Paard kopen: niks dan frustraties!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

huppiejuppie

Paard kopen: niks dan frustraties!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 14:11

Ik moet het nu echt eens even kwijt...
Na echt jaren en jaren als bijrijder gereden te hebben, mijn financiële- en privésituatie inmiddels goed op orde, leek het mij dit voorjaar een goed moment om een eigen paard aan te schaffen. Hoe moeilijk kom het zijn om gewoon een leuk gezond gebruikspaard te kopen, minimaal L-nivo, zo tussen de 8 en 15 jaar oud, die ook nog verkeersmak is? Nou, moeilijker dan je denkt. Het eerste paard dat op papier (marktplaats en sporthorses), en op basis van de per mail verstrekte inlichtingen helemaal aan mijn eisen leek te voldoen, bleek bij het voorrijden van de verkoopster rechts muurvast te zitten, te staken en met zijn tong uit de mond te lopen. Volgens de verkoopster zou hij zich na een half uurtje wel overgeven en dan fijn te rijden worden, maar ja..! Paard twee leek helemaal okee, totdat vlak voor de verkoop puur toevallig een hele rij medische problemen en stalondeugden boven water kwamen. Van paard drie bleek pas op de keuring dat er dingen loos waren waar de verkoopster wel van af moest weten, maar niets over gezegd had. En dat waren dan de paaden waar ik ben gaan kijken. Er staan er ook (nu nog) als kerngezond aangeboden, waarbij je met wat googelen op de openstaande facebookaccounts van de verkoopsters kunt komen, waar je dan commentaren van enkele maanden geleden tegenkomt van "het griffelbeentje van X begint weer aan elkaar te groeien", en bij een ander paard "de dierenarts ziet wel vooruitgang, maar voorlopig moet X toch nog een paar maanden weidegang". Of wat te denken van paarden die tijdenlang te koop staan, dan een paar maanden van de sites afgehaald worden, en dan weer met een heel ander verhaal en met andere foto's te koop komen?
Ik word er gek van! Onderhand heb ik het idee dat er geen normaal gezond paard meer te koop is, en weet ik niet meer hoe ik een eerlijke verkoper zou moeten herkennen. En nee: ik probeer echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Dit zijn allemaal paarden in de categorie 5000 - 8000 euro.
Maar heb ik nou gewoon pech, of doe ik iets fout?
En dan nog een dingetje. Wat mankeert die verkopers die niet de moeite nemen om te reageren op een vriendelijke, uitvoerige mail, waarin ik iets over mijzelf vertel en wat vragen stel over het paard dat ze (lijken te) willen verkopen?

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:41

Ohhhhh ik kan niet anders zeggen als "wat herkenbaar "
Ik ben bijna drie kwart jaar op zoek geweest . Met vlagen heel fanatiek en dan weer even wat minder na de zoveelste teleurstelling.
Uiteindelijk heb ik toch een leukerd gevonden die aan m'n eisen voldeed en die voor de verandering eens echt zo was zoals in de advertentie omschreven !!
Dus ik zou zeggen houd vol , je komt er echt vanzelf 1 tegen

Dreamy

Re: Paard kopen: niks dan frustraties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:43

Herkenbaar! Rustig door blijven zoeken, komt goed.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:45

Herkenbaar en rustig door blijven zoeken :))

Ze zijn er heus wel, gewoon leuke paarden :j

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:45

pff, vervelend zeg. Maar door blijven zoeken hoor, je komt uiteindelijk vast je droompaardje wel tegen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:56

Oef ik ken het. Toen ik aan het paardshoppen was had ik precies hetzelfde.
Advertenties leken allemaal perfect, tot je gaat kijken. Paard is was kreupel, paard 2 liep met 1 been scheef waardoor het later problemen kon opleveren, paard 3 weer kreupel, paard 4 is het uiteindelijk geworden maar die bleek enorm te steigeren. We hebben nog geprobeerd de koop terug te draaien maar dat was ondanks contract toch niet gelukt.

