.
Ik rijd haar sinds ruim twee jaar en heb al die tijd op een stal gereden waar alleen de figuren belangrijk waren, dus rijtechnisch niet veel geleerd. Sinds 6 weken heb ik om de week priveles, en dit is super fijn! Ben erg blij met mijn overstap, ik heb ook een hele fijne instructrice :D
Ik begon dus met een sterrenkijkend paard en een baggerhouding en heb dit in die zes weken bereikt!

Er moet dus nog veel aan gebeuren en daar ben ik me bewust van, maar tips zijn mits onderbouwd altijd welkom natuurlijk! :)

Het was die dag heel nat en Romaissa is dan ook heel vaak uitgegleden en daardoor qua gangen maar ook met hulpen veel voorzichtiger geworden, ze is qua ondergrond namelijk altijd erg onzeker. Dit zorgde dan ook voor een niet zo nette proef, maar ach het gaat mij niet om de punten, ik ben trots!

Paspoortje voor de geïnteresseerden:
J.H. Romaissa
Arabisch volbloed
A.F. Cupido x Yamaha
10 jaar
Voor mij niet veel met dressuur gedaan zover mij is verteld
B niveau

Genoeg gekletst hier zijn de foto's, heb helaas alleen beeldmateriaal van de draf, galop was te ver weg.

Meer nageven, van achter naar voren rijden maar dat gaat soms nog moeilijk :P
Afbeelding

Dit geeft een erg fijn plaatje vind ik zelf! :)
Afbeelding

Afbeelding

Hakken uitdrukken en been langer maken!
Afbeelding

Nog een fotootje van het trainen thuis, hier is ze veel te weinig nageeflijk, maar ik sluit haar dan ook te veel op, handen naar voren en dragen, niet bemoeien met de voorkant :=
Afbeelding

Eigen tips:
Hakken uitdrukken
Handen meer dragen
Voor me kijken
Verder heeft ze moeite met aanleuning, ze loopt niet tegen mijn hand aan dus hier ga ik ook aan werken. Tips, graag!

Bedankt voor het kijken :D

Spoiler:
Ik weet dat ik niet goed in het zadel pas, echter heb ik geen geld om zelf een ander zadel te kopen. Ik heb nog wel een dressuurzadel liggen en ga die misschien laten nameten door een zadelmaker.
Ook ben ik me er van bewust dat ik aan de grote kant ben en let met mijn instructirce goed op of ik haar niet in de weg zit, dit is niet het geval gelukkig!

Memere

Re: Eerste onderlinge wedstrijd met Romaissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:05

leuke pony!

Wat jij nagefelijk noemt, vind ik verre van.. pony drukt haar rug weg en je handen zitten veel te laag en vast waardoor het lijkt dat ze naar beneden gedwongen word.

Kyana18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:08

Op de eerste paar foto's ligt je zadel te ver naar voren.
Probeer onder het rijden naar voren te kijken ;)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:21

Je zadel ligt voor geen meter, hij past jou ook niet echt geweldig.
Je mag je handen wel wat meer dragen ;).

Maar wel een hele leuke pony, denk dat met een beetje training jullie er wel komen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:23

Goh ik herkende je aan je zadwl :)

Zou als ik jou was toch echt effe een zadelmaker laten komen :)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 17:29

LauLauu schreef:
leuke pony!

Wat jij nagefelijk noemt, vind ik verre van.. pony drukt haar rug weg en je handen zitten veel te laag en vast waardoor het lijkt dat ze naar beneden gedwongen word.

