In dit topic wil ik graag de vooruitgang van Olaf bijhouden!
Even een situatieschets:
Olaf is mijn (bijna) 19-jarige KWPN ruin. Ik heb hem sinds 2009. Zelf was ik toen een onervaren manegeruitertje dat maar wat graag alles uit de penny uitprobeerde. Dit heeft op mijn paard helaas geen positief effect gehad. Toen ik hem kreeg was hij een verwaarloost mager hoopje paard. Ik heb een zadel gekocht waar ik jaren later achterkwam dat dit helemaal niet paste!
De eerste jaren ging super, we hobbelde namelijk enkel rondjes door de weide. Dus zolang ik niets vroeg was er geen probleem.
Toen we 2 jaar geleden van stal veranderde en ik een bak ter beschikking had wilde ik wat serieuzer gaan rijden. Maar toen kwam het staken en lastig doen. Het opstappen is altijd een probleem geweest, maar nu werd dit moeilijker en moeilijker. Eens dat hij losgereden was had ik een braaf, rustig en lui paard. Maar dat losrijden zag ik steeds meer tegenop.
Uiteindelijk bokte hij al rennend weg bij het zien van het zadel.
Toen heb ik een nieuwe, passende wintec aangeschaft en het ging stukken beter. Helaas kreeg ik zelf een knieblessure waardoor ik niet kon rijden.
Ik heb 2 zeer goede bijrijders gehad die helaas door omstandigheden moesten stoppen. Dus opnieuw de zoektocht naar ene ruiter. Vorig jaar tijdens de paasvakantie eindelijk weer een meid van 16 gevonden en het leek erg goed te gaan!...
Tot ze een keer alleen mocht gaan dan.. Ik hoorde van de staleigenaar dat ze Olaf rond de bak had gejaagd omdat hij pasje opzij had gezet bij het opzadelen.... Ook had ze plots een vriendin mee die ook gereden heeft op Olaf. Ik heb hierna meteen haar weggestuurd en besloten Olaf weer zelf te gaan doen.
Alleen waren we weer bij af wat betreft het zadel, zadelen was echt ene hel! En mijn knie trok het op dat moment echt niet.
Ik heb toen besloten olaf lekker stil op de wei gezet tot vorige week..
Ik mis het rijden erg, en mijn knie is stukken beter. Ik heb een boomloze barefoot gekocht en vorige week zaterdag besloten Alvast te gaan longeren.
Dus vanaf hier komen de updates wat betrekt zijn vooruitgang!
voorbije zaterdag haalde ik Olaf uit de wei en zette hem in de stal voor een poetsbeurt.. Hij was echter zeer onrustig dus toen hij eruit wilde is hij op mijn voet gesprongen (later bleek ik een gebroken teen te hebben, maar door de adrenaline voelde ik dat niet). Ik heb de bak in de helft gedeeld met springbalken zodat ik een longeerkraal had (hij durft namelijk weleens zich los te trekken anders). En heb hem zonder touw gelongeerd. Hij had enkel een hoofdstel met longeerhulpstuk aan op dit moment. De eerste minuten heeft hij als een gek rondjes gerent mij totaal negerend. Toen hij wat rustiger werd heb ik hem veel overgangen laten maken op stemcommando zodat hij zich op mij moest richten. Dit ging echt supergoed!
na een kwartiertje heb ik mijn longeersingel gepakt en eens gekeken hoe hij hierop reageerde. wonder boven wonder bleef hij braaf staan toen ik hem aan het aansingelen was! heb hem toen nog een rondje laten lopen om aan het gevoel te wennen. Dan op een positieve noot afgesloten en hem weer buitengezet

hierna lag mijn vooruitgang even stil aangezien mijn mama mij niet in de buurt van de paarden liet met een gebroken teen! Vandaag toch het huis uit "geglipt" en naar de paarden. Mijn barefootzadel was in de tussentijd aangekomen dus tijd om dat te gaan passen. Ik wilde niet gewoon het zadel erop gooien om de passen aangezien hij al een half jaar geen zadel op had gehad en we toen niet zo positief eindigde
Vandaag dus naar de paarden! Olaf wilde niet ui de wei komen dus heeft hij een half uur als een gek rondjes gerent. Uiteindelijk besloot hij toch naar mij te komen (tijdens die tijd negeerde ik hem). Bij de stal was hij lekker rustig en het was mooi weer, dus buiten op het pleintje voor zijn stal hem lekker geborsteld. hoofdstel aan en naar de bak. In de bak had ik de helft weer verdeeld met springbalken zoals vorige week. Ik heb er bewust voor gekozen weer zonder longe te longeren. Eerst zonder tuig met enkel een hoofdstelletje ging super! hij is niet weggestormd en is niet onmiddellijk beginnen bokken! Op het begin reageerde hij nogal traag op mijn hulpen, maar 5 minuutjes later deed hij braaf wat er gevraagd werd

vervolgens de longeersingel er weer bijgehaald! hier vond hij het nodig bij de overgang naar galop 2 vreugdebokjes uit te laten, maar voor de rest was hij erg braaf. Bij het aansingelen heeft hij enkele keren geprobeerd een pasje te herzetten of te gaan wandelen, maar hij bleef staan op het moment dat ik streng ho zei. Dit is erg veel vooruitgang, want aansingelen is het engst van het opzadelproces voor hem.

Na een kwartiertje met die singel longeren (wat aan zijn hoofdstel vast zit is een halstertouw zodat ik hem sneller te pakken zou krijgen als hij besloot iet eer naar mij te willen komen, maar dit was niet nodig). Toen toch de stap gehaald en mijne nieuwe tweedehandszadel erbij gehaald. Ik mocht de pas en het zadeltje zonder problemen op zijn rug leggen, dus toen even lekker gekroeld tot hij volledig ontspannen was voordat we de singel erbij haalde, aangezien er wel wat spanning in de spiertjes zat. bij het aansingelen wilde hij telkens beginnen te wandelen, ik heb hem vervolgens telkens stil gezet door een beetje druk op het touw te zetten en streng ho te zeggen. Wanneer hij dan braaf bleef staan als ik aan de singel kwam werd hij uitgebreid beloont. Toen het zadel vast zat hebben we enkele rondjes aan de hand gewandeld om de spanning van de spiertjes te lopen zodat hij er niet bokkend vandoor zou gaan, wat hij vroeger wel deed. Dan hem nog even (5 minuutjes) gelongeerd om hem het nieuwe zadeltje te laten voelen en dit ging erg goed! geen enkel bokje.

Dan naar stal terug en lekker afzadelen. Nog even ene leuk foto'tje!

Dit was het eerste deel! ik ga waarschijnlijk enkel op woensdag en in het weekend met hem kunnen werken in verband met school en vervoer (heb nog geen rijbewijs). Tijdens de vakantie over 2 weken ga ik veel meer tijd hebben voor update'jes! Tips zijn altijd welkom! Dankje voor het lezen!