Ervaringen ouder (17-jarig) paard kopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Ervaringen ouder (17-jarig) paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 21:08

Beste bokkers,

Ik weet dat er al wat topics over zijn, maar degene die ik vond waren oud en niet geheel overeenkomend met mijn situatie. Vandaar een nieuw topic :)

Via mij instructrice heb ik de mogelijkheid om haar paard over te kopen (voor een symbolisch bedrag). Ik rijd dit paard al 7 jaar en in die tijd hebben er vrij weinig andere mensen op gereden.
Helaas zit ik zelf op kamers in een andere stad en reed ik het paard erg onregelmatig; soms een week wel dan weer twee weken niet etc. Uiteraard bouwde ik het altijd zo goed mogelijk op en af.

Het paard is eigenlijk alles wat ik wil en en ik zou hem graag willen hebben. Hij is uitzonderlijk fijn te rijden, los in zijn lijf, zacht in de mond, goed gefokt en altijd correct gereden. Ik kan er zelfs na het stiltaan altijd zo mee weg rijden, zonder dat hij extreem stijf is. Het is wel een paard met karakter, die je mede door zijn afstamming, altijd in de gaten moet houden. Toch is hij voor mij perfect en kan ik er mee lezen en schrijven.

Het enige waar ik tegen aan loop is de leeftijd. Hij wordt namelijk volgende week 17. Nu ken ik het paard natuurlijk goed en weet ik dat ie vrijwel nooit hard heeft hoeven werken en zelden kreupel is etc. Toch is dit geen gerantie voor de toekomst en de kwaaltjes komen natuurlijk met de jaren.

Graag hoor ik van andere bokkers hoe zij het ervaren hebben een ouder paard te kopen. Bovendien vraag ik me af of er nog dingen zijn waar ik extra op moet letten bij de aankoop van een ouder paard.

Mijn gevoel zegt dat ik het gewoon moet doen, mijn verstand twijfelt! Kunnen jullie objectieve raad geven?

Bedankt alvast! :D

Marije_jiplover

Re: Ervaringen ouder (17-jarig) paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:40

Mijn pony is nu 27, sinds ruim 5 jaar in mijn bezit. Ik ken hem vanaf zijn 4e en wist dus dat hij nooit noemenswaardig ziek of kreupel was geweest.

Hij krijgt nu langzamerhand wat ouderdomskwaaltjes, die wat aanpassingen vragen (voer, beslag, vaker/langer deken op), maar hij loopt ook nkg 3-4 x per week tussen de 10 en 20 km in het bos met mij of zijn bijrijdster.

Fit zat dus.

Garanties krijg je nooit maar ik heb al dik 5 jaar lol van mijn gouwe ouwe en heb er geen spijt van dat ik voor hem gegaan ben!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:24

Bedankt voor de reactie!
Fijn dat het bij jou zo goed gaat :)
Als het een pony was had ik trouwens minder getwijfeld, die gaan over het algemeen langer mee...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:27

TAO -> PP

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:32

Het kan alle kanten op met een dier van 17. Je kan er nog jaren lol van hebben, het kan ook snel gaan. Je moet geluk hebben, maar dat is met alles zo. Mijne is ook altijd topfit geweest maar kreeg door de tijd heen steeds meer gebitsproblemen bleek vorig jaar toch ineens cushing te hebben. Dan merk je wel ineens dat de kosten flink kunnen gaan oplopen. Bedenk je van tevoren of je dat kunt dragen, daar loop ik nu wel tegenaan.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:38

Als je dit paard al zo lang kent en hij geschikt voor je is, zou ik hem persoonlijk echt niet laten staan om die 17 jaar :)

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:17

Met geen enkel paard heb je garantie. Mijn oudere paard heb ik tot 3 jaar terug gereden en is nu ongeveer 30. Nog steeds niet kreupel of iets, maar ik vond het mooi geweest na zoveel jaren plezier. Vaak genoeg gaan paarden die fluitend 15 worden ook wel 25 worden. Als jij er een goed gevoel over hebt zou ik het doen. Een 5 jarige kan ook onbruikbaar worden binnen korte tijd. 17 vind ik ook niet echt oud.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 05:48

Je spreekt er heel enthousiast over. Ik zou er voor gaan. Met een jong paard heb je ook geen garanties... Een vriendin van mij had een 6 jarig paard dat ineens ernstige koliek kreeg. Hij heeft het niet gered.
Dit was nog een jonkie dus zo zie je dat het niet veel zegt. De meeste die juist de 15 hebben gehaald zijn sterk en hebben al lekker wat gezien.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 09:28

Bedankt voor de reacties!

