Belgisch Kampioenschap IJslandse Paarden met Prudur en Elja!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RavenIris

Belgisch Kampioenschap IJslandse Paarden met Prudur en Elja!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:03

Hoi allemaal!

Vorig weekend was het dan eindelijk zover: Het jaarlijkse BK IJslandse Paarden.
En het onverwachte gebeurde: Ik werd Belgisch Kampioene in de T5 met Prudur!
Daarnaast eindigde ik ook op een 3e plaats met hem in de V3 en met Elja op de 3e plaats in de V5.
Reden genoeg om een fototopic aan te maken dus :D

De foto's zijn niet geweldig, maar volgens mij geven ze wel een leuke impressie van het weekend.
Misschien nog een kleine uitleg bij de scores:
Bij een 5 mag je ervan uitgaan dat je "goed" gereden hebt en dat het geheel er netjes uitzag.
Bij een 5,5 mag je gewoon blij zijn. :D
Bij een 6 heel blij, of in mijn geval euforisch :')
7 en 8 worden zelden gereden, zeker in het niveau waarin ik nog maar rijd.

Op zaterdag werden de selecties gereden. Dan mag iedereen zijn gekozen proeven rijden. De beste 5 van iedere proef mogen zondags rijden in de finale.

We begonnen 's ochtends met de Toltproef. Met zowel Elja als Prudur reed ik de T5. Tijdens deze proef laat je op de ene hand eerst traag tempo tolt zien. Vervolgens verander je van hand en laat je op de korte zijde traag tempo tolt zien, en op de lange zijde snel tempo tolt. De bedoeling is dat je netjes kan versnellen en terugnemen met voldoende tempoverschil.

Eerst was het de beurt aan Elja. Haar heb ik vorig jaar ingereden en dit was nog maar haar 2e wedstrijd, ze deed het voortreffelijk! Soms een tikkeltje enthousiast, maar ach, IJslands vuur is nodig he! :D

Afbeelding

Toen was het de beurt aan Prudur. Ik had zo'n 5 minuten om van paard te wisselen. Beide paarden worden met hetzelfde zadel gereden, dus dat moest ook snel even gewisseld worden. Gelukkig had ik een erg goede groom die me bijstond in deze moeilijke tijden... ;)

Afbeelding

Geen erg goede toltfoto's van Prudur helaas, maar toch een impressie:

Afbeelding

Normaal is hij nogal aan de slome kant, maar hier werd hij opeens toch wakker, vandaar mijn idiote lach :D
Afbeelding

En wat bleek... Met Prudur stond ik uiteindelijk op de 1e plaats in de selectie, met Elja op de 3e plaats. Allebei bij de eerste 5 dus daarmee geselecteerd voor de finale! :D
Er was echter wel 1 klein detail: Tijdens de finale rijd je met 5 ruiters tegelijk op de baan. Elja en Prudur tegelijk rijden was niet erg haalbaar, dus besloot ik Elja uit de finale te halen. Het was immers pas haar 2e wedstrijd dus haar overbelasten zou geen zin hebben. Met Prudur had ik tevens ook meer kans om te winnen.

Toch best leuk om te zien staan: "Iris has more than 1 horse in this final" :D

Afbeelding

In de namiddag volgde de selectie in de V3, de viergangenproef, voor Prudur. In deze proef toon je achtereenvolgens traag tot middentempo tolt, draf, stap, galop en midden tot snel tempo tolt.
Hierin is hij geen uitblinker: Onze draf is soms wat onstabiel (Prudur is een laterale vijfganger met voorkeur voor tolt). Onze stap is meestal al helemaal om te huilen omdat ook deze verschrikkelijk lateraal kan zijn.
Impressie van de proef:

Afbeelding

Afbeelding

En blijkbaar kon het allemaal erger, want in deze selectie eindigden we netjes op de 3e plaats met een 5,47 *\o/*

De volgende en laatste proef op zaterdag reed ik met Elja: de V5: viergangen lichte klasse. Hierbij toon je achtereenvolgens vrij tempo tolt, draf, stap en galop.
Deze proef had ik nog nooit met haar gereden en haar galop staat erom bekend nogal onstuimig te zijn. :Y) Of euh... nou ja... Elja staat er in het algemeen om bekend nogal onstuimig te zijn :')
Tijdens de proef maakten we behoorlijk wat foutjes: zo viel ze vanuit tolt ongevraagd in draf, probeerde ze 2 keer de baan uit te rennen aan de uitgang en ging de galop nogal... euh... snel.

