Hoe pak ik dit aan; ze gaan er met mijn (lease)paard vandoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paarddopette

Hoe pak ik dit aan; ze gaan er met mijn (lease)paard vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 13:55

Pfff, oké ik zit echt even met mijn handen in het haar...

Mijn Shetlander staat gestald op een weiland van een oude man. Die man heeft 3 paarden. 2 werden er al geleased door 2 meisjes. De 3e heeft hij onlangs gekocht, en die mag ik leasen. Hartstikke leuk! Nu heb ik er een paardje bij waar ik op kan rijden.

Die andere 2 meisjes vonden dit geloof ik wel een erg leuk paardje, ik heb ze een tijdje terug meerdere malen betrapt op het zomaar meenemen (lees; rijden) van dit paard.

Ik heb ze gewaarschuwd en gevraagd of zij dit voortaan even aan mij konden vragen.

Wij beschikken alle 3 over een sleutel van het schuurtje waar onze lockers in staan. Meestal staat mijn locker met mijn 2 zadels en alle spullen gewoon open, niet op slot. Onlangs heb ik hem voor de verandering toch maar op slot gedaan, want ik vertrouwde ze totaal niet.

Vandaag ging ik naar stal, en mijn locker was open gebroken. Mijn 2 emmers waar mijn borstels in zitten waren verplaatst (gewoon neer gedumpt), zadels waren verplaatst etc. Ik heb zoveel redenen om te weten dat het die 2 meiden waren; één daarvan is dat alleen zij en ik beschikken over de sleutel van de schuur waar mijn locker in staat.

Ik heb nooit hun paarden gepakt, of aan hun spullen gezeten. Ik lease dit paard net een paar maanden en ze hebben haar al meerdere malen gepakt.

Ik weet echt even niet wat te doen, en heb eerlijk gezegd ook geen trek om hun weer te zien. :\

Via whatsapp kan ik uiteraard een bericht sturen, maar ik heb geen zin dat dit uit de hand loopt, want ja dat gaat snel over de app.

En ohja, ze zijn 16 en 17, vraag me echt af waar hun manieren zijn gebleven.

Het is niet dat ik het ze niet gun om op haar te rijden, maar ik walg van dit stiekeme gedoe.

Uiteraard heb ik foto's gemaakt.

Zo trof ik het slot aan
Afbeelding

Hier een foto van de hele kast. Ik had mijn kast netjes achter gelaten, en zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

Aan reacties; ''Wat vindt de eigenaar hiervan'' heb ik niks. Hij is in de 90 en bemoeid zich hier niet mee. Ik regel alles zelf; hoefsmid, dierenarts en dus ook dit.

Ik heb wel met die meiden afgesproken dat als ik op vakantie ben, zij haar mogen rijden, maar alleen als ik hun even app. Dit geldt ook voor andersom, mochten zij op vakantie gaan, rijd ik hun paarden mochten ze dat vragen aan mij.

Ik zei net dat ik dus geen zin had om ze te zien, dus ik ga ze via social media aanspreken. Maar hoe moet ik dit doen zonder dat het een hele chaos wordt. Ik moet ze immers bijna elke dag zien, op stal.

Als er nog onduidelijkheden zijn in mijn tekst oid, gewoon even zeggen ;)

Sorry ik weet niet of dit goed staat en wist ook geen andere titel :o .

Anoniem

Re: Hoe pak ik dit aan; ze gaan er met mijn (lease)paard vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:01

Ik zou een goed gesprek voorbereiden en het toch echt face to face doen! Daarin rustig blijven en het op jezelf, eventueel paard, betrekken. Zeker niet hun ergens de schuld van geven en al hélemaal niet via social media. ;)

Wel ontzettend vervelend!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:05

Ik zou ook even al m'n lef verzamelen en het face to face doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:06

Niet via whatsapp gaan doen ofzo. Daar komt alleen maar onduidelijkheid van. Gewoon face to face bespreken, dat werkt vaak beter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:09

Face to face doen inderdaad. Dit kan echt niet! Betaal je voor het leasen?