Mootje: De kosten zit ik inderdaad ook een beetje mee in mijn maag. Ik zou het kunnen dragen, maar een tweede paard zit er dan niet in. Mocht deze niet meer te berijden zijn, is dit toch iets om over na te denken.
Aan de andere kant ben ik niet iemand die eindeloos door blijft dokteren, klaar is klaar.

Aan iedereen: Het komt er op neer dat je nooit garanties hebt en nu dus ook niet.

Ik neig er toch naar het gewoon te doen :D

Zijn er nog dingen die jullie eventueel na zouden laten kijken bij de koop van een ouder paard? Ik zit er wel over na te denken om het bloed te laten onderzoeken op cushing. Het paard heeft namelijk een hangbuik en iets afnemende spieren in de rug.
Nu heeft ie weer een tijd wat minder gelopen, maar voor de zekerheid.
Hebben jullie andere dingen waar ik eventueel op zou kunnen letten? Helemaal keuren laat ik in ieder geval niet doen, maar misschien dingen die wel gecheckt zouden kunnen worden?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:31

Als je het paard zo leuk vindt en al zo lang kent, doen! Mijn eerste eigen paard was ook 17 toen ik hem kocht en ik heb er geen seconde spijt van gehad! <3

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 14:03

@ Imre: Wat heb je nog allemaal met het paard gedaan?

Het betreffende paard zal bij mij niet alleen gebruikt worden voor rustige buitenritjes. Uiteraard verwacht ik geen topsport, maar er zal wel 5 keer per week matig intensief worden gereden.
Hebben jullie dat ook gedaan met je "oudjes"?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:00

Vanalles! Lessen, cursusweekenden, lange ritten, trektocht, veeeeeel rijden. Hij was 10 jaar manegepaard geweest en na zijn 22e ging hij wel flink achteruit. Toen hij 25 was heb ik hem moeten laten inslapen.

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:07

Mijn paard had pech en was niet meer te rijden op 19 jaar, maar dit lag aan een oude peesblessure in zijn sport verleden. Nu mag ie 1x in de week een stapritje maken.
Maar ik ken genoeg paardjes de het nog doen terwel ze al tegen de 26 aan zitten.

Bij mijn vorige paard had ik een goed gevoel, en ik heb nooit spijt gehad, zelfs niet toen een oude blessure weer opspeelde. Doe wat goed voelt! En als het begrag ook reël is zou ik me niet laten tegenhouden.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:07

Iemand die ik ken heeft een 19-jarig manegepaard gekocht, paard stond denk ik al 10 jaar op de manege dus was geen topsporter meer. Toch heeft ze nu al ruim 5 jaar plezier van hem! En zeker de eerste jaren gewoon 5 a 6 dagen in de week rijden. Is nu sinds een jaar wat aan het afbouwen maar hij is nu dan ook 25. Haar hart lag bij dat paard, dus ze heeft hem gekocht en nooit spijt van. Dus ik kan alleen maar ja zeggen op jouw situatie!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:10

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:24

wij hebben ook eens een 17 jarige gekocht voor bosritten.Op 25 jarige leeftijd zijn we kortere ritten gaan maken omdat hij niet dagelijks bereden werd vonden we dit eerlijker naar hem toe,met 27 vonden we het wel genoeg.
Uiteindelijk is hij 32 geworden en had nog nooit een dierenarts nodig gehad.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:27

Als je een jong paard koopt is er ook geen garantie op de toekomst. Je kent het dier, je weet wat hij doet en aankan. Gewoon ervoor gaan.

Ik heb zelf meerdere oudere dieren op stal staan, twee overgenomen van kennissen(één weer van de hand gedaan omdat zij geenszins in mijn team paste). Je moet vooral bij 'oudere' dieren zorgen dat ze fit en gezond blijven. Juist blijven werken met ze en flink voeren zodat ze nergens tekort komen.

