Chumani, onze Appaloosa, woont nu iets meer dan 14 dagen bij ons. Ze heeft zich goed gesetteld en schriktrainingen kreeg ze al vanaf de eerste dag: 3 kinderen, een actieve boer als buur in volle oogsttijd en de weides liggen rond de speelweides van de honden - ik heb een hondenhotel.
Met onze ezels is de relatie tamelijk duidelijk, ik heb de indruk dat ze mekaar begrijpen en Chumani heeft geen problemen met de capriolen en rare hersenkronkels van Bob, de kleinste van onze Poitou's.
Toen Chumani pas bij ons was, was ik in de wolken omdat ze zo mensgericht was. Nu heb ik al door dat ze eigenlijk opdringerig en respectloos is

Aan het halster wandelen : madam wil eerst lopen en komt dan duwen met haar hoofd tegen mijn zij.
Halster aandoen : slaan met haar hoofd, en mij bijna een kopstoot geven.
Als ze niet naar de kant op wil, waar ik naar toe wil : alle remmen dicht. Ze begint al echte ezelmanieren te krijgen!
Vandaag de eerste keer grondwerk gedaan. Met touwhalster (kaptoom is in bestelling) en leadrope. Zodra ze voorop wilde gaan, rondjes gezwaaid met het uiteinde van de leadrope (nee, ik heb haar niet aangeraakt, ik heb haar enkel duidelijk gemaakt dat ik ook mijn persoonlijke zone op prijs stel). Bij het stoppen, een stopwoord en me snel naar haar omgedraaid.
Het resultaat vind ik zelf verbluffend: na nauwelijks een kwartiertje liep ze ontspannen ACHTER mij en bleef ze onmiddellijk staan op enkel het horen van het stopwoordje (hoho)! Ik hoefde me zelfs al niet meer om te draaien.
Dan al 2 keer haar enkele stapjes achteruit laten zetten, dat ging nog niet van harte, maar ik denk dat ik zelf nog niet helemaal onder de knie heb hoe ik haar daar het best toe stuur.
Straks nog eens een half uurtje met dezelfde oefening aan de slag. Ik ben benieuwd!