schaatsen en paardrijden, hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

y12345

schaatsen en paardrijden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 07:24

beste bokkers,

ik zit met een probleem..
ik heb een hele lieve 7 jarige ijslander, veel mensen zeggen dat het perfece paard niet bestaat maar daar twijfel ik toch echt aan :D
nu train ik vrijdagavond, zondag bijna de hele dag, maandagavond, en woensdagavond voor het schaatsen.
ik ben ook nooit eerder dan 3 uur thuis van school en heb veel huiswerk en toetsen (ik doe 2 havo).
dan komen er ook nog klusjes bij als weide uitmesten, stallen schoonmaken, enz

nou zit ik er echt mee dat ik meestal maar 1x in de week tijd heb om te rijden, terwijl dat eigenlijk meer zou moeten zijn.hij verveelt zich in de weide en als ik dan ga rijden is hij helemaal happy, iets té eigenlijk...

het liefst zou ik hem alle aandacht geven die hij nodig heeft maar ik red dit echt niet qua tijd...
mijn zusje heeft een welshpony die we komende lente te koop zetten.
nou kwam ik met het idee om dan mijn ijslander te delen met haar, omdat zij het dan ook druk krijgt met school en we beide minder tijd hebben, alleen mijn zusje en ik hebben al heel vaak ruzie en ik denk dat dat alleen maar meer wordt als we hem delen.. zolang hij er niks van merkt vind ik dat opzich nog niet zo'n probleem.

ik wil hem ook echt niet verkopen want de band die ik met hem heb voelt toch wel heel speciaal en ik vind het vreselijk dat ik zo weinig tijd voor hem heb! met de kleinste aanwijzingen begrijpt hij mij en ik hem.

ik zou graag jullie mening willen horen, wat zouden jullie in mijn geval doen?

xSogno

Re: schaatsen en paardrijden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 07:32

Waarom per se allebei willen?

Als je paard goed verzorgd wordt wn lekker buiten staat is een keer per week rijden helemaal niet zo erg. Is de Welsh zijn enige maatje? Dan moet je of allebei verkopen of geen een.

Ik persoonlijk zou, voor m'n paard kiezen en stoppen met schaatsen. Paard is een levend wezen waar ik verantwoordelijk voor ben en meer tijd in zou willen stoppen dan wedstrijdjes/ trainingen van een andere hobby. Een levend wezen vind ik belangrijker, en is meer dan alleen een hobby imo, namelijk ook een verantwoordelijkheid.

Maar die keuze is aan jou.

Puckbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 07:52

Ik zou 1x in de week gaan schaatsen, en xSogno heeft gelijk vind ik

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:37

ED -> YRT

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:52

Pony met je zusje delen is toch een heel goed plan? Gewoon duidelijke afspraken maken.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 18:59

xSogno schreef:
Waarom per se allebei willen?

Als je paard goed verzorgd wordt wn lekker buiten staat is een keer per week rijden helemaal niet zo erg. Is de Welsh zijn enige maatje? Dan moet je of allebei verkopen of geen een.

Ik persoonlijk zou, voor m'n paard kiezen en stoppen met schaatsen. Paard is een levend wezen waar ik verantwoordelijk voor ben en meer tijd in zou willen stoppen dan wedstrijdjes/ trainingen van een andere hobby. Een levend wezen vind ik belangrijker, en is meer dan alleen een hobby imo, namelijk ook een verantwoordelijkheid.

Maar die keuze is aan jou.

we hebben thuis ook nog 2 mini's die bij hem in de wei lopen dus hij komt niet alleen te staan.

maar voor mij is schaatsen ook niet alleen een hobby, ik vind het geweldig om te doen! ik wil met het schaatsen ook heel graag ver komen, jeugd nk's bijvoorbeeld. dat is heel hard trainen, maar ik wil mijn paard ook absoluut niet verkopen!

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:01

Puckbeer schreef:
Ik zou 1x in de week gaan schaatsen, en xSogno heeft gelijk vind ik

1x in de week schaatsen houd ik niet vol :o dan word ik helemaal gek denk ik :')

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:05

kwii schreef:
Pony met je zusje delen is toch een heel goed plan? Gewoon duidelijke afspraken maken.

ik denk idd dat dit de beste/enige oplossing is...
het zal met goede afspreken ook niet altijd goed gaan maargoed...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:15

Balthazar3 schreef:
kwii schreef:

ik denk idd dat dit de beste/enige oplossing is...
het zal met goede afspreken ook niet altijd goed gaan maargoed...

