Ouders

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sannexxnovv

Ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 18:57

Mijn ouders zijn absoluut geen dierenvrienden (we hebben alleen één konijn die wel heel erg veel aandacht krijgt hoor) :)

Ik wil zo graag een eigen pony alleen mijn ouders vinden dat veel te duur.
Een beetje normale pony voor mijn lengte is 4000 euro.
Ook zijn ze heel erg bang dat ik er af val enz.
Ik wil heel erg graag ze overhalen alleen ik durf niet echt en ik vind het een beetje onbeschoft.
Ik heb zo'n 3 jaar bij een vriendin van mij gereden die 3 eigen pony's had, dus ik weet al hoe je moet opzadelen enz. Ik kan bij hun ook mijn pony stallen
Ook heb ik zelf heel erg veel huiswerk ( doe nu havo/atheneum atheneum advies gekregen), dus ik heb wel tijd alleen niet alles van de hele wereld. Ik kan als het moet wel elke dag naar mijn pony (als ik er een heb).
Ik wil er zooooooo graag een alleen ik moet eigenlijk 1 ding hebben wat ze helemaal overtuigt om er een te kopen. Kunnen jullie mij advies geven wat ik moet doen?

prugelpiet

Re: Ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:57

4000 euro voor een pony? ik snap best dat ze dat veeeeels te duur vinden....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:58

Luister naar je gevoel en haal inderdaad niet over :) paarden kosten tijd en veel geld. Wachten tot je ouder wordt en mooi in deze tijd sparen voor je droom :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:00

4000 euro is inderdaad erg veel. Er zijn zat paarden en pony's te koop voor 1500-2000 :)
Ik zou ze nog niet overtuigen; ik zal nog een paar jaar wachten. Dan krijg je meer ervaring. Je bent 12, dus je hebt nog school en nog zeeën van tijd, over enkele jaren gaat dat veranderen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:03

Paarden kosten veel tijd en geld, en als je het goed wilt doen, zit je er wel je hele studie aan vast. Dat betekend dus ook als je op kamers gaat, en dat is meestal niet de periode dat je geld over hebt voor zo'n dure hobby. Als je ouders er niet 100% achter staan, moet je het eigenlijk niet willen. Zoek gewoon een leuke verzorgpony en heb daar plezier mee. Je hebt nog jaren voor je om straks, na je studie, een eigen paard te hebben.

Bovendien koop je nu een paard waar je nu op past. Past dat ook nog als je straks 20 bent? Wil je tussendoor de keuze maken om te verkopen?

En kijk niet naar de aanschafprijs, maar naar de maandelijkse kosten. Die zitten zo tussen de 300 en de 800 euro per maand.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:03

sorry dat ik het zeg, maar je kunt denk ik nog beter geen paard nemen. Ik heb zelf gymnasium gedaan, en ik was in de hogere klassen zo absurd druk met huiswerk en verslagen (met fotografisch geheugen zelfs) dat er echt geen tijd was om een paard te rijden. Houd dat in gedachten. Je wilt echt geen paard die straks weer weg moet omdat je geen tijd meer hebt. En als je gaat studeren, wie betaald dan?
Dit zijn gewoon dingen die ik je wil meegeven om over na te denken omdat ik weet hoeveel tijd school op dat niveau kost als je wat ouder bent. :)

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:06

De kosten van een pony hebben volgens mij niets te maken met de grootte van de pony. Wat wil je met de pony bereiken? Een leuke recreatie pony hoeft namelijk echt niet zo duur te zijn!

Wel geef je aan veel huiswerk te hebben, besef wel goed dat een pony heel veel tijd kost!

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:08

Geloof me, ik ben 13 en zit in de tweede van vwo. Met moeite kan ik 1x per week naar de manege en op zaterdag naar een pensionstal in de buurt. Jij bent 12, je zit in de eerste? Huiswerk word elk jaar meer... En behalve de tijd die je nodig hebt, kost een paard heel wat. Je moet stalling hebben (min. 200 euri per maand), voer (kost ook niet niks), om de zoveel tijd hoefsmid, tandarts, inentingen. Misschien kun je beter eerst eens verzorgpaarden nemen, dan weet je ongeveer hoeveel tijd je er aan kwijt bent(een eigen paard kost sowieso meer tijd). Ik snap dat je het heel erg graag wilt, maar ik heb ook ondervonden dat het eigenlijk bijna niet mogelijk is om in je eentje een paard te hebben terwijl je ouders er eigenlijk niet voor zijn en jij ook school hebt. Maak je school maar goed af, dan kun je later een goede baan vinden en een paard kopen ;) (ik weet, wat een gezeur maar tis echt zo)

