Geen klik met verzorgpaard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Geen klik met verzorgpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:12

Ik rijd nu 2 paarden bij, maar met de 1 heb ik echt een klik en kan ik veel meer mee en kost me niks.

De ander verzorg ik net een maandje, maar merk dat ik eigenlijk met tegenzin erheen ga, omdat ik er geen klik mee heb. Daarnaast ze schrikt overal van en merk dat ik er liever niet opstap eigenlijk, aangezien ik nog steeds wat angst van vallen heb. Daarnaast vraagt de eigenaresse 100 euro in de maand voor 2 keer in de week verzorgen. Ik heb dit bedrag nog niet betaald, omdat ik eerst zelf wou kijken hoe en wat. Maar ben wel van plan om binnenkort met eigenaresse af te spreken en te gaan stoppen. 2 paarden is me ook te druk en beleef met de ander veel meer plezier dan met degene die ik moet betalen.

Wie van jullie heeft zo een situatie ook wel eens gehad of soort gelijk? Vonden jullie dit lastig of?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:16

Waarom ben je überhaupt aan een tweede bijrijdpaard begonnen waar je voor moet betalen als jeal een bijrijdpaard heb waar je niets voor hoeft te betalen?
Misschien moet je gewoon nog even wennen aan het nieuwe paard. Niet iedereen rijdt meteen weg met een ander paard. Sims kost dat gewoon even tijd. Sommige paarden hebben even tijd nodig om aan een andere ruiter te wennen en gaan pas na verloop van tijd "lekker" lopen.

Mellox

Re: Geen klik met verzorgpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:26

Het duurt altijd wel even voordat je een team met een paard bent. Maar als je al een goede klik hebt met het andere paard, dan zou ik inderdaad daar lekker voor gaan :)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:26

Keuze gemaakt lijkt me. Gewoon ophouden dus en verdergaan met die ander.

Maar ik ken het wel. Ik heb twee jaar lang een jonge tinker gereden waarvan de klik er niet was. Het is een hele sterke merrie met weinig natuurlijke aanleg voor dressuur, maar het moest want het is wel de bedoeling dat een paard minstens een B proef goed kan doorlopen. Uiteindelijk hebben de eigenaresse en ik samen het paard naar een hoger niveau weten te tillen maar vanwege het feit dat zij stopte met haar studie en ik dus niet meer nodig was, ben ik bedankt (zelfs dat niet eens eigenlijk). Maar was er niet rouwig om want in die twee jaar tijd heb ik niet echt een band op kunnen bouwen en de klik is ook nooit écht gekomen. Toen heb ik vrijwel meteen een nieuw verzorgpaard gekregen. Een fjord, niet mijn droompaard maar we hebben lol samen en dit keer heb ik wel een klik met een verzorgpaard, hoewel ik dit ook niet verwacht had eigenlijk. Hem rijden is voor mij ook totaal geen verplichting, terwijl dit bij de vorige wel zo was. Zegt genoeg zo lijkt me.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:28

_Sim_ schreef:
Waarom ben je überhaupt aan een tweede bijrijdpaard begonnen waar je voor moet betalen als jeal een bijrijdpaard heb waar je niets voor hoeft te betalen?
Misschien moet je gewoon nog even wennen aan het nieuwe paard. Niet iedereen rijdt meteen weg met een ander paard. Sims kost dat gewoon even tijd. Sommige paarden hebben even tijd nodig om aan een andere ruiter te wennen en gaan pas na verloop van tijd "lekker" lopen.

Nou ik had dat paard waar ik voor zou moeten betalen als eerder dan de ander. De ander krijg ik ook privé les bij en betaal ik niks voor.

Ik heb ook tegen de eigenaar gezegd ik ga het eerst een maand aankijken. Maar ik voel niks met het paard en het feit dat ik er eigenlijk al zowat niet op durf te stappen, is voor mij al reden genoeg om niet door te gaan. Ik merk ook dat 2 stuks te veel is voor mij.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:29

Ik vind het vooral raar dat je eerst probeert en er dan achter komt dat je geen tijd hebt... dat heeft toch niks met wel of geen klik te maken.
Ik heb echt een hekel aan mensen die zo om gaan met andere mensen!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:30

Niniane schreef:
Keuze gemaakt lijkt me. Gewoon ophouden dus en verdergaan met die ander.

Maar ik ken het wel. Ik heb twee jaar lang een jonge tinker gereden waarvan de klik er niet was. Het is een hele sterke merrie met weinig natuurlijke aanleg voor dressuur, maar het moest want het is wel de bedoeling dat een paard minstens een B proef goed kan doorlopen. Uiteindelijk hebben de eigenaresse en ik samen het paard naar een hoger niveau weten te tillen maar vanwege het feit dat zij stopte met haar studie en ik dus niet meer nodig was, ben ik bedankt (zelfs dat niet eens eigenlijk). Maar was er niet rouwig om want in die twee jaar tijd heb ik niet echt een band op kunnen bouwen en de klik is ook nooit écht gekomen. Toen heb ik vrijwel meteen een nieuw verzorgpaard gekregen. Een fjord, niet mijn droompaard maar we hebben lol samen en dit keer heb ik wel een klik met een verzorgpaard, hoewel ik dit ook niet verwacht had eigenlijk. Hem rijden is voor mij ook totaal geen verplichting, terwijl dit bij de vorige wel zo was. Zegt genoeg zo lijkt me.