Ik heb mijn twee pony's altijd met 4 zusjes en 2 vriendinnetjes gedeeld. Waar een wil is is een weg.

Bij ons is het altijd goed gegaan. Kwestie van een beetje flexibel zijn en goede afspraken maken (al waren die afspraken bij ons niet eens zo duidelijk, het ging gewoon goed :) )

xlisaloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:17

je kan ook n goede verzorger zoeken :)

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:21

Is een bijrijdster geen optie voor je?
Dan krijgt je paardje alle aandacht die hij nodig heeft, jij kunt hem ook lekker blijven rijden en zeker in schoolvakanties kun je dan extra van hem genieten. :)

Ik kan me heel goed voorstellen dat je zowel het schaatsen als je paardje niet op wilt geven.

Paard delen met je zusje kan goed gaan, ik heb er persoonlijk slechte ervaringen mee. Ik deelde ook ruim 3 jaar mijn pony met mijn jongere zusje, maar ondanks goede afspraken en hulp van ouders liep dat uiteindelijk vaak uit op ruzie en zijn we dan ook maar gestopt met delen.
Maar goed, dat wil niet zeggen dat het bij jullie niet goed zal gaan natuurlijk.

Als ik jou was zou ik uitkijken naar een leuke bijrijdster.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:21

als je niet met een van de twee wilt stoppen denk ik toch echt aan, met je zusje delen of een verzorger/leaser zoeken?

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:23

xlisaloveyou schreef:
je kan ook n goede verzorger zoeken :)

een verzorger wil ik absoluut niet.
omdat mijn paard bang wordt als hij hulpen niet snapt en dan helemaal in de war raakt, hij is ook niet door iedereen te rijden, je moet wel een klik met hem hebben, mijn zusje heeft die klik wel maar ze is nog helemaal onervaren in de ijslandersport en mijn paard moet ook nog veel leren/oefenen. dat zou dus waarschijnlijk met lessen goed komen.
ik ben sowieso niet zo'n voorstander van verzorgers bij mijn paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:27

Een verzorger is iets anders dan een bijrijder he? Evenals je zusje. Waarom denk je zo moeilijk? :P

Je kan ook gewoon je zusje je paard 1 á 2 keer per week je ijslander laten longeren/wandelen (poetsen hoort er altijd bij). Dan volgt ze 1x per week een les onder het zadel bij iemand. En dan rijd jij nog 1x. Hoppa, heeft ie genoeg beweging gehad. :D Eventueel kun je dat een verzorgster laten doen. Helemaal makkelijk: als het niet bevalt stuur je haar weg. (Wel heel banketstaaf natuurlijk, maar dat is het makkelijke aan een verzorger t.o.v je zusje)

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:37

Deetjeeuh schreef:
Een verzorger is iets anders dan een bijrijder he? Evenals je zusje. Waarom denk je zo moeilijk? :P

Je kan ook gewoon je zusje je paard 1 á 2 keer per week je ijslander laten longeren/wandelen (poetsen hoort er altijd bij). Dan volgt ze 1x per week een les onder het zadel bij iemand. En dan rijd jij nog 1x. Hoppa, heeft ie genoeg beweging gehad. :D Eventueel kun je dat een verzorgster laten doen. Helemaal makkelijk: als het niet bevalt stuur je haar weg. (Wel heel banketstaaf natuurlijk, maar dat is het makkelijke aan een verzorger t.o.v je zusje)

hoet in de buurt zijn al niet veel mensen met verstand van gangenpaarden, mijn ouders vinden het niet fijn als er iemand die we niet goed kennen met onze paarden aan de slag gaat.
mijn zusje wil het wel graag proberen hoe het gaan als we hem delen, omdat zij ook graag de ijslandersport in wil, dus dat komt moot uit! nu nog kijken of het ook echt lukt qua afspraken..

