mijn paard luistert niet naar mijn benen, wat te doen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

mijn paard luistert niet naar mijn benen, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 11:49

mijn lease paard luistert niet goed naar mijn benen, alleen naar een tik met de zweep. ik wil haar niet constant een tik geven, dat verdient ze niet, maar als ik aandrijf, gaat ze niet harder, en ook niet als ik aanspoor. hebben jullie tips?? :? :? _O-

Kiki1995

Re: mijn paard luistert niet naar mijn benen, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:39

Reageert ze ook niet goed op je stem? Anders kan je dat is in combinatie met je benen gebruiken, misschien dat ze het dan beter snapt.

bonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:46

Spoortjes is niet altijd de beste oplossing maar misschien in dit geval wel? Af en toe een kleine por en dan doet ze het vanzelf.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:57

De oplossing voor je probleem is wss gewoon consequent zijn. Been geven, geen reactie? Dan zweep. En dat volhouden, tot hij wel reageerd op been.

Spoor is zéker niet de oplossing. Dan begin je al met hulpen verfijnen, terwijl hij op grote hulpen nog niet eens reageerd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:01

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal off-topic reacties verwijderd.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:05

Ahh lastig... Ik heb wel een tip, maar als dat niet lukt misschien op les?

Aansporen, doet hij dit niet? --> Zweep. Dit elke keer! Als je dit een keer niet doet, heb je je werk voor niks gedaan... Hij zou snel beter reageren op je been!

Succes!

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:06

probeer eens om dit te doen dit heeft mij ook geholpen!

1. aandrijven
2. eigenlijk als je merkt dat ze niet gaat dat tik tik tik geluidje maken met je mond
3. Nu zou je meestal zweepje gebruiken, probeer nu been te geven én je zweep te gebruiken dan gaan ze het na een tijdje aan elkaar koppelen!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:31

Kim heb op zich niets tegen de genoemde tips. Wel iets dat ik meer noem, wat is de oorzaak?
Wilt ze niet graag lopen, of begrijpt ze de beenhulpen niet?
Ik vermoed het laatste, net als de anderen zoals ik opmaak uit hun posts.
Nu is het de vraag of de hulp van de zweep de beste oplossing is. Ik ben er zeker van dat het paard uiteindelijk de link zal leggen, maar ik denk dat het onnodig lang kan duren.
Ik vermoed namelijk dat het paard een soort van schrikreactie heeft op de zweep. En op een moment dat een paard schrikt zal het zeer weinig bijleren.
Even voor de duidelijkheid, ik besef goed dat je het paard niet hard zult slaan met de zweep. Daar heeft het niets mee te maken. Wel het feit dat het eenvoudiger kan aangeleerd worden dan dat je je paard alles zelf laat uitvoeren.
Als je paard echter zeker weten niet bang is van de zweep en er niet van schrikt, zijn bovenstaande tips zeker ook goed.
Moest je toch denken dat je paard niet volledig positief staat tegenover de zweep, dan zal ik een pb sturen over hoe je dit kan aanleren.
Ik doe dit liever via pb omdat dat een behoorlijk stuk tekst is.

Shawn_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:35

Consequent blijven. Geen reactie op het been? > Tik met been. Je hoeft niet hard te slaan, in tegendeel zelfs, gewoon een goede corrigerende tik is genoeg. Niet pas na twee keer aansporen beginnen met een tik geven, paarden denken anders en zullen heus wel weten dat ze pas na twee keer aandrijven een tik gaan krijgen, wat resulteert in een paard dat pas na twee keer aansporen in beweging komt. Gewoon direct na een keer geen gehoor been + tikje erbij, paard leert het vanzelf.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:50

Ik zou werken met een een 3 traps systeem. 1-zacht drijven dan 3sec wachten, 2- hard drijven en weer 3 sec wachten, 3-tik zweep. Als je altijd zo werkt zal ze vanzelf sneller gaan reageren en uiteindelijk zal ze na trap 1 al doen wat je wilt. Maar als je niet erg consequent bent (zowel qua volgorde als qua wachttijd) haalt het niks uit. Echt een kwestie van alles of niks dus.

Shawn_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:28

troi schreef:
Ik zou werken met een een 3 traps systeem. 1-zacht drijven dan 3sec wachten, 2- hard drijven en weer 3 sec wachten, 3-tik zweep. Als je altijd zo werkt zal ze vanzelf sneller gaan reageren en uiteindelijk zal ze na trap 1 al doen wat je wilt. Maar als je niet erg consequent bent (zowel qua volgorde als qua wachttijd) haalt het niks uit. Echt een kwestie van alles of niks dus.

Niet een tweede keer gaan drijven! Dieren denken anders dan mensen. Voor het paard is het 'Actie > Reactie.' Een paar zal het weten als hij pas na twee keer aandrijven een tik krijgt, dus waarom versnellen op de eerste keer als je pas na de tweede een tik krijgt?