Succes hè ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:14

Voor de helft heb je ook al een hartstikke leuke pony. Maar de aanschafkosten zijn de grootste kosten niet. Dan begint het pas. Je zult maandelijks stallingskosten moeten betalen, eventueel voer als dat er niet bij zit, les, hoefsmid, ontwormen, inentingen en andere eventueel medische kosten. Ook zul je zelf nog spullen aan moeten schaffen zoals halster, borstel, zadeldekjes en misschien ook een hoofdstel en zadel.

Naast het financiele kost het ook veel tijd. Wordt er op die stal voor je uitgemest en gevoerd of moet je dat ook zelf doen? Hoe ga je in de winter naar je pony als het vroeg donker is? Wat als het erg hard stormt of regent en ijskoud is? In dat soort situaties ben je waarschijnlijk ook regelmatig afhankelijk van het vervoer van je ouders. Wat als je ziek bent? Wie gaat er dan naar je pony? Of als jullie op vakantie gaan?
Een eigen pony gaat alleen werken als je ouders daar volledig achter staan. Zij zijn degene die alles zullen moeten betalen en er ook tijd in moeten steken. Wat als hij ziek wordt en jij wilt er een DA bij halen en zij zijn het er niet mee eens?
Ook geef je aan dat je veel huiswerk zult gaan krijgen. Ik zou eerst maar eens afwachten hoe dat gaat. Als dat goed loopt zou ik je adviseren op zoek te gaan naar een verzorgpony! Misschien mag je bij je vriendin een pony verzorgen?

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:15

Ik zou je zeker adviseren om vooral geen pony te kopen. Een pony koop je niet voor even maar voor een paar jaar en echt hoor ze vreten tijd. Mijn paard staat all-in en nog ben ik er minimaal 3 uur per dag aan kwijt. Nou vind ik dat helemaal niet erg want ik heb die tijd en vind het geweldig.

Maak eerst je opleiding af en als je dan een goede baan hebt kan je altijd nog het paard van je dromen kopen en hoef je hem niet meer te verkopen.

Ga zolang rijden in een manege en ga je uiterste best doen om een goede amazone te worden. Zie dat maar als de weg naar je eigen paard.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:20

LotteIsabel schreef:
Geloof me, ik ben 13 en zit in de tweede van vwo. Met moeite kan ik 1x per week naar de manege en op zaterdag naar een pensionstal in de buurt. Jij bent 12, je zit in de eerste? Huiswerk word elk jaar meer... En behalve de tijd die je nodig hebt, kost een paard heel wat. Je moet stalling hebben (min. 200 euri per maand), voer (kost ook niet niks), om de zoveel tijd hoefsmid, tandarts, inentingen. Misschien kun je beter eerst eens verzorgpaarden nemen, dan weet je ongeveer hoeveel tijd je er aan kwijt bent(een eigen paard kost sowieso meer tijd). Ik snap dat je het heel erg graag wilt, maar ik heb ook ondervonden dat het eigenlijk bijna niet mogelijk is om in je eentje een paard te hebben terwijl je ouders er eigenlijk niet voor zijn en jij ook school hebt. Maak je school maar goed af, dan kun je later een goede baan vinden en een paard kopen ;) (ik weet, wat een gezeur maar tis echt zo)

Succes hè ;)

Ik zit in 4 vwo, ik ga iedere dag naar mijn paard.
Ik besteed denk ik in totaal zo'n uur per dag 7 dagen per week aan mijn beestje (niet iedere dag precies een uur, de ene dag dan bv een kwartier en de andere dag bijna 2 uur.)
Dat een paard veel geld kost ben ik het mee eens.
Maar tijd kan je zeker maken! Ook op het vwo.
En ik sta er nog prima voor hoor *\o/*

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:31

Een pony/paard kopen kost zelf niet zo veel.
Maar alles erom heen wel... Stalling/voer/DA/tandarts/tuig enz enz
Had je daar al overna gedacht? Bij ons kost dat zo'n 350 per maand maar dat zal per buurt verschillen maar als nog heel duur..

