2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gerdjee

2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 16:56

hii

ik verzorg nu al zo'n 4 jaar een aantal shetten. bijna elk jaar zijn er dan een paar veulens. de shetten staan achter mijn huis in de wei van iemand en deze man verzorgt ze ook. de eigenaar komt bijna nooit en hij heeft verder nog veel meer shetlanders die hij door de hele regio heen heeft staan. vandaag kwam hij even langs en heeft mij toen ineens de 2 hengstveulens van dit jaar gegeven. ik was helemaal overrompeld en ik weet niet eens of ik er verstandig aan doe om ze aan te nemen. ik wilde sowieso al 1 van de shetlanders overnemen maar hij wilde deze niet kwijt. de veulens hebben geen papieren. ze zijn nu 2 maanden uit en ze zien er goed gezond uit. ik heb tijd, ruimte en geld om ze te houden maar ik weet niet hoe dat verder zit met de papieren enzo...

ik heb ook nog foto's van de ouders

dus wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen stond?

dit is Binky!

Afbeelding

Afbeelding

en ollie!

Afbeelding

Afbeelding

en nog een foto samen

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:00

Dat krijg je ervan als men raak fokt en er ze daarna rap kwijt willen.

Eigenlijk triest! Of het een pakje boter is, vooral ook omdat ze als ik het goed begrijp nog maar 2 maanden oud zijn, dan horen ze nog bij hun moeders te zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:01

Leuk tweespan ;)
Zijn ze al gechipt? Zo nee dan snap ik dat hij ze weg geeft. Chippen kost meer dan wat papierloze hengstveulens opbrengen.
Leuke beestjes, castreren en over drie jaar voor de wagen zetten :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:02

Sowieso pas afspenen op 6 maanden!

Verder dierenarts laten komen voor chip, paspoort, ontwormen, vaccineren. En op tijd laten castreren als ze nog bij mama lopen.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:02

Ragdollcat schreef:
Dat krijg je ervan als men raak fokt en er ze daarna rap kwijt willen.

Eigenlijk triest! Of het een pakje boter is, vooral ook omdat ze als ik het goed begrijp nog maar 2 maanden oud zijn, dan horen ze nog bij hun moeders te zijn.

ze staan nog steeds bij de moeder hoor! daar blijven ze ook tot ze afgespeend worden. anders had ik ze absoluut niet aangenomen. als ik ze niet aanneem dan geeft hij ze waarschijnlijk aan een ander of verhandelt ze als ze oud genoeg zijn

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:04

Dat heet nou iemand anders met jouw probleem opzadelen.
Is het jouw stoutste droom een paar papierloze Shetten in eigendom te hebben? Zo nee, lekker weigeren.
Ik zie trouwens dat je 16 bent. Wat zeggen je ouders ervan?
Ga je ze over 20 jaar, mogelijk getrouwd en met een drukke baan, nog zo leuk vinden?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-06-15 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:06

Ibbel schreef:
Dat heet nou iemand anders met jouw probleem opzadelen.
Is het jouw stoutste droom een paar papierloze Shetten in eigendom te hebben? Zo nee, lekker weigeren.

ik vind het geen probleem om ze te hebben hoor! ik weet al wel iemand die ze wil hebben als ze oud genoeg zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: 2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:10

Die dacht ook: daar ben ik mooi vanaf!
Pfff, jammer dat er nog steeds zo lukraak wordt gefokt.
TS, ik vind het heel nobel van je, maar wat als zijn merries volgend jaar weer hengstveulens geven, en daarop? Worden ze dit jaar weer gedekt?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:13

Ik zou er niet aan beginnen... Castreren en chippen en paspoort 2x en allemaal uit eigen beurs...

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:14

Cayenne schreef:
TS, ik vind het heel nobel van je, maar wat als zijn merries volgend jaar weer hengstveulens geven, en daarop? Worden ze dit jaar weer gedekt?

ja ze zijn dit jaar weer gedekt... hij kwam vandaag langs om de hengst te halen. ik vind het zelf ook niet leuk want ik vind al dat vermeerderen echt onzin! ik ben er erg op tegen maar ik kan er echt niks aan doen.. ik wilde graag 1 van de merries overnemen maar die wilde hij natuurlijk niet kwijt.. het is ook al een man van in de 70 en een echte boer.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:15

chimello schreef:
Ik zou er niet aan beginnen... Castreren en chippen en paspoort 2x en allemaal uit eigen beurs...

ja maar wat zijn daar ongeveer de kosten van?

pien_2010

Re: 2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:16

TAO → PP

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:17

GerdjeHoran schreef:
Cayenne schreef:

ja ze zijn dit jaar weer gedekt... hij kwam vandaag langs om de hengst te halen. ik vind het zelf ook niet leuk want ik vind al dat vermeerderen echt onzin! ik ben er erg op tegen maar ik kan er echt niks aan doen.. ik wilde graag 1 van de merries overnemen maar die wilde hij natuurlijk niet kwijt.. het is ook al een man van in de 70 en een echte boer.