Andersom is het soms ook moeilijk.

Het steigerprobleem bleek toch wel wat voeten in aarde te hebben maar uiteindelijk hebben we met behulp van een lief stalgenootje dat toch op kunnen lossen. Maar toch paard te koop gezet. Hele nette advertentie gemaakt waarin we ook duidelijk hebben gezet dat paard een consequente ruiter nodig zou hebben. Tot 5 maanden later geen enkele reactie gekregen. Toen ineens 5 achter elkaar.
Eerste kwam kijken, hij vertelde dat zijn omgeving hem voor gek hadden verklaard naar dit paard te gaan kijken aangezien hij al 5 maanden te koop stond, maar toch bleef dit paard in zijn gedachten. Aan hem hebben we hem toen verkocht. Meteen de eerste.
Paard mankeerde niets, had alleen een zekere ruiter nodig zoals bijna ieder paard maar heeft toch 5 maanden te koop gestaan zonder kijkers of geïnterresseerden.

Dus tip: laat je niet afschrikken door het feit dat een paard al wat langer te koop staat, soms zegt dat namelijk niets.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:04

Heb even op sporthorses gekeken (deze paarden ken ik natuurlijk niet in het echt) maar daar zie ik een aantal leuke 7 jarige staan, die me op zich wel aan je eisen lijken te voldoen.
(mits de eigenaren het verhaaltje niet mooier hebben gemaakt dan het is, wat uiteraard ook vaak genoeg gebeurd)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:07

Heel herkenbaar. Ik zocht ook in die prijsklasse. Braaf en gezond en als ie ook nog verkeersmak was dan was dat mooi meegenomen. Ik heb weet ik veel hoeveel paarden gezien. De een bleek toch braaf, de ander gewoon kreupel met voorrijden en bij sommige ben ik niet eens opgestapt. Drie bleken bij de keuring toch niet zo gezond. Bha, wat had ik er genoeg van. Via via ben ik aan mijn huidige kanjer gekomen. Voldeed op alle punten aan mijn lijstje. Braaf en gezond. Rijtechnisch zat er wel wat werk aan maar ook dat gaat super. Vorige maand is hij meegeweest een weekendje naar de veluwe en hij blijkt nog verkeersmak te zijn ook. Moraal van mijn verhaal. Niet opgeven en blijven zoeken. Ze zijn er echt wel. Alleen mijn ervaring is wel dat ze via via worden verkocht of heel snel weg zijn als ze wel op marktplaats staan. Succes!!!!

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:19

Voor mij minder herkenbaar. Ik heb zo half juli de beslissing genomen op zoek te gaan naar een eigen beestje. Totaal ben ik bij 4 paarden wezen kijken. De 1e was het totaal niet, wist ik al na 5 minuten stappen. Daarna bij een ander wezen kijken waar ik eigenlijk weg van was qua plaatje. Die was qua rijden wel leuk maar niet wat ik zocht. Paard 3 (had ik wel op marktplaats enzo zien staan maar foto's waren niet zo overtuigend). Staleigenaresse kwam hier ook mee aan en de omschrijving sprak me wel aan bomproof fijn en eerlijk beestje. Hier wezen rijden. Kon zo opstappen. Op filmpjes en foto's vonden mensen me er zo ontspannen opzitten. 2e keer geweest en toen eigenlijk besloten hem te laten keuren. Toch om gevoel te bevestigen bij nog 1 wezen kijken. Die was het ook niet.

Paard 3 laten keuren op 4 september en hij is daarna gelijk mee gegaan.
Het is een super braaf en eerlijk paard. Wel anders bij mij als daar. Hij springt nu bij mij uit joligheid nog wel eens opzij. Maar zodra hij voelt dat je uit balans bent staat hij netjes stil. Hij zit nu heel anders in zijn vel en ziet er ook veeeeeel beter uit. En zo'n sprongetje vind ik alleen maar grappig. Hij heeft het zo naar zijn zin.
Het is de beste keuze die ik van de paarden waar ik ben geweest.

