Geblesseerd paard ineens te duur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als mijn paard niet meer bruikbaar is voor mijn eigen doeleinden dan:

Vind ik de maandelijkse kosten te duur en zoek ik een goedkopere oplossing
105 (23%)
Laat ik hem inslapen en koop ik een nieuwe, ik wil rijden.
42 (9%)
Mag mijn paard gewoon blijven waar hij is zolang hij nog een goed en gelukkig leven heeft
269 (60%)
Anders
30 (6%)

Totaal aantal stemmen: 446

Vala

Geblesseerd paard ineens te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:12

De laatste tijd zie ik diverse situaties om me heen waarin paarden ineens te duur zijn voor hun eigenaar, "simpelweg" doordat ze niet meer "voldoen" aan wat de eigenaar er eigenlijk mee wil.
Geblesseerde paarden die niet meer bereden kunnen worden en bejaarde paarden die door ouderdomsklachten niet meer bruikbaar zijn als rijpaard.
Deze paarden moeten weg naar een goedkope plek omdat het maandelijkse onderhoud ineens te duur is vanwege hun mankementen. Die goedkope plek is veelal niet te vinden dus wordt het uiteindelijk euthanasie. En dan heb ik het over paarden die nog prima hun tijd op de wei door kunnen brengen of licht recreatief werk kunnen doen.
Ik kan daar uren over nadenken, mijn paard voldoet nl ook niet meer als volwaardig rijpaard maar geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt hem weg te doen. Ik hou nl van mijn paard om wie hij is, elke dag is een feestje om naar hem toe te gaan. De maandelijkse kosten zijn nog steeds zoals ze zijn, dat maakt voor mij geen verschil.
Ik begrijp het echt wel dat mensen echt willen rijden en dat het dan heel vervelend is als je in zo'n situatie terechtkomt maar ben benieuwd hoe jullie daarover denken. Dus vandaar deze vraag"

Waarom is een paard ineens te duur als hij niet meer aan de verwachting van de ruiter voldoet?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:16

Omdat een paard over het algemeen een gebruiksdoel heeft, als hij daar niet geschikt (meer) voor is, is het opeens een hele dure hobby die je niet meer kunt uitoefenen zoals je wil.

Kun je heel erg lang over discussiëren, maar dat moet ieder toch voor zich beslissen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:17

Over het algemeen betekend geblesseerd --> pijn.

Dan houdt het voor mij op.

Ik persoonlijk vind het een te dure hobby om een paard te hebben om alleen mee te kunnen tutten. Als mijn auto het niet meer doet dan komt er ook een andere en laat ik hem niet staan omdat het zo leuk staat op de oprit.

En dit zeg ik nu heel cru maar mijn merrie is mijn allessie en ik weet dat ik haar niet gelukkig maak met alleen tutten. Ze is niet geschikt (vanwege kwaaltjes) om op het land te knallen en alleen mee te tutten.
Zij wil mee doen, ze wil bewegen, werkt graag.

En op een stal staan waar je betaald voor faciliteiten waar je geen gebruik van maakt, zou ik zeker niet doen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:18

@EsmeeBlom, Dat is met alles dat ieder voor zichzelf beslist, dan kun je nergens meer over discussieren :Y)

@Dimple, je zegt er iets heel belangrijks bij, jouw merrie vindt tutten en op het land staan niet fijn. Dus voor jouw merrie is zo'n leven niet fijn. Mijn ruin geniet daar wel nog van. Dat is in mijn ogen een wezenlijk verschil.
Laatst bijgewerkt door Vala op 30-09-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:18

Nou, ik zit me er net over te verbazen. Ben het heel erg met je eens en ik begrijp ook niet hoe je zo je paard weg kunt doen. Ik heb een 21jarige Shetlander en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hem weg te doen zodat ik weer een rijpaard kan kopen.

Even toevoeging; tuurlijk, als e paard aan de blessure pijn lijdt of je doet hem er totaal geen plezier mee met stilstaan, zou ik hem ook laten inslapen. Maar dat is anders dan laten inslapen omdat JIJ er niks meer aan hebt.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:21

Ik ben hier heel makkelijk in ik heb mijn pony al 8 jaar en in deze periode heeft ze al meerdere blessures gehad di altijd goed kwamen maar nu heeft ze een blessure dat ze nooit meer in de sport kan natuurlijk mag ze blijven!!!!!!

