rampenrit met shetlander!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soully

rampenrit met shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:30

Tja, het begon allemaal als een mooie maandag avond, een vriendin zou komen rijden en we bedachten om even een buitenritje te maken, zei met mijn D pony, ik met de kar met mijn eigenwijze shetje ervoor.

Het ging de eerste 10 minuten super goed en wat waren ze braaf! Maar helaas was dat van korte duur..
Na ongeveer een kwartiertje rustig gestapt kwamen we langs een wei met een aantal ponys, die natuurlijk gingen hinniken.
En vanaf daar besloot mijn D pony (Beauty) om zo snel mogelijk weer thuis te komen.

Ze draaide om en liep terug, de enige manier om haar weer mee te krijgen was afstappen en er naast lopen, dit gebeurde tot ongeveer 3 keer toe, toen was ik het zat.

Ik zei tegen mijn vriendin, ga jij maar in de kar ik loop wel met beauty, nou zo gezegd zo gedaan en daar gingen we weer. Ook dit ging weer ongeveer 10 minuten goed, totdat...

Er een bus aan kwam rijden en aangezien beauty schrikkerig is voor groot verkeer ben ik het dichts bijzijnde weiland ingelopen, daar aangekomen vroeg mijn vriendin wat zei dan moest doen want mijn shet liep gewoon door.

Ik zei tegen haar, loop maar door ik haal je zo wel in, maar helaas was dat dus absoluut niet de plannig van mevrouw shetlander, ik keek even om of het wel goed ging en wat ik toen toch zag!

Mevrouw sprong met kar en al de sloot over! je raad het al, de kar kon natuurlijk de sloot niet over dus die bleef hangen, mijn vriendin viel eruit en mijn shet stond maar rustig een beetje om zich heen te kijken, ik schrok me helemaal rot natuurlijk dus gauw ernaartoe gerend en pony losgemaakt, vriendin en pony hadden nergens last van, maar de kar?

Ik kreeg het al Spaans benauwd want die kar had ik een aantal maanden terug cadeau gehad, ik dacht hij zal toch niet kapot zijn? Samen met een boer die het had gezien de kar uit de sloot getild en na een grondige inspectie kunnen concluderen dat ook de kar nog helemaal heel was! Vervolgens pony weer ingespannen en hebben we maar de aftocht geblazen.

Achteraf hebben we hier nog om kunnen lachen maar het had natuurlijk veel erger kunnen aflopen!

Zijn er hier nog meer mensen die zo'n vreselijke shet hebben die hier ook tot toe in staat zou zijn?

*respect als je alles gelezen heb.

Goof

Re: rampenrit met shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:37

No offence maar zo te lezen heb je twee slecht opgevoede pony's en om (echte) ongelukken in de toekomst te voorkomen zou ik daar eerst eens wat aan gaan doen.

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:40

Jeetje wat schrikken zeg!! Gelukkig dat alles goed is gekomen en er geen schade is!
Ik zou alleen wachten met de weg op gaan voor je pony gewens is aan verkeer, dit had heel anders af kunnen lopen...

ik heb eens gehad dat ik aan het wandelen was met mijn shet en plots stond hij stil. Echt op geen mogelijkheid vooruit te krijgen :') na een kwartier wachten en proberen een stapje verder te komen bedacht meneer dat het wel weer tijd was om weer naar huis te gaan 8)7
en hij liep toen gewoon weer vrolijk mee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:43

Nee zo een shet heb ik nooit gehad, ging dan ook niet op buitenrit met een paard dat niet bomproof is.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:44

O de shetlander is helemaal maar dan ook echt helemaal nergens bang voor, ik weet ook niet waar ze het ineens vandaan haalde om de sloot over te springen, mijn D pony is schrikkerig voor groot verkeer, niet dat ze er vandoor gaat maar als er groot verkeer aankomt ga ik altijd in een weiland, inrit o.i.d staan, ze zijn zeer zeker niet slecht opgevoed.
Ja ik ken ook echt geen eigenwijzer ras dan de shetlander haha

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:45

Zo dat is schrikken zeg!