Dit voelt ook aan als verplichting, omdat ik er voor betaal, terwijl ik eigenlijk helemaal niks kan met het paard. Eigenaresse kan er ook niks mee. Denk ook dat het beter is als er iemand op gaat zitten die beter in omgang is met schrikkerige paarden en wel er een band mee kan opbouwen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:30

Bij mijn 2 verzorgpaarden (staan bij elkaar dus vandaar 2) was het ook heel verschillend.

De een stapte ik op en reed ik zo weg. Gelijk heel fijne klik mee. Andere paard ben ik gaan rijden toen de ander met pensioen ging. Duurde 5 a 6 maanden voordat we elkaar pas begrepen, maar daarna waren we ook wel echt een team. Met af en toe onze meningsverschillen :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:31

Ik begrijp het niet. Welke had je nou eerder?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:33

Zoals boven al is gezegd gewoon mee stoppen :j. Bovendien vind ik het een raar idee om te betalen voor het rijden als je het ook zonder kosten kan doen, waar je ook nog eens meer voldoening uit haalt. Ik zie nergens een dilemma. Als je zoals de Niniane hierboven het paard rijdt om deze te verbeteren voor de eigenaar zou ik als ik jou was gaan overwegen om zelf geld te vragen. Dan levert het je tenminste nog wat op ;).

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:33

sneeuwpop schreef:
Ik vind het vooral raar dat je eerst probeert en er dan achter komt dat je geen tijd hebt... dat heeft toch niks met wel of geen klik te maken.
Ik heb echt een hekel aan mensen die zo om gaan met andere mensen!

Pardon? Heb je het wel gelezen? Dit is wel een grove aanname. Ik heb vermeld dat ik het eerst een maand ga proberen, oftwel geen verplichtingen. Ik ga uiteraard netjes met de eigenaresse in gesprek over dat het voor mij beter is als ik verder ga met het andere paard, zodat zij een ander kan zoeken die zich wel volledig wil inzetten voor het dier. Ik ga niemand aan het lijntje houden, als je dat soms bedoelt? Ik vertel het netjes persoonlijk tegen diegene. Ik kan wel nog maanden door blijven gaan, maar als ik er geen plezier aan beleef, merkt het paard dat ook en ik gun dat dier liever iemand die wel plezier met het dier beleeft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:34

Die waar ze geen klik mee heeft begrijp ik...

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:35

Iris82 schreef:
Ik begrijp het niet. Welke had je nou eerder?

Degene die ik betaalde had ik eerder. Laten we zeggen Fries had ik eerder, betaalde en KWPN als 2e die ik niet betaal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:38

Oké. Dus je tweede bijrijdpaard heb je nog korter dan een maand zelfs?

Ik zou eerlijk zijn en zeggen dat je geen klik hebt. Dus niet verschuilen achter geen tijd.Dan had je daar eerder aan moeten denken voor je die tweede erbij nam.

Wel gewoon die maand betalen. Das nou eenmaal afgesproken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:42

Blijkbaar zet je ook eerst netjes op Internet dat je gaat stoppen voordat je het eerlijk en netjes gaat zeggen...

nogmaals, waarom proberen als je geen tijd hebt voor 2 paarden. Da's geen aanname, dat schrijf je zelf

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:46

sneeuwpop schreef:
Blijkbaar zet je ook eerst netjes op Internet dat je gaat stoppen voordat je het eerlijk en netjes gaat zeggen...

nogmaals, waarom proberen als je geen tijd hebt voor 2 paarden. Da's geen aanname, dat schrijf je zelf

Omdat ik dit niet van te voren wist, dat 2 paarden niet zou lukken. eigenaresse weet dat ik ga stoppen, maar ga dit nog persoonlijk na bespreken.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:47

Iris82 schreef:
Oké. Dus je tweede bijrijdpaard heb je nog korter dan een maand zelfs?

Ik zou eerlijk zijn en zeggen dat je geen klik hebt. Dus niet verschuilen achter geen tijd.Dan had je daar eerder aan moeten denken voor je die tweede erbij nam.

Wel gewoon die maand betalen. Das nou eenmaal afgesproken.

Die maand betaal ik ook, verschuil me ook niet achter geen tijd, maar dat is wel 1 van de gevallen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:47

Je kan toch rekenen hoeveel tijd het kost?
Vind dat zo raar!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:49

sneeuwpop schreef:
Vind dat zo raar!