LOVESUSHI

Re: Geblesseerd paard ineens te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:24

Afhankelijk van de leeftijd, situatie en mijn band met het dier...

Meeste gevallen zou ik zeggen, blijven..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:24

Ik vind het vooral bij bejaarde paarden die hun hele leven hun best doen best wel een issue. Ineens zijn ze op een punt waarop ze te oud zijn en alleen nog licht recreatief bruikbaar zijn. En dan is het ineens niet leuk meer en te duur. Maar dat weet je toch dat ze ooit oud worden?
Een 5 jarige die definitief onbruikbaar is als rijpaard maar nog wel als grasmaaier kan functioneren snap ik best dat dit voor mensen op een dure pensionstal echt wel een puntje is. Zo'n paard kan wel 25 worden... Ik kan me best voorstellen als mensen zo'n paard in laten slapen, beter dat dan wegteren op een landje of in de handel terechtkomen. Maar neem dan dus wel je verantwoordelijkheid.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:28

Ik ken ook iemand die haar pony heeft weggedaan omdat die niet meer 'voldeed'. Op naar een nieuwe.
En is haar vorige pony binnen een dag vergeten...
Dat zou ik nooit kunnen. Ben veel te dol op Tommie. Ook als hij niet meer kan rijden, mag hij heerlijk van zijn pensioen genieten.

Maar het is zeker per persoon verschillend. Ik kan het alleen niet begrijpen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:29

Ik zit momenteel in die situatie. Wij hebben thuis drie paarden en één ervan is sinds maart dit jaar 'buiten gebruik' wegens artrose. Zijn been is stijf maar huppelt daar nog wel vrolijk mee rond in de wei. Omdat we vanuit het verleden weten dat dat paard pijn goed laat zien, gaan we er nu niet vanuit dat hij pijn heeft. Dan zou hij nl. niet meer uit eigen beweging gaan draven/galopperen in de wei. Zolang dit het geval is, mag hij blijven. Van de moment dat hij pijn heeft ga ik hem wel laten inslapen want dat verdiend hij gewoon niet. Het is wel een maandelijkse kost die we niet zouden hoeven te maken om hem te houden. Maar die paar pakjes houtkrullen en die paar schepjes eten op een dag.. Dat kan er nog wel vanaf hoor. We hebben wel besloten om hem niet verder te laten onderzoeken op die artrose (en dus extra kosten te maken). We hebben van de DA doorgekregen wat we voor hem kunnen doen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken en dat proberen we nu wel te doen.

_suus19_

Wat is er mis met een paard ergens anders neerzetten? Natuurlijk als je geen andere plek kunt vinden en het daarom maar in laat slapen is een ander verhaal. Maar als je op een dure stal staat, en mogelijk geen gebruik meer maakt van de faciliteiten of je paard een ander soort stalling wilt bieden (bv van veel op stal, naar altijd buiten omdat hij geen beweging meer krijgt door het stoppen met rijden), dan is er toch niets mis mee om je paard ergens anders neer te zetten?

Ik kan me best voorstellen dat als mijn paard ooit geblesseerd is (zonder pijn!) dat het hem dan niet uitmaakt of hij op dezelfde stal blijft staan of voor 150€ goedkoper op een weitje in Groningen (ik zeg maar wat).. Als hij maar goed verzorgd wordt.

Marin_ka3

Als men geen onderscheid voelt tussen EEN WEZEN of EEN GEBRUIKSVOORWERP, als men dat onderscheid niet voelt, kan of wil maken, dan is een paard niet meer dan een fiets of een auto. Als de fiets/auto niet meer voldoet gaat ie naar de sloop....

Als men kan voelen dat het een levend wezen betreft, gaat men op zoek naar alternatieven, naar andere vormen van leven, leren en communiceren met elkaar. Dan gaan er andere werelden open tussen mens en paard die in mijn ogen onbetaalbaar zijn.

