eerste paardje, welk ras?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneEA

eerste paardje, welk ras?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:39

Lieve bokkers,

Jaja, eindelijk is het voor mij zover, ik kan en mag een paard kopen. Nu zit ik een beetje te kijken op MP en op bokt markt, maar ik weet niet zo goed naar welk ras.
Ik wil graag een haflinger, super leuk! Nou heb ik dus gelezen dat haflingers, fjorden, ijslanders en shets sobere rassen zijn en dus gevoelig voor hoefbevangenheid, ofzo.

Kan iemand een ras aanraden? :)

xxxx. Simone.

Noukie123

Re: eerste paardje, welk ras?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:40

Dat is te zien aan jou eisen

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:41

Ik zou niet perse kijken naar het ras dat bij je past.
Maar kijken naar het karakter wat je wilt.

Ik zou iets meer informatie over jezelf geven, zodat wij ook meer kunnen aanraden voor je.
Ook waar komt het paard te staan? Buiten of binnen? of vooral binnen, weinig buiten. Ect

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:42

Elk ras heeft wel iets, kijk meer naar dingen zoals leeftijd, gezondheid en hoe het paard bereden wordt. De klik met een paard is belangrijker dan hoe het paard eruit ziet, tenminste dat is mijn mening. :)

SimoneEA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:44

Oh haha tuurlijk,
Ik ben 17 jaar, en best klein (1.65) dus wel een ponymaat. IK ben heel rustig en absoluut niet gestresst bij de paarden. Ik ga vooral recreatief rijden en zomers komt hij 24/7 buiten op het land, stal heeft heeeel rijk gras .. helaas. Verder een buitenbox dus wel altijd in de buitenlucht. Ik woon in Gouda, dus het paard komt ook te staan in gouda.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:49

Ik zou je niet teveel bezighouden met rassen, tenzij je echt keuringen wilt gaan lopen, fokken, weet ik het. Waar ik rij fokken we gewoon leuke recreatiepaarden, veel kruizingen. Zo hebben we een hele mooie oldenburger x fries staan, het paard dat ik rij is niet 100% fries maar toch grotendeels. Wat ik dus wil zeggen, concentreer je niet alleen op bepaalde rassen. Maar toch, als je haflingers leuk vindt, wij hebben 2 Rheinisch Deutsches Kaltbluten, die lijken allebei net groot en breed uitgevallen haflingers (met wat grijs in de manen) :p. Staat ook ergens wel een topic op bokt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:55

Als je zorgt dat je Haflinger niet te dik wordt en op dagen dat het gras erg fructaanrijk is niet op het gras zet dan moet het in princiepen wel lukken om hem of haar niet hoefbevangen te laten worden.

Wil je meer een "echt" paard dan zou een Gelderse (en dat is niet hetzelfde als een Tuiger)
Ze zijn heel veelzijdig, dressuur, springen, recreatie...maakt niet uit, hebben een werkwillig en vergevingsgezind karakter.

Zijn wel een stuk groter uiteraard.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:20

Al eens aan een quarter of paint gedacht ?
De meeste hebben een rustig en cool karakter, zijn niet erg groot maar wel stevig gebouwd.
Ze hebben een vlakke loop door weinig knie akte, dit is een voordeel bij lange wandelingen.

SimoneEA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 21:23

MarcR schreef:
De meeste hebben een rustig en cool karakter, zijn niet erg groot maar wel stevig gebouwd.
Ze hebben een vlakke loop door weinig knie akte, dit is een voordeel bij lange wandelingen.

Heb ik zeker aan gedacht, maar de meeste zijn western getraind en ik wil toch de recreatie / dressuur kant op. Is niet echt ideaal denk ik zo. Of zie ik dat verkeerd?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:24

Heb je ergens een leuke haflinger gezien? Ga gewoon eens kijken of het wat voor je is.
Een té volle wei is voor geen enkel paard goed dus daar hoef je geen ras op uit te zoeken

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:25

Een new forest is ook zeker aan te raden, heel veelzijdig, echte toppers!

Marieke_Put

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:26

Mischien een grote new forest pony?

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:26

SimoneEA schreef:
Oh haha tuurlijk,
Ik ben 17 jaar, en best klein (1.65) dus wel een ponymaat. IK ben heel rustig en absoluut niet gestresst bij de paarden. Ik ga vooral recreatief rijden en zomers komt hij 24/7 buiten op het land, stal heeft heeeel rijk gras .. helaas. Verder een buitenbox dus wel altijd in de buitenlucht. Ik woon in Gouda, dus het paard komt ook te staan in gouda.

Je kan ook altijd nog kijken naar een kleiner maat KWPN! Daar zijn ook genoeg allrounders in te vinden en mocht je nog een keer ambitie om een wedstrijdje te starten is dat natuurlijk ook niet verkeerd.