27051986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:33

mijn bedoeling was om eind mei (dit jaar) mijn eerste paard te gaan kopen. Toen ik in januari op
marktplaats aan het rondkijken was, zag ik een paard die constant mijn aandacht trok. Voor de lol ben ik gaan kijken omdat ik had gezegd dat ik bij meerdere paarden wou gaan kijken, voordat ik een paard zou gaan kopen. Het was liefde op het eerste gezicht en 2 weken later stond hij goed gekeurd en wel bij mij op stal. Het kan dus opeens heel snel gaan :) heb geduld en je komt vanzelf je droompaard tegen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:44

Je zou ook kunnen zeggen dat veel paarden gewoon wat mankeren, zeker op latere leeftijd. Een 100% gezond paard dat nooit iets gemankeerd heeft is moeilijk te vinden.

Jongere paarden zijn vaak 'gezond' omdat veel dingen zich nog niet geopenbaard of ontwikkeld hebben. Ik vind het zelf al een kunst als een paard ongeschonden door zijn eerste 3 jaar komt. Veel 3-jarigen hebben al een erfelijke aandoening, stalgebrek, wobbler, kissing spines, uitgegleden in de wei, etc. etc.

Veel paarden lijken gezond omdat de eigenaar gewoon geen aandacht besteedt aan mogelijke problemen. Hoeveel paarden ken ik niet die gewoon dagelijks vrolijk gereden worden, en de eigenaar zich niet afvraagt of het dier iets mankeert. Als je die zou laten keuren zouden er ook vast dingen aan het licht komen, terwijl de eigenaar er vanuit gaat dat het paard gezond is.

Dat vind ik niet per se fout, want elk paard mankeert wel iets. Het gaat om de manier waarop je ermee omgaat of je het als een serieus probleem ervaart in het dagelijks leven, en wat je met het paard wilt.

Ik zou dus een paard dat iets mankeert niet per se afschrijven. Bekijk of het een mankement is waar je wel mee kunt dealen.

Het zijn soms net mensen; Iedere gek zijn gebrek. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:52

--
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:58

Heel herkenbaar. Je moet echt heel erg doorvragen aan de telefoon en bij het bekijken heel erg alert zijn. Zelf ook heel veel pech gehad met het willen kopen van paarden. En die komen dan ( gelukkig ) niet door op de keuring. Of een jonkie, niet zadelmak, op de foto prima en dus meegenomen die dan naar paar maanden later ineens weer last krijgt van een "oude" peesblessure. Vorig jaar kerst onze eisen bijgesteld. In de kerstvakantie gaan kijken bij een 6 jarig paard, ze leek gezond en recht op de benen. We konden haar niet berijden ( omdat ze al een aantal maanden niet bereden was ) en alleen aan de longe gezien.
Aangezien ze een schappelijke prijs had en wij er toch maar weer een goed gevoel bij hadden hebben we haar de volgende dag opgehaald. Blijkt dat we het lot uit de loterij hebben gewonnen. Een gezond en sociaal paard die het ook nog hartstikke leuk blijkt te doen in de dressuursport. Kortom blijf moed houden, er staat vast ergens jouw topper op je te wachten!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:03

Ik vind het helemaal niet herkenbaar eigenlijk als ik voor mezelf spreek, maar ik hoor het wel veel om me heen. Mensen die steeds tegen allerlei ongemakken aan lopen bij het bezichtigen en keuren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:01

TAO -> PP

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:06

Ken een leuke 10 jarige schimmel. 1.70 Z springen M SGW.
Uit mijn hoofd 7500 vraagprijs en gezond!
Voor jouw bedrag hoeft het echt niet moeilijk te zijn.
Je had gewoon pech.

