Wel of niet overwegen te verkopen..moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buenootje

Wel of niet overwegen te verkopen..moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 09:07

Het zit eigenlijk zo, we hebben onze super brave c kinderpony nu een goed jaar. We hebben bewust voor hem gekozen omdat hij onze onervaren kinderen op weg kon helpen en veel plezier kon geven.

Een beetje een voorstelling:
Dochter nu 9 jaar, had enorm veel schrik na grote val, heeft met onze Bueno het zo ver geschopt dat ze van een bange onzekere beginner naar een leuk ruitertje is gegaan en jumpings rijdt en jah, niet slecht ook niet want ze heeft 2 pony's van een andere eigenaar onder haar kont gekregen (erg trots maar zelf als paardenmens ook af en toe sceptisch maar goed). Bueno gebruikt zij nog 1 a 2 keer per week om te tutten en mee te spelen, zonder zadel rijden en eens buiten mee gaan stappen met een van ons. Ze heeft veel ambitie, rijdt veel lessen ect. maar doet dit nu op mijn grote D of op een van de andere pony's.

Zoon 11 jaar, pas begonnen maar eigenlijk tegen het te groot aan. Zijn houding is beter op een grotere pony maar zijn hart ligt bij Bueno. Rijdt 1 x per week dressuurles en 1x per week vrij. Verder geen ambities. Zou in principe over moeten op een D.

Zoon 7 jaar, rijdt erg leuk maar weigert dit op Bueno te doen. Geen idee waarom maar hij heeft dus altijd manege pony's gereden. Gaat wel eens zonder zadel op Bueno, maar vind hem verder niks. (snap er niks van) rijdt wel eens een half uurtje op mijn D.

Zoon 6 jaar, pas begonnen en vindt elke pony prima. Is wel van het knuffelen en tutten en daar kan je dan weer geen betere voor hebben dan Bueno want dat is een echte kindervriend.

Wij zitten echt met onze handen in het haar. Emotioneel gezien zeg ik we houden hem tot hij oud en versleten is. Dat is hij echter nog lang niet hij is 17 en werkelijk voor alles in. Als ik zie wat de kinderen er momenteel mee doen is dat weinig en staat hij minstens 3 dagen per week enkel in de wei en moeten mijn man of ik hem eruit halen voor een borstelbeurt of een keer longeren/dubbele lijnen. Zo zonde van deze pony! De oudste wilt wel wat meer rijden, maar begint echt te groot te worden. We hebben een paar keer een serieus bod gehad en deze afgewezen, om de emotionele redenen.
Echter, nu we er zo over denken zouden we andere kinderen (beginners/onzekere kinderen) een heel groot plezier kunnen doen met een pony als Bueno en zouden we van dat geld (klinkt zo raar) een grotere pony kunnen terugkopen waarmee ze allemaal hun ponytijd kunnen uitrijden.

Stel jullie zitten in deze situatie, wat zouden jullie dan doen?

StalNollie

Re: Wel of niet overwegen te verkopen..moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:12

verkopen zou ik doen maar dat is meer uit het oog dat ik meer paarden ' verhandel'

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:13

Als ie op een adres komt waar ie goed verzorgt wordt, gezelschap van een of meer andere pony's heeft en er kunnen andere kinderen veel plezier van 'm hebben, waarom niet? Als er dan nog een schappelijk bedrag voor betaald wordt is mooi meegenomen.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 09:14

Dat is niet erg :) Ik vind van elke hoek de mening interessant.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:16

Ik zou kijken naar wat het beste is voor de pony.

Als de kinderen er eigenlijk weinig intresse meer in hebben, en diegene die er wel intresse in heeft al bijna te groot is zou voor mij de keuze toch al makkelijker wezen. Het blijft natuurlijk altijd moeilijk, maar als de pony nog fit is, het werk nog makkelijk aankan en leuk vind zou ik verder kijken voor een plekje waar hij het volgende kindje misschien van z'n angst af kan helpen of de beginselen leren.