Afbeelding

Afbeelding

Desondanks werden we ook hier beloond voor onze inspanningen! Elja heeft het tijdens deze proef dus vooral gehaald door de kwaliteit van haar gangen, en niet doordat ze al erg netjes en gecontroleerd gereden is. Dat vind ik ook niet erg, ze is nog jong en moet ook gewoon nog veel krachtiger en soepeler worden, dus van mij mag ze nog foutjes maken :)

Maar dus: 3e plaats in de V5 met een 5,27 en alweer geselecteerd voor de finale op zondag!! :oo

Dus 4 proeven gereden en 4 finaleselecties behaald op zaterdag! :D Ik heb de hele avond als een idioot lopen lachen :D

De eerste proef op de finaledag was de T5 met Prudur. In de selectie stonden we eerste, en zo ga ik niet graag de finale in. De eerste plaats behouden is namelijk nogal wat druk op je schouders... :P
Helaas geen foto's hiervan, maar de uitslagen logen er niet om: verbeterde score en 1e plaats met een 4,92 en dus Belgisch Kampioene in de T5! *\%/*

Prudur was er niet erg van onder de indruk:
Afbeelding

Afbeelding

En in de namiddag moest arme Prudur alweer... :(:)
Deze keer reden we de V3. Ik start deze proef altijd op de rechterhand, omdat hij daarop het makkelijkst is. In de finale kiest echter de meerderheid en werd het de linkerhand. Desondanks ging het eigenlijk net zo goed en verbeterde hij ook hier zijn score. We bleven ook in de finale 3e met een verbeterde score van 5,63, maar daar zijn we natuurlijk ook gewoon heel erg trots op! :D
Van deze finale zijn er ook geen foto's dus dan maar gewoon eentje uit de selectie:

Afbeelding

En dan was het tijd voor de laatste proef van de dag. Ik had er geen hoge verwachtingen van: Elja is nog jong en wispelturig. Daarbij was ze ook best een beetje moe, dus ik besloot maar gewoon te rijden en aan te voelen hoe het ging.
En euh, het ging best lekker :D Alleen de linkergalop... Daarin is ze nog niet erg gecontroleerd. Ze ging dus als een speer en we haalden onderweg 3 andere combinaties in. :') Ik zag ook een boel mensen aan de kant een beetje vertwijfeld kijken: "Slaat ze nou op hol of is dat paard zo snel?". Ik besloot dus maar als een malloot te lachen zodat het in ieder geval duidelijk was dat het er allemaal gewoon bij hoorde en ik haar wel nog onder controle had... :o Lol had ze in ieder geval wel.

Afbeelding

Afbeelding

En dan de uitslag:
Afbeelding

Bijna niet te geloven, maar dit geweldige paard werd op haar 2e wedstrijdje dus al 3e op het BK! :D
Ik ben in ieder geval erg trots op deze resultaten en hoop dat we in stijgende lijn blijven verder rijden!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:08

Wat gaaf Iris !! En natuurlijk van harte met je behaalde scores !! *\o/* *\o/* *\o/*

nienke555

Re: Belgisch Kampioenschap IJslandse Paarden met Prudur en Elja!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:08

Heel erg gaaf! Ziet er leuk uit :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:35

Woehoew *\o/* Ze gingen allebei super. Op naar het WK :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:41

RT-HAW --> RIJ-ITP

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:17

Wat een leuk verslag heb je ervan gemaakt! En wat hebben jij en de paarden het goed gedaan! Nogmaals gefeliciteerd met je punten en resultaten!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:23

Gefeliciteerd en prachtig om te bekijken!

Je ziet er keurig uit (ik vind berijders op ijslanderwedstrijden er vaak zo sjofel en onverzorgd uitzien).

