Paard bezichtigen; tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

enamorada

Paard bezichtigen; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 19:48

Hoihoi :wave:
Mijn droom gaat ein-de-lijk uitkomen: er komt een paard! *\%/*
Zaterdag ga ik bij een fries kijken, echt een droompaard is het! Maar nu mijn vraag: wat te doen als je een paard gaat bezichtigen? Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en ben dan ook ontzettend zenuwachtig :+ Iemand tips? O:)

Yenni

Re: Paard bezichtigen; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:49

Iemand mee nemen die wat van paarden weet.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 19:51

Cas123 schreef:

Instructrice zou meegaan.. Helaas is haar schat van een paard vorige week ingeslapen en heeft ze nu heel even geen behoefte daaraan, wat ik zeker begrijp! Zou het gek zijn als ik nog een keer afspreek, (als er een klik is natuurlijk) en haar dan alsnog mee te nemen?

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:52

nooit meteen entosiast reargeren.
veel vragen stellen, goed proef rijden eventueel 2 of meer keer.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:53

Als ik een paard zou kopen zou ik zeker papieren vragen als ze deze heeft.
Is ze goedgekeurd door een dierenarts ? Dat zou ik anders zeker laten nakijken.
Straks ben je helemaal weg van je paard, en blijkt er iets helemaal mis te zijn. :)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:54

Je hebt wat standaard vragen die je altijd kunt stellen (Waarom verkoop je het paard? Leeftijd, afstamming etc. is vanzelfsprekend. Is 't paard ooit gekeurd? Ge-ent, ontwormd? Ziek geweest?)

Verder inderdaad iemand meenemen met veel verstand van paarden. En eigenlijk ook gewoon laten keuren, in ieder geval klinisch.

Veel plezier!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:55

Ja dat kan ook. Ga de eerste keer kijken en veel vragen stellen. Ik zou zeker 2 of meerdere keren gaan kijken en proefrijden. Veel plezier!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 19:55

Of ze goedgekeurd is weet ik niet helemaal 100%... Klinisch keuren laat ik uiteraard doen voor de daadwerkelijke koop! Waarom niet enthousiast reageren als ik vragen mag? :+

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:57

Papieren zijn alleen echt nodig als je wilt fokken. Die zeggen niet zo veel. Kies een Braaf paard, aan een zure bok heb je niks.
Als je nu al zegt dat je bij je droom paard gaat kijken zet die dan maar vast uit je hoofd. Ga een stuk of vijf beesten bekijken voor je besluit. Het eerste paard is meestal geweldig en na het derde beest zie je pas welke nadelen hij heeft.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:57

Altijd paard voor laten rijden, zodat je goed kan zien hoe het paard loopt. Daarna pas zelf opstappen. Laat jezelf ook filmen als het kan, dan kun je later terug kijken :j Vaak is dat heel fijn om te zien.
Zelf poetsen en opzadelen is ook fijn, kun je gelijk het hele paard checken op wondjes etc en de benen even voelen.

Ik ben zelf inmiddels bij twee paarden wezen kijken en de eerste keer had ik ook zoiets van.. En nu? :+

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:00

wat spannend :)

Tips; nuchter blijven, ook al is het paard mooi maar past deze bij hetgeen wat je wilt doen met paard
en dat het paard niet een te weke rug heeft, zomereczeem en dat soort dingen. Uiteraard keuren mocht je uiteindelijk tot aankoop over willen gaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:02

guusje_h schreef:
Cas123 schreef:

Instructrice zou meegaan.. Helaas is haar schat van een paard vorige week ingeslapen en heeft ze nu heel even geen behoefte daaraan, wat ik zeker begrijp! Zou het gek zijn als ik nog een keer afspreek, (als er een klik is natuurlijk) en haar dan alsnog mee te nemen?

Nee zeker niet gek, heel verstandig zelfs. Verder raad ik aan filmpjes te maken van het longeren vooraf. Stap, draf en galop op beide zijden. En film het voorrijden en laat filmpjes maken van jezelf te paard. Hoe meer op film hoe beter! Dit kan je instructrice dan bekijken om te zien hoe het paard is en of het correct beweegt. Nooit direct iets toezeggen, altijd zeggen dat je er over na gaat denken en dat je komende dagen wat van je laat horen. Dit natuurlijk dan wel doen. Als je het wat vind tweede afspraak maken met expert erbij. Vind je het dan nog leuk dan altijd laten keuren en dan pas eventueel kopen!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 20:03

Met droompaard bedoel ik meer dat het net een sprookjespaard lijkt, prachtig lange manen en mooie gangen. :+ Ik heb niet bij voorbaat al zoiets van dit word hem/haar. Heb pas 2 paarden gezin die mij echt aanspreken en waarbij ik het gevoel heb dat het iets voor mij zal zijn.
Fokken ga ik zeker niet doen, puur recreatie, buitenritten, heel af en toe een laag sprongetje en zo nu en dan een onderling wedstrijdje.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:05

ga je kijken bij handelaar of particulier?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:05

Paard vast zetten (aan touwtje dus) en weglopen.... Kijken wat tie doet.
Heeft ooit een boer aan ons laten zien, je wilt zien hoe een paard zich gedraaid. Erop zitten zal wel, je moet kijken hoe het paard zich gedaagd.
Was plaats of tuinslang ? Spuit em maar af...Kijk of tie reageert.
Loop ermee en ga vooral de weg op : komt tie je voorbij, stopt tie als jij ook stopt... enz...enz...