Dit is dus precies het tegenovergestelde wat mijn instructrice zegt, op mijn protocol stond dan ook bij aanleuning, ik quote:"teugels veel korter en meer contact houden"
Als ik train zit er altijd een boogje in mijn teugels en loopt ze volledig over haar rug heen. Ik kom dan ook amper uit het zadel door het ruggebruik. Mijn teugels zijn moeilijk strak te krijgen want ze wil niet tegen het bit aanlopen en ik wil niet dat ze achter de loodlijn gaat lopen. (Tandarts is vorige week maandag al geweest en haar lichaam is ook in orde). Ik dwing haar dan ook echt niet en dit is ook niet echt mogelijk... Ik denk dat de foto's een verkeerd beeld geven, ik kan je anders ook wel het filmpje pb'en want tips zijn natuurlijk altijd welkom :)
Dankjewel in ieder geval!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 17:33

Kyana18 schreef:
Op de eerste paar foto's ligt je zadel te ver naar voren.
Probeer onder het rijden naar voren te kijken ;)

Ja klopt! Bedankt voor je tip. Ik zal het zadel wat meer naar achteren leggen

alice0cullen schreef:
Je zadel ligt voor geen meter, hij past jou ook niet echt geweldig.
Je mag je handen wel wat meer dragen ;).

Maar wel een hele leuke pony, denk dat met een beetje training jullie er wel komen.

Zadel is op maat gemaakt :)
Vanavond ga ik het dressuurzadel passen, over een paar weken komt de zadelmaker dan waarschijnlijk, ik ga er wel alseerst op zitten om te kijken of hij mij beter past, anders heeft het ook geen nut om hem te laten checken. Dat kan geen probleem vormen toch?
Dankjewel voor je compliment :)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:34

Leuke pony,

Wat mij met name opvalt is je handhouding. Probeer ze mooi recht op, naast elkaar en boven de schoft te houden. Je druk nu je hand naar je bovenbeen en knie toe wat een erg strak beeld geeft.

Succes met oefenen

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 17:36

ynskek schreef:
Leuke pony,

Wat mij met name opvalt is je handhouding. Probeer ze mooi recht op, naast elkaar en boven de schoft te houden. Je druk nu je hand naar je bovenbeen en knie toe wat een erg strak beeld geeft.

Succes met oefenen

Dankjewel voor de tip! Ik ga er zeker aan werken. Alseerst hield ik mijn armen gestrekt voor me uit, zodat ik al helemaal geen contact had, ergens dus toch een middenweg vinden :+
Dankjewel!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:40

Naar voren kijken daar moet je heen!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:58

Oehh dat zadel ligt echt enorm slecht meis..

Verder zit je teveel neer voren, probeer je benen naar achter te trekken en je rug ook.

Vind het wel een heeeel erg leuk arabiertje hoor! Lijkt wel op de mijne kwa kijken en kleur!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 20:27

Nou jongens, bedankt voor de reactie heb er vandaag veel aan gehad, het ging een stuk beter zo! :D

Ik heb heel veel geluk, het zadel wat ik ooit van iemand kreeg, past! Een stalgenoot heeft ooit een cursus ofzo gevolgd in zadelassen en hij ligt top :D Mijn hele beenligging is ook veranderd, man wat rijd dat lekker!

Ik heb eventueel ook nog foto's van vanavond, het waren niet de beste momenten, maar dan krijgen jullie in ieder geval een beeld. Interesse hier in? :)

purny schreef:
Naar voren kijken daar moet je heen!

Toegepast vandaag, houding word er gelijk beter van :D

Kozbi schreef:
Oehh dat zadel ligt echt enorm slecht meis..

Verder zit je teveel neer voren, probeer je benen naar achter te trekken en je rug ook.

Vind het wel een heeeel erg leuk arabiertje hoor! Lijkt wel op de mijne kwa kijken en kleur!

Bedankt voor je positieve reactie! Ik ga de tips zeker toe passen, gaat gelijk beter met het andere zadel :)
En dankje voor het compliment!

