paard verkopen of niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladyzz222

paard verkopen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:08

Hallo allemaal.

Ik zit met een dilemma. Ik heb nu zo'n 5 maanden mijn eerste eigen paard. Alleen nu blijkt hij super dominant te zijn en durf ik niks meer met hem. Hij red gewoon weg ik als ik met hem loop en begint te bokken en te steigeren als ik wil rijden.
Ook kan ik niet met hem het terrein af, hij is van alles bang of doet dit zo voor. Dit is ook in de bak. Ik zit er eeg over te denoen om het te verkopen omdat ik het zo niet meer leuk vind en ik een lief en rustig paard zoek waar ik lekker mee naar buiten kan. De klik tussen mij en mijn paard is ver te zoeken.
Ik ben 20 net klaar met school en wil genieten van het rijden. Hij is en 12 jarige ruin.
Please help me. Wat moet ik doen verkopen of niet.

different1

Re: paard verkopen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:12

waar heb je t paard vandaan? hoe gingen ze daar met hem om? wat is er bekend van zijn verleden? is hij van begin af aan al zo of word t steeds erger? heb je begeleiding? wie heeft dit paard voor jou, met jou kennis en kunde in t achterhoofd, geadviseerd?

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:19

Ik heb hem via Internet gevonden en toen gaan kijken hij stond haar op een western stal en nu op een manege. Zei deed hem ook weg omdat hij dominant was. Nu ben ik daar een aantal keer gaan kijken met mijn instructrice die meerdere paarden heeft en daar merkte we er niks van alleen het wordt nu steeds erger. Ik denk zelf wel dat het uit proberen is maar ben gewoon bang van hem. Als ik met hem los in de bak ben rent hij gewoon op je af. Het is de afgelopen 2 weken heel erg geworden waardoor ik geen zin meer heb en het niet meer durf. Mijn instructrice kan hem wel rijden maar dan doet hij eigenlijk niks omdat zei niet bang is.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:23

Ik zou zeggen, neem grondwerklessen met hem! ;)
Dit paard heeft absoluut geen respect voor jou. Ook al wil je hem verkopen, zo kan je hem niet voorstellen natuurlijk...

Volgens mij is hij ook niet super dominant, maar je hebt wss teveel toegelaten en daar maakt hij nu wat misbruik van. Mijn paard deed dit ook (vooral vanaf de grond dan, met rijden was hij wel braaf), en na wat grondwerklessen was dit probleem opgelost.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:25

Als je echt bang van hem bent dan is het lastig om het echt weer te corrigeren. Zou hem iig voorlopig door je instructrice laten rijden (een paard verkopen die niet gereden wordt is helemaal niet te doen)
Ik zou bespreken met je instructrice wat de beste optie is... paarden zijn je hobby het moet wel leuk zijn, maar het zijn ook levende wezens die op goede manier behandeld en aangepakt moeten worden.

Denk wel dat je bij een ander paard ook dit probleem kan tegen komen... elk paard wil consequent worden benaderd en met vertrouwen.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:26

Als je geen klik met hem hebt verkopen en een kopen die wel bij je past zo is het voor allebei niet leuk voor het echt mist gaat

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:28

Lekker verkopen.
En vooral dit uitbesteden.
Om dit op te lossen kost zoveel werk, als je het al kan oplossen - aangezien je moet leren en je paard daarin niet mee werkt.
Ook voor het paard is het prettiger wanneer deze een ruiter krijgt die hij wel begrijpt en vertrouwd.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:31

Neem grondwerk lessen. Tussen jullie kan iets heel moois uitgroeien :j :j :j

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:44

Mijn instructrice rijd hem zo'n 1 keer per maand bij maar heeft ook geen tijd om mijn paard volledig te rijden. Opgeven wil ik ook niet meer ik ben bang dat hij gewoon niet geschikt voor mij is. Hij heeft al veel afgezien hier. Eerste week al getrapt Door een ander paard Door een fout van een ander waar hij ook bang voor is nu en al 2 keer koliek waarvan 1 meteen naar de dierenartso. Dat laatste is nu 3 weken geleden en daarna is het helemaal erg geworden. Daarvoor was ik goed met hem aan het opbouwen. Kan hey zijn dat het er aan ligt dat hij nu niet meer buiten komt overdag. Tot en met oktober ging hij elke dag 4 uur op de wei nu niks meer. De trailer wilt hij ook niet in.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:49

Geen wonder dat je paard vervelend word als die niet meer naar buiten mag. Een paard hoort zeker elke dag minimaal 4 uur buiten te komen en liefst langer! Is dat op deze stalling mogelijk? Anders op zoek naar een andere stalling . Zelf wil je ook niet de hele dag in de wc opgesloten worden . Jammer dat dit nog voorkomt op stallen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:51

Hij staat dus nu 24 uur op stal... en komt er alleen uit als jij komt rijden? Tja dat is wel beetje vragen om moeilijkheden. Daar kan je het liefste paard idioot mee krijgen.
Zou toch zorgen dat hij toch paar uur vrije beweging heeft per dag om gewoon te zorgen dat hij mentaal gezond blijft.