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 19:17

Gelukkig dat zoveel mensen dit herkennen en dat het uiteindelijk tòch goedgekomen is! Dat geeft weer een beetje moed! En ik weet heus wel dat oudere paarden vaker iets mankeren, en dat een eigenaar normale slijtage vaak niet merkt, en ook oprecht verbaasd kan zijn als zijn paard niet goed door de buigproef komt. Maar kom op: een paard met een peesblessure of een breuk na een periode van weidegang gewoon proberen te verkopen met als zogenaamde reden 'ik wil weer met een jong paard beginnen', dat is toch gewoon oplichting? Een stakende doedel een paar weken door je instructrice laten rijden, en dan aanbieden als fijn vlot sportpaard, zonder verder iets te vertellen, dat is toch niet eerlijk tegenover de koper, en ook niet eerlijk tegenover het paard? En dan gewoon desondanks toch eisen dat de potentiële koper de keuringskosten betaalt... En in deze periode durf ik inmiddels helemaal niet meer te gaan kijken, want nu zijn de paarden die de zomer in het land hebben moeten lopen vanwege luchtweg- rug- en peesproblemen inmiddels ook weer uit het land gekomen, en staan vermoedelijk ook met een mooi verhaal op sporthorses te koop. Ik word er bijna paranoïde van 8)7 , terwijl ik me natuurlijk best wel besef dat er zeker ook wel gezonde paarden en oprechte verkopers zijn. Maar goed: gewoon toch blijven proberen begrijp ik!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:26

Tja, ze zijn er inderdaad wel. Maar soms is via via zoeken handiger. Veel fijne paarden worden namelijk via of zelfs binnen een netwerk verkocht. Heb je geen (goede) fokkers of sportmensen in je netwerk die je kunt vragen? Als die wat rondvragen komt er vaak wat boven drijven.

Aan de andere kant staan is trouwens net zo vervelend. Zo heb ik menig mailtje gehad van minderjarigen (tot 12 jaar aan toe!) voor mijn jonge en groene hengst (en aardig sport gefokt :P). Mensen die overduidelijk geen of heel weinig paarden ervaring hadden, en dan een jonge hengst wilden kopen, want 'hij zag er zo leuk uit' . En mensen die de meest bizarre ideeën hadden over de vraagprijs. Ik lach er maar om, en inmiddels heeft een serieuze kandidaat zich gemeld.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:38

huppiejuppie schreef:
Gelukkig dat zoveel mensen dit herkennen en dat het uiteindelijk tòch goedgekomen is! Dat geeft weer een beetje moed! En ik weet heus wel dat oudere paarden vaker iets mankeren, en dat een eigenaar normale slijtage vaak niet merkt, en ook oprecht verbaasd kan zijn als zijn paard niet goed door de buigproef komt. Maar kom op: een paard met een peesblessure of een breuk na een periode van weidegang gewoon proberen te verkopen met als zogenaamde reden 'ik wil weer met een jong paard beginnen', dat is toch gewoon oplichting? Een stakende doedel een paar weken door je instructrice laten rijden, en dan aanbieden als fijn vlot sportpaard, zonder verder iets te vertellen, dat is toch niet eerlijk tegenover de koper, en ook niet eerlijk tegenover het paard? En dan gewoon desondanks toch eisen dat de potentiële koper de keuringskosten betaalt... En in deze periode durf ik inmiddels helemaal niet meer te gaan kijken, want nu zijn de paarden die de zomer in het land hebben moeten lopen vanwege luchtweg- rug- en peesproblemen inmiddels ook weer uit het land gekomen, en staan vermoedelijk ook met een mooi verhaal op sporthorses te koop. Ik word er bijna paranoïde van 8)7 , terwijl ik me natuurlijk best wel besef dat er zeker ook wel gezonde paarden en oprechte verkopers zijn. Maar goed: gewoon toch blijven proberen begrijp ik!

