Manegepaard kopen van 20 jaar. Slim?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weidemaatje

Manegepaard kopen van 20 jaar. Slim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 12:27

Hallo,
Ik reed 2,5 jaar op een manege, en natuurlijk krijg je dan ook Lievelingspaarden.
Mijn lievelingspaard was Ninja.
Maar, die manege had het allemaal niet zo goed voorelkaar met het geld maar ook met de verzorging van de dieren.
Ninja werd bijvoorbeeld erg vaak kreupel.
Sommige paarden werden met een veel te klein/groot zadel gelopen of met een gebroken boom in het zadel.
Als ze Ninja een dag niet lieten lopen was Ninja de volgende dag altijd helemaal topfit.
Ninja heeft in Z gelopen. (Heb ik gehoord) En is dus een dressuurpaard.
Ninja is in 1995 geboren. En is dus 20 jaar
Het aller liefste, wil ik gewoon lekker relaxed buien rijden en soms wat wedstrijdjes rijden.
Maar kan dat wel op die leeftijd?
Zo heb ik dus een paar vragen.
Nou is er dus een filecement (Weet niet precies hoe je het schrijft) op de manege gekomen en moeten ze dus alles verkopen.
Ook worden de paarden verkocht.
Ik heb nog nooit eerder een paard gehad, wel geleased meerdere keren. Ik heb aan de baas van de leaster gevraagd of ik klaar ben voor een eigen paard, en ze zei dat ik er klaar voor was. Nou heb ik met mijn ouders overlegd of ik Ninja mag kopen. Van mijn ouders mag het! Maar ik moet eerst weten wat de voor- en nadelen zijn. Dus dat vraag ik nu aan jullie. Geld is btw geen probleem. ;)

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/16738/5888164
Graag jullie mening.

zodiacje

Re: Manegepaard kopen van 20 jaar. Slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:31

Voordeel: ze Is lief

Nadeel: te veel om op te noemen.

Een lief paard is net zo duur als ieder ander paard en laat Nederland nou vol staan met lieve paarden. Als je dan voor de komende vele jaren al je geld op wilt maken aan je hobby
Maak het dan op aan een goed gezond paard waar je wat mee kan. Na een tijdje zijn de meeste paarden leuk.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:33

Als jij gek bent op dat paard, en je ouders vinden het goed, en financieel is het geen probleem, dan zou ik niet weten waarom niet. Ik denk dat op jouw leeftijd een wat ouder paardje als 1e eigen paard heel geschikt kan zijn. Houdt er wel rekening mee dat een ouder paard vaak sneller wat mankeert (dus duurder is), en je er misschien over een aantal jaar bijvoorbeeld al niet meer op kan rijden. Vind je het dan nog steeds leuk om een paard te hebben?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:34

Tja ik vind het een risico om dit paard te kopen
jij verteld dat ze vaak kreupel is, wat mankeert ze?
straks koop jij haar en heb je alleen maar hoge kosten van de DA

het zou je eerste paard worden....ik zeg kijk voor een gezond paard eb begin niet aan een paard van 20 wat aan het kwakkelen is
dit paard gaat jou veel DA geld en verdriet geven denk ik

maar als jij haar een goed thuis en oude dag wil geven en geen verwachtingen heb dan zou je haar wel kunnen kopen
zag dat er nu 400 euro op geboden is dat is al hoger dan de slachtprijs, dus er is al iemand die haar zou willen hebben.
denk er heel goed over na! :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:38

Tja waarom niet, als je een klik hebt met het paard. Met een 20 jarige kun je best nog wel een paar mooie jaartjes beleven.
Wel moet je je een aantal zaken realiseren:
- Het paard zal mogelijk niet helemaal gezond zijn. Gezien zijn leeftijd een grotere kans op dierenartskosten. Kosten voor dierenarts zijn op die leeftijd niet meer te verzekeren.
- Houd in je achterhoofd dat je er niet heel veel jaar meer mee gaat doen.
- Mocht je nog wedstrijdambities hebben moet je paard daar wel geschikt voor zijn. Zou zowiezo het paard klinisch laten keuren door een dierenarts.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:39

Er staat dat ze KWPN is maar ze is te koop excl. stamboekpapier? Ik zou daar wel even over bellen als ik jou was.

Verder een 20jarig manege paard dat én manege lessen heeft gelopen en in de Z gelopen heeft weet je niet van of het nog wel gezond is van binnen. Ik zou dus sowieso even de gezondheidsverklaring van de dierenarts afwachten.

Ik vind zelf een ouder paard als eerste paard een super idee, alleen 20 is wel echt al wat oud. Ja hij kan nog misschien wel 10 jaar mee als het meezit. Als het tegenzit kan je misschien wel binnen een paar maanden afscheid nemen.

Ik heb overigens hetzelfde meegemaakt met mijn pony. Die was 15 toen ik hem kocht en heb er 5 maanden plezier van gehad. Toen was het klaar. Hij leeft nog wel, maar het was niet paardwaardig om hem op de manege te houden en heb ik hem weggegeven aan de eigenaren die hem hadden voor degene waarvan ik hem kocht.