Tenzij jullie zelf hem bijv. voor de kar willen zetten, of een ander ruitertje er voor kunnen vinden die er lekker mee aan de gang gaat bij jullie.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:17

Ik zou ook verkopen, tuurlijk is dat niet makkelijk, maar als je een goed huisje voor hem vinden kan waar hij nog veel plezier kan hebben, waarom niet dan :o

Hier ook net de moeilijke beslissing genomen omdat onze dochter haar pony´s ontgroeit is en zich toch graag verder ontwikkelen wil, 2 super huisjes gevonden en zij krijgt ook weer een pony van een meisje die te groot voor haar pony is geworden, zijn er meerdere mensen geholpen toch :D

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 09:19

Hij is super fit en erg werkwillig. Vind rijden (dressuur, springen en buitenritten) allemaal even fijn en is altijd enthousiast. Ook volledig gezond verklaard pas geleden bij zijn jaarlijkse enting haha.

Voor de kar hebben wij ook aan gedacht maar met vijf kids moet je de mening van iedereen een beetje in acht nemen. Ik kan helaas geen vijf pony's houden haha. Geen van de kinderen hebben hier interesse in. De man wel en is daar al mee bezig, Bueno kan al slepen ;) Maar geen kar dus

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 09:20

Ja het is emotioneel gezien, vooral voor de kinderen (tranen) moeilijk en dat breekt mijn eigen paarden- en moederhart al heb ik natuurlijk ook ooit afscheid moeten nemen van mijn pony na mijn ponytijd en er prima overheen gekomen. Maar ik weet nog heel goed hoe dat voelde....

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:21

De pony is 17 jaar..heeft altijd trouwe dienst gedaan. En wie zegt hoe lang hij dat nog doet/ Dat hij 3 dagen per week in de weide staat mag op deze leeftijd toch ook wel wat meer? Is niet erg als je plek hebt? En vind je dat de pony er ongelukkiger uit ziet als hij niet werkt? Vraag ook je kinderen van jongens als niemand iets met hem doet moet ik hem wel weg doen. Zien dan de reactie? En maak dan de keuze.

Als de pony echt aan je hart gaat zoek anders een fijn adres waar hij kinderen kan helpen? Gehandicapte zorg of iets? Je krijgt er dan niet veel geld voor vaak of zelfs liever niets bij zulke organisaties. Of je geeft hem in bruikleen zo lang die pony nog mee kan en als het neit gaat komt hij terug bij jullie pensioen houden? Kan dat wel?

En anders is het gewoon een goed huis zoeken en verkopen met de vraag hoe het hem verder vergaat. Want niet iedereen wil nog laten weten of gevolgd blijven worden. Zoek dan een leuk jong meisje die er van kan leren? Een goede leerpony die heel braaf is is zeldzaam! Een vriendin van mij zoekt later ook nog voor haar dochtertje die rijd nu net..maar mag dan niet te gek veel kosten om te starten..
Laatst bijgewerkt door Almighty op 25-06-14 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:22

En hoe is de pony er onder dat er minder met hem gedaan word, staat hij weg te kwijnen of vind hij het allang goed met vriendjes in het land. Het gaat niet om giga bedragen voor dit soort pony's dus als hij het zo ook prettig vind dan kun je hem ook houden.
Maar eigenlijk denk ik dat je je beslissing al genomen hebt want je prijst hem hier de hemel in(niet negatief bedoeld hoor) misschien onbewust wel in de hoop dat zich hier de juiste nieuwe eigenaar meld.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:22

Zou de pony het zo erg vinden als hij maar drie keer in de week hoeft te werken en de rest van de tijd lekker op de wei door mag brengen met een kameraatje??? Denk dat de pony zich wel vermaakt bij jullie.

