Lastig dilemma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

Lastig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 09:43

Vind het best wel moeilijk om een keuze te maken
Mijn dochter van 23 heeft geen zin meer in rijden etc etc ,we kochten haar pony bijna 4 jaar geleden
Pony word 19 jaar in januari ,verkopen gezien haar leeftijd word moeilijk ,ben bang dat ze in de handel terecht komt en dat gun ik haar niet
Met pensioen? Daar is ze nog te goed voor ze mankeert helemaal niks en in de 4 jaar dat wij haar hebben heeft ze ook nooit wat gemankeert
In bruikleen gaat het ook niet worden lees zulke nare verhalen dat pony opeens foetsie is

Nu gaan we vanmiddag naar brabant naar een plekje waar ze met pensioen mag ze staan daar 24/7 buiten en gaan november december pas naar binnen in grote loopstallen met onbeperkt ruwvoer
En in maart weer naar buiten ,dit allemaal spreekt me erg aan ,alleen staan daar veel paarden die niet meer bereden kunnen worden door artrose bijv : die van ons kan nog bereden worden dus gaat ze er gezond heen

Ze staat nu op een zeer fijne pensionstal ,waar de eigenaresse aanbod om de wintermaanden wel op te willen strooien met andere pensionklanten
Omdat als het slecht weer is ik er toch door moet om haar stalletje te doen ,en ik alles op me scooter moet doen
De stal is 25 minuten vanaf huis
En de wintermaanden staan ze 3 uurtjes in de paddock

Dus ik vind het zo moeilijk wat we nu moeten doen ,advies is dan ook meer dan welkom

kimberly1995

Re: Lastig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:48

En laten verzorgen/verleasen? Eventueel een stal in de buurt zoeken waar ze meer naar buiten kan om wel optimaal van haar paardenleven te kunnen genieten?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:51

Ik denk dat ze in Brabant veel meer beweging krijgt en dat het beter is voor het welzijn van het dier.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 09:52

Ik heb alles al afgereden in de buurt ,nergens is iets te vinden wat aan onze eisen voldoet
Verleasen heb ik ook aan gedacht ,alleen wil ik dan wel dat ze op haar huidige stal blijft staan ,en de reactie,s die ik kreeg was dat ze de pony dan willen verplaatsen

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:54

Eerlijk. Als je echt zoekt zijn er zat fijne mensen die een oudere pony een goede plek kunnen geven
Zeker als zij braaf is.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:56

Als de pony geschikt is als kinderpony (dus braaf), dan is er zeker een goed tehuis voor te vinden. Zat mensen die op zoek zijn naar een oudere betrouwbare pony!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:59

Misschien kan je iemand vinden die het paard wil leasen.
Weet niet wat het paard allemaal kan....

Misschien dan wel laten staan waar het paard nu staat.
Zodat de pension eigenaresse er nog wat zicht op heeft en jij er altijd naar toe kan...

Ik lease zelf een paard en hij is ondertussen 21 jaar.
Je moet alleen net de juiste persoon vinden.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:01

Er zullen ook verzorgers/leasers zijn die gewoon akkoord gaan met de huidige stal. Je moet alleen wel tijd stoppen in het vinden van de juiste verzorger/leaser..

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 10:02

Dat is ze zeker ze is mega braaf en heeft een super lief karakter
Ze heeft alleen 1 minpuntje dat is als ze vast staat om gepoetst te worden en er zijn geen paarden in het zicht ,dan gaat ze draaien schrapen en word mega nerveus ,en als er dan een meisje van 9 of 10 jaar naast staat dentert ze ze zo omver
Dan is het best lastig om haar aan te bieden als coole kinderpony maar qua karakter is het echt een schat

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:41

Ik zou toch proberen om.te verleasen.

Als de pony verder gezond.is, is het zonde om haar op pensioen te zetten vind ik

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:43

Op marktplaats evt verkopen met in de titel kindvriendelijk erin?
Wij kregen op mijn paardje, dat totaal niet in goede conditie was en waar niks speciaals aan was, heel veel reacties door dat ene woordje ^.^

moontjemol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:45

Nu gaan we vanmiddag naar brabant naar een plekje waar ze met pensioen mag ze staan daar 24/7 buiten en gaan november december pas naar binnen in grote loopstallen met onbeperkt ruwvoer
En in maart weer naar buiten ,dit allemaal spreekt me erg aan ,alleen staan daar veel paarden die niet meer bereden kunnen worden door artrose bijv : die van ons kan nog bereden worden dus gaat ze er gezond heen

super plekje voor een paard !! Wat goed dat je dit voor haar gevonden hebt en haar dit gunt !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:18