SimoneEA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 21:33

super thanks voor alle tips, ik kan weer wat verder kijken!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:31

VSW -> YRT

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:35

SimoneEA schreef:
MarcR schreef:

Heb ik zeker aan gedacht, maar de meeste zijn western getraind en ik wil toch de recreatie / dressuur kant op. Is niet echt ideaal denk ik zo. Of zie ik dat verkeerd?

Je kan een quarter of paint ook Engels opleiden ofwel kan jij de overstap maken naar western rijden.
Daar heb je veel meer keuze mogelijkheden van disciplines die je kan beoefenen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:38

Tinkers zijn super divers en in alle soorten en maten, dus ook sportief of zwaar met veel of weinig behang, van 1.35 tot 1.65 en er zijn zelfs uitzonderingen. Zo zijn ze in bont, effen, sabino, speciale kleurtjes, vanalles dus!
De prijsklassen zijn ook niet heel hoog vaak en je hebt er echt leuke tussen. Karakter van de tinker is ook heel vaak braaf en bomproef en toch wel sportief ingesteld.
Een quarter is leuk, heb er zelf ook een al 13 jaar maar de tinker die ik 14 jaar heb blijft toch de favoriet ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:47

Zet al je eisen eens op een rijtje, Wat wil je uitgeven aan de aanschaf, wat kan je besteden aan de stalling per maand ( een volbloed zal niet 24/7 buiten kunnen staan een Haflinger b.v wel)Wat wil je in de toekomst.. echt de sport in, dus verder groeien met je paard, of alleen maar klein beetje dressuur en verder lang leve de lol buiten rijden?

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:51

ligt eraan hoe je ze voert, Welshpony's hebben ook snel last van hoefbevangenheid.
mijn ijslander wordt niet dik, hoeveel ik hem ook voer, onze shetjes staan zomers in een weiland met kort gras en krijgen veel hooi. onze welsh is gevoelig voor hoefbevangenheid en de ijslanders en shetjes niet dus het ligt aan het paard en niet altijd aan het ras.

HellowKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:51

Connemara's zijn ook erg leuke, vriendelijke (en soms een beetje eigenwijze), veelzijdige pony's :)
Maar focus je vooral niet teveel op een bepaald ras, misschien laat je daardoor wel een droompaardje staan..

SimoneEA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 18:04

aerdenhout1 schreef:
Zet al je eisen eens op een rijtje, Wat wil je uitgeven aan de aanschaf, wat kan je besteden aan de stalling per maand ( een volbloed zal niet 24/7 buiten kunnen staan een Haflinger b.v wel)Wat wil je in de toekomst.. echt de sport in, dus verder groeien met je paard, of alleen maar klein beetje dressuur en verder lang leve de lol buiten rijden?

ik zal even een lijstje samenstellen.

- niet al te groot, zo rond de 1.50 stokmaat.
- vriendelijk
- voorwaarts ( maar dat is per paard verschillend :') )
- aanschaf zo tussen de 1000 en 2000
- dressuur en verder lekker recreatief, geen wedstrijden, dat is niet zo mijn ding.

hmmmm dat was het wel zo een beetje denk ik, een beetje een breed / fors paardje is wel fijn , zodat mijn moeder er ook wat mee kan, en ik later ook (we zijn een kleine familie :') :') )

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:13

Ik zou gewoon rondkijken naar een paardje :).
Wij gingen op zoek naar een Haflinger, kwamen met een Draver thuis!

SimoneEA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 18:14

Ess_Ramona schreef:
Ik zou gewoon rondkijken naar een paardje :).
Wij gingen op zoek naar een Haflinger, kwamen met een Draver thuis!

Doe ik ook zeker! Heb een afspraak staan met verschillende mensen met verschillende paarden, 1 met een haf en 2 met een new forest. ben benieuwt. :)

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:42

Zoals in de vorige reacties al is genoemd, zou ik niet gaan voor een specifiek ras. Ik zou gewoon kijken naar het karakter van het paard. Je kunt wel een specifieke kleur kiezen bv. Bruin. Er zijn rassen die heel lief zijn over het algemeen, maar toch zitten er in elke ras.. Hoe lief ze over het algemeen ook zijn, een aantal stoute tussen.

liselottexW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:54

ik heb nu ook net mijn eerste paardje, en wilde eerst mijn verzorg paardje gaan kopen, een heel erg moeilijke kwpn merrie van 11 en uiteindelijk toen ze niet verkocht werd gingen we naar iets heel anders kijken namelijk jonge onbeleerde fjorden iets heel anders dus haha. nu een super leuk fjorden ruintje gekocht van 3. dus kijk niet alleen waar je nu op rijd maar vooral op wat je altijd al leuk gevonden heb.