Heeft je vriendin wel genoeg ervaring met rijden en mennen voor dit soort ritten?

Gelukkig is het goed afgelopen

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:47

Goof schreef:
No offence maar zo te lezen heb je twee slecht opgevoede pony's en om (echte) ongelukken in de toekomst te voorkomen zou ik daar eerst eens wat aan gaan doen.

Dit dus!

En je zorgen maken om je karretje? Zal mij toch eerder zorgen maken over je shet, die is net wat belangrijker :)
Je shet is ook niet eigenwijs maar gewoon slecht opgevoed :j

Gelukkig zijn jullie er met de schrik goed afgekomen

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:49

ponyz schreef:
O de shetlander is helemaal maar dan ook echt helemaal nergens bang voor, ik weet ook niet waar ze het ineens vandaan haalde om de sloot over te springen, mijn D pony is schrikkerig voor groot verkeer, niet dat ze er vandoor gaat maar als er groot verkeer aankomt ga ik altijd in een weiland, inrit o.i.d staan, ze zijn zeer zeker niet slecht opgevoed.
Ja ik ken ook echt geen eigenwijzer ras dan de shetlander haha

Over het algemeen zijn shetten helemaal niet eigenwijs. Dat maakt de mens ervan.
Shetten worden vaak gebruikt als weide pony, die dus geen opvoeding krijgen. Terwijl als ze wel opvoedig krijgen net als gewonen paarden heel braaf kunnen wezen. Tuurlijk kan een shet eigenwijs wezen. Maar dat kan een paard ook, dat ligt echt NIET aan het ras

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:54

Het spijt me maar op de slechte opvoeding opmerkingen ga ik niet reageren, ik heb deze ponys al 6 jaar en zijn al ontzettend vaak de weg op gegaan,
SindiKaya natuurlijk maakte ik me de meeste zorgen over mijn shet! Maar in de tekst staat dus ook dat ik nadat ik had gezien dat pony en vriendin in orde waren ik me dus zorgen maakte om mijn kar.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:57

Persoonlijk.. Vind ik dit geen zaak van een stoute shet, maar een onkundige menner :=
Je vriendin wist zo te lezen totaal niet wat ze in de situatie moest doen en heeft blijkbaar ook niet geheel handig gereageerd op de situatie toen het misging.

Volgende keer misschien beter om samen met slechts 1 dier op pad te gaan? Dan hoef jij je niet op te splitsen in twee als beide dieren zich niet optimaal gedragen?

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 23:05

Nou ze heeft een aantal menlessen gevolgd dus de kar kan ze prima besturen maar het was gewoon ineens uit het niets dat ze de sloot over ging, en ik weet dat dat inderdaad overkomt alsof de pony slecht opgevoed is maar ik kan jullie ook direct verzekeren dat ze dit nog nooit eerder heeft gedaan.
Ja Lowara dat is inderdaad een beter idee voor in het vervolg.

fienenbambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:38

Ach!! Ysbrand maakt ook wel eens brokken. Maak je er niet druk om. Kan iedereen gebeuren.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:42

Wat een vooroordelen allemaal. Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen, daar gaat het toch om?

Met een paard de weg op gaan als hij verkeersmak is vind ik helemaal om te lachen, hoe krijg je in godsnaam een paard verkeersmak voor al het verkeer zonder de weg op te gaan??

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:57

Uit het niets de sloot over ging?????????? Je spitst de "Kudde" en bent dan verbaast dat er een van de twee actie onderneemt om dat te voorkomen.
Het gaat er wel om dat jullie goed weg gekomen zijn, maar ook dat je nog eens nadenkt over wat er nu niet handig was waardoor die gebeurde. Wat moet je volgende keer anders doen. Of dat nou het opvoeden van je beesten is of iets anders dat moet je zelf bedenken.

