Minder plezier in paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Minder plezier in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 21:57

Hallo,

Ik weet niet of mijn bericht hier goed staat.

Ik leg mijn situatie even uit; Al mijn hele leven (sinds dat ik 2 jaar ben, ik ben nu 19) ben ik met paarden bezig en heb ik ook een eigen paard ze is nu 21, dit paard was altijd ons familie paard, iedereen reed er op en sinds mijn 12 de stond ik er alleen voor, niemand vond het meer leuk, en ik wel dus ik bleef door gaan. Ik vond het super leuk en paarden waren mijn leven.

Mijn paard is een paar maand kreupel geweest, waardoor ik een hele tijd niet kon rijden en helemaal niks met haar kon doen, nu is ze weer aan de betere hand en kunnen we weer proberen te gaan werken. Omdat ik zo lang niets gedaan heb, merk ik dat het net als of lijkt als of ik er minder plezier in heb, in het hele paarden gebeuren. Ik heb niet veel motivatie om weer met haar aan de slag te gaan.

Ik hou heel veel van haar, en zonder haar word mijn leven echt super saai en denk ik dat ik nog meer thuis zit. Ik kom haast alleen maar buiten iedere dag om naar mijn paard te gaan. Ik kan haar absoluut niet weg doen, ik heb haar al bijna 18 jaar. Zoveel mee gemaakt dus, dat ik haar hierdoor niet weg wil doen.

Dus kom niet met verhalen dat ik haar maar moet verkopen, omdat ze iemand verdiend die er zin in heeft om met haar te werken. Verkopen wil ik absoluut niet, ik wou alleen vragen of jullie misschien weten hoe ik dit kan aanpakken? om weer plezier in mijn paard te krijgen. Zodat ze weer een baasje krijgt die er zin in heeft om met haar te werken.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:58

Kun je niet een leuke verzorgster/bijrijdster zoeken die je kan helpen? Zodat je zelf een soort van minder "gedwongen" bent om te gaan?

Bambi1995

Re: Minder plezier in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:02

Ik heb in het verleden al een keer door financiële redenen een verzorgster moeten zoeken, dit beviel me niet en ik had er helemaal geen goed gevoel bij. De verzorger belde af en gelukkig kreeg ik het financieel toen beter. Een verzorger is echt geen optie, ik vertrouw anderen gewoon niet met mijn paard.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:03

bambi,

interesse kunnen zomaar veranderen, vooral als je iets door omstandigheden even een poosje niet kunt doen.. ik kan het mij heel goed voorstellen..

naast het rijden en de verzorging is het ook een beetje een maatje, ook al is de inhoud van de vriendschap veranderd.. een vrindje, ook al is de band nu anders, doe je niet zomaar even weg.

als ik jou was zou ik een leuke meid zoeken met wie jij ook een goede klik heeft die het dier kan bijrijden/verzorgen/leasen van je.. als de band goed is, dan geeft er toch nog een beetje 'paardenspul' af, maar hoef je er zelf niet meer intensief mee bezig te gaan..

en wie weet gaat het op een gegeven moment dan toch weer kriebelen en rijden jullie uiteindelijk samen ergens over de heide, met of zonder nieuwe vriendschap met een bijrijder.

---------

sorry zie nu dat dat geen optie is..

wellicht een leuke meerdaagse workshop gaan doen met haar, met iets dat je misschien nog nooit gedaan hebt met je paard?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:06

Misschien eens iets compleet nieuws proberen met je paard? Iets van vrijheidsdressuur?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:07

Mijn band is wel sterk met haar, Ik hou heel veel van haar. Ik zou me geen leven kunnen voorstellen zonder haar. Als ik andere mensen zie rijden dan wil ik dat ook weer heel graag.

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:07

Vrijheidsdressuur ? zoek anders filmpjes op misschien motiveert dat ? misschien buiten rijden (bos of strand)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:08

Destination, jaa, dat lijkt me wel leuk, heb dat in het verleden ook wel gedaan, maar weet nooit waar ik moet beginnen en hoe ik dat moet aanpakken. Ik denk dat er ook heel veel geduld voor nodig is en ik heb niet veel geduld, geduld is wel een leer moment voor mij haha.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:09

Misschien is het dan een idee om eens een lesje te nemen in vrijheidsdressuur? Kan je kijken of het bij jullie past en heb je een beginnetje :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:10

Jaa, omdat ze een tijd niks gedaan heeft is ze heel druk geworden, dus moet eerst haar energie er uit krijgen voordat ik weer buitenritten durf te rijden. Ik had altijd wel veel plezier in buitenritten. Maar nu is ze daar veel te druk voor.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:10

Ik kan niet helemaal uit je bericht opmaken of je bedoelt dat je geen zin hebt om naar haar toe te gaan, of dat je alleen geen zin hebt om te rijden.
Als het alleen het rijden is waar je geen zin in hebt, doe je dat toch wat minder? Ik heb ook niet altijd zin om te rijden, dan ga ik poetsen, wandelen, grondwerken, of gewoon beetje in de wei op z'n rug zitten of een buitenritje hobbelen.
Je interesse komt vast wel weer terug, niet te druk om maken.
Heeft je paard wel een vriendje of vriendinnetje bij zich staan?