Maar snap wel dat een pony als weidemaatje niet handig is als er zoveel mensen bij jullie willen rijden. Denk dat je dan naar jezelf mag kijken en een goed adres zoeken voor Bueno. Weet niet waar je woont, maar wij zoeken nog een makkelijke en lieve C of D pony :-) !!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:24

Ik zou toch gaan voor de verkoop. Hij heeft nu nog de leeftijd om een jong ruitertje op te leiden en heeft duidelijk nog zin om aan de slag te gaan. Mijn eerste pony was ook 17 toen ik hem kocht, daar heb ik nog jaren mee kunnen rijden. Die was nog lang niet toe aan zijn pensioen. Als ik je verhaal over Bueno lees dan is hij dat ook niet.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 09:31

Nee de nieuwe eigenaar zou ik dan in principe al hebben (althans een optie), een gezin met 2 jonge dochters dus een verkooppraatje is dit zeker niet ;)

Wij staan op een pensionstalling dus ja, het houden van hem op de weide kost dan wel weer veel sorry, ben daar heel eerlijk in. Hij staat wel 24 uur buiten met 2 vriendinnen nu overigens

17 is toch niet oud? Ik reed nog wedstrijden met mijn pony toen hij 19 was en heeft daarna nog 5 jaar flink gewerkt waarna hij op pensioen ging :)

De kids, hebben we gevraagd. Alleen de oudste zegt momenteel nee tegen een verkoop, de rest snapt onze overweging. Zoon van 7 vindt het prima, hij heeft nooit een klik gehad met Bueno. Die van 6 vindt elk paard leuk haha. (beetje jong voor zo een beslissing)

Hij vindt het wel erg dat hij minder werkt want hij wordt er enorm voorwaarts van. Staat altijd aan de draad als we daar zijn (ben zelf 7 dagen in de week bij de paarden). Is een pony die liever uren bij je is en betutteld en bereden wordt dan dat hij bij zijn "kudde" staat. Dit is dus ook de reden dat man ermee bezig is en ik hem longeer tussendoor. Wordt niet stout of heet maar gewoon erg voorwaarts.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:33

Waarom denk je überhaupt aan verkopen? Je hebt een 6-jarige die net begonnen is.
Zoals jij de pony beschrijft is het een ideale pony voor hem of gaat het over niet al te lange tijd een ideale pony voor hem worden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:34

Denk dat het ook goed is dat je je kids leert dat een pony geen wegwerp-artikel is en dat ze leren hun verantwoordelijkheid te nemen als een dier er eenmaal is. Hij is er net een jaar. Dat is niet lang. Je jongste kan er toch fijn mee aan de slag, die vind hem leuk? En misschien kan je erachter komen waarom je een-na-jongste hem niet leuk vind. Heeft hij het idee dat hij nu 'moet' nu zijn zus de pony niet meer wil/kan rijden? Als hij verder een goed huis heeft bij jullie, veel buiten met andere ponies, dan zou ik er niet mee zitten dat hij een paar keer per week stilstaat. Hij is 17. En anders moeten paps en mams maar een paar keer bijspringen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:35

verleasen geen optie?
Dan kun je hem iig nog even aanhouden voor de jongste.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 09:38

@kamsel... Klopt, het is al een ideale pony voor hem. Leert nu aan de longe of wandelen door het bos. Maar ik heb er nog drie die rijden en voor alle vier een aparte pony aanhouden is gewoon financieel niet haalbaar en die van 6 rijdt echt geen 5-6 dagen in de week :)

@ paard....nee dat gevoel heeft hij niet. Hij heeft vanaf dag 1 geen klik gehad en er dus ook niet echt mee gereden. Paar keer in de les maar hij vindt er niks aan en rijdt dus op manegepony's of af en toe op "mijn" D merrie. Hij moet sowieso niks wat hobby's betreft :p
Paps en mams springen bij elke dag van de week ;) Hebben we er heel graag voor over

Een pony een wegwerp-artikel vind ik wat grof sorry. Want dan stelde ik die vraag niet en was hij al weg geweest. Dochter wil hem wel daar gaat het niet om, maar heeft meer ambities en die moet je als ouder ook ondersteunen en inzien. En zoon is bijna 12 en te groot aan het worden, ook niet eerlijk tegenover Bueno om hem er meer op te laten rijden. Dus nee, een wegwerp-artikel gaat mij er een beetje over.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 09:45

Verleasen hebben we ook aan gedacht maar tot op heden daar nog geen animo voor gevonden. Vraag me sowieso af of dit hier in BE veel gedaan wordt

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:48

Is misschien verleasen niet een optie.
Jij houd je pony, er wordt een ander kindje blij gemaakt, pony krijgt meer aandacht en de kosten voor jullie worden lager door het lease bedrag.