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 20:07

Bij een particulier staat ze.
Die ga ik onthouden Wendylotte! Dankjewel :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:11

Mijn tip is nooit alleen gaan. Ik had anders met een paard thuis gekomen met scheve benen; ik was zo gek op haar dat ik naar het koppie bleef kijken, vriendin keek verder dan dat en zag haar hele slechte beenstand direct.

Mijn paard kun je ook niet aan een touwtje zetten en weg lopen, bij mijn paard zou je dan ook gelijk het erf mogen verlaten. Zoiets bouw je langzaam op, sommige worden er nooit goed in.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 20:15

Smurffie, dus jij raad aan om die tip níét toe te passen? Nu ik erover na denk, mijn verzorgpaard begint ook gelijk te schrapen als ik haar alleen laat. Hmm...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:22

Ghostattack schreef:
Altijd paard voor laten rijden, zodat je goed kan zien hoe het paard loopt. Daarna pas zelf opstappen. Laat jezelf ook filmen als het kan, dan kun je later terug kijken :j Vaak is dat heel fijn om te zien.
Zelf poetsen en opzadelen is ook fijn, kun je gelijk het hele paard checken op wondjes etc en de benen even voelen.

Ik ben zelf inmiddels bij twee paarden wezen kijken en de eerste keer had ik ook zoiets van.. En nu? :+

hele goede tip...eerst een ander erop!
Kijk wel of het mogelijk is zelf het paard te borstelen en op te zadelen.
Heb je veel ervaring met paarden?Vergeet niet dat je naar een paard toe moet groeien.Dat is niet in een week gebeurt.Er moet wel een goed gevoel zijn in de eerste ontmoeting.De rest,de band komt daarna.Daar moet je aan werken.Succes!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:23

Voor laten rijden in alle gangen!
Heb er ooit een gehad die werd voorgereden alleen in stap en draf, mijn baas stapte erop en probeerde na een tijdje aan te galopperen, dat lukte niet en toen het lukte barstte de bom. Dus ook weer wat van geleerd. In alle gangen voor laten rijden.
En ik laat ze altijd link en recht voltes 10 meter rijden.
En ga je nu zaterdag in je eentje dan? Want je moet echt een nuchter persoon bij je hebben die verstand heeft van paarden. Want zodra jij een paard ziet ben je waarschijnlijk op slag verliefd en heb je niet zo snel oog meer voor de misschien slechte kanten van het paard.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 20:30

Tsja... Het is maar wat je ervaring noemt... Heb nu 8 jaar rondgehobbeld op een manege. Heb inmiddels een 3 jarig verzorgpaardje die alles nog moet leren en waar ik op dit moment wegens haar dracht veel grondwerk mee doe. Om nou te zeggen dat ik Z rijd, nou nee. En dat hoef ik ook niet :+ Ben zeker niet de aller beste ruiter maar ik kan zeker rijden. Ik moet nog een hoop leren, dat zeker maar dat doe ik gelukkig met veel plezier en geduld :j
Voor mijn gevoel ben ik (gelukkig) aardig kritisch. Tuurlijk ben ik enthousiast, maar ik zal niet na de eerste keer kijken zeggen dat ik verliefd ben! Ik ga zaterdag met mijn moeder kijken, ben zelf niet in het bezit van een rijbewijs/auto.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:27

TAO -> PP

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:30

Ik ben samen met mijn moeder een lijstje paarden af gegaan om te kijken en de paarden die ik leuk vond ging ik nog een keer bij kijken en die keer erop nam ik mijn instructice pas mee :) geen probleem allemaal, als ze dat niet goed vinden dan zou ik al niet meer gaan...
Als ze moeilijk doen over keuren zou ik al niet meer gaan kijken.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:38

Ik ga zaterdag waarschijnlijk ook nog kijken bij een kwpn'er, eentje waarmee ik dan weer wél kan springen, wat ik stiekem toch wel echt wil

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:39

WendyLotte schreef:
Paard vast zetten (aan touwtje dus) en weglopen.... Kijken wat tie doet.
Heeft ooit een boer aan ons laten zien, je wilt zien hoe een paard zich gedraaid. Erop zitten zal wel, je moet kijken hoe het paard zich gedaagd.
Was plaats of tuinslang ? Spuit em maar af...Kijk of tie reageert.
Loop ermee en ga vooral de weg op : komt tie je voorbij, stopt tie als jij ook stopt... enz...enz...

En een jong paard die dat alles niet gewend is en moet leren?

Toen ik de mijne kocht ben ik volledig op gevoel af gegaan. Hij trok je mee naar het gras met lopen, stil staan op de poetsplaats was moeilijk voor meneer draaikont, hoefjes afspuiten was hij niet van gecgecharmeerd en deed een piaffe.
nu bijna een jaar later zijn al deze punten opgelost. Staat braaf stil, sleurt je niet zomaar mee en laat zich gewillig wassen én zelfs de zee zijn we al in geweest! G3drag daar zegt niet alles, veel is gewenning en consequent zijn.

Ook heb ik hem niet laten voorrijden, maar met zijn toen 3 jaar bijna 4 ben ik gelijk zelf er op gegaan! Waarom? Dan weet ik hoe hij reageert. Hij voelde voor mij zo vertrouwd dat ik na het uitstappen ben gaan afafzadelen terwijl ik er op zat. Zadel is onder me vandaan gehaald en heb zelf vanaf zijn rug het hoofdstel uit gedaan.

Ik ben 3x wezen kijken. Oke eigenlijk 1x maar daarna nog 2x omdat hij pas 2 maanden later zou komen. De klik bleef!

De eerste x had ik een vriendin bij, 2e x iemand met kennis en 3e x mijn ouders :)

Ik heb niet laten keuren. En tot op de dag van vandaag geen spijt van.

De buigproef kan je ook zelf doen.