Vind het altijd zo raar dat mensen een paard van 17 oud noemen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:34

Ik ook Woogy. Noem ze ervaren, doorgewinterd, maar oud, nee. :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 15:38

Bedankt weer voor de reacties. Tot nu toe niemamd die nee zegt :D

Imre: Goed om te horen dat je er nog zo fanatiek mee bent geweest!
Joshi: Vervelend dat de blessure weer op speelt. Aan de andere kant ben ik blij dat je alsnog geen spijt hebt gehad. Het bedrag is meer dan reeel. Bij symbolisch gaat het ook echt om symbolisch ;)
Floor: Fijn dat je deze ervaring wilde delen. Ik begin steeds minder te twijfelen :)

En bedankt voor de link Max66. Zelf vind ik 22 nog echt wel een stukje ouder, maar ga de verhalen/ervaringen uit het topic er even bij nemen!

Laj: Als ik alleen buiten zou willen rijden, zou ik geen seconde twijfelen. Aan de ene kant gek natuurlijk, omdat ze voor buitenrijden ook gewoon fit en gezond moeten zijn. Toch heb ik iets meer ambities en zou ik misschien ook nog een keer willen starten, een crosstraining willen doen etc.

Misschien is mijn twijfel juist of ik niet te ambitieus ben voor de leeftijd, Aan de andere kant beb ik echt geen tijd (en zin) om een jong paard te gaan beleren. Vind van dit paard heel fijn dat ik precies weet wat ik er aan heb, ook al is hij niet altijd braaf ;)

Woogy: Waarschijnlijk heb je gelijk en worden paarden van 17 onterecht oud genoemd :D Rust roest natuurlijk, dus dat gaat ie zeker niet te veel krijgen ;) Aan de andere kant zag ik net en nieuwsbericht van een 16- jarig paard dat met pensioen gaat. Dan begin ik weer te twijfelen.
Al is dit uiteraard niet te vergelijken met het leven dat het paard waar ik het over heb heeft gehad haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:41

Gewoon doen, 17 is nog niet zo oud en je kent de voor geschiedenis...je kunt ook genoeg problemen krijgen bij een jonger dier zoals al gezegd is.

Bovendien valt of staat er een heleboel in de training bij een goed management is mijn ervaring.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:47

Ik zou er voor gaan! Je kent via je instructrice zijn (medische) geschiedenis en je kent hem zelf ook al 7 jaar. Je weet dat het klikt onder het zadel en daarnaast ook neem ik aan :) en dat zou voor mij goud waard zijn.
Fijn is ook om te weten dat hij altijd fijn en correct is gereden. Hij is nog 16 en zo meteen pas net 17, ik zou dat wel aandurven. Het is toch een kwestie van geluk hebben en leeftijd is zoals eerder gezegd geen garantie. Ik denk dat je met dit paard nog heel wat fijne jaren kan beleven!!

Zelf wil ik in de toekomst ook een grotere pony die al iets ouder is. Mijn dochter moet er op kunnen rijden en ik zelf ook. Ik ben zelf toch wat angstig geworden, dus onze voorkeur zou dan zelfs uitgaan naar een pony ouder dan 12 jaar (uitzonderingen daargelaten).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:53

Ik rijd grotendeels alleen buiten, maar wel ritten van tenminste 10 km en vaak 15-20 km en ook enjoy the rides van 25 km.
Buiten werkt mijn pony harder dan met een dressuurles in de bak, die we ook nog steeds meepakken.
En TREC-training, zowel elders mijn als op eigen stal doen we ook en mijn bijrijdster heeft ook nog met hem gesprongen. Kortom, hij is nog volop in gebruik en dat met toch 18 jaar manegewerk in zijn benen (van zijn 4e tot zijn 22e).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:54

Ik zou er ook voor gaan. Je weet wat je koopt, en 17 vind ik nog niet oud hoor. Je hebt er zelfs nog die in de topsport meedraaien op die leeftijd. En als je instructrice te vertrouwen is en je weet dat er geen addertje onder het gras zit, zou ik me geen zorgen maken.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:58

Had mijne gekregen op 18 jarige leeftijd.. deed super mee met de wedstrijden en ritten van 4-5 uur liep hij voorop en gaf de jonkies het nakijken
Denk dat het echt per paard verschilt.. Bij een goed gevoel zou ik m n iet laten staan om zijn leeftijd.. De mijne is over de 30 geworden :)

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:07

Als het goed voelt gewoon doen. Ik zou wel zijn gebit goed laten nakijken. Misschien een PPID test. Ik neem aan dat je verder alles weet van dit paard.