Bit schoonmaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimxdelange

Bit schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 14:31

Hallo bokkers,

Ik maak zelf meestal na het rijden het bit van mijn pony schoon, alleen ik zie het grootste deel van de mensen dat niet doen.

Nu vroeg ik me af of dit eigenlijk belangrijk is, of dat het geen nut heeft?

Amaryllis

Re: Bit schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:32

VSW > YRT

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:35

Het lijkt me wel prettig voor het paard om een schoon bit in de mond te krijgen, etensrestjes en speeksel blijft aan het bit zitten wat kan gaan stinker en vies smaken...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:42

Ik maak altijd het bit schoon. Lijkt me niet fijn als je slijm en zooi in je mond krijgt.

KyraX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:33

Ik maak het bit ook vaak schoon.
Het is een kleine moeite en het lijkt me ook prettiger voor het paard +:)+

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:45

Ik doe het niet altijd. Wel doe ik 1x in de maand mijn bit schoonmaken en op poetsen met poetskatoen en dan weer goed na spoelen en lijkt het net of ze uit de winkel komen

elmootjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:43

ik doe het meestal wel. Maar als je bit niet echt vies is is het niet erg als je het een keer niet doet

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:50

ik doe het eigenlijk bijna altijd. En zo'n 1x per maand in een goed sopje totdat ie weer helemaal blinkt. Jij gebruikt toch ook elke dag een schone tandenborstel? Dan heeft het paard daar ook recht op.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:52

Fleur_a schreef:
ik doe het eigenlijk bijna altijd. En zo'n 1x per maand in een goed sopje totdat ie weer helemaal blinkt. Jij gebruikt toch ook elke dag een schone tandenborstel? Dan heeft het paard daar ook recht op.

Dit is een beetje een vreemde vergelijking... :+
Een tandenborstel haal ik langs mijn tanden om te zorgen dat mijn tanden schoon worden en om te zorgen dat ik geen gaatjes krijg.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn bit gebruik ik hier niet voor :')
Is iets heel anders.

Ben wel met je eens dat een bit schoon moet zijn :j

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:53

Esmee_98 schreef:
Fleur_a schreef:

Dit is een beetje een vreemde vergelijking... :+
Een tandenborstel haal ik langs mijn tanden om te zorgen dat mijn tanden schoon worden en om te zorgen dat ik geen gaatjes krijg.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn bit gebruik ik hier niet voor :')
Is iets heel anders.

Ben wel met je eens dat een bit schoon moet zijn :j

hahahaha oke beetje verkeerde benaming, is bestek een betere vergelijking?

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:55

Het bit schoonmaken is ook vrij belangrijk, al het viezigheid wat er op komt droogt op/word hard en dat kan dan de volgende keer wondjes veroorzaken in bijvoorbeeld de mondhoeken.

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:57

Bestek spoel (was) je toch ook altijd af na gebruik, je stopt toch ook geen vuil bestek in je mond? Bit afspoelen hoort bij t opruimen van je spullen, meestal is t ook best vies als bit uit de mond komt dus ff afspoelen en gelijk sperriempje/neusriem meepakken ;)

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:59

Romywils schreef:
Bestek spoel (was) je toch ook altijd af na gebruik, je stopt toch ook geen vuil bestek in je mond? Bit afspoelen hoort bij t opruimen van je spullen, meestal is t ook best vies als bit uit de mond komt dus ff afspoelen en gelijk sperriempje/neusriem meepakken ;)

bestek is inderdaad een betere vergelijking :j

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:02

Ik doe het ook altijd, zie toch vaak dat er bij de mondhoeken wat restjes vuil achterblijven. :)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:06

Altijd afspoelen na het rijden :j
lekker schoon en fris houden

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:10

Ik wist niet eens dat er mensen zijn die dit niet doen, als wij dit vroeger op de manege niet deden zwaaide er wat :+ Niet meer dan normaal ook.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:43

Ik zal dan even heel eerlijk mijn woordje doen. Ik spoel eigenlijk nooit mijn bitten af. Ik controleer wel of er niks scherps achter blijft. Maar als ik mijn bitten bekijk zijn ze ook nooit echt vies ofzo.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:50

Ik maak mn bit altijd schoon, vind ik zelf ook wat frisser namelijk :Y)

Fleur_a schreef:

Ennuhh offtopic maar ik gebruik niet elke dag een schone tandborstel :') of bedoel je gewoon dat je m afwast..

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:51

Ik gebruik een bit vaak meerdere keren per dag, als er toevallig een emmer water staat haal ik hem er door heen, maar anders hang ik het aan het einde van de dag gewoon terug in de zadelkamer :P

Heb nog nooit een paard meegemaakt dat het vervelend vond, of er raar op reageerde.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:51

Ik spoel hem na het rijden af met water (en krabben met nagels) en als ik het hoofdstel ook ga poetsen gaat het bit in een warm badje.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:55

poeh, dan verbaas ik mij er toch over dat het bit schoonmaken niet vanzelfsprekend is voor toch redelijk veel mensen. Ik maak de hele hoofdstellen na elke rit helemaal schoon, bit goed afspoelen met warm water en helemaal na voelen of er niks op zit en de rest me lederzeep en goed droog wrijven met een schone doek. al ik een hoofdstel vies weg hang zwaait er wat.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:09

Meestal maak ik de bitten van de paarden na de trainingen ook schoon, soms als ik weinig tijd heb of iets dergelijks dat ik ze zo terug hang (komt maar zelden voor overigens), maar dan maak ik de bitten goed schoon voor dat ik t hoofdstel weer om doe. Nooit een vies bit in de mond dus.

Restjes eten of speeksel/slijm kan hard worden en zo dus scherp zijn. Echter vind ik het geen gezicht als er een vies bit of hoofdstel in de zadelkamer hangt. :+

Neusriem en sperriem worden ook altijd goed schoon gemaakt. Elke dag met water en één keer in de week grondig met zeep enz.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:17

Zeepsop schreef:
Ik maak mn bit altijd schoon, vind ik zelf ook wat frisser namelijk :Y)

Fleur_a schreef:

Ennuhh offtopic maar ik gebruik niet elke dag een schone tandborstel :') of bedoel je gewoon dat je m afwast..

afwassen ja _O- _O- _O-

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:20

Praktisch nooit eigenlijk.. Sta ik toevallig bij de slang of een emmer, dan wel.. Maar verder praktisch noojt..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:21

Ik maak hem elke keer schoon. :) vind het gewoon bij de naverzorging horen. 1-2 x per maand gooi ik hem in de vaatwasser. Wordt hij ook blinkend van :) (daarna wel even afspoelen met warm water voor evt. Zoutresten).