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 08:44

Ik schaats ook en rijd ook nog paard.
Ik schaats dan op dinsdagavond en donderdagavond en heb soms in het weekend nog wedstrijden.
Ik rijd paard op maandag, woensdag en zaterdag. Zaterdag is vaak een wedstrijd. Maar soms laat ik de zaterdag nog wel eens schieten omdat ik dan moet schaatsen. En soms laat ik het schaatsen wel eens schieten omdat ik moet paardrijden.
Ik maak mijn huiswerk gelijk als ik uit school ben. Dan ga ik pas sporten (dit komt bij mij dan ook wel mooi uit met de tijd!) Maar kan je niet zorgen dat je hebt geleerd etc. voor school en daarna de stal klusjes gaat doen en je pony beweging geeft. (veel tijd, rijden. Weinig tijd, longeren)
En wat je zelf zegt je zusje zou hem natuurlijk ook 1 of 2 keer per week beweging kunnen geven!
En ik weet niet op welk niveau je schaatst, maar is het geen idee om 1 schaatstraining op te geven als je echt in tijdsnood komt? Desnoods doe je dat niet elke week maar alleen in drukke weken? Maar ja als je wedstrijden schaatst dan kun je je 2e les natuurlijk weer niet missen...

In ieder geval heel veel succes met je keuze! :)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 08:53

Als je zondag bijna de hele dag schaatst, kun je dan niet 1 per week schaatsen laten vallen? Misschien de maandagavond? Heb je weer een extra dag de tijd om naar je IJslander te gaan.

En inderdaad, een bijrijder is iets anders dan een verzorger. Bijrijders dragen een groter verantwoordelijkheidsgevoel, omdat ze zelf meebetalen. Tuurlijk is het moeilijk om iemand te vinden die geschikt is, maar ik zou niet zo angstig zijn dat 'niemand op mijn paard kan rijden'. Dat is gewoonweg niet waar en anders mist er - even heel grof - iets in de training van je dier.

Hoop in ieder geval dat je een oplossing kunt vinden, zodat je allebei je sporten kunt behouden! :D

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 08:57

Ik denk dat het vooral belangrijk is om te weten waar je kansen liggen.
Ik heb zelf altijd geschaatst maar mijn niveau lag dan ook heel hoog, ik trainde uiteindelijk 5 tot 6 dagen per week en dan ook nog de nodige trainingskampen en de wedstrijden vaak zaterdag en zondag. Helaas ben ik moeten stoppen door een zware blessure maar dat terzijde.

Hoe oud ben je welk niveau (pr)/afstanden rij je nu hoe ziet de toekomst eruit..

Ik zie dat je 14 bent en het liefste nk's etc wil gaan rijden. Toen ik 12 was reed ik al nk afstanden zowel lange baan al marathon. Zat in de selectie van de club en zijn er regelmatig van de voorselectie nederlandsteam mensen bij trainingen en wedstrijden geweest (hoe dat nu gaat weet ik niet) de hogere wedstrijden zoals wust en kramer is echt maar voor een heel klein groepje bereikbaar.

Ik denk dat als je echt iets wilt bereiken in het schaatsen dat je daar veel voor op moet geven...
een paard vergt enorm veel tijd en dan je school er nog bij.

Ik denk dat je voor je eigen moet gaan kijken waar je prioriteiten liggen en er dan echt een keuze in moet maken. De pony delen of een verzorgster/bijrijder.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:00

Tja je zult toch keuzes moeten maken denk ik. Erg moeilijk maar alebeid goed willen doen zit er qua tijd nietin

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:45

of minder schaatsen, of een verzorger/bijrijder zoeken. als het delen met je zusje goed gaat is dit natuurlijk ook helemaal goed, maar helaas kan je niet alles tegelijk.
ik had ook voor het paard gekozen, maar dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:22

shettiessx schreef:
of minder schaatsen, of een verzorger/bijrijder zoeken. als het delen met je zusje goed gaat is dit natuurlijk ook helemaal goed, maar helaas kan je niet alles tegelijk.
ik had ook voor het paard gekozen, maar dat is mijn mening.
ik doe ook aan schaatsen en oaardrijden ik doe een keer in de week schaatsen en de rest paardrijden gr la

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:32

ALS je een paard neemt dan moet je weten dat je elke dag erheen moet komen, ik zeg stoppen met schaatsen, sommige zeggen 1x per week schaatsen, maar nee gewoon niet je hebt ook rust nodig en hoe wil je dit volhouden met die ijslander je moet mmisschien nog wel 20 jaar leven met haar en zoals je nu 1x per weeek rijd, en hij het laat merken dat hij meer wilt, gaat het niet werken.

