Eigen pony.. doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gallop3

Eigen pony.. doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 11:26

hoii bokkers,
ik verzorg op een stal met 7 haflingers, ik ben zelf 13 jaar en heb 8 jaar ervaring. nu heb ik pas geleden te horen gekregen dat de eigenaar een aantal pony's verkoopt. ook mijn lieveling! ik heb mijn ouders gevraagd of we hem zouden kunnen kopen, ze zeiden ja dat zou wel kunnen maar word erg krap met geld. het is dus dat stalling, hoefsmid, inenten, wormkuren ect wel kunnen betalen, maar onverwachte (hoge) kosten zoals v arts dus niet.., nou is het dat de pony nog nooit ziek geweest is, geen problemen of iets, maar het zou wel een kunnen gebeuren, is een verzekering misschien een optie? wie heeft hier ervaring mee? wat houd dat in? & wat vinden jullie er van?

veder commentaar of ik te jong ben of niet, dont worry ik krijg lessen en hulp als dat nodig is & heb genoeg ervaring met behoorlijke ongelukjes en ben er samen met alle paardjes boven op gekomen :)

alvast bedankt!
Groetjes Rosa

Manon_vdv

Re: Eigen pony.. doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:31

Et lijkt mij eerlijk gezegd niet zo verstandig, wat als er opeens iets gebeurd met bijvoorbeeld de benen van het paard (blessure oid) dan kunnen de kosten hoog oplopen, en dan heb je geen zekerheid. Misschien kun je wel contact houden met de nieuwe eigenaar als je lieveling verkocht is.

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:32

Ik ga ook een verzekering afsluiten op mijn toekomstige paard. De verzekering kost 40 euro per maand en dekt 75% van de kosten wanneer het paard bijvoorbeeld moet worden geopereerd.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:32

Als er geen geld voor onverwachte kosten zijn zou ik het niet doen.
Mijn vorige is ook nooit ziek geweest en ineens had hij koliek en moest ik hem laten gaan :(
Mijn advies is om het niet te doen, verzekering geen ervaring mee. Veel mensen rade het mij af, weet niet meer waarom
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 07-07-14 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:33

Nooit ziek zijn geweest geeft geen garantie. De mijne had nooit wat en die hebben wij na een paar "leuke" DA rekeningen moeten laten gaan...

Je kan een potje maken, maar een ongeluk zit een klein hoekje, dat is het m. Hij kan onverwachts ergens van schrikken, been verkeerd neerzetten en je bent de klos..

Gallop3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 11:51

ik zou de eigenaar misschien wel kunnen vragen om hem deels te kopen, want als ik hem koop laat ik hem op zn eigen plekje staan. ik zou dan bvb zijn kosten kunnen overnemen, maar de dieren arts niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:55

rosasara schreef:
ik zou de eigenaar misschien wel kunnen vragen om hem deels te kopen, want als ik hem koop laat ik hem op zn eigen plekje staan. ik zou dan bvb zijn kosten kunnen overnemen, maar de dieren arts niet.

Leasen in plaats van kopen is dat dan als ik het goed heb. Je kan het voorstellen ja :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:56

Leasen is een optie inderdaad.
Jullie betalen dan voor stal, voer en overig(zadel etc) en hij de Da kosten.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:00

Leasen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:10

VSW -> YRT

yanaxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:16

Zeiden mijn ouders ook altijd, ondertussen kunnen we alles betalen zitten totaal niet krap! :j
Meestel valt het achteraf best wel mee, ik ben zelf ook 14! +:)+

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:16

Ik zou overwegen om hem te leasen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:21

Heel eerlijk? Ik snap niet dat ouders hier uberhaubt al over nadenken.

DA kosten kunnen al niet gecoverd worden, en je hebt als ouders ook nog andere verantwoordelijkheden. Is er dan ook geen geld voor een nieuwe auto/wasmachine/whatever?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:22

Leasen werkt in principe goed in jou geval, maar ga dan even duidelijke regels afsprwken met de eigenaar over wie wat betaald.
Ik had ook bijna een eigen paard gehad maar omdat mn moeder er zelf mee kwam dat we dan geen geld hebben als er iets zou gebeuren (hiervoor zou een goede verzekering een oplossing kunnen zijn, ook hier goed in verdiepen en naar kijken met je ouders), hebben we het niet gedaan. Gewoon puur omdat stel paardlief krijgt erstige koliek en er moet een operatie komen dan hebben wij het geld niet. Ik leasede de pony op dat moment ook al, dus dat was voor mij geen optie meer helaas. Succes ermee !