Edit, zie net je antwoord.
Maar heb je wel voldoende geadverteerd hiervoor.
Denk aan bokt, facebook etc
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 25-06-14 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:48

Waarom niet gewoon een verzorgster zoeken?
Als deze pony je zo aan het hart ligt hoeft hij toch niet perse geld binnen te brengen?
En de extra aandacht/beweging zal hem goed doen.

Hoeveel pony's paarden hebben jullie?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:51

Je beschrijft all dieren alleen naar hun maat, D-pony of C-pony, alsof het geen persoonlijkheden zijn en alleen bedoeld voor gebruik door een mens, valt mij op.
En waar komt toch de gedachte vandaan dat je een paard of pony te kort doet door niet iedere dag te rijden? Zij leven (hopelijk) met elkaar en doen hun eigen dingen om hun leven te leiden en tevreden te zijn. Ik zie het rijden juist meer als een inbreuk op hun eigen leven en dat wil ik niet te vaak doen, ook al hebben we samen dan plezier. En werken is natuurlijk een mensenterm, zo leven paarden niet. Of ze nou in de kudde staan, door ons gereden worden in een training of gepoetst worden, het is allemaal gewoon hun leven en het ene wellicht aangenamer dan het andere.
Natuurlijk speelt mee wat ze gewend zijn, als ze iedere dag uit de wei gehaal worden voor een rit, verwachten ze dat ook. Dat is niet hetzelfde als dat ze dat graag willen. Al kan dat natuurlijk ook meespelen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:54

Ik zou opzoek gaan naar een fijn huis met jonge kinderen die veel van hem kunnen leren.
Misschien wel in de buurt zodat hij niet helemaal uit beeld is en misschien de afspraak dat wanneer ze hem willen verkopen jullie als eerste de kans krijgen hem terug te kopen

Ik vraag me af waarom je een andere pony zou willen.
Je kinderen kijken nu al te weinig naar de pony om, zouden ze bij een grotere pony er wel beter voor zorgen?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:55

Je profiel zegt dat je maar 1 hebt?
Is dit heel oud of?

Edit:
van mijn 6e tot 28 intensief met paarden bezig geweest, gewerkt in de paardenwereld en paarden gehad.

4 jaar geen eigen paarden gehad, wel met paarden bezig geweest bij mijn jonge schoonzusje van 13. Kids van onszelf ook op paardrijden gegaan.

Sinds kort weer eigenaresse van een c pony. Dit samen met het hele gezin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:57

Niet verkopen. Ik denk dat je daar enorm spijt van gaat krijgen als je meer met de kleinste bezig gaat.
Hebben de grotere kids misschien tijd/zin om wat grondwerk te doen?

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 10:03

@branka16 Wij hebben er twee Bueno dus en onze D pony. Maar de D is niet geschikt voor een beginnend ruiter (jong en een verleden wat sommigen hier kennen)

@ Josien, ik begrijp het niet helemaal? Hoe bedoel jij gebruik voor de mens en onpersoonlijk? Ik praat over Bueno en een D pony. De D is hier namelijk buiten beschouwing en daar gaat het dus niet om. Bueno is de C pony waar het over gaat. De reden waarom ik c zeg is om de maat weer te geven vanwege de groei van de kids.
Ik ben het overigens niet volledig met jou eens. Ja een paard hoort in de kudde op de weide, dat bootsen we ook zoveel mogelijk na, bij beiden. Maar onze paarden zijn gefokt als gebruiksdieren, niet als wilde kudde dieren. Ik ben dus van mening dat echt niet ieder paard gelukkig word van enkel op de weide staan tussen soortgenoten.

Zoals ik al aangeef twijfelen wij enorm. Vanwege de grootte van de kids, vanwege de ambitie van de dochter en vanwege het feit dat onze kinderen er enorm veel plezier aan hebben gehad en er zo weinig goede kinderpony's in deze maat zijn.
Maar ook omdat hij ons nauw aan het hart ligt, er inderdaad nog een kind is wat wilt leren rijden en er tussendoor wel plezier wordt gemaakt met Bueno (zonder zadel, bosritjes en tutten).