ik zeg altijd: als je aan iets levends begint moet je het ook afmaken.

daarmee bedoel ik als je een kat, hond, paard of wat dan ook koopt, je het niet meer gaat verkopen, misschien als je te groot bent, of de klik er gewoon echt niet is... maar schaatsen kan je nog doen na dat je paard bij zijn oude levensjaren is, en als je over 20 jaar wilt stoppen met schaatsen, kan die ijslander allang zijn overleden, en dan heb je spijt, maar daar gaat t in ieder geval niet om: ik vind dat je moet kiezen en als je schaatsen kiest is dat niet alleen een beetje zielig voor je paard: je heb thet gekocht en verkoopt het weer... maar ook voor je zusjs en vriendinnen,

GEEN HAAT OFZ OP DEZE REACTIE

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:19

[quote="anemoonlena"]ALS je een paard neemt dan moet je weten dat je elke dag erheen moet komen, ik zeg stoppen met schaatsen, sommige zeggen 1x per week schaatsen, maar nee gewoon niet je hebt ook rust nodig en hoe wil je dit volhouden met die ijslander je moet mmisschien nog wel 20 jaar leven met haar en zoals je nu 1x per weeek rijd, en hij het laat merken dat hij meer wilt, gaat het niet werken.

ik zeg altijd: als je aan iets levends begint moet je het ook afmaken.

daarmee bedoel ik als je een kat, hond, paard of wat dan ook koopt, je het niet meer gaat verkopen, misschien als je te groot bent, of de klik er gewoon echt niet is... maar schaatsen kan je nog doen na dat je paard bij zijn oude levensjaren is, en als je over 20 jaar wilt stoppen met schaatsen, kan die ijslander allang zijn overleden, en dan heb je spijt, maar daar gaat t in ieder geval niet om: ik vind dat je moet kiezen en als je schaatsen kiest is dat niet alleen een beetje zielig voor je paard: je heb thet gekocht en verkoopt het weer... maar ook voor je zusjs en vriendinnen,

GEEN HAAT OFZ OP DEZE REACTIE[/quote/]

Ergens heb je heel erg gelijk... aan de andere kant, als je echt wat wil bereiken in een sport(schaatsen) moet je keuzes maken. Want als je stopt met schaatsen, hou je ergens in je achterhoofd van oh nu had ik eigenlijk geschaatst maar op dat moment ben je bij je paard. Als je echt voor een sport gaat is het soms beter om je paard te verkopen en hem ergens anders een mooi plekje te gunnen. Want school, huiswerk,schaatsen, slapen,school, huiswerk, paardrijden, slapen houd je ook niet erg lang vol denk ik. Succes met je keuze! Bedenk wel als je het zo'n perfect paardje is dat je die misschien niet vaak meer zal tegenkomen... ik zou delen met je zusje een goede oplossing vinden.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:21

ja horse roos heeft ook wel ergens gelijk... als je echt denkt dat je iets kan berijken met schaatsen kan je je paard wel verkopen..

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 06:06

Ik had 2 jaar terug ook een moeilijke keuze, ik trainde 5 dagen in de week voor volleybal (incl wedstrijden), de andere 2 dagen deed ik paardrijden, zeilen en schaatsen. Omdat ik naar de middelbare ging en mn ouders wilden dat ik echt de tijd had om genoeg tijd aan mijn huiswerk te besteden moest ik kiezen; of doorgaan met volleybal en stoppen met paardrijden, zeilen en schaatsen. of stoppen met volleybal en dat ik de andere sporten wel zou kunnen doen. Ondanks dat ik volleybal geweldig vond ben ik gestopt, paardrijden is nog steeds de sport die voorgaat bij mij. gelukkig is het zeilen en schaatsen nu alleen in een bepaald seizoen dus dat wisselt elkaar mooi af. ik heb het nu minder druk en heb er zelfs een verzorgpony bij kunnen nemen!
Wat ik dus probeer te zeggen, hoeveel x je iets ook in de week doet, ga kijken wat je nou echt het leukste vind, waar je (bijna) alles voor over hebt om het te kunnen doen.

veel succes met de keuze, het zal geen makkelijke keuze worden.