Fries doet raar: Pippaa in de bijscholing

Want ervaring met een jong paard hebben we niet

Ik zal het even uitleggen.
Nu wij naar Zeeland verhuizen, hebben we de kans om er een paard bij te nemen. We hadden afgesproken dat we niet op zoek zouden gaan, maar dat we zouden zien wat er op ons pad kwam.
Ik volgde al een hele tijd het topic van ruitje waarin ze een fries ging beleren: [ITP] Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!
Hoe verder het topic ging, hoe leuker ik Jada (de fries waar het over gaat) vond. Op de dag dat ruitje het bericht plaatste dat Jada eigenlijk wel klaar was om naar een ander huis te gaan, heb ik het topic laten zien aan mijn vriend. Mijn vriend is al heel lang helemaal weg van friezen en ik vond het een perfecte match. Hij heeft meteen alles doorgelezen en bekeken en was op slag verliefd.
Na wat contact met ruitje zijn we eind april naar Jada gaan kijken. Daar bleek ze nog leuker en mooier te zijn dan op de filmpjes en foto's uit het topic. Het ging meteen hartstikke goed tussen mijn vriend en Jada, dus het was al snel duidelijk dat de koop door zou gaan. Ze is het paard van mijn vriend, maar de eerste tijd zal ik ook regelmatig met haar aan de slag gaan omdat hij nog niet naar Zeeland is verhuisd en ik al wel (lang, raar en ingewikkeld verhaal

Afgelopen zaterdag (9 mei) is ze naar Zeeland gekomen. Wij noemen haar Jara. Ze is 's middags aangekomen en heeft eerst even wat op de nieuwe stal rondgekeken. Daarna hebben we haar in de box gezet met wat hooi zodat ze even rust had na de reis en kon bijkomen van alle indrukken.
Gisteren heb ik 10 minuten met haar in de bak gewandeld en wat kleine oefeningetjes aan de hand gedaan. Zo leer ik haar vast kennen en zij mij en ook direct de bak. Het ging hartstikke goed en het is echt een heel fijn paard om mee te werken. Ze voelt direct heel vertrouwd aan (terwijl ik het helemaal niet zo heb met "grote" paarden

Het is wel een beetje spannend voor ons, omdat dit ons eerste eigen jonge paardje is. Omdat ze zo'n fijn karakter heeft, hebben we er eigenlijk niet over getwijfeld. En ach, eens moet de eerste keer zijn? We zijn heel nuchter en hebben genoeg gezond verstand én we kunnen gelukkig altijd contact opnemen met ruitje. Ook op onze grote stal zijn er genoeg mensen die kunnen helpen als het nodig is. Zij zal dus dingen leren van ons, maar wij zullen ook zeker leren van haar!
Ons plan is om de komende tijd lekker veel te wandelen (binnenkort ook op het strand!) en vanaf de grond met haar te werken. Dat deed ze bij ruitje al ontzettend leuk en gisteren in die 10 minuten met mij in de bak liet ze ook al zien dat ze het heel erg leuk vindt.
We zien wel wanneer ze er klaar voor is om bereden te worden: We hebben geen haast en willen liever dat ze een goede basis heeft, dan dat we nu al kilometers kunnen vreten terwijl het voor beide partijen nog niet goed voelt.
Wij hebben er ontzettend veel zin in om met deze mooie dame aan de slag te gaan

Ik wil ruitje en haar medebeleerders ontzettend bedanken voor al het goede dat ze dit paardje hebben geboden en meegegeven. Ze heeft een ontzettend goede en complete basis en wij mogen het stokje nu overnemen om er een paard voor het leven van te maken.
En dat gaan we zeker doen!
Dit is het mooie meisje

Ik wil proberen om hier af en toe een update te plaatsen, maar daar ben ik niet zo goed in