Wanneer men zich enkel en alleen richt op lichaamstaal, (het gevoel nauwelijks een rol speelt, de euforie van de sporter= mens zelf als enige telt) dan staat het sporten/recreëren met een paard centraal, de fysieke bezigheid ( = sport) met een paard wordt dan het 'legitimatiebewijs' van zijn bestaan. Zonder ID besta je niet, moet het paard weg (het paard is te 'duur' geworden, men kan 'zijn ding' niet meer met het paard doen) en gaat de eigenaar op zoek naar een ander paard.

Zo maak ik het in mijn omgeving herhaaldelijk mee... :o

MilesNF

In mijn geval heb ik mijn pony al 13 jaar en is echt mijn maatje. Die mag gewoon blijven, mogelijk zoek ik dan wel een goedkopere stalling, want al de faciliteiten voor de ruiter zijn dan niet echt nodig. Bij mij op loopafstand is ook een stal zonder rij-faciliteiten, daar zou hij dan mooi kunnen staan.
Maar ja, ik ken hem al zo lang, hij is al zoveel meer dan een rijdier alleen. Maar ik kan me goed voorstellen dat als je een paard nog niet zolang hebt en de band veel minder is, dat de keuze anders is. Bovendien zeg je zelf ook al, de leeftijd maakt wel uit. Om een 5 jarige nog 20 jaar in de kost te hebben zonder er wat mee te kunnen is nogal wat.
De keuze zal ook wel anders zijn als de paarden aan huis staan en er zat ruimte is.

Vala

Re: Geblesseerd paard ineens te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:31

@Suus19, in mijn optiek is er met zoeken naar een goedkopere oplossing ook niks mis hoor. Mits idd goed verzorgd met voldoende aandacht.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:32

Rijden tot de blessure en dan maar hopen dat weidengang na een paar maanden ook al 'te veel' wordt, want anders slaap ik niks in/ doe ik niks weg. Vind ik niet leuk voor de paarden maar heel eerlijk, ook niet voor mijn beurs en dan moet ik heel egoïstisch zijn. Paard heeft geen pijn van een spuitje en beseft niet dat die dood is/wat die mist.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:33

Te jong en een blesure die niet meer over gaat. Tja dan kies ik ook voor inslapen. Maar paard wat jaren voor me heeft gewerkt (25+) wil ik nog wel zijn pensioen geven mits het dier verder gewoon gezond kan leven.

Mensen die hun paard gewoon thuis stallen hebben ook wat makkelijker praten want dan zouden mijn mogelijkheden ook weer anders zijn. Ik ga geen geblesseerd jong paard houden daar kan ik nog wel 20 jaar aan vast zitten. En sorry van alleen poetsen wordt ik ook niet happy.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:34

Dat ben ik ook echt met je eens. Is het zo dat dat de keuze wordt of wegteren zonder aandacht in een weitje of een zwaar ongelukkige eigenaar die er helemaal geen zin meer in heeft dan kan in mijn optiek ook maar beter het licht uitgaan voor een paard, die heeft er dan idd geen weet meer van.

En wat thuis stallen betreft, dan hadden er bij mij ook nog een aantal in de wei gestaan :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:35

Ik zou gaan voor optie 1.

Mijn paard staat nu op een stal met o.a. 2 binnenbakken, stapmolen, 2-3 wedstrijden per maand, grote zadelkasten etc. Dat heb ik allemaal niet meer nodig als ik er niet meer op ga rijden, dus zou ik een goedkoper alternatief zoeken. Bijvoorbeeld een kleinschalige stal, waar hij in de winter gewoon op het land kan ipv in de paddock :) Die pony zal het weinig schelen of hij een stal zonder 100 meter lange binnenbak heeft, als we toch niet meer rijden :Y) \

een €100 minder dure stalling betekend weer meer ruimte voor bijvoorbeeld speciaal beslag, speciaal voer etc wat hij misschien nodig zal hebben door zijn medische mankement.