Maar doordat jij de veulens aanneemt, geef je hem weer de ruimte om zijn merries opnieuw te laten dekken.
Op die manier houd jij ook deze manier van fokken in stand.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:17

Nou zeg, wat een negativiteit! Die papieren zouden mij worst zijn. Ik vind ze vreselijk schattig. Als jij shetjes ook leuk vindt, dan zie ik het probleem niet. Ik bedoel; ze zijn nu toch al op deze wereld, dus de vraag over de zin en onzin van het fokken is hier toch niet op z'n plaats.

Als ik tijd, plaats en geld over had, dan nam ik ze!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:19

GerdjeHoran schreef:
chimello schreef:

Castreren: 150-200 euro per pony.
Chippen: 50 euro DA per pony
Paspoort: goedkoopste rond de 35 euro per paspoort

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:20

Cayenne schreef:
Maar doordat jij de veulens aanneemt, geef je hem weer de ruimte om zijn merries opnieuw te laten dekken.
Op die manier houd jij ook deze manier van fokken in stand.

ik heb gezegd tegen hem dat ik nog niet zeker wist of ik ze aannam en ruimte heeft hij eigenlijk sowieso wel.. als ik ze niet zou willen dan weet ik al iemand die ze wil hebben waar ik ze aan kan geven/verkopen! dat was eerst ook de bedoeling want ik wilde de prijs weten voor die mensen

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:22

Olympia96 schreef:
Nou zeg, wat een negativiteit! Die papieren zouden mij worst zijn. Ik vind ze vreselijk schattig. Als jij shetjes ook leuk vindt, dan zie ik het probleem niet. Ik bedoel; ze zijn nu toch al op deze wereld, dus de vraag over de zin en onzin van het fokken is hier toch niet op z'n plaats.

Als ik tijd, plaats en geld over had, dan nam ik ze!

Vind ik ook. En de beste man heeft ze al opnieuw gedekt. Dit is gewoon de oude manier van fokken nog een beetje. Als je tijd ruimte en geld hebt en je ze natuurlijk wilt hebben.

Waarom niet. Geboren zijn ze toch al.

Ragdollcat

Je werkt eraan mee hoor, want je accepteert ze en die mensen fokken er gelijk mee door.

want je neemt ze aan en zoekt er een tehuis voor, dus...........................eigenlijk lekker fokken en jij mag de rest doen/ oplossen.

Floortz

Mja....hij ziet kosten voor het chippen, paspoort en de castratie al komen natuurlijk... :roll: Als je die kosten wilt maken, dan lekker houden, opvoeden, en samen voor de wagen zetten. Bij ons op stal staat ook een shet die gemend wordt, en bereden. Ontzettend leuk dier, vlotjes en superbraaf (ook met neckrope). Rijk wordt je wel van zo'n dier, alleen niet financieel ;) Je moet er plezier in hebben, anders niet aan beginnen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:23

ts
als je de mogelijkheid hebt ze te onderhouden en je vindt de dieren op zich leuk zou ik zeggen waarom niet(in goed overleg met ouders enz.) maar zorg dan wel dat jij papieren met handtekening krijgt dat hij zo ook echt aan jou gegeven heeft en hij ze na 2 jaar niet terug komt halen.

maar bij twijfel doe het dan a.u.b. niet. zijn ze niet naar je wens laat ze dan staan je hebt een shet niet voor 1 jaar maar voor 30

over de mogelijkheid dat hij verder kan fokken. de pony's zijn al gedekt dus het maakt niet uit of je ze wel of niet neemt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:25

GerdjeHoran schreef:
chimello schreef:

Veel meer geld ben je eraan kwijt, dan wat je eraan gaat verdienen bij doorverkoop.

Shetten zijn niets waard.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:27

veranadautje schreef:
ts
als je de mogelijkheid hebt ze te onderhouden en je vindt de dieren op zich leuk zou ik zeggen waarom niet(in goed overleg met ouders enz.) maar zorg dan wel dat jij papieren met handtekening krijgt dat hij zo ook echt aan jou gegeven heeft en hij ze na 2 jaar niet terug komt halen.

maar bij twijfel doe het dan a.u.b. niet. zijn ze niet naar je wens laat ze dan staan je hebt een shet niet voor 1 jaar maar voor 30

over de mogelijkheid dat hij verder kan fokken. de pony's zijn al gedekt dus het maakt niet uit of je ze wel of niet neemt

mijn ouders vonden het echt heel erg leuk! ik heb duidelijk gevraagd hoe dat dan zat met papieren enzovoort en hij zei dat ze nu gewoon bij mij waren. de man van wie de wei is was er ook bij en dus getuige dat hij ze echt aan mij heeft gegeven. ik denk ook dat hij ze niet over een paar jaar terug wil hebben aangezien hij echt al heel oud is :Y)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:27

Ts kan er ook niet veel aan doen. Als jij ze graag wilt hebben ts zou ik ze lekker houden. Zou een leuke tweespan worden.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:28

Ragdollcat schreef:
Veel meer geld ben je eraan kwijt, dan wat je eraan gaat verdienen bij doorverkoop.

Shetten zijn niets waard.

het gaat er mij ook echt niet om om er iets aan te verdienen hoor!

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:30

Caitlin_Me schreef:
Ts kan er ook niet veel aan doen. Als jij ze graag wilt hebben ts zou ik ze lekker houden. Zou een leuke tweespan worden.

een tweespan is misschien wel een goed idee! vooral mijn moeder zal dat leuk vinden.