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 14:10

Het probleem is dat het niet om lef gaat, maar dat er met hun geen beginnen aan is aan een gesprek. Ik heb al eens eerder ''woorden'' met hun gehad en dan is het meer bekvechten vanaf hun kant en excuses verzinnen zoals; ''je paard staat hier door ons'' of ''hier heb ik nu geen zin in''.

Trouwens bedankt voor het lezen ;)

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 14:10

Cayenne schreef:
Face to face doen inderdaad. Dit kan echt niet! Betaal je voor het leasen?

Ja ik betaal er zeker voor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:11

Rustig blijven en nog eens proberen! :) Misschien komt je toon over alsof jij in de aanval gaat, en dan gaan zij nooit luisteren. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:12

Gewoon ff 1 op 1 aanspreken niet 1 op 2.. Werkt niet.
Via social media ook niet, gewoon face to face.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:13

Kan je het niet een op een proberen te bespreken? Dus eerst met de één, dan (eventueel samen) met de ander erbij?

Je bent natuurlijk boos nu, dus als jij je boodschap aanvallend brengt, zullen zij verdedigend reageren. Dan is het geen doen meer met een 2-tegen-jou discussie.

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:16

Wat een brutaliteit zeg :( Inderdaad gewoon nog eens goed aanspreken en een goed slot op je locker doen. Dat je alles al achter slot en grendel moet doen voor je mede stral genoten met die leeftijd is erg raar. Ik zou er zelf niet met een fijn gevoel kunnen staan met een (lease) paard. Straks gaat er iets mis met je lease paardje, en dan zit jij met de gebakken peren. Hakken in de grond en ze een halt toe roepen. Succes :(:)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:16

Het lijkt mij dat als jij betaald, dat degene waar jij aan betaald ook moet opkomen voor jouw 'waar'..
Lijkt me niet dat dit iets is voor jou om dit op te lossen, omdat jij nou eenmaal niet de eigenaar bent. (overigens vind ik het verschrikkelijk onbeschoft hoor, daar niet van!)

Mocht je ze toch willen aanspreken, bijv over het INBREKEN!! in jouw locker, doe dit dan face-to-face. Dan kunnen ze zich niet verstoppen achter hun mobiel/computer.. En laat je niet zo maar afschepen!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:18

Ik zou ze vragen of het klopt dat zij jouw kast hebben opengebroken. Zo ja vraag ze waarom ze dat doen en waarom ze zomaar op je leasepaard gaan rijden. En ik zou ze verder nog vragen of ze vergeten zijn dat ze jou dan zouden appen.

Ik zou als ik jouw was zou ik in ieder geval een heel duidelijk signaal afgeven dat je het echt niet leuk vindt dat ze op jouw leasepaard/pony rijden, en laat je niet zomaar afschepen als je in het gesprek zit. En verder gewoon je kast (nog steviger) op slot blijven doen.

Succes!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:19

Ergens anders verzorg paard zoeken :)

Of zadel en hoofdstel mee naar huis nemen en enkelt meenemen als je wilt rijden

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:19

ik zou praten met hun? hoe oud ben jij? als je jonger bent dan hun zou ik misschien een ouder meenemen?
Als dit zo door gaat, mag je haar dan niet naar een andere stal verplaatsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:20

Ja ik ben toch ook bang dat je dit het beste gelijk kunt doorspelen aan degene waar jij aan betaald en dan direct laten zien dat er dus ingebroken word ook, want dit kan echt niet hoor!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:21

Wat asociaal zeg! Ik zou ze toch echt face-to-face aanspreken. Weet je al ongeveer wat je tegen ze wilt gaan zeggen?

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 14:23

Jullie gaan snel zeg! Mijn eigen pony staat hier ook, en verplaatsen van het lease paard is geen optie. Ik vind ook dat ik niet zomaar weg kan gaan door hun..