Mijn pony heb ik nu 10 jaar, 2 jaar geleden heeft hij een blessure opgelopen waarvan in eerste instantie gedacht werd dat het ernstig was (viel uiteindelijk reuze mee), en toen dus ook nagedacht over wat ik zou doen mocht ik er niet meer op kunnen rijden. Zolang mijn pony zonder pijn door het leven kan gaan mag hij gewoon blijven, en gaan we wandelen, troetelen of ga ik alleen maar genieten van hoe hij in de wei staat :j

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:35

Die van mij blijven bij tot aan hun dood. Ook wanneer ik ze dus niet meer kan berijden, blijven ze bij me. Wel zal ik dan niet blijven staan op de huidige pensionstal (met allerlei faciliteiten waar ik dan geen gebruik van maak), maar verhuis ik ze dan naar het oosten van het land bij een bekende waar ze voor zolang ze dat nog gegund is van hun pensioen mogen genieten. Dit heb ik bij mijn vorige paard zo gedaan en zal ik bij mijn huidige paarden ook doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:36

Mijn ouwe is nu 22 ... en ik heb wel goedkoper plekje gezocht... maar ook een passender plek. Hij staat nu veel op het land met een groep oudere paarden, de stalling heeft geen rijbak maar wel direct aan het bos... en dat is ook wat hij nog kan.. af en toe een buitenrit (mooi rechtuit)
Hij hoeft niet meer in het land met jong grut ... en ik hoef niet elke keer jaloers te zijn op de mensen die wel een jong paard hebben.

* heb trouwens nu wel een bijrijdpaard ... want met alleen buitenritjes maak je mij niet echt gelukkig en ben daar heel blij mee... anders had ik het nog wel lastiger gevonden.. want ook al is deze plek goedkoper het is nog steeds een boel geld per maand.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:36

Als paarden niet meer gebruikt kunnen worden worden ze idd erg duur als knuffelpony/pennypaard.

kreekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:37

Ik zelf houd ook geen paard waar ik niet meer op kan rijden .Het klinkt voor jou misschien allemaal hard ,maar een melkkoe die na jaren leuk melk te hebben gegeven te oud word gaat ook een keer weg .Een paard is in mijn ogen veredeld vee .Sommige paarden zullen zich prima vermaken met pensioen ,maar lang niet alle .In mijn ogen durven sommige juist niet de beslissing te maken en kiezen ze voor zich zelf t paard te behouden .Ik denk dat het telefoontje naar de slager /dierenarts zwaarder valt dan naar een rusthuis .

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:38

kreekie schreef:
Ik zelf houd ook geen paard waar ik niet meer op kan rijden .Het klinkt voor jou misschien allemaal hard ,maar een melkkoe die na jaren leuk melk te hebben gegeven te oud word gaat ook een keer weg .Een paard is in mijn ogen veredeld vee .Sommige paarden zullen zich prima vermaken met pensioen ,maar lang niet alle .In mijn ogen durven sommige juist niet de beslissing te maken en kiezen ze voor zich zelf t paard te behouden .Ik denk dat het telefoontje naar de slager /dierenarts zwaarder valt dan naar een rusthuis .

Idd!

bekijk het eens vanuit de menskant: Als een werknemer die achter de automatische band zit niet meer zijn handen kan gebruiken wordt diegene ook erg duur om hem aan te houden :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:38

Ik snap het heel goed als mensen geen €300+ per maand over hebben voor een hobby die ze niet meer kunnen beoefenen. Stalling, hoefsmid, dierenarts, tandarts, wormenkuren... de kosten lopen snel op als je een eigen paard hebt, zelfs als je het zo basic mogelijk houdt.
Ik kan heel goed begrijpen dat mensen dan besluiten dat het goedkoper moet. En of goedkoper dan bestaat uit verkopen, verplaatsen of in laten slapen, dat is aan iedere eigenaar voor zich.

Een dier heeft geen besef van zijn. Wij realiseren ons dat we op deze planeet zijn, dat we leven. Een dier heeft dat niet, die leeft van moment tot moment, van dag tot dag.

En daar komt nog bij dat niemand, mens noch dier, er last van heeft dood te zijn. Je merkt het simpelweg niet. Het is triest omdat (andere) mensen het triest vinden, maar het dier heeft er geen last van. Dood is dus een prima optie.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:41

Maar hou je dan van je paard als gebruiksdier of ook van het dier zelf? Mijn paard is mijn grootste vriend, sterker nog ik beschouw hem misschien wel als een kind. Ik heb waarschijnlijk een heel andere insteek bij het hebben van een paard. Mij gaat het om het dier zelf niet om wat ik ermee kan doen. Ik wil wel graag alles kunnen doen maar leg me er bij neer dat dat niet meer kan. Het zal ook wel schelen dat ik nooit een fanatieke ruiter geweest ben.