Mijn nadeel was dat het een dekhengst was en ik hem niet op de wei kon zetten. Die mensen waar hij nu staat hebben stallen aan huis.

Ik zou er dus echt goed over nadenken. Verder is het wel bekend dat met dit soort veilingen de prijs toch wel omhoog gedreven word.

startbod is 400euro, daar komt nog btw bij en veilingkosten. Als ik het goed heb 16% veilingkosten en 21% btw.

Dus als geld niet uitmaakt zou ik er alsnog even goed over nadenken. Voor 2000 euro koop je ook een jonger paardje.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:42

Ik begrijp je keus erg goed, wij hebben ons eerste paard (nou ja mijn zus) gekocht toen hij 25 was en kreupel. Totaal onverstandige keuze....maar wel een uit liefde. En uiteindelijk bleek die keus niet zo slecht. Ze is 36 geworden en was na een half jaar niet meer kreupel en kon weer rijden.

Maar als je rekening houd met (hoge) kosten op een oude leeftijd aan bijv dierenarts etc. en je beseft dat je misschien nog 10 jaar kunt rijden maar misschien ook nooit meer. Dan is de keus aan jou. Ik snap hem aan alle kanten.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:58

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:50

Je moet rekening houden dat het paard 200euro alleen al duurder uitvalt aan veilingskosten!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:56

Als jij zo gek op 'm bent en je koopt 'm nu niet...wat dan ? ;(
Dusssss....als het mag van je ouders en geld is geen probleem...dan zeg ik maar 1 ding en dat is DOEN !! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:57

Ik denk dat je heel veel info/tips/meningen kunt vinden in het andere topic wat hierover gaat.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:37

Na positieve keuring door DA en je voelt een klik, zeker doen. Dan is het een enorm voordeel om van een ouder paard dat veel kent te leren.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:45

20 is niet per se oud, ken paarden van 27 die nog fanatiek wedstrijden lopen etc. De ene mens is ook met 60 al oud en de andere met zijn 90ste pas. Dus mjah om er zo veel gewicht aan te hangen... Je kan ook een 5-jarige kopen die morgen zijn been breekt of koliek krijgt of wat dan ook.

Persoonlijk zou ik eerder kijken hoe het paard is, je kent het paard, is het paard goedgekeurd of is het iets waarvan je denkt "voor mij geen probleem". Het is maar net wat je zelf wilt natuurlijk! Gewoon even kijken :) Garanties heb je nooit!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:45

Kabouterdans schreef:
Heb hem even opgezocht in de KNHS database.
Hij heeft een BWP afstamming en M2+10 gehaald en in het Z1 uitgebracht tot 6-3-2011

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1744416

In de 4 jaar erna kan er natuurlijk van alles mee gebeurd zijn bij zo'n manege. En wij kunnen vanaf hier niet zien hoe gezond dat paard nog is.

Aan de andere kant: ik heb vorig jaar een pony van nu 24 gekregen en die is veel gezonder dan mijn ruin van 16 (en ook gezonder dan mijn ruin was toen hij 9 was). Dus ts, als jij van dit paard houdt en je bent bereid en in staat om er goed voor te zorgen: waarom niet? Er zijn wel wat manegepaarden waarvan ik wou dat ik ze had kunnen kopen, Het doet zeer dat dat niet kan. Waarom zou je het paard niet kopen als je het kan? Misschien dat je van de curator het paard eerst mag laten onderzoeken door een veearts?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:46

jensvl schreef:
Na positieve keuring door DA en je voelt een klik, zeker doen. Dan is het een enorm voordeel om van een ouder paard dat veel kent te leren.

ik denk dat dit paard van 20 dat heel vaak kreupel is nooit goed door de keuring komt
en bij een ouder paard vinden ze altijd wel wat, na zoveel jaar manege lessen [ en de kreupelheid ] zal deze vast slijtage/artrose hebben

als je de openings post leest staat er al dat het geen gezond paard is......

made_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:51

als het mag van je ouders is het een leuk paard, om te kopen!
En als het niet verstandig is om nog op hem te rijden (EN het kan/mag van je ouders) kan je er altijd nog een echt rijpaard bijkopen en Ninja dan als gezelschapspaard houden. :D

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:54

mirgino schreef:
jensvl schreef:

ik denk dat dit paard van 20 dat heel vaak kreupel is nooit goed door de keuring komt
en bij een ouder paard vinden ze altijd wel wat, na zoveel jaar manege lessen [ en de kreupelheid ] zal deze vast slijtage/artrose hebben

als je de openings post leest staat er al dat het geen gezond paard is......

