Wel of niet doen 18 jaar oud

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armitage

Wel of niet doen 18 jaar oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:30

Hierbij vraag ik eerlijke meningen niet omdat ik zelf niet weet hoe of wat. Maar wat is wijsheid wat zouden andere doen

Ik wil na 8 jaar het rijden weer op gaan pakken. Nu zoek ik een rustig paard alleen om een paar keer per week recreatief mee te rijden. Paard komt 24/7 buiten in kudde met inloopstal. Ik wil een wat ouder paard nemen want ik kan me zoals de meeste niet veroorloven om te gaan stunten en wat te breken. Dan loopt mijn huishouden, werk en verzorging van mijn oude shetlanders en 6 honden helemaal out of control.

Nu ben ik een grote Tinker tegen gekomen van 18 jaar. Nog fit en gezond.

Wat zouden jullie doen?

Pantykous

Re: Wel of niet doen 18 jaar oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:32

Is de tinker braaf?

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:32

ik zou een wat jongere uitzoeken rond de 14/15 jaar puur om er langer van te kunnen genieten.

als dit je droom tinker is waarom niet? je hebt volgens mij wel hou ouder hoe meer kosten

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:33

Je kan ook eerst weer een paar lessen op een manege nemen? En als je dat goed bevalt en je het rijden weer hebt opgepakt kan je nog altijd gaan kijken naar een paard of de tinker moet nu al je droom paard zijn :)

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:47

Ja braaf en goed verkeersmak etc. heb al weer een paar buitenritten meegereden op een manege. Ik rij al vanaf mijn 6e jaar. Maar de laatste 8 jaar na overlijden van mijn super merrie niet of nauwelijks meer.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:51

Als hij goed gezond is en jij hebt er een klik mee, waarom niet?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:52

-> PP

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:59

Als hij inderdaad verder goed gezond is,tja waarom niet?!

Is hij braaf? Echt super braaf? Vaak worden tinkers als super braaf aangeboden en dan blijkt er er achteraf toch iets mis mee te zijn bijvoorbeeld lastig met opzadelen of met opstijgen.
Heb vorig jaar zelf een super tinker gevonden, ben helemaal verliefd op mijn kanjer, maar mijn hemel wat hebben wij veel tinker "rommel"gezien en allemaal super de fluper braaf, totdat je er op ging zitten . Veel tinkers zijn in Ierland/ Engeland niet zachtzinnig zadelmak gemaakt met de nodige angsten van dien. Erg zielig. Ook zijn veel tinkers best in zichzelf gekeerd, je moet ze echt de tijd geven aan je te wennen. Ik dacht eerst dat dit onzin was, maar de mijne kan soms helemaal in zichzelf zijn gekeerd. Alsof hij even ergens anders is. Maar het is wel een super paard hoor en vreselijk lief (wel lomp ook :P )

Dus let goed op! Altijd eerst voor laten rijden !

Succes!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:10

Mijn verzorgpaard is ook een, nu 19 jarige, tinker. Aangekocht op 18 jarige leeftijd en nog mega fit! Gaat rustig 25 kilometer mee op buitenrit en aangezien we in de duinen rijden is dat ontzettend zwaar, mul zand, berg op berg af. Ze doet het nog ontzettend goed.

Staat 24/7 buiten met inloopstal en een maatje. Als je een klik hebt en het is een braaf (echt braaf, check dit goed) paard, dan zou ik het zeker doen.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:35

Als hij verder braaf en gezond is, waarom niet? Je kan er echt nog wel even mee vooruit hoor :) Letterlijk en figuurlijk haha

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:36

Idd gezond en braaf waarom niet.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:38

Achja, we hebben mijn paard gekocht toen ie 22 was (een erg mager manege paard).
Hij wordt ondertussen alweer 26 en ziet er nog super uit! We rijden nog voornamelijk buiten maar hij is nog echt niet 'af' :).
En natuurlijk hoop ik wel eens dat ie tien jaar jonger was, maarja..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:47

Kijk bij alle paarden met behang heel kritisch naar problemen als mijt, mok, rasp en cpl (of zelfs gewoon jeuk/irritatie door lang nat blijvende lange haren). Die sokken hebben ook vaak extra aandacht en verzorging nodig, dus hoeveel tijd kan en wil je daar dagelijks insteken? Van wat ik lees is je dag al aardig vol nl.

GabyJansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:03

Tja, als jij hem zó leuk vindt en jij denkt dat hij geschikt is voor jou, waarom niet?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:58

Ik heb mijn paard gekocht toen hij 16 was, inmiddels is hij 20 en ik geniet nog steeds van hem. heb nog geen dag spijt van gehad. Uiteraard hoop ik dat hij sok en stokoud mag worden, maar mocht dit niet zo zijn, zou ik de jaren die ik met hem heb gehad nooit willen missen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:20

Ik heb vorige maand een 21 jarige gekocht. Ik zou zeggen waarom niet?

SannieHorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:41

ElineGC schreef:
ik zou een wat jongere uitzoeken rond de 14/15 jaar puur om er langer van te kunnen genieten.

als dit je droom tinker is waarom niet? je hebt volgens mij wel hou ouder hoe meer kosten

ja,tenzij ze boven de 20 zijn,dan kosten ze juist minder ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:50

je twijfelt vanwege de leeftijd? Ik zou hem vanwege de leeftijd niet laten staan.

Ik heb een paar jaar geleden een 19 jarige KWPN'er gekocht. Mensen verklaarden mij voor gek om zo'n oud paard te kopen. Ik heb er tot nu toe geen spijt van. Ze is fit en gezond en aan haar gedrag merk ik niet dat ze al wat ouder is.
Ook ik zocht een wat ouder paard in de hoop dat die braaf en relaxt zou zijn (ook ik kan me geen blessures veroorloven met mijn werk en gezin), maar dit was ijdele hoop! Ze is wel heel braaf en lief maar zeker geen slome en geen beginnerspaard! Oud hoeft niet te betekenen relaxt en bomproef!

donbrento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:40

18 jaar vind ik al redelijk oud, natuurlijk scheelt dit van paard tot paard
mmar ik persoonlijk zou een jonger paard kopen om er dan langer plezier van te hebben.
sterkte bij het kiezen

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:43

je kunt met elk paard geluk en pech hebben. Ik vind een ouder paard vaak ook wel vele voordelen hebben, je weet meer wat je koopt, gedragsmatig, en de kans dat je nog 10 a 15 jaar kunt rijden, is zeer zeker aanwezig.

Dus ik zou het wel durven te overwegen.
een paard met wat meters op de teller, vind ik echt veel voordelen hebben :)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:51

Mijn eerste paardje was een haflinger van 20 jaar oud, ik heb er nooit spijt van gehad en de 5 jaar dat we hem gehad hebben, had ik nooit willen missen! Op zijn 25e helaas in moeten laten slapen..

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:55

Waarom ben je op dit paard gevallen? Ga je dat even na. Is het omdat hij zo braaf is of speelt de prijs ook een rol? Een paard kopen omdat het goedkoop is zou ik nooit zomaar doen. Gaat het je om het karakter en past dit goed bij jouw doeleinden dan zou ik van deze leeftijd niet zo schrikken.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:56

Ik vind 18 jaar zo oud nog niet, ik zou hem zeker niet laten staan adhv de leedtijd!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:01

Ik was op zoek naar leeftijd van 6-10 jr. En wat werd het een 15 jarige! Twijfelde maar het dier had een goed makkelijk leventje heeft nooit hard hoeven te werken in de sport of manege. Dat scheelt natuurlijk ook! Verder niet veel conditie was wel wat werk aan maar heeft nu een super conditie!

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 17:56

dit paard staat al heel zijn leven bij een eigenaar dat vind ik vertrouwd. Hij is aangespannen en onder de man alleen voor recreatie gebruikt. En bomproof is hij zeker maar er kan altijd wat zijn. omdat er zoveel Tinkers verkocht worden met een mooi verhaal wat niet klopt of degene uit Ierland die ik weet niet wat hebben meegemaakt. Vond ik dit een vertrouwd idee.