Ik ben hele dagen thuis, dus heb in princiepe alle tijd zou je denken, maar heb ook nog andere dingen te doen, ik dacht het te kunnen combineren, maar dat gaat helaas niet. Maar zoals eerder gezegd is dat 1 van de redenen om te stoppen. De hoofdredenen zijn geen klik en de angst.

Mocht je het hierna nog raar vinden, dan kan ik je niet verder helpen.

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:57

Dit is je vraag:

Suusje92 schreef:
Wie van jullie heeft zo een situatie ook wel eens gehad of soort gelijk? Vonden jullie dit lastig of?

Ik heb zelf meegemaakt dat ik ging stoppen met de een omdat ik het paard van een vriendin zou gaan bijrijden. Ik vond wel lastig om te zeggen, maar er meteen bijgezegd dat ik pas zou stoppen als er een nieuw iemand was. Voor dit paard hoefde ik niet te betalen en ik wist dat ze haar bijrijdsters echt nodig had. Tegenover haar en het paard vond ik niet dat ik per direct kon gaan stoppen. Achteraf wel blij dat ik open en eerlijk ben geweest. Jouw situatie ligt misschien anders, maar dit is wat ik gedaan heb.

Zeker als jij geen klik hebt en met tegenzin gaat, zal ik het als ik jou was wel bespreken. Zij zal waarschijnlijk wel begrip daarvoor hebben.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 21:00

Athena1982 schreef:
Dit is je vraag:

Suusje92 schreef:

Ik heb zelf meegemaakt dat ik ging stoppen met de een omdat ik het paard van een vriendin zou gaan bijrijden. Ik vond wel lastig om te zeggen, maar er meteen bijgezegd dat ik pas zou stoppen als er een nieuw iemand was. Voor dit paard hoefde ik niet te betalen en ik wist dat ze haar bijrijdsters echt nodig had. Tegenover haar en het paard vond ik niet dat ik per direct kon gaan stoppen. Achteraf wel blij dat ik open en eerlijk ben geweest. Jouw situatie ligt misschien anders, maar dit is wat ik gedaan heb.

Zeker als jij geen klik hebt en met tegenzin gaat, zal ik het als ik jou was wel bespreken. Zij zal waarschijnlijk wel begrip daarvoor hebben.

Nouja ze heeft me niet echt nodig, aangezien ze zelf elke dag bijna gaat. Ze heeft meer iemand nodig om haar paard zeg maar door te rijden en beter onder controle te krijgen en dat lukt mij ook niet.

Maar bedankt voor het beantwoorden van me, iedereen die dat trouwens heeft gedaan. :)

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:38

sneeuwpop schreef:
Vind dat zo raar!

Beetje kort door de bocht jouw reacties! Iedereen kan zich vergissen in een keuze die ze maken.. als het achteraf toch tegenvalt of je angst hebt.. dat kan! En als je 2 verzorgpaarden gebt dat kost indd veel tijd dus kan me voorstellen dat ts zegt dat ze er geen tijd voor heeft!

Maar goed ts! Heel erg jammer.. maar je kunt er niks aan doen.. gewoon eerlijk zijn tegen de eigenaressr dat duurt het langste ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:40

VSW -> VP

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:08

Tussen de regels doorgelezen:

* gestart met een 100,-/maand paard
* daarna een gratis paard tegen gekomen

= Gekozen om met het gratis paard door te gaan.

Je hebt die keuze al gemaakt, ik zou z.s.m. de eigenaresse op de hoogte stellen.
Kan me voorstellen dat je lichtelijk spijt hebt vd 100,- nu je een gratis paard hebt gevonden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:04

sneeuwpop schreef:
Vind dat zo raar!

Kan in de praktijk tegenvallen hoor. Heb ik ook. Heeft niets met het dier te maken in mijn geval, maar meer met dat het combineren van alles in de praktijk lastiger en meer gevlieg is dan in theorie verwacht. Dat kan pittig zijn. Wat je ergens voor over hebt, hangt er ook vanaf hoe veel plezier er tegenover staat.

In geval van ts, als je er geen plezier in hebt en bang bent en een ander paard hebt waarmee het wel klikt zou ik gewoon stoppen. Heb ook gehad dt ik te lang door ging met een paard waarmee het niet klikte (beet en dreigde met trappen en rijden ging moeizaam omdat het een dier was dat eigenlijk elke dag getraind moest worden om soepel te worden en te blijven). Een val waarbij ik er onder belandde en paard na trapte gaf de doorslag.

Paardrijden is hobby en moet leuk zijn. Zeker bij een verzorg- of bijrijdpaard zou ik niet te moeilijk doen bij geen klik. Het is immers niet je eigen paard dus paard haal je ook niet uit vertrouwde omgeving zoals bij eigen paard wat dan verkocht zou worden.