Werk kan ook te zwaar zijn he? Dat in combi met niet passend tuig.... Kan gewoon op te lossen zijn... (zeg niet in 1x, maar na een tijd..)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:57

Op facebook gaat rond dat ze allemaal al iemand gevonden hebben. En dat deze paarden niet meer geschikt zijn om te rijden.
Kan het even niet meer vinden... maar was iemand die daar altijd reed die zei dat de paarden niet meer geschikt waren om aan het werk te gaan. De goeie zijn al eerder verkocht.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:03

Weidemaatje schreef:
Ninja werd bijvoorbeeld erg vaak kreupel.

..

Het aller liefste, wil ik gewoon lekker relaxed buien rijden en soms wat wedstrijdjes rijden.

Met die verwachting zou ik dit paard niet kopen.

Ik zou hem enkel en alleen kopen als je het niet erg vindt als je er niet of weinig meer op zou kunnen rijden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:04

Een paard met deze leeftijd en deze geschiedenis hoef je niet meer te laten keuren. Ze vinden dan altijd wat.
Je hebt nagedacht over wat je zou willen doen met dit paard, dat lijkt me niet onhaalbaar. Tenzij Ninja te versleten is, dan kun je nog wel met haar bosritjes maken, wandelen, en vrijheidsdressuur doen maar meer zit er niet in. Ninja heeft heel zijn leven heel hard gewerkt en ik ben bang dat hij al een heel eind klaar is met werken. Dat blijkt wel een beetje uit de kreupelheden waar je het over hebt.
Je vraagt advies, daar moest ik even over denken. Ik heb jaren lange ervaring dus ik weet wel wat van ouderdomsdingen bij paarden, wat over wat voor eten de oudjes nodig hebben, ik weet wat over kreupeligheden, wat over hoeven en hoefonderhoud, wat over gebitten van oude beesten...
Dan moet je nog bedenken waar je een ouder paard fijn kunt stallen. Een oudje zet je niet zomaar in een stal, die moet heel veel in de wei en elke dag beweging krijgen. Anders worden ze stijf. Je krijgt dus kosten : stalgeld, hoefsmid, tandarts, prikken, veearts, spullen

Als ik nou met deze kennis en wat ik weet van jouw situatie jou moet adviseren dan zeg ik niet doen. Gebruik deze situatie om je ouder zo er te krijgen een jonger beest voor je te kopen, daar zul je ook van houden, daar zul je langer lol mee hebben, die zal beter geschikt zijn voor wat jij wilt en het kost hetzelfde als wanneer je Ninja koopt.
Dat is natuurlijk wel moeilijk omdat je dan niet weet wat er met Ninja gebeurt.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:11

Gaat idd op facebook rond, maar op bokt hier gaat ook rond dat de geintresseerde voor alle paarden de slager is.. dus zou er niet zomaar vanuit gaan dat alles al een goed adres heeft, tenzij je het echt helemaal zeker weet.
Dus als je dit paard wat vind en je hebt de financiele middelen zou ik haar een mooie oude dag zeker geven!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:12

Bij een veiling heb je 1 kijk middag en vervolgens gaat met veilen.
Daar komt geen dienarts aan te pas. Helaas.
Het is kijken en kopen. Het risico is voor jou.
Dan vervolgens bieden en afrekenen. Dan komt er nog een aanzienlijk bedrag bij qua veiling kosten.
Zoveel procent van de aankoop prijs komt er nog boven op.
Dus 500 bieden is bijvoorbeeld 650 afrekenen.
En ik heb al eens eerder zo'n veiling gevolgd, daar kom je als particulier niet aan te pas.
Het bieden gaat snel en vaak snel boven je budget.

Een handelaar koopt snel en verkoopt dan snel door.....
Kopen een (kwakkelende) pony voor 700 en verkopen morgen dezelfde als een "gezonde"pony voor 1100....
Een handelaar die ik via, via ken had ook al gereageerd zag ik.
Mocht je willen en het mag, kijk dan maar niet achterom en ga op zoek naar een andere pony die ook bij je past.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:17

Dit soort oude paarden, de echte schoolmeesters, zijn hun gewicht in goud waard! In Amerika bijv. wordt voor die schoolmeesters soms meer betaald dan voor een jong, veelbelovend paard. Je zal van dat paard zoveel kunnen leren, maar er bestaat een kans dat er wat meer DA kosten aan komen, maar dat hoeft niet als je haar op de juiste manier verzorgd en behandeld als een ouder paard. Ik ken paarden van 20 die helemaal op zijn, maar er zijn er ook genoeg die nog makkelijk 10 jaar mee kunnen!
Weet je waarom ze vaak kreupel was? Kan nl. ook komen door slecht passend tuig, verkeerd rijden, etc. Volg je gevoel, dat is hier in het belangrijkst!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:17

dit lees ik net op FB

Vanja Dana Donker; Zijn alleen nog paarden die niet meer mogen lopen en alleen op rust mogen..verder alles al weg..

ik zou nog maar even info gaan inwinnen over hoe en wat met deze paarden.

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:19

het is een flink risico, maar ja... een paardje van 20 dat snel wat mankeert en van een manege af komt zou al snel niet zo super goed terecht komen, dus als je hem/haar koopt weet je wel dat je lieveling op een goede plek is.