Edit: Sorry LauLau ik snapte je denk ik verkeerd... Ik denk dat jij reageerde op de eerste foto? Dat meer nageven was bedoeld als tip voor mijzelf! Dat is namelijk echt alles behalve nageeflijk daar haha! Ik heb expres die foto er ook tussen gedaan zodat je niet alleen maar beelden hebt van de goede momenten :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:35

Wat leuk dat je nu een instructrice hebt gevonden waar je lekker mee aan de slag kan! Goed ook dat je de tips aanneemt. Ik ben best benieuwd naar een foto met het andere zadel.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:37

Ik zou er toch een zadelmaker naar laten kijken. Die heeft er voor geleerd. Mij lijkt het niet dat je na een cursus meteen kan weten/voelen/kijken als een zadel goed ligt. Leuke pony heb je!

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:50

Ik ben ook benieuwd naar de andere fotos ik denk dat als je zelf beter in het zadrl past je ook beter kan trainen

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:54

Ik ben heel benieuwd naar de andere foto's :)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 20:56

Cas123 schreef:
Ik zou er toch een zadelmaker naar laten kijken. Die heeft er voor geleerd. Mij lijkt het niet dat je na een cursus meteen kan weten/voelen/kijken als een zadel goed ligt. Leuke pony heb je!

Dankje! En ja je hebt gelijk, maar ik heb op het moment helemaal geen geld en het is niet mijn eigen paard. Mijn ouders vinden al dat ij te veel uitgeef, en €65 voor even het zadel controleren heb ik op het moment echt niet...

Foto's komen er zo aan :)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:09

Ik heb wel interesse in de foto's van met het nieuwe zadel

(als je een zadel op maat hebt laten maken, waarom 'krijg' je dan nu een passend zadel van iemand anders?)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:27

Wipher schreef:
Ik heb wel interesse in de foto's van met het nieuwe zadel

(als je een zadel op maat hebt laten maken, waarom 'krijg' je dan nu een passend zadel van iemand anders?)

Ik heb dat zadel al een poos geleden gekregen van een kennis, die heeft er met haar ponyopvang een hoop gedoneerd gekregen en moest haar schuur opruimen, dus heeft ze er meerdere aangeboden. Dit was toevallig de goede inch en boommaat, dus heb hem toen die tijd gekregen. Echter was ze veels te dik dus lag het zadel te hoog op haar rug en shoot de niet goed aan. Ik mocht hem houden en daar lag ie te wachten op iemand die een zadel nodig had, nu Romaissa heel veel is afgevallen, past ze hem perfect! Puur geluk dus :)

Hier zijn de foto's, niet zo duidelijk helaas. Ook spoorde ik hier precies aan, maar in de ramen zag het plaatje er in ieder geval veel beter uit!
(Voor je kijken Sharon, er ligt geen geld :') )

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:31

Voor je stoelzit: Even halthouden. Hand onder je bovenbeen doen en optillen en naar achter leggen. Met je beide benen doen. En dan proberen daar te houden, dat is het lastigste. Of even verlichte zit aannemen, dan gaan waarschijnlijk je benen naar achter. Terug in het zadel en benen daar houden.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:36

Oohja, helemaal vergeten! Kwam hem tegen bij die dertig dagen challenge. Met het nieuwe zadel+vakantie ga ik die toch maar is doen, dankje voor het herinneren :) Ik heb dat inderdaad ook bij mijn vorige zadel gedaan en toen lagen ze wel een poosje beter

Hier loopt het toch wel redelijk in 1 lijn mocht ik niet aansporen?
Afbeelding

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:52

Mooi arabiertje! Ik vind de ontspanning en aanleuning op de 3e en 4e foto best goed...mooi de hals op lengte! Arabiertjes houden vaak het kruis erg hoog en dat zie je bij haar ook wel.

Op zich zit je er misschien niet zo slecht op, maar je zadel is idd niet goed. Het kan misschien dat het de pony past, maar jij bent absoluut te groot voor dit zadel....je zit volledig op de achterboom van het zadel, waardoor er veel druk op de rug van de pony komt. Verder zit je op dit zadel in een stoelzit, maar dat komt waarschijnlijk ook door het type zadel. Bij een dressuurzadel zit je gelijk anders...