Wij zijn laatst met aanspanning finaal over de kop gegaan, het paard eindigde op de grond achter de wagen. Wij zijn heel goed weg gekomen met alleen een verstuikte pols. Maar reken maar dat we ons hele noodplan van A tot Z nog eens doorgenomen hebben. Wat veroorzaakte dit, wat moeten we dus verbeteren en na het ongeluk, hoe hebben we dat gedaan, waren afspraken duidelijk wat kan volgende keer beter. En dat zou jij ook moeten doen, dan kun je nog eindeloos genieten met je wagen en je beesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:06

mrie schreef:
Uit het niets de sloot over ging?????????? Je spitst de "Kudde" en bent dan verbaast dat er een van de twee actie onderneemt om dat te voorkomen.
Het gaat er wel om dat jullie goed weg gekomen zijn, maar ook dat je nog eens nadenkt over wat er nu niet handig was waardoor die gebeurde. Wat moet je volgende keer anders doen. Of dat nou het opvoeden van je beesten is of iets anders dat moet je zelf bedenken.

Wij zijn laatst met aanspanning finaal over de kop gegaan, het paard eindigde op de grond achter de wagen. Wij zijn heel goed weg gekomen met alleen een verstuikte pols. Maar reken maar dat we ons hele noodplan van A tot Z nog eens doorgenomen hebben. Wat veroorzaakte dit, wat moeten we dus verbeteren en na het ongeluk, hoe hebben we dat gedaan, waren afspraken duidelijk wat kan volgende keer beter. En dat zou jij ook moeten doen, dan kun je nog eindeloos genieten met je wagen en je beesten.

Dit dus...
Ik ben ook van mening dat en mijn grote paard en mijn shet, keurig heb opgevoed, maar owee als ik die zoals jullie nu hebben gedaan op de openbare weg uit elkaar zou halen....

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:07

Jaa. Ik ging ook mennen met mijn shet en een vriendin, Lekker in galop over het zand pad racen, brak ineens de 'zitting' af dus wij vallen achterover maar had Bodine losgelaten want die rende gewoon door. Gelukkig bleef hij 2 meter verderop stil staan.
Wij lagen dus op de grond, opgestaan wel een paar blauwe plekken en schrammen, paard ging ook goed.
We hadden de zitting op de kar gelegd en zijn naar stal terug gelopen.
hier een foto van het eind resultaat:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:16

Waarom zet je iemand zonder enige menervaring zonder begeleiding op een wagen? Ook met een shetje kan het flínk mis gaan (en dan spreek ik helaas uit ervaring, en ik had wél ervaring)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:18

Vermeerkaren je foto's zijn niet zichtbaar

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:26

Op de weg zijn ze al vaak zoals jullie het noemen 'uit elkaar gehaald' ging altijd prima, vermeerkaren jeetje dan schrik je je ook kapot!

LadyMadonna, even teruglezen als ik jou was ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:32

Iemand die een paar rijlessen heeft gehad stuur je ook niet zonder begeleiding naar buiten...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:43

Mijn shet heeft dat onlangs ook nog geflikt, terwijl ik al 3,5 jaar met hem men en we regelmatig lessen. Het blijven dieren, hoe goed je ook kan rijden en hoe goed je hen ook opvoedt...

Gelukkig is er geen schade!

Annemarleens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:55

schrikken zeg ! fijn dat het nog goed is afgelopen

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 00:00

LadyMadonna, zij heeft voldoende menlessen gehad om een kar te besturen, bovendien was ik steeds in de buurt behalve op het moment dat het fout ging.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 01:04

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik heb met bomproof tinker flink ongeluk gehad die plots ervan tussen ging. Nooit geen 1 probleem mee gehad voor de wagen en niet te verklaren. Hier speelden meerdere stressfactoren mee maar een shet hou je net zo min voor een karretje als een paard als het verkeerd wil. Het blijven dieren.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 04:32

Ik hoop dat het ondertussen duidelijk is dat je pony wel degelijk geschrokken is. Het uit elkaar halen draagt er toe bij dat een paard sneller schrikt, en kan dus een mede oorzaak zijn. Voortaan inderdaad niet iemand met heel weinig ervaring alleen laten mennen om dergelijke dingen te voorkomen.
Voor de andere shet vraag ik me af of dat gedrag al meer voorgevallen is en hoe je er toen mee om bent gegaan.