Geen reactie op been? > Tik. Nogmaals, dit hoeft niet hard, een duidelijke tik van 'Hé! Even opletten!' is genoeg. :)

riemkje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:34

veel overgangen rijden en als ie niet reageert op je been dan geef je hem/haar gelijk een tik met de zweep en dat elke keer doen

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:09

Je geeft aan dat het om een leasepaard gaat. Weet je toevallig of het paard dit probleem ook vertoont onder andere/vorige ruiters? Zo ja, dan lijkt het me een kwestie van oprecht niet begrijpen wat been geven betekent. Zo niet, dan kan je misschien samen met een van zijn andere/vorige ruiters kijken wat jij eventueel anders zou doen dan een ander.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 08:47

Mirjam1202 schreef:
Ahh lastig... Ik heb wel een tip, maar als dat niet lukt misschien op les?

Aansporen, doet hij dit niet? --> Zweep. Dit elke keer! Als je dit een keer niet doet, heb je je werk voor niks gedaan... Hij zou snel beter reageren op je been!

Succes!

ik rij wel een les met haar, maar ze is snel van streek. ook in de les gaat ze er snel vandoor. :( ik reed eerst een tijd op haar in de les, want ze staat op de manege. toen ik haar begon te lease, reed ik eigenlijk niet meer mee met haar in de les.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 08:58

Basilicium schreef:
Je geeft aan dat het om een leasepaard gaat. Weet je toevallig of het paard dit probleem ook vertoont onder andere/vorige ruiters? Zo ja, dan lijkt het me een kwestie van oprecht niet begrijpen wat been geven betekent. Zo niet, dan kan je misschien samen met een van zijn andere/vorige ruiters kijken wat jij eventueel anders zou doen dan een ander.

eigenlijk word ze niet zoveel bereden. ik rij haar al een tijd, (ik lease sinds kort), maar ze reageert gewoon niet op mijn benen! ze heeft maar een paar ruiters, maar ze reageert ook niet goed op die ruiters. ze krijgt vaak wel een tik, maar dat vink ik toch niet de oplossing.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 11:46

zweep vind ik af entoe een beetje mishandeling

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:55

Ligt er in mijn ogen aan hoe zweep- en beenhulpen toegediend worden. Alle combinaties zijn mogelijk; je kan met een zweep correct handelen of te ver gaan en je kan met je benen passende hulpen geven of te ver gaan. Vooral op de minder goede maneges zie je dat paarden flink vooruit worden geschopt...en daar raken ze nog op afgestompt ook, dus er wordt door de jaren heen alleen maar harder geschopt. Dat is net zo goed mishandeling. Snap je wat ik bedoel? Het gaat er in mijn ogen dus maar net om hóé je je zweep danwel benen gebruikt.

Een trucje wat soms helpt in jouw situatie is om met de zweep (die het paard wél begrijpt) een tikje te geven nét achter je kuit terwijl je aandrijft. Je laat dan middels de zweep zien wat jouw been betekent. Probeer dat eens een aantal keer tijdens de volgende keer dat je gaat rijden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:34

sardientje schreef:
zweep vind ik af entoe een beetje mishandeling

Of een zweep dierenmishandeling is, ligt helemaal aan de persoon die de zweep vasthoud. Net als dat een bit dierenmishandeling kan zijn, of een spoortje.

Als jij hem gewoon gebruikt op het goede moment en hem niet de striemen op zijn kont slaat, is er weinig aan de hand.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:50

Basilicium schreef:
Ligt er in mijn ogen aan hoe zweep- en beenhulpen toegediend worden. Alle combinaties zijn mogelijk; je kan met een zweep correct handelen of te ver gaan en je kan met je benen passende hulpen geven of te ver gaan. Vooral op de minder goede maneges zie je dat paarden flink vooruit worden geschopt...en daar raken ze nog op afgestompt ook, dus er wordt door de jaren heen alleen maar harder geschopt. Dat is net zo goed mishandeling. Snap je wat ik bedoel? Het gaat er in mijn ogen dus maar net om hóé je je zweep dan wel benen gebruikt.

Een trucje wat soms helpt in jouw situatie is om met de zweep (die het paard wél begrijpt) een tikje te geven nét achter je kuit terwijl je aandrijft. Je laat dan middels de zweep zien wat jouw been betekent. Probeer dat eens een aantal keer tijdens de volgende keer dat je gaat rijden.

ja dat snap ik wel, manege paarden zijn er meestal niet zo best aan toe...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:54

Als dit paard gewend is om in de manegelessen mee te lopen dan zal het sowieso erg wennen zijn om nu prive gereden te worden.
Waarschijnlijk is ze gewend om heerlijk achter een ander paard aan te hobbelen en te reageren op de stem van de instructeur?
Misschien vindt ze de manege en de omgeving ook geen fluit aan....zoals zoveel manegepaarden vinden?
Het ene paard gaat klieren terwijl het andere paard gaat staken.
Het zal niet mogelijk zijn waarschijnlijk, maar zo'n paard kun je het beste uit deze modus halen door ergens anders te gaan rijden.
Naar het been luisteren is dan makkelijker ( weer ) aan te leren.
Een paard luistert van nature naar het been. Druk is lopen.
Maar dat is zij in de loop van de tijd afgeleerd en ze is daardoor afgestompt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:00