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:23

Je hebt natuurlijk het voordeel dat je het beestje al kent. En dat er niet iets schuil gehouden kan worden waar je niets van weet.

Je ouders kunnen zelf wel bepalen of ze de kosten kwijt kunnen.
Ik heb het ook niet heel breed en ik heb geen verzekering.
Ik leg elke maand een bedrag in een potje, mocht er iets gebeuren dan heb ik dat geld.
Mocht de rekening zo torenhoog oplopen dan zijn de meeste dierenartsen ook niet de beroerdste om afspraken te maken met afbetalen.

Gallop3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 18:34

helaas vind de vrouw het geen optie om te leasen en wil ze hem niet houden voor mij. dan toch maar afscheid nemen van mn liefke.. |( |( |(
vervelend dat je als verzorger weinig te zeggen hebt, dit is gewoon al de 15e pony die uit mijn leven verdwijnt in misschien 7 jaar.

nouja ik kan alleen maar hopen op een goed en liefde vol adres voor hem

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:36

Ach meis, wat vervelend voor je! Maar ik hoop ook dat de pony een baasje krijgt die net zo gek op hem is als jij dat bent :)

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:07

Wat jammer! Misschien mag je contact blijven houden met die mensen? Of je pony daar nog eens opzoeken? :)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:11

Ik heb het ook niet breed en betaal mn paard ook zelf dus het is echt wel haalbaar als je goed met geld kunt omgaan. Onverwachte kosten kunnen altijd. Maak daar een potje voor. Lenen kan ook vaak als het niet anders kan. Veel dierenartsen geven je best de tijd om het te betalen en in termijnen kam vaak ook. Er zijn ook wel goedkopere stallen met weiland.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:13

amyyy55 schreef:
Ik heb het ook niet breed en betaal mn paard ook zelf dus het is echt wel haalbaar als je goed met geld kunt omgaan. Onverwachte kosten kunnen altijd. Maak daar een potje voor. Lenen kan ook vaak als het niet anders kan. Veel dierenartsen geven je best de tijd om het te betalen en in termijnen kam vaak ook. Er zijn ook wel goedkopere stallen met weiland.

wil ik aan toevoegen dat het dan verstandig is vooraf al het potje te vullen
Zo ben ik ook begonnen :)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:33

Met verzekering geen ervaring . Ik leg zelf elke maand 100 euro opzij voor eventuele da kosten . Als je een baantje neemt en dat geld op zij legt voor da kosten .zou ik niet weten waarom je het niet zou moeten doen .

ponydiefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:01

Ik zou het niet doen.. als jullie nu al krap zitten met het geld.. er kan in de famillie altijd iets gebeuren waardoor er inkomen minder word of dat er een ongeluk gebeurt etc. en dan zou je der weer moeten verkopen ik weet dat het niet een positieve kijk is maar het kan altijd gebeuren..

Gallop3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:01

heb het er nog over gehad met de eigenaar, hij is al 8 jaar in haal bezit (hij is zelf 8 dus al heel zijn leven) is daar opgevoed met liefde en was een erg makkelijk veulen, hij is nog nooit ziek geweest, geen koliek, geen mank lopen of kreupel, altijd al vrolijk en vlot geweest, erg braaf, vind alles prima maar een beetje pit. voor mij klinkt dit gewoon als de perfecte pony voor mij! en als ik de meningen hoor met potjes maken enzo zou ik misschien kunnen afspreken met haar dat ik hem toch wel koop over een paar maandjes/weken, en nu gewoon alles op alles zetten met het geld. ik wil blijven proberen.. er moet toch ergens een oplossing zijn..?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:08

waar een wil is, is een weg. Als je ouders er achter staan, en het is jouw perfecte pony.. ga er voor.

je zou evt kunnen kijken of je kan bezuinigen op zijn stalling. Evt. een (vakantie) baantje zoeken, sparen voor onverziene kosten. En kijk het een jaartje aan.. mocht het dan echt niet lukken dan kan je altijd nog voor verkoop kiezen, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
succes!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:11

Ik zou het niet doen. Zoals je zelf aangeeft hebben je ouders geen geld voor onverwachte kosten. Leasen zal een betere optie zijn.