Sannexxnovv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 19:35

Zoals ik al zij kan ik mijn pony (als ik er een krijg) bij een vriendin van mij zetten. Deze heeft 6 stallen en 4 grote weiden. De stal word al gedaan en de pony word gevoerd en buiten gezet. omdat ik vriendin ben zal het veel minder kosten als 300 euro per maand. Alleen ik moet natuurlijk wel de dierenarts enz. betalen. Ik heb al inderdaad gezien dat je voor veel minder geld een goede pony kan kopen. Ik ben bang dat ik als ik een pony koop en als het natuurlijk mag dat ik er niet de tijd aan besteed die een pony echt nodig heeft. Dat de pony meer veriend aan aandacht als dat ik ze dan ga geven ook met school enz.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:36

WillBokkers schreef:
LotteIsabel schreef:

Succes hè ;)

Ik besteed denk ik in totaal zo'n uur per dag 7 dagen per week aan mijn beestje (niet iedere dag precies een uur, de ene dag dan bv een kwartier en de andere dag bijna 2 uur.)

Haha, dat kan idd wel een beetje aan jezelf liggen ja. Ik zit op het soort onderwijs met veel lange termijnsopdrachten, in drie verschillende leergebieden. dit doe je in groepjes dus je bent voor een deel afhankelijk van elkaar. Oook moet ik zeggen dat mijn talen en wiskundeknobbels ontbreken :D het lukt dus wel, maar moet er aardig wat moeite voor doen. Is dus niet voor iedereen hetzelfde blijkbaar :) . Ik heb ook beetje vervelend rooster + een uur heen en een uur terugfietsen ;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:42

Sannexxnovv schreef:
Zoals ik al zij kan ik mijn pony (als ik er een krijg) bij een vriendin van mij zetten. Deze heeft 6 stallen en 4 grote weiden. De stal word al gedaan en de pony word gevoerd en buiten gezet. omdat ik vriendin ben zal het veel minder kosten als 300 euro per maand. Alleen ik moet natuurlijk wel de dierenarts enz. betalen. Ik heb al inderdaad gezien dat je voor veel minder geld een goede pony kan kopen. Ik ben bang dat ik als ik een pony koop en als het natuurlijk mag dat ik er niet de tijd aan besteed die een pony echt nodig heeft. Dat de pony meer veriend aan aandacht als dat ik ze dan ga geven ook met school enz.

Dan zou ik het al dus niet doen..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:43

WillBokkers schreef:
LotteIsabel schreef:

Succes hè ;)

Ik vind dat je dan heel weinig tijd aan je paard besteed. Wat doe je nou in een kwartier?
Als je een paard koopt wil je er toch ook lekker veel tijd mee doorbrengen?
Ik ben het met eerdere reacties eens: wachten.
Tot na je diploma en totdat je het zelf kunt betalen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:23

Ik zit in 2 VWO, heb een d pony die ik fanatiek in de wedstrijdsport uitbreng, elke week mee les en elke dag rijd. Maar ik sta voor alle vakken ruim voldoende. De mazzel moet je hebben om snel te kunnen leren, dan kun je het wel degelijk redden.
Wel moet ik je mee geven dat je goed moet plannen, en geen tijd meer hebt door de weeks voor vriendinnen. Ik spreek af in de weekenden, of als ik drastisch veel uitval heb.
Ik ga na school naar mijn pony toe hier trek je zo'n 2 á 3 uur voor uit, en maak van half 8 tot 10 u huiswerk, met uitloop tot 11 uur. Dit moet je er echt voor over hebben.
Nogmaals, het is zeker mogelijk maar je moet plannen en weinig slaap nodig hebben.

Als je overigens nu al twijfelt, toon je naar mijn inziens niet genoeg inzet en zou ik het persoonlijk niet doen.
Laatst bijgewerkt door SBravour op 17-03-15 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:31

In 2VWO had ik ook zeeën van tijd; maar dan komt de vervolg opleiding en die gaat juist meer tijd van je vergen.
Ik heb zelf al ruim 8 jaar een paard, heb het altijd goed aangekund maar sinds vorig jaar toch een verzorgster erbij. Voor het paard goed en voor mij een stuk minder werk, zij gaat 1 of twee keer in het weekend en ik door de weeks zo vaak ik kan; 3/4 keer in de week.

