Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
troi schreef:Ik zou werken met een een 3 traps systeem. 1-zacht drijven dan 3sec wachten, 2- hard drijven en weer 3 sec wachten, 3-tik zweep. Als je altijd zo werkt zal ze vanzelf sneller gaan reageren en uiteindelijk zal ze na trap 1 al doen wat je wilt. Maar als je niet erg consequent bent (zowel qua volgorde als qua wachttijd) haalt het niks uit. Echt een kwestie van alles of niks dus.
Mirjam1202 schreef:Ahh lastig... Ik heb wel een tip, maar als dat niet lukt misschien op les?
Aansporen, doet hij dit niet? --> Zweep. Dit elke keer! Als je dit een keer niet doet, heb je je werk voor niks gedaan... Hij zou snel beter reageren op je been!
Succes!
Basilicium schreef:Je geeft aan dat het om een leasepaard gaat. Weet je toevallig of het paard dit probleem ook vertoont onder andere/vorige ruiters? Zo ja, dan lijkt het me een kwestie van oprecht niet begrijpen wat been geven betekent. Zo niet, dan kan je misschien samen met een van zijn andere/vorige ruiters kijken wat jij eventueel anders zou doen dan een ander.
sardientje schreef:zweep vind ik af entoe een beetje mishandeling
Basilicium schreef:Ligt er in mijn ogen aan hoe zweep- en beenhulpen toegediend worden. Alle combinaties zijn mogelijk; je kan met een zweep correct handelen of te ver gaan en je kan met je benen passende hulpen geven of te ver gaan. Vooral op de minder goede maneges zie je dat paarden flink vooruit worden geschopt...en daar raken ze nog op afgestompt ook, dus er wordt door de jaren heen alleen maar harder geschopt. Dat is net zo goed mishandeling. Snap je wat ik bedoel? Het gaat er in mijn ogen dus maar net om hóé je je zweep dan wel benen gebruikt.
Een trucje wat soms helpt in jouw situatie is om met de zweep (die het paard wél begrijpt) een tikje te geven nét achter je kuit terwijl je aandrijft. Je laat dan middels de zweep zien wat jouw been betekent. Probeer dat eens een aantal keer tijdens de volgende keer dat je gaat rijden.
mirim schreef:Als dit paard gewend is om in de manegelessen mee te lopen dan zal het sowieso erg wennen zijn om nu prive gereden te worden.
Waarschijnlijk is ze gewend om heerlijk achter een ander paard aan te hobbelen en te reageren op de stem van de instructeur?
Misschien vindt ze de manege en de omgeving ook geen fluit aan....zoals zoveel manegepaarden vinden?
Het ene paard gaat klieren terwijl het andere paard gaat staken.
Het zal niet mogelijk zijn waarschijnlijk, maar zo'n paard kun je het beste uit deze modus halen door ergens anders te gaan rijden.
Naar het been luisteren is dan makkelijker ( weer ) aan te leren.
Een paard luistert van nature naar het been. Druk is lopen.
Maar dat is zij in de loop van de tijd afgeleerd en ze is daardoor afgestompt.
mirim schreef:Ik heb in mijn leven al aardig wat onbeleerde paarden onder mijn kont gehad en al deze paarden reageerden wel degelijk op beendruk. Aan het been lopen is een begrip verder en de 'knopjes' vinden en samen ontdekken is ook van later orde.