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:39

Heel gaaf Iris, werd ook helemaal blij voor je toen ik net de uitslagen van de T5 zag!

@Boras dan ben je denk ik alleen bij verenigingswedstrijden geweest, daar hoef je geen wedstrijd kleding aan, op grote wedstrijden ziet eigenlijk iedereen er gewoon gelikt uit.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:57

Super gaaf! Je hebt wel een foutje in je tekst staan, er staat dat je in de finale op Prudur je score hebt verbetert naar 4,92 en dat lijkt me sterk :Y)

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 17:58

Oeps... moet inderdaad 5,92 zijn. Ben nog te gewend aan scores onder de 5 denk ik... :P

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:07

Leuk verslag Iris, nogmaals gefeliciteerd :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:15

Heel cool :-)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:19

Petje af!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:27

Wauw! Gaaf zeg! Gefeliciteerd met je toppers! :)Zo leren we hier op Bokt weer nieuwe (althans voor mij zo dichtbij :') ) takken van de paardensport kennen. :D

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 21:59

Dankjulliewel! :D

SarahIlse: Gewoon eens proberen, dat IJslander rijden. Let wel op: het is verslavend! :D

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:04

RavenIris schreef:
Dankjulliewel! :D

SarahIlse: Gewoon eens proberen, dat IJslander rijden. Let wel op: het is verslavend! :D

Kan me dat best voorstellen, heb een vriendin met een IJsje & schijnt volgens haar ook echt heerlijk te zitten. :j
Eens kijken of ik een keer bij iemand een ritje kan maken dan maar. :D

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:46

Gaaf zeg!
Ik heb wel een vraagje: altijd als ik foto's zie van dit soort wedstrijden valt het me op dat ijslanders hun hoofd zo hoog houden, niet ''aan de teugel'' lopen. Ik ben wel benieuwd naar de reden daarachter, gaan de gangen dan makkelijker?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 05:33

Supergaaf Iris! Met beide paarden finale en nog Bk worden ook! *\o/* toppertjes!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 06:03

Wat een leuk verslag! En wat heb je 2 leuke paarden!
Ik lag ook helemaal in een deuk om je "Slaat ze nou op hol of is dat paard zo snel?" :')

Gefeliciteerd met je resultaten!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:00

Gefeliciteerd met jouw toppers. Leuk verslag, voor mij onbekende tak van de paardensport.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:27

Leuk verslag! En nogmaals gefeliciteerd *\o/* toppertjes :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:34

Wat een heerlijk verslag om te lezen, en wat een gave paarden. Je ziet inderdaad het "vuur" wat je noemt. Gefeliciteerd met je mooie resultaten!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:41

Fangio schreef:
Wat een leuk verslag! En wat heb je 2 leuke paarden!
Ik lag ook helemaal in een deuk om je "Slaat ze nou op hol of is dat paard zo snel?" :')

Gefeliciteerd met je resultaten!

De speaker twijfelde zelfs of hij de proef moest stilleggen :') tja, als je vraagt om Ijslands vuur... :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:06

44Myrthe44 schreef:
Gaaf zeg!
Ik heb wel een vraagje: altijd als ik foto's zie van dit soort wedstrijden valt het me op dat ijslanders hun hoofd zo hoog houden, niet ''aan de teugel'' lopen. Ik ben wel benieuwd naar de reden daarachter, gaan de gangen dan makkelijker?

gangen rijden is gewoon echt wat anders dan dressuur rijden, probeer de tölt en/of telgang maar eens te rijden in een klassieke dressuur houding, dat gaat hem niet worden,
voor gangen als tölt is oprichting nodig in de voorhand , maar dat betekend niet dat de dieren niet aan de teugel zijn in de zin van nagefelijk.
ook in hoog tempo tölt moet een paard ondertreden met de achterhand, de rug goed gebruikten en nagefelijk zijn , alleen is de houding heel anders dan een normale dressuurhouding. :)

ts , gefeliciteerd, is toch hartstikke gaaf zo :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:28

Dit is toch vet!! *\o/*
Echt super. Gefeliciteerd!