Ik zou het als ik jou was nog echt even uitstellen; je hebt ook nog niet heel veel ervaring. Misschien is een leasepaard een betere optie? Zo leer je je verantwoordelijkheden en plannen. :)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:40

Ik denk dat je nog heel erg jong bent om nu, zonder dat je ouders iets met paarden hebben, een pony aan te schaffen. Mocht er ooit iets met het beestje zijn, dan kunnen je ouders je niet helpen.
Daarbij kost een pony ontzettend veel geld en misschien hebben je ouders dat geld helemaal niet. Daarnaast moeten er ook andere dingen voor je pony betaald worden, zoals al eerder gezegd is. :)

Misschien moet je eerst zelf wat ouder worden, je focussen op school, zodat je later bijvoorbeeld bij kan dragen dmv een bijbaantje. Dan heb je meer ervaring en weet je beter wat je je op de hals haalt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:46

Sannexxnovv schreef:

Hoe zeker ben je daar van? Wie heeft je dit verteld? Je vriendin of ben je met haar ouders rond tafel gaan zitten en de kwestie serieus besproken?
Want eerlijk gezegd lijkt het me sterk dat je veel minder dan het normale stallinsgeld hoeft te betalen. Ik neem aan dat zij wel hun inkomsten eruit willen halen.

Verkijk je ook niet op dierenartskosten. Het kan goed zijn je paard nooit niets mankeert, maar met een beetje pech kun je ineens flinke da kosten op je bord krijgen.
Je ouders zullen wel bereid moeten zijn die te betalen. Ook de kosten van de hoefsmid komen natuurlijk zeer regelmatig terug.

Ook zie ik dat je twijfelt op je genoeg tijd hebt. Waarom zoek je geen verzorgpaard?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:44

RUI → YRT

Omdat je topic hier niet goed staat verplaats ik het naar Young rider talk

visitor0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:08

coldsummers schreef:
4000 euro is inderdaad erg veel. Er zijn zat paarden en pony's te koop voor 1500-2000 :)
Ik zou ze nog niet overtuigen; ik zal nog een paar jaar wachten. Dan krijg je meer ervaring. Je bent 12, dus je hebt nog school en nog zeeën van tijd, over enkele jaren gaat dat veranderen.

zeeen van tijd niet altijd hoor. Als je gewend bent om in het ritme slapen school sport en huiswerk te zitten moet het lukken. Ik zit nu bij het nederlandse team en heb iets van 1 x in de 5 weken af en dan nog niet echt heel lang. Ja soms tussendoor een half uurtje. Maar de tijd die ik met mn vriendinnen doorbreng zijn toch op school en op de sport.. dus als ze in het ritme kan/wil komen en ze het ervoor over heeft dan is het een leuke hobby! Ts idd je kan ponys echt goedkoper krijgen.. en denk er goed over na

ragus_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:47

Woa 4000 euro is best wel veel, zeker als je nog niet zo veel ervaring hebt enzo ;) . Anderhalf jaar geleden hebben mijn ouders het liefste Tinkertje van de hele wereld gekocht <3 . Ik doe nu VWO 3 en ik heb het daar heel erg druk mee.. dus heel vaak rijden lukt ook niet altijd (kan lukken als je een keer weinig toetsen hebt en je hw al af hebt). zelfs als je 1 uurtje rijd met je pony ben je al het dubbele kwijt aan verzorging -> poetsen: half uur tot een uur, opzadelen enz.: kwartier(?) -> rijden: uur (of langer) -> naverzorging, dat houd in deken opdoen, extra eten geven enz. Dus wat ik je eerst zou aanraden is een tijdje een verzorgpaard te nemen en daarna te kijken of je denkt dat je het wel aankunt (school, huiswerk)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:51

Een verzorgpaard een idee? Dan kan je afspreken voor een x aantal dagen in de week als afleiding?

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:03

En stel, je pony zou nu voor minder geld bij die vriendin kunnen staan, maar er gebeurt iets en je moet daar weg, en dan moet je alsnog ergens anders het volle stalgeld betalen. Ik zou daar toch ook wel rekening mee houden. Als je een eigen pony zou willen kopen moet je zorgen dat je die echt ruim kan betalen, en niet net doordat je weinig kwijt bent aan stalling.
En wat als er een keer een dierenarts rekening voorbij komt? Waar komt dat geld dan vandaan?

Als ik jou was zou ik voor nu op zoek gaan naar een verzorgpony/paard. Je komt op me over alsof je nog niet zo veel ervaring hebt met eigen paarden, want daar komt wel iets meer bij kijken dan weten hoe je op moet zadelen etc. Door voor een verzorgpaard te kiezen in plaats van voor een eigen, kan je eerst mooi alle ervaring opdoen die je nodig hebt voordat je aan een eigen paard begint.