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:10

bij vrijheidsdressuur kun je ook echt hele leuke dingen doen zoals op het blok staan en ga zo maar door. ik had een boek met allemaal vrijheidsdressuur dingen en uitleg . dat kun je ook gaan kopen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:13

Het probleem is dus nu vooral dat ze te druk is omdat ze te weinig heeft gedaan.
Kan je niet iemand (instructrice) vragen om je daar mee te helpen. Dat je haar weer gewoon ontspannen kan rijden en weer de dingen kan doen die je wil doen.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:14

Misschien helpt het als jullie samen leuke dingen ondernemen of misschien nieuwe ingen gaan doen zoals bijvoorbeeld vrijheidsdressuur zijn jullie samen bezig met iets nieuws waar je misschien meer plezier in hebt. En misschien is het het overwegen waard om toch te kijken naar een bijrijder die jou de ruimte geeft zodat je het plezier misschien vanzelf wel weer terug krijgt. Als elke dag meer verplicht bent te gaan is het op de amdere dagen misschien wel weer leuker. (Ooh sorry zag je berichtje over het hoofd dat dit geen optie is) Of misschien helpt het als je eits gaat doen wat je voor de blessuren erg leuk vonden om te doen, als jullie graag in het bos reden ga dan een lekkere bosrit maken met het mooie weer.
Hopelijk helpen de tips hier je beetje.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:16

San4nie, Ehm, ik heb niet veel zin meer om haar te rijden of longeren ofzoiets. Ik doe longeren wel (vandaag ook nog) maar ik weet niet er zit niet echt actie in , ik weet ook niet echt hoe ik dat moet beschrijven. Ja, poetsen deed ik vroeger altijd even snel en deed er dan een zadel op en hoppa rijden. Besteedde niet echt tijd in poetsen. Wil dat wel is gaan doen, want zie heel veel mensen die gewoon heel lang alleen maar staan te poetsen, maar dan staat hun paard er ook prachtig bij. Wandelen in de bak doe ik wel is, maar vind ik vrij saai, wou dan wel graag een keer in de natuur wandelen maar heb dat 1 keer gedaan, en heb toen gezegd 1 keer maar nooit weer. God wat liep zij snel zeg! Ik kon haar niet bijhouden en ze luisterde voor geen meter.

Is grondwerk het zelfde als vrijheidsdressuur? Jaa, mijn paard is beste vriendinnen met nog een paard.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:21

Ik weet ook niet of vrijheidsdressuur te zwaar voor haar is, ze is 21 en ik denk dat haar been nog wel een zwak punt is maar ze loopt niet meer kreupel.

Lovehorses55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:30

hoi,
mischien heb je wat aan mijn tips hier onder

als je pony zo druk is op een buitenrit helpt het mischien om eerst eens en de bak te rijden zodat hij even rustig word en dan daarna nog even op een buitenrit te gaan.

en mischien helpt het om meer plezier te krijgen in het rijden in de bak om je op 1 wat lastigere oefening te concentreren en deze helemaal onder de knie te krijgen dan heb je een doel om naar te te trainen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:36

Lovehorses55, ik heb geen oefeningen om te trainen, ik rij recreatie. Aan je eerste tip heb ik wel wat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:39

Rijd je wel een beetje dressuur met haar? Want dressuur is er ook voor bedoeld om haar lichaam sterker te maken en haar gehoorzamer te krijgen. Zeker als je nu problemen hebt om veilig buiten te rijden is het wel handig.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:40

Ik rij geen dressuur, vroeger wel maar, ik vind er niks aan en zij ook niet. Het was altijd een gevecht met haar, dus niet echt goeie herinneringen van.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:42

Hoe is je paard gestald? Is ze druk omdat ze weinig buiten komt?
Paard is 21, het is toch niet erg als ze een beetje pensioen krijgt? Maar dan moet ze wel voldoende buiten komen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:45

Ze gaat 's ochtends naar buiten en gaat 's avonds weer naar binnen. Het is niet zo dat ik haar helemaal op pensioen gooi omdat ik geen zin meer heb. Ze is nog hartstikke fit in haar hoofd en word dus ook super druk als ik niks met haar doe terwijl ze wel in het land komt.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:49

Even off-topic,

Sammyoo, bekeek even je profiel en wat een gave paarden heb jij zeg!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:31

Thanx!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:39

Heb je misschien de mogelijkheid eens andere dingen met haar te doen dan dat je normaal doet?

Denk eens aan een buitenrit (naar het bos of strand) of ruitervakantie?

lange lijnen werk

etc etc.