Sinds een paar maanden heb ik 2 verzorgstertjes van 10 en 11 voor mijn grote shetlander Spikkeltje (21) en mijn welshje Toeter (19), het oude verzorgstertje is nu net naar de middelbare school en heeft veel minder tijd. De nieuwe 2, Emma en Femke (dit zijn niet de echte namen) komen vrijwel iedere dag, en vanaf het begin heb ik duidelijke afspraken gemaakt met ze over wat wel en wat niet doen. In het kort:
- Borstelen, tutten, knuffelen = PRIMA, mag altijd! Graag zelfs. Vinden de beestjes helemaal leuk.
- Longeren mag 2x per week.
- Rijden mag 2x per week een uur of 3x per week een halfuur. (in het bos is prima)
- Longeren i.p.v. rijden mag, maar rijden i.p.v. longeren niet!
- Wandelen mag ook altijd, zolang ze maar binnen het terrein van de manege blijven.
- Als tegenprestatie mesten ze 1x per week de stal uit (de andere keer doe ik het zelf) en krijg ik per maand €20,-
Het zijn vrij ervaren meisjes die eerder verzorgpony's hebben gehad en zijn lekker met de pony's bezig. Mijn pony's zijn 100% betrouwbaar en heel lief.
Nu hoor ik de laatste tijd van anderen dat ze de grenzen gaan opzoeken. Het wandelen wordt ineens 'rijden' (de een zit er op en de ander houdt de pony vast) en het rijden wordt springen. Longeren wordt ook wel eens een beetje rijden, en soms rijden ze zelfs zonder zadel en met halster+touw. Ze zijn ook wel eens aangetroffen door een stalgenoot zonder zadel in het bos, allebei op een pony (tegen de regels in, ik heb met ze afgesproken dat ze met zadel en hoofdstel rijden, en zeker in het bos!). Eigenlijk doen ze meer dan de pony's aankunnen.

Wat moet ik doen?