Paard niet vooruit te krijgen/ staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love_melody

Paard niet vooruit te krijgen/ staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:57

Hey allemaal,
Mijn pony krijg ik niet vooruit tijden het rijden/ longeren. Op buitenrit vliegt hij ervandoor en is hij heel sterk. Vroeger deed hij het niet maar nu altijd! Als ik dan een tik met de zweep geef begint hij te bokken. De osteopaat is gekomen en hij zat helemaal vast. 10 spuitjes gegeven, 2 weken stilgestaan. Maar hij blijft het doen. Hoefsmid is geweest alles in orde en tandarts ook. Het zadel is nieuw en op maat Gemaakt dus daar ligt het niet aan. Bij het longeren komt hij naar je toe en stijgert/ bokt naar je toe. Hij schrikt echt van alles onder het rijden en schiet direct weg. Het is echt verveeld en ik wete geen raad. O ja ik pak elke week les maar daar wordt mijn lesgever ook Zotvan en moet er soms met een longeerzweep zachter zitten. Maar nu is zij op vakantie dus heb ik even geen les. Iemand ook dit probleem gehad? Ik vraag enkel tips of uitleg,... En geen commentaar.

DJZ
Blogger

Re: Paard niet vooruit te krijgen/ staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:02

Het klinkt alsof de pony totaal geen respect voor je heeft en je daarom ook niet vertrouwd. Misschien is het handig om eerst te zorgen dat je pony respect voor je krijgt op de grond. Loopt hij/zij je ook (half) omver als je er naast staat?

Love_melody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 23:07

Dan niet! Dan heeft hij echt veel respect en kan ik er alles mee doen. Als ik stap zeg gaat die mooi stappen als ik draf zeg gaat die mooi draven. Ik begin te lopen hij loopt mee ik stop hij stopt ook, zelfs vanuit de galop doet hij het ook maar onder het zadel is hij echt lastig.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:11

Je zegt in je openingspost dat hij met longeren ook stijgerend naar je toe komt... hoe kan dat als hij braaf doet wat jij zegt?
Verder kan het zomaar zijn dat hij negatieve associaties heeft met rijden. Als hij zo vast heeft gezeten zal dat best zeer gedaan hebben dus niet zo gek dat hij daar geen zin meer in heeft.
Begin eens bij het begin, werken aan de hand en aan de longe en pas als hij dat braaf doet gaan longeren met een zadel erop en zo steeds een stapje verder als de vorige stap goed gaat.

En als ik het zo hoor zou ik op zoek gaan naar een andere instructrice. Beetje raar dat ze je niet wekelijks wil helpen...
Laatst bijgewerkt door Naranga op 10-08-14 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

July9983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:11

Hoi!
wat erg :(
Ik heb ook eens een merrie gehad, die tijdens het longeren ineens naar je toe liep en begon te stijgeren. Ze had gewoon geen respect.
Vanwege het rijden...heb jij zijn rug al eens laten nakijken röntgenologisch?
gr.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:13

is je osteo daarna nog een keer geweest? want als je pony zo vast heeft gezeten dan is dat niet met een keer opgelost. je zei dat
hij spuitjes heeft gekregen, met wat dan? en hoe heb je het na die twee weken stilstaan opgepakt??
dit allemaal kan te maken hebben met zijn gedrag.

Love_melody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 23:13

Zijn rug is helemaal ok alles is getest ook dierenarts is geweest..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:14

Ik zie dat je 11 bent.....heb je geen lerares of andere volwassene die af en toe eens mee kijkt?

Love_melody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 23:14

Ja de osteopaat is nog langsgekomen en komt nu nog om een kijkje te nemen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:15

Dan zou ik met de hulp van iemand die daar ervaring heeft eens helemaal terug gaan naar de basis met deze pony. Lijkt erop dat het daar fout zit als hij medisch verder in orde is. Misschien is hij te lang doorgereden met pijn of zijn jullie te snel weer begonnen waardoor hij niet meer wil.

Love_melody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 23:18

Mijn lerares. Maar zij is op vakantie.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:20

Wat voor spuitjes heeft hij gehad? Want een osteopaat doet namelijk niet zo veel met spuitjes (eigenlijk niks)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:22

Misschien kan je dan beter even wachten met rijden tot je lerares er weer is?
En anders eerst even praten met die osteopaat?
Daar kan je ook vertellen wat je pony doet....en zij kan jou weer vertellen wat je dan wel of niet kan doen.