Je wilt inderdaad heel veel overgangen gaan rijden. Geen reactie op het been? Dan tikje bij. Ondertussen heeft het paard waarschijnlijk geleerd dat er niet heel consequent iets gebeurd als het het been van de ruiter negeert. Soms krijgt ie een tik, maar meestal kan het gewoon lekker door blijven lopen in het eigen gewenste tempo. Dat vind het paard prettig, dus waarom zou je harder lopen als er meestal toch niet gebeurd? Zorg dus in ieder geval dat er na 1 keer aandrijven (of hooguit 2 keer waarvan de laatste keer duidelijker) een tik komt.

Wel vraag ik me af of je zelf wel fijn in de beweging van het paard mee komt. Vaak zie je dat als een paard harder gaat, de ruiter iets achterover gaat, in de teugel gaat hangen (stophulp) en pas daarna weer mee met de beweging gaat. Hierdoor krijgt het paard tegenstrijdige signalen. Een paard dat liever lui is als moe zal iedere stophulp oppikken en gebruiken om vooral maar zo langzaam mogelijk te gaan. Het mooie is dat het paard nog gelijk heeft ook, want waarom zal het doorlopen als er stophulpen tussendoor komen?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:16

mirim schreef:
Als dit paard gewend is om in de manegelessen mee te lopen dan zal het sowieso erg wennen zijn om nu prive gereden te worden.
Waarschijnlijk is ze gewend om heerlijk achter een ander paard aan te hobbelen en te reageren op de stem van de instructeur?
Misschien vindt ze de manege en de omgeving ook geen fluit aan....zoals zoveel manegepaarden vinden?
Het ene paard gaat klieren terwijl het andere paard gaat staken.
Het zal niet mogelijk zijn waarschijnlijk, maar zo'n paard kun je het beste uit deze modus halen door ergens anders te gaan rijden.
Naar het been luisteren is dan makkelijker ( weer ) aan te leren.
Een paard luistert van nature naar het been. Druk is lopen.
Maar dat is zij in de loop van de tijd afgeleerd en ze is daardoor afgestompt.

Waar haal je vandaan dat een paard van nature weet wat beendruk betekent? Van nature weet een paard niets over communicatietechnieken tussen mens en paard. Veel mensen denken echter dat een paard automatisch weet wat beendruk betekent. Die verwarring is waarschijnlijk de oorzaak van dit probleem.
9 van de 10 keer zal een paard dat nog groen is, wel reageren op beendruk als deze maar hard genoeg gegeven wordt, maar dan wel uit angst niet uit begrip. Het begrip kan later komen doordat hij merkt dat als hij loopt, de beendruk wegvalt. Maar het kan veel sneller en eenvoudiger als je de tijd neemt om het paard het uit te leggen.
Nogmaals het paard weet niet van nature wat bepaalde drukken betekenen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:21

Ik heb in mijn leven al aardig wat onbeleerde paarden onder mijn kont gehad en al deze paarden reageerden wel degelijk op beendruk. Aan het been lopen is een begrip verder en de 'knopjes' vinden en samen ontdekken is ook van later orde.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:26

Als het paard altijd in een manege heeft gelopen heeft het nooit geleerd op eigen benen te lopen en zal ze de beenhulp ook niet snel begrijpen. Zeker niet als je been geeft, geen reactie en dan een tik met de zweep op haar bil geeft. Dan gaat ze het gegarandeerd nooit snappen. Eerst met been, geen reactie? Geef dan een tikje met de zweep achter je been. Dit komt even duidelijker aan voor haar en zal ze de link eerder gaan leggen op die manier en heb je ook geen sporen nodig. Van uit daar ga je dan veel overgangen rijden. Overgangen om haar sneller te maken en sneller te laten reageren. Eerst moet ze de link been, tikje ( achter je been) en daar op naar voren gaan snappen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:52

mirim schreef:
Ik heb in mijn leven al aardig wat onbeleerde paarden onder mijn kont gehad en al deze paarden reageerden wel degelijk op beendruk. Aan het been lopen is een begrip verder en de 'knopjes' vinden en samen ontdekken is ook van later orde.

Als je op de juiste manier bent begonnen op de grond, zal het paard dat meestal juist doen dat reageren op beendruk, maar ook hier weer is het eerst uitgelegd vanop de grond.
Anders heb je een reactie vanuit angst of vanuit het plotse rare gevoel van beendruk waarvan hij wil weglopen. Van hieruit kan er verder gewerkt worden naar wel begrijpen, maar dat is een minder solide basis.