Verder ga ik zeker de eigenaar inlichten. Vorige keer toen we woorden hadden ook al gedaan. ;)

Ik heb zelfs het hoofdstel moeten verstoppen... En heb mijn zadel ook al aangetroffen zonder stijgbeugel, maar dat was een ander verhaal, als ik dat moet typen pff..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:24

Inderdaad wat Free2 zegt vragen of zij de kast hebben opengebroken, en zo ja of er een spoedgeval was. (Bijv. dat jij wel icepack of iets erin hebt liggen. :P ) en als ze dan nee zeggen zou ik zeggen: Dan moeten we hier maar eens een camera ophangen, straks worden al onze dure spullen nog gestolen. (Dat zullen ze niet willen, en anders kan je ze mooi in de gaten houden _O- )

En als je ja zeggen zeggen: Fijn dat jullie het eerlijk toegeven. Dat waardeer ik heel erg. Toch zou ik liever hebben dat jullie dat niet doen. Ik vind het geen fijn idee als jullie met het paard bezig zijn als ik er niet ben/het niet weet. Want ik ben dan altijd weer aansprakelijk blablabla.

Ik zou zoiets zeggen. :j

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 14:27

Deetjeeuh schreef:
Inderdaad wat Free2 zegt vragen of zij de kast hebben opengebroken, en zo ja of er een spoedgeval was. (Bijv. dat jij wel icepack of iets erin hebt liggen. :P ) en als ze dan nee zeggen zou ik zeggen: Dan moeten we hier maar eens een camera ophangen, straks worden al onze dure spullen nog gestolen. (Dat zullen ze niet willen, en anders kan je ze mooi in de gaten houden _O- )

En als je ja zeggen zeggen: Fijn dat jullie het eerlijk toegeven. Dat waardeer ik heel erg. Toch zou ik liever hebben dat jullie dat niet doen. Ik vind het geen fijn idee als jullie met het paard bezig zijn als ik er niet ben/het niet weet. Want ik ben dan altijd weer aansprakelijk blablabla.

Ik zou zoiets zeggen. :j

Dit vind ik een hele mooie! Moet alleen even kijken wanneer ik hun weer zie. Door de weeks is dit een beetje lastig (zij hebben examens/stage, dus weinig op stal) maar laat het niet zomaar allemaal voorbij gaan.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:28

Paarddopette schreef:
Jullie gaan snel zeg! Mijn eigen pony staat hier ook, en verplaatsen van het lease paard is geen optie. Ik vind ook dat ik niet zomaar weg kan gaan door hun..

Verder ga ik zeker de eigenaar inlichten. Vorige keer toen we woorden hadden ook al gedaan. ;)

Ik heb zelfs het hoofdstel moeten verstoppen... En heb mijn zadel ook al aangetroffen zonder stijgbeugel, maar dat was een ander verhaal, als ik dat moet typen pff..

Vertel maar hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:29

Moet je wel rustig blijven en er in gaan zonder vooroordelen! Of in ieder geval niet laten merken. Anders weten zij het natuurlijk al. :P

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 14:30

guusje_h schreef:
Paarddopette schreef:

Vertel maar hoor ;)

Ik wil het gerust uit typen ik zal het proberen niet te verwarrend te maken ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:32

Zoals Deetjeeuh zegt is wel een goede optie, verder kun je een nep cameraatje kopen, incl batterijtje waardoor er een rood lampje knippert. Gewoon monteren tegenover je kast, als ze dan vragen wat je doet dan zeg je met een heel schijnheilig gezicht dat je niet wil dat je spullen gestolen worden. Want de kast was al weer opengebroken en nu heb je een camera met een automatische bewegingsmelder zodat je meteen een berichtje op je app krijgt wanneer iemand aan je kast zit }> }> Weten zij veel!!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:37

Poeh jeetje zeg! Waar gaat het heen met het gedrag vd jeugd tegenwoordig?!
Ik zou ook vooral bang zijn of ze niet iets doen met jou eigen paardje..
Weten je ouders hier al van? Zou het ook even met hun overleggen.
Verder ga ik wel mee met de rest, om ze toch echt face to face erover te spreken. Tip, doe je telefoon met recorder aan in je jaszak! Dan heb je iets om aan de staleigenaar en je ouders om te laten horen, mochten ze heel asociaal uit hun plaat gaan tegen jou. Blijf zelf rustig, eerlijk en professioneel, kom je het verste mee.
En idd camera is nooit verkeerd in zo n situatie! Maar als ze echt zo per se iets met dat paard willen doen, zou ik eerder de camera op de paarden zetten ipv de kast..
Sterkte nog met de hele situatie!