July9983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:24

Dan heeft ie gewoon geen respect en je moet je hulp bij iemand halen. Ik had dezelfde situatie een aantal jaren geleden. Met een beetje Horsemanship is het toen weer beter gegaan.
Zodra de pony bekrijpt, dat jij de baas bent en niet jouw pony zal het ook weer beter worden.
Lees eens "join up monty Roberts", dan zul je begrijpen wat ik bedoel. ;)
Erg interessant en bij mij heeft het ook geholpen. succes!

July9983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:25

Met rijden zou ik inderdaad ok afwachten. Komt wel goed hoor ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:26

Ik zou als 11 jarige er zeker niet alleen aan gaan klooien.
Maar echt onder begeleiding van een volwassen en ervaren iemand.

Love_melody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 23:27

Wat bedoel je met hulp bij iemand halen?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:29

Is er ook een andere leraares in de buurt? Desnoods wachten met erop gaan tot zei er weer is want dit is gewoon niet veilig voor jou niet iets wat je alleen kan oplossen dus hopelijik wel met goede begeleiding. Ga lekker wandelen met hem en laat hem lekker los rennen maar wees voorzichtig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:30

Love_melody schreef:
Wat bedoel je met hulp bij iemand halen?

Bij je osteopaat of lerares.......of iemand anders die een aantal jaar ervaring met paarden heeft.
Bij een dier kan het soms erg ingewikkeld in elkaar zitten.
Voor een volwassen persoon met veel ervaring is het vaak al erg lastig het probleem te vinden.
Alleen iemand die jou daar komt helpen daar kom je verder mee.
Wij bokkers kunnen van achter ons computer scherm niet zien wat jouw pony doet of waarom.

Love_melody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 23:31

Dat snap ik maar pijn lerares blijft nog even weg en ik kan mijn pony toch niet laten stilstaan?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:32

Maar wat voor prikjes heeft tie nou gehad?

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:32

Love_melody schreef:
Mijn pony krijg ik niet vooruit tijden het rijden/ longeren. Op buitenrit vliegt hij ervandoor en is hij heel sterk. Vroeger deed hij het niet maar nu altijd! Als ik dan een tik met de zweep geef begint hij te bokken.

Hoe lang is het geleden dat hij dit nog niet deed, hoe lang is de periode geweest dat hij dit gedrag niet had, een paar weken, maanden of jaren. En hoe lang is het geleden dat hij met dit 'slechte' gedrag is begonnen.
Is er tussentijds iets gebeurd, waardoor je pony nu pijn kan hebben en vroeger niet? Hoe oud is je pony?

July9983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:34

iemand die een beetje verstand heeft van horsemanship. Kijk maar eens op jou tube.
Volgens mij kun je daar een join up zien. Met rijden heeft dat weinig te maken. Hij heeft gewoon geen respect en moet leren zich te gedragen. Zodra je pony jouw als chef geaccepteerd heeft, zal het rijden ook beter lukken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:38

Love_melody schreef:
Dat snap ik maar pijn lerares blijft nog even weg en ik kan mijn pony toch niet laten stilstaan?

Stil laten staan hoeft ook niet.
Je kan je pony longeren maar als hij niet luisteren wil zou ik hem daar even in laten gaan.
Misschien wil hij iets niet omdat hij het eigenlijk niet zo goed kan doordat hij ergens last van heeft.
Je kan ook wandelingen aan de hand gaan maken of een beetje kunstjes leren....flemen of kusje geven dat soort dingen.
Verder zou ik er gewoon even niet op gaan tot hij weer helemaal beter is.

Die join-up is het meest slechte advies wat ik hier lees.
Misschien moet je even naar de leeftijd van de TS kijken Juli9983
Jij bent 30.....dat is een heel ander verhaal.
Wie zegt dat het dier geen respect heeft.
Dit dier lijkt eerder van slag door iets lichamelijks.
Misschien is het handig om eerst even te kijken tegen wie je het hebt als volwassene!!

Love_melody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 23:41

Oke dankje wel! De spuitjes zijn al een jaar geleden maar de osteopaat komt nog langs. En hij begon het sinds een maand te doen ongeveer op begin zo wat stoppen maar sinds een week begint het echt erger te worden