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:54

Leuke pony en je rijdt haar ook leuk!
Ik denk dat je beugels iets te kort zitten waardoor je mede in de stoelzit zit. Ook zit je vrij ver achter in het zadel waardoor je heup verder naar achter ligt dan je benen.

Heel veel plezier met haar!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 05:53

manubres schreef:
Mooi arabiertje! Ik vind de ontspanning en aanleuning op de 3e en 4e foto best goed...mooi de hals op lengte! Arabiertjes houden vaak het kruis erg hoog en dat zie je bij haar ook wel.

Op zich zit je er misschien niet zo slecht op, maar je zadel is idd niet goed. Het kan misschien dat het de pony past, maar jij bent absoluut te groot voor dit zadel....je zit volledig op de achterboom van het zadel, waardoor er veel druk op de rug van de pony komt. Verder zit je op dit zadel in een stoelzit, maar dat komt waarschijnlijk ook door het type zadel. Bij een dressuurzadel zit je gelijk anders...

De laatste twee foto's zijn met een dressuurzadel :P De foto' s vertekenen maar daar zat ik niet meer achterop de lepel gelukkig, de ramen van de stallen spiegelen altijd mooi dus daar kan ik goed opletten hoe en waar in het zadel ik nu zit :)
Dankje! Ze loopt uit zichzelf ook vrij hoog ja, zie het soms liever nog iets lager, maar zo lang het niet gedwongen is, is het ook wel goed zo voorlopig :)

Nicje87 schreef:
Leuke pony en je rijdt haar ook leuk!
Ik denk dat je beugels iets te kort zitten waardoor je mede in de stoelzit zit. Ook zit je vrij ver achter in het zadel waardoor je heup verder naar achter ligt dan je benen.

Heel veel plezier met haar!

Op die laatste twee foto' s waren mijn beugel voor mijn grens op zijn langst, als ik ze uit deed lagen ze op mn voeten :o Bij die eerste foto's zijn ze inderdaad te kort ja! Dankjewel :D

Even een dingetje, ik rijd al sinds mijn derde paard (en nee dit is geen grap of excuus) maar dat was een stal waar je altijd met een groep ponies het bos in gaat, daar ben ik vier jaar blijven rijden en toen voor twee jaartjes gestopt. Op mijn negende kwam ik daar weer en heb ik meerdere verzorgpony's gehad. Romaissa rijd ik nu twee jaar en had elke week groepsles bij een stal waar je rijtechnisch niks leerde (staat ook in OP vermeld). Ik had ambitie voor meer dus heb privéles thuis genomen, drie keer tot nu toe. Het is dus absoluut niet dat ik geen verstand van paarden heb, ik heb sinds mijn derde al ervaring en weet theoretisch behoorlijk veel. Het is alleen enorm vooruit gegaan sinds privéles en dat wou ik laten zien. Ik vraag me dan af waarom hetzelfde advies tigduizend keer word gegeven, terwijl dit daarbij ook geen HAW is. Het is namelijk niet dat ik een of andere noob ben die sinds zes weken rijdt en alles herhaald moet worden... := Ik heb er geen problemen dat jullie mij tips geven hoor, dat helpt en leer ik alleen maar van! Maar ik vraag mij oprecht af waarom ik hier alleen maar kritiek krijg op dingen waar andere RIJ-ITP maar één keer een reactie op krijgen?
Nogmaals, ik vind tips absoluut niet erg, leer graag, ik vraag het me alleen maar af. :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:13

Ik zie eigenlijk in bijna elk topic dat dingen herhaald worden hoor, zou het je vooral niet persoonlijk gaan aantrekken. Als Anky een topic aan zou maken zouden dingen ook tien keer herhaald worden. Overigens vind ik tigduizend keer behoorlijk overdreven? Heel veel mensen lezen alleen de OP, dat is nu eenmaal zo, daarom wordt er ook zoveel herhaald. Grote kans dat de laatste 2 mensen de foto's met je nieuwe zadel geen eens gezien hebben.