@yentl2010 : pensioenplekken komen wel eens negatief in het nieuws ; dus check ze goed of ze idd bieden wat jij er van verwacht !! Niet dat je ineens je eigen pony op Marktplaats ziet verschijnen, nadat je van de pensioenplek hebt gehoord dat ze ineens aan koliek (oid) is overleden....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:23

Kun je niet gewoon een bijrijder zoeken? Of zijn het ook de kosten waar je nu tegenaan loopt?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:23

Niet om het een of ander maar mijn moeder had me er gewoon heen getrapt tot er een oplossing was. Ik vind het superlief van jou als moeder zijnde dat jij het nu allemaal doet en dat je je nu om het beestje bekommerd. Ik zou echt intensief naar een lease mogelijkheid gaan zoeken. Vooral als zij nog gewoon gezond is.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:25

VSW -> PP

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:32

@axel: en wat voor 'quality time' verwacht je dat die pony dan nog krijgt ??
Dwang lost niets op.

Persoonlijk lijkt verkoop me de beste oplossing en dan maar hopen dat ie een leuk nieuw adres vind waar hij lang kan blijven.
Want in feite geldt dat natuurlijk voor elke verkoop en heeft verder weinig te maken met ras/leeftijd e.d.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:36

Pensioenstal lijkt me de best optie.
Je vergeeft het jezelf nooit als het dier toch van hand tot hand gaat, verkocht is verkocht.
Een fijn pensioen is jouw dank voor haar inzet.
En moet een dier perse bereden worden? Na 15 jaar ohz is het toch prima om met vervroegd pensioen te gaan?
Eten, vrije beweging en gezelschap is voldoende :-)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:36

Dwang lost zeker wel iets op, mijn ouders hebben mij wel vaker gedwongen om dingen te doen zoals zij dat graag zagen. Daar ben ik ze dankbaar voor. Daar heb ik mijn school door gehaald, daardoor heb ik mijn eerste paard nog, daardoor heb ik nu een toffe baan. Ik weet het het is een smerig woordje "dwang". Soms is het nodig om tot andere inzichten te komen laten we maar zeggen. Er zijn uiteraard ook andere manieren om die dingen te bereiken en het is niet het beste redmiddel maar ik ben zeker blij dat mijn ouders mij af en toe gedwongen hebben om dingen buiten mijn comfortzone te ondernemen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:39

Niet iedere pony wordt blij van pensioen. Onze pony is ook 19 en ik denk dat als ik die nu stil zou zetten op de wei, dat je haar over een paar maanden niet meer terug herkent. Ze werkt gewoon heel graag en van stilstaan gaat de conditie uiteindelijk ook achteruit en denk ik dat een fitte pony snel oud zal worden. Maar hangt ook van de pony af.

Melaniexs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:52

Idd lastig.. Ik heb een tijd geleden mijn paard ook verleast. Ging prima maar ze is terug gekomen omdat me vader haar toch liever wilde verkopen helaas. We hadden een contract gemaakt met alle afspraken rondom het paard. Tweevoudig uitgeprint en ondertekend. Dat ging allemaal super. En mocht je paard dan opeens weg zijn of word er iets mee gedaan wat niet volgens de afspraken is, kun je met je contract eventueel altijd nog naar de rechter stappen. Succes ermee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:53

@axel: dat heeft voor jou dus goed gewerkt (en gelukkig maar) , maar voelde je dat toen ook zo :) en in hoeveel van de gevallen zal het niet heel anders liggen.

AVEAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:03

ik zou idd gewoon proberen de pony nog te verkopen of verhuren, aangezien je zelf zegt dat ze helemaal niks mankeert etc.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 21:00

Axel_Valerie schreef:
Niet om het een of ander maar mijn moeder had me er gewoon heen getrapt tot er een oplossing was. Ik vind het superlief van jou als moeder zijnde dat jij het nu allemaal doet en dat je je nu om het beestje bekommerd. Ik zou echt intensief naar een lease mogelijkheid gaan zoeken. Vooral als zij nog gewoon gezond is.

Ze is 23 dus gaat een beetje lastig he en daarbij ze betaald alles zelf dus ik kan haar moeilijk gaan dwingen :)

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 21:07

We zijn er vanmiddag dus geweest en het viel me zwaar tegen
1 de paarden staan niet aan huis dik 20 minuten vanaf hun huis aan een onverlaten weggetje
2 de loopstal wat zo fijn klonk is een donkere stal achter hun huis wel open maar erg donker
3 je kan niet zomaar even langs komen om je pony te willen poetsen als je dit wilt
4 de eigenaresse vond ik niet vriendelijk ,komt misschien ook dat we op een tijdstip kwamen dat het haar eigenlijk niet uitkwam

Dit heb ik bewust gedaan om niet voor verassingen komen te staan ,dat ze mooi beloven en in werkelijkheid het er minder aan toe gaat