Ohhh doe advertentie is volgens mij redelijk recent met 'ik wil weer met jong paard beginnen' ?? Daar was mijn oog toevallig ook op gevallen. Onze merrie staat nu met een ernstige peesblessure met een herstelkans van slechts 30%. No way dat als het niet goed komt zij de verkoop in gaat. Dan neem ik mijn verantwoording en zadel niet iemand anders daarmee op. Maar ken ook zoveel verhalen als die van jou TS, dan durf je bijna niet meer aan een paard te beginnen inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:40

Jammer genoeg herken ik het ook.
Dacht ik leuk paardje te hebben gevonden voor in de sport, blijkt dat diertje al tijden kreupel te zijn.
2de was verkoper niet helemaal eerlijk over de afstamming van het paard kwam daardoor naief over en was maar 18 jaar. Dus dat werd hem ook niet.

3de heb ik veel geluk gehad. Verkoopers die 100% eerlijk waren over goede en slechten kanten van het paard (heel fijn) en uiteindelijk bleekt precies het paard te zijn wat ik zocht.

Maar ik weet wat lastig zoeken kan zijn. Zo wie zo is aanbod van 6 jarige zadelmakke paarden erg klein.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:53

Gelukkig herken ik het ook niet, als ik voor mezelf spreek (ik kocht tot nu toe steeds heel jonge veulens) maar ik ken de horror-stories wel van paardenvrienden/kennissen uit mijn omgeving.
Sommige verkopers (veel) zijn te kwader trouwe, maar sommige kopers zijn ook wel zo naief als ik weet niet wat.
Een paard is geen fiets!
Er zijn ook zat verkopers die er zelf de ballen verstand van hebben en denken een top-paard aan te bieden, terwijl ze echt niet zien dat er van alles aan mankeert, dat heb ik dan wel zelf meegemaakt (een zwaar koehakkige bonte). Toen ik de verkopers daarop wees hadden ze geen clou waar ik op doelde.

Neem in elk geval een ervaren persoon mee, en laat het dier keuren door een onafhankelijke DA, mits boven een bepaald bedrag, anders is het meestal ook niet de moeite waard.

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:58

terpentijn, klopt zeker ook hoor! Wij hadden een quarter ruin op proef. Dus wij zo van' zullen we een contactje opstellen? Wilt u aanbetaling? Nee, nee .. Hoefde allemaal niet. Echt heel naief van die man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:01

Klinische keuren zal ik altijd doen, ongeachte de prijs. Het kost meestal rond de 100 euro en het is altijd goed om je paard een keer door de dierenarts na te laten kijken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:04

Dat is idd niet leuk.

Mijn advies is om niet bij een particulier te kopen maar bij een gerenommeerde stal. Dt geeft jou alsklant meer bescherming. Je betaalt misschien iets meer maar doorgaans zijn die paarden wel fijner gereden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:19

Tegenwoordig gelukkig geen ervaring mee, mn merrie werd me nog net niet ontmoedigd zo eerlijk was haar fokker. Stuurde me echt de meest onflatteuze foto's die ze maar had kunnen maken :D

Maar kan me nog wel herinneren dat ik zo'n 10 jaar geleden met een vriendin een paard ging kopen. Gingen kijken bij echt een enorm aansprekende groene tuigmerrie. Prachtig dier. Daar aangekomen mocht ze even los in de bak maar dat was wel voor het eerst in weken... zelfs met de beperkte kennis die ik toen had zag ik dat ze ontzettend trok met de achterbenen en stond gewoon niet correct. En 'de papieren en premies liggen binnen maar die kon ik even niet vinden'.
Verder écht een aansprekend dier maar zijn nog net niet gillend het erf af gerend.

Ik begrijp het nooit zo goed. Zeker van een particulier zou je toch verwachten dat ze het beste willen voor hun paard en dat bereik je niet door oneerlijk te zijn. Tuurlijk omschrijf je het paard zo mooi mogelijk maar je mag toch verwachten dat je niet een heel ander karakter/gedrag aantreft.