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:53

Hij ging bij zijn vorige eigenaar nooit naar buiten. In de winter kunnen ze bij ons 2 uur weiden of 1 uur paddock met slecht weer rond deze tijd. 4 uur of meer kan alleen van april tot oktober. En een andere stalling wil ik eigenlijk niet

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:56

Denk altijd in het belang van je paard..! Een paard is niet gemaakt om op stal te staan de hele dag . Zoveel op stal maak je geen een paard gelukkig mee, dan moet je niet gaan zeuren als je paard lastig word en je wilt geen andere huisvesting .

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:56

Maar de vorige eigenaar had ook problemen met dit paard... dus dat is niet een reden om te denken dat hij wel zonder vrije beweging kan. Vind 1 uur paddock voor een paard om een paard fris tussen de oren te houden ook wat weinig... zeker als dier lastiger in de omgang wordt bij weinig vrije uitloop.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:00

Volg je gevoel, als ik in jouw schoenen stond zou ik hem verkopen, aangezien de klik er ook op de grond niet is. Ik heb jaren aangemodderd terwijl ik in de eerste maand al geen klik had maar niet wilde opgeven. Heb in fases genoten van mijn paard, maar echte liefde was er gewoon niet.

Achteraf had ik hem veel eerder moeten verkopen maar ik wilde gewoon niet opgeven, niet omdat ik dacht dat we ooit hele mooie dingen zouden beleven maar meer omdat ik zelf niet kon omgaan met het gevoel dat ik gefaald had bij de aankoop van mn eerste paard.
Laatst bijgewerkt door Mama3 op 14-12-14 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:00

Begin eens met goed over na te denken wat je met dit paard wilt. Wil je ervoor gaan en proberen of je een band met hem op kan bouwen? Zo nee, dan zou ik hem verkopen.
Als je nog eens wilt proberen kan je al beginnen met mogelijke oorzaken uit te pluizen.
Hij komt amper buiten? -> kijk wat je hier aan kan veranderen
Is hij klinisch ok? Heeft hij last van het zadel/hoofdstel?

Het kan zijn dat hij je uit probeert, dit is iets waar je doorheen moet prikken en misschien heb je hier ook hulp bij nodig. Als je instructrice ge en tijd heeft kan ze je misschien doorverwijzen naar een ander professioneel iemand?

Dat hij ziek is geweest en een trap heeft gekregen kan jij natuurlijk niet aan doen :(:) ook al is dat heel naar

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:01

Ik snap volkomen waarom dit paard zo doet. Vreselijk. Zo wil je een paard niet houden. Dier kan zijn ei helemaal niet kwijt.

Waarom wil je niet verhuizen van stal ?

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:01

Ik heb meteen gevraagd of hij mee naar buiten kan. Helaas beschikken ze bij ons niey over meer per dag ik vind dit ook jammer maat het is niey anders. Ik denk dat een andere stalling ook stress gaat opleveren bij mijn paard.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:02

Super dominant kan ook gewoon onzekerheid zijn. Als jij geen leiding geeft, gaat je paard het zelf uitvinden. Dat heeft mijn superbrave ponybeest ook eens gedaan, was gewoon gebrek aan focus bij mij.

Ik begrijp uit je topic dat je paard niet veel beweging krijgt, is het voer daar wel op aangepast? Hoeveel/ hoe weinig krachtvoer krijgt hij? Van teveel krachtvoer en dus teveel energie kan een paard nogal hyper worden, wat bij gebrek aan leiding ook wel eens wordt uitgelegd als dominantie.

Je schrijft verder dat je paard op een westernstal stond, werd hij daar ook western gereden? En wat rij met hem? Dezelfde discipline of iets heel anders?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:02

Dit paard is waarschijnlijk zo vervelend door te te weinig buiten komen , ze kan hem wel verkopen maar grote kans dat het nieuwe paard ook een 'rotbok ' word .

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:04

ladyzz222 schreef:
Ik heb meteen gevraagd of hij mee naar buiten kan. Helaas beschikken ze bij ons niey over meer per dag ik vind dit ook jammer maat het is niey anders. Ik denk dat een andere stalling ook stress gaat opleveren bij mijn paard.

Liever een keer stress dan hele dagen/maanden/jaren zo leven, toch?

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:08

Nee hij werd daar geen westerse gereden ook dressuur. Ik mocht na die koliek niet meteen gaan rijden en heeft hij dus te veel stil gestaan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:10

ladyzz222 schreef:
Nee hij werd daar geen westerse gereden ook dressuur. Ik mocht na die koliek niet meteen gaan rijden en heeft hij dus te veel stil gestaan.

Voor een paard is het niet erg om even stil te staan, meestal genieten ze er juist van (lees: eten ze hun buikje goed vol ;-) ) maar dan moet hij wel buiten komen zodat hij even lekker kan rond rennen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:12

Je wilt geen andere stal zeg je. Maar voor het welzijn van je paard zul je soms keuzes moeten maken die jij niet wilt maar die wel het beste zijn voor het paard. Als hij niet naar buiten kan op deze stal, dan zoek een andere stal. Als de ergste frisheid eraf is, ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten.

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:16

Ik ga het eerst even proberen op deze stalling met naar buiten gaan anders ga ik kijken voor eventueel een andere stal. Iemand tips om een paard goed en rustig de trailer in te krijgen hij rent gewoon je weg