Historische harddraverij Ljouwert - Fryske hynders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Historische harddraverij Ljouwert - Fryske hynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:36

Het was helaas te druk om écht een goed plekje te bemachtigen. Dus het zijn niet de foto's geworden die ik eigenlijk wilde. Maar goed, dan maar wat sfeerplaatjes. :)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Anoniem

Re: Historische harddraverij Ljouwert - Fryske hynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:38

Mooie foto's!

Ik vraag me alleen af of het een reden heeft dat ze op sommige foto's met de benen zo ongeveer in de nek van het paard liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:41

Plat liggen op de rug van het paard schijnt traditie te gaan (waarschijnlijk om hem zo hard mogelijk te laten gaan). :D Er mogen ook geen zadels gebruikt worden trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:43

Oh, haha. Ik dacht al zoiets (: Lijkt mij behoorlijk onprettig zitten eigenlijk.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:44

Grappig, ik stond vlak naast je denk ik gezien ik het zo ook heb gezien vanaf dat standpunt! Wie heeft het uiteindelijk gewonnen?

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:45

Hee, ik was er ook! Willem-Alexander liep voor ons langs :) wij stonden aan het einde van de baan.

Leuke foto's!

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:50

Even een vraagje: gaan deze friezen ook echt harder dan de standaard friezen draf, of zijn ze, heel oneerbiedig gezegt, uit de wei geplukt en doen ze hier aan mee?

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:52

Bokker SCC heeft ook mee gedaan vandaag!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:53

QuintyKelly schreef:
Even een vraagje: gaan deze friezen ook echt harder dan de standaard friezen draf, of zijn ze, heel oneerbiedig gezegt, uit de wei geplukt en doen ze hier aan mee?

Waren heel diverse Friezen, ook een paar die gewoon worden uitgebracht in de dressuur en die nog niet lang draverijen liepen :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:54

Hele mooie foto's TS. :D Cool

_Sillebil schreef:
Oh, haha. Ik dacht al zoiets (: Lijkt mij behoorlijk onprettig zitten eigenlijk.

Nee, eigenlijk zit dat best goed. Probeer maar eens. Hoe snelller je paard draaft en hoe meer je gaat zitten zoals op de foto, hoe beter je het kan uitzitten. :D Is mijn ervaring hoor.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:05

Das prachtig om te zien.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:12

Froukje_J schreef:
Bokker SCC heeft ook mee gedaan vandaag!

En hier ben ik ! :D
ik ben inderdaad 1 van de 11 geweest die daar vandaag met het paard reed.

Het achterover zitten/hangen/liggen is voor de balans van ons. hoe verder achterover hoe minder je stuitert en hoe beter je met het paard kunt meezitten. zo val je er dus minder snel af ;)
wij zitten op een dekje die vast zit met een singel tegen het schuiven, maar dat kan je dus niet vastpakken voor de stevigheid of iets. en ze bewegen door het hele lichaam en dat is moeilijk uit te zitten als je rechtop zit.
ik doe dit draven al 8 jaar met deze vereniging en ik kan jullie (helaas uit eigen ervaring) vertellen dat als je valt je ook echt heel snel en hard valt.

de meeste mensen die meedoen doen al een aantal jaren mee of hebben een paard van een ander met de nodige ervaring. meestal zijn het paarden die hobbymatig voor andere dingen worden gebruikt zoals voor de sjees of voor dressuur.
de paarden worden er door de eigenaren wel op uitgezocht en getraind dus ze zijn zeker niet 'zomaar uit de wei geplukt'. ook gaan ze harder dan een standaard fries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:08

Oeh leuk! Ik zou zeggen herkansing in [plaats] volgende maand? :P . Vind het altijd machtig mooi de harddraverijen, de paarden vaak ook

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:01

Ziet er wel erg gaaf uit zeg ;)!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:16

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:23

Super leuke foto's!

(maar toch denk ik na dat filmpjes dat rendraf op een draver zonder zadel nog wat harder gaat *D )

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:45

Sidera schreef:
Super leuke foto's!

(maar toch denk ik na dat filmpjes dat rendraf op een draver zonder zadel nog wat harder gaat *D )

Haha, ik weet eigenlijk wel zeker dat een draver harder gaat dan wat de friezen nu hebben laten zien :P
Al lijkt het wel een kort stuk waarop ze op snelheid kunnen komen, dus ik kan me voorstellen dat dit nog geen topsnelheid is

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:47

Persoonlijk denk ik dat ze niet eens op hun snelst zijn gegaan. Ook omdat er onder het zand gewoon een straat ligt. Denk dat als je dit op een baan als Wolvega zou doen, dat ze dan veel sneller zijn.
Ze zullen nooit zo snel worden als harddravers, die hier dus gewoon op gefokt worden. Maar ze kunnen zeker weten nog veel sneller.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:59

Ik ben benieuwd of het nou lekkerder zal zitten of niet.
Dravers zijn natuurlijk veel vlakker dan een fries denk ik zo, gooien veel minder hoog op, maar friezen zijn wel fijn rond gebouwd en zacht.

Heeft iemand ervaring met beide? :P

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:45

Ah leuk om dit op bokt te zien!
Paar jaar terug heb ik ook mregedaan met de draverijen, ik heb er ook nog leuke fotos van.

Op de jouster merke ben ik bijna vsn Roza afgevallen, ik kon maar net zitten blijven. Je kan echt hard vallen met zon snelheid.
Zoals gezegd, zo ver als mogelijk naar achteren leunen zorgt voor verb3tering jou balans.

Op foto drie is een vrouw met hasr paard die helemaal plat gaat liggen op de rug, dit paard is ongelooflijk snel en is eigenlijk altijd in de prijzen.
Van deze lieve mensen heb ik de kans gekregen mee te doen, de paardrn worden niet uit de wei geplukt maar echt wel getraint.

Ik woon helaas te ver weg andets had ik graag weer mee willen doen!

Zelf heb ik veel met mijn merrie zonder zadel gereden, omdat een fries zo hoog opgooit is het daarom belangrijk naar achteren te zitten.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:16

Super gaaf joh! Heel leuk om te zien, ik wist niet dat het nog bestond.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:54

FriesWytske schreef:
Persoonlijk denk ik dat ze niet eens op hun snelst zijn gegaan. Ook omdat er onder het zand gewoon een straat ligt. Denk dat als je dit op een baan als Wolvega zou doen, dat ze dan veel sneller zijn.
Ze zullen nooit zo snel worden als harddravers, die hier dus gewoon op gefokt worden. Maar ze kunnen zeker weten nog veel sneller.

we konden inderdaad niet op het hardst. maar dat was omdat de baan te kort is.
op deze manier haal je wel de echte snelle starters eruit omdat het een kortebaan is.
dat er een gewone straat onder ligt storen we ons niet zo aan hoor. er lag toch wel zo'n 15 a 20 cm zand op de baan.

zo snel als de "bruine" dravers zullen we nooit worden. maar dat ligt er vooral aan dat de bouw van een fries daar ook veel te zwaar voor is.

Sharonpotijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:21

Mooie foto's.. ik reed zelf ook mee. Nog steeds kriebels in mijn buik

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:37

Sharonpotijk schreef:
Mooie foto's.. ik reed zelf ook mee. Nog steeds kriebels in mijn buik

het was prachtig,en bijzonder,ook ik heb genoten

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:42

Wauw wat een prachtige foto's!

Voor degenen die mee doen aan harddraverijen, hoe kom je in contact met deze sport? Is er een vereniging ofzo? Lijkt mij stiekem leuk om met mijn merrie te doen O:)