Pony zet buik uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Timster

Pony zet buik uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:52

Hallo allemaal,
Na heel wat zoekwerk op internet en stalgenoten te hebben ondervraagd ben ik nog steeds op zoek naar de gouden tip -O-
Wanneer ik moet opzadelen met mijn springzadel blaast mijn pony zich zo erg op dat ik niet eens in de buurt van het eerste gaatje kom (wanneer hij is aangesingeld zit hij 3/4 gaatjes hoger). Het is alleen als ik ernaast sta, erop doet hij het niet maar dan moet natuurlijk wel de singel een beetje vast zitten :+. De tip van steeds 1 gaatje omhoog pas ik toe maar dan moet hij wel op het eerste gaatje zitten . Wie o wie heeft de gouden tip? :)

Weggebokt

Re: Pony zet buik uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:54

Die is er niet.. Paarden doen dit van nature en ken geen 1 paard die dit niet doet :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:57

In welk gaatje heb je hem dan aan de andere kant vast zitten?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:57

Langere singel kopen

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:00

FriesWytske schreef:
In welk gaatje heb je hem dan aan de andere kant vast zitten?

Daar zit hij op het eerste gaatje en met 1 singelstoot los

veersche schreef:
Langere singel kopen

Al geprobeerd maar zodra hij zijn buik weer normaal had was die weer te groot :(

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:01

Singel met aan beide zijden elastiek aanschaffen,
Kun je niet de singel aan de andere kant van het paard iets losser zetten, dan kun je beter bij het begin van de singelstoot,
Laatst bijgewerkt door mrie op 03-05-15 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:01

Mijn paard doet dat als zijn zadel niet meer goed ligt als eerste probleem zeg ma.. daarna begint zemet rijden pas te klooien sinds dat ik dat weet 1x per jaar controle voor zadel en geen opgeblazenpaard meer

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:02

Singelstoten laten vervangen door langere. Probleem opgelost.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:03

Ik ken paarden die het niet doen (natuurlijk ook wel zat die het wel doen := )
Afleiding zoeken? Iemand die iets voor zijn neus houdt oid, dat-ie dan geen tijd of aandacht heeft voor de singel?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:03

Eerst het zadel erop leggen, even met iets anders bezig gaan en dan gauw aansingelen?
Zo doe ik het weleens, want mijn merrie spant zich ook heel erg aan, maar als ze even ontspant doe ik hem gauw vast..

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:04

Mijn oude paard deed dat ook: snoepje geven vlak voor het aansingelen hielp bij mij prima. Op het moment dat ze kauwt/slikt kan ze zich moeilijker opblazen :o

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:06

Hahaha, heel herkenbaar, ik zou het gewoon op een moment doen waneer je pony het niet verwacht, het beste is als je hem/haar eerst een stukje laat lopen en dan snel aansingelt, het is overigens wel een kwestie van baldadigheid, wat strenger overkomen kan geen kwaad. (Maar idd wel geleidelijk aansingelen)

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:08

Wat kan helpen is je pony tijdens het aansingelen iets te eten geven (klein plukje hooi, snoepje oid)
Het is erg lastig om tijdens het eten de buik uit te zetten voor pony's

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:09

mrie schreef:
Singel met aan beide zijden elastiek aanschaffen,
Kun je niet de singel aan de andere kant van het paard iets losser zetten, dan kun je beter bij het begin van de singelstoot,

Is dat niet moeilijk opstappen? Een vriendin van mij had een verzorgpaard die een singel met dubbel elastiek had maar dan had ze altijd een opstapje nodig om erop te komen :=

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:11

Afleiden helpt inderdaad dat van het lopen had ik nog niet eerder gehoord :) Probleem is dat onze poetsplaats enorm vies is en als ik even wacht met aan singelen en hij schud ;( Als mijn moeder is er voer ik biks en zij singelt aan en dat lukt wel. Alleen laatst blies hij zich zo erg op dat er 2 mensen tegelijk moesten trekken en dat was niet zo grappig meer... :(
Singel heeft al elastiek, singelstoten zouden misschien wel vervangen kunnen worden maar die mogen natuurlijk niet onder het zadel uitkomen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:22

Heb je al geprobeerd je zadel er op te leggen en dan in plaats van meteen aan te singelen, wat anders doen? Dus bijvoorbeeld hoofdstel om of peesbeschermers of noem maar op. En daarna pas steeds een gaatje erbij. Werkt bij mij goed, al doet mijn pony het uitzetten niet zo extreem.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:28

@Nyma Een opstapje is goed voor de rug van je beest. Ik heb nog nooit problemen gehad met een schuivend zadel bij het opstappen. Dat zal twee redenen hebben, mijn paard is niet zo rond geribt en... ja ik stap altijd op met een opstapje, ik heb namelijk geen gewoon paard, ik heb een kasteel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:35

Waarom mogen de singelstoten niet onder het zadelblad uit :?
Maakt niets uit.
Je kunt ook dressuurstoten eraan zetten en dressuursingel gebruiken, dan heb je veel meer speelruimte.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:00

Mijn paard deed dit ook. Ik gebruikte zo'n verlenger en die haalde ik er later weer tussenuit. Gelukkig doet mijn paard het niet meer.. Weet je zeker dat je zadel past?

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:11

Nies_ schreef:
Mijn paard deed dit ook. Ik gebruikte zo'n verlenger en die haalde ik er later weer tussenuit. Gelukkig doet mijn paard het niet meer.. Weet je zeker dat je zadel past?

Weet je toevallig waar je zo'n verlenger kan kan kopen? En ja als ik mijn zadelmaker mag geloven past het zadel :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:12

Volgens mij gewoon bij elke ruitersportzaak :)

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:15

Nies_ schreef:
Volgens mij gewoon bij elke ruitersportzaak :)

Ik had er nog nooit van gehoord, volgende keer toch maar even vragen als ik in de divoza ben, Bedankt voor de tip :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:22

Bekend probleem en heb ook een poos verlenger gebruikt. En uit eindelijk over gegaan naar dressuurzadel en nu een barefoot Cheyenne en deze heeft ook lange singelstoten.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:28

Of een gaatje bijmaken waar je hem eerst in kan doen? En daarna gaatje voor gaatje aansingelen :)

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:30

Marcella schreef:
Bekend probleem en heb ook een poos verlenger gebruikt. En uit eindelijk over gegaan naar dressuurzadel en nu een barefoot Cheyenne en deze heeft ook lange singelstoten.

Ik heb een dressuurzadel en hier heb ik dit probleem niet. Maar aangezien ik fanatiek spring, 2 zadels :o

Er kan helaas geen gaatje meer bij...