eigen paard met moeder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frederikedg

eigen paard met moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:24

Ik wil een eigen paard en heb volgens meerdere mensen genoeg rijervaring om er een te nemen, ik begrijp heel goed dat een eigen paard hebben niet altijd makkelijk is maar toch wil ik het heel graag! Nu wilt mijn moeder er op zich ook wel een alleen het probleem is dat mijn moeder en ik op een hele andere manier rijden en ook hele andere dingen belangrijk vinden bij een paard.
Zo wil ik bijvoorbeeld een paard waarmee ik echt wedstrijden kan rijden (vooral met springen, maar natuurlijk ook dressuur), maar mijn moeder wilt juist meer een echt recreatiepaard waarmee je vooral buiten kan rijden en die niet al te goed is.
Weet iemand een goede middenweg tussen deze twee totaal verschillende soorten paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:30

Dat kan best hoor!
Doe ik ook met mijn vader, hij wil echt alleen recreatief en ik rij ook graag wat serieuzer.
Goede afspraken maken, consequent zijn.
Voor je paard is het ook best fijn om afwisseling te hebben.
Maar soms is het inderdaad best moeilijk, maar daar moet je je bij neerleggen denk ik.
Als je je paard deelt met je moeder heeft zij evenveel recht op het paard dan jij.

Hoezo wil je moeder een paard dat niet al te goed is?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:32

Dat is vrij makelijk, kies gewoon een niet te fors gebouwd paard zodat je er "makkelijk" mee kan springen. Dressuur kan elk paard zolang jij hem maar goed opleid ;) en neem eentje die lekker cool in zijn hoofd is zodat je hem ook mee naar buiten kan nemen (makkelijkst een met al buitenervaring)
Denk dat als je een beetje rondzoekt een heleboel zult vinden die aan allebei jullie eisen voldoen.
Een paard die niet al te goed is bestaat niet, zolang het paard correct gebouwd is, geen gebreken heeft en jij een goeie ruiter bent kun je een weideknol "omtoveren" naar een dressuurknol ;)

Dakario

Re: eigen paard met moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:36

Heb ik ook al gedaan met mijn moeder. Een braaf ervaren springpaard gevonden dat al wat ouder is en ik reed wedstrijden ermee en mijn moeder recreatie. Ik reed toen nationaal. En dat ging prima

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:37

Helemaal met Dani199764 (lekkere screennaam trouwens, moest 2 keer kijken om hem goed over te nemen :o ).

Goed rondkijken en dan vind je echt wel een paard waar je en wedstrijden mee kunt rijden en koel in het hoofd is zodat je moeder er ook veilig mee de weg uit kan.

Denk dat je moeder een minder goed paard wil omdat ze misschien bang is dat wedstrijdpaarden te heet zijn om mee naar buiten te kunnen? Is helemaal niet nodig hoor; genoeg paarden die beiden kunnen

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:38

AmoorM schreef:
Dat kan best hoor!
Doe ik ook met mijn vader, hij wil echt alleen recreatief en ik rij ook graag wat serieuzer.
Maar soms is het inderdaad best moeilijk, maar daar moet je je bij neerleggen denk ik.
Als je je paard deelt met je moeder heeft zij evenveel recht op het paard dan jij.

Mijn moeder is een beetje onzeker over hoe ze rijdt (ze heeft als klein kind gereden en pakt het de laatste tijd weer op), ze vind het vooral belangrijk dat ze buiten kan rijden en zo min mogelijk serieus te hoeven rijden. Ze is bang dat een sportpaard te goed voor haar is waardoor het slecht gaat tijdens het rijden en ze niet meer durft. Ik probeer haar duidelijk te maken dat dat helemaal niet het geval hoeft te zijn maar ze blijft bij die mening

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:41

Kan prima. Ik wilde een paard waar ik fijn mee naar buiten kon, mijn man wilde SGW gaan starten. Hij wilde dus vooral een paard wat lekker voorwaarts was. Door werk en gezin zijn 2 paarden voor ons niet handig, we zochten dus een veelzijdig paard. We hebben een 7 jarig spring gefokt paard gekocht. Toen ik zijn stamboek papieren zag dacht ik no way dat ik daar op ga, ik dacht dat hij heel heet en niet te rijden zou zijn. Met opstappen waren we idd zo weg, maar er zit een hele goede rem op en hij kijkt echt nergens naar. Het voelde gelijk safe. Springen kan hij super, dressuur moesten we er zelf op zetten maar dat pakt hij ook goed op. Mijn man start L SGW met hem, en ik rij vooral recreatief en soms een onderlinge wedstrijd.

Voordeel van een paard wat veel buiten komt is voor jou dat hij waarschijnlijk makkelijk te rijden zal zijn op vreemd terrein, erg fijn op wedstrijd. Een braaf paard hoeft trouwens geen sulletje te zijn, die van ons is vlot zat en als hij mag crossen wordt hij heel fanatiek :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:42

Laat je moeder bijvoorbeeld zo'n advertentie eens zien:
http://www.bokt.nl/markt/ad/261905/grot ... erkeersmak

Dit type paard (misschien maatje kleiner) zou voor jullie geschikt zijn als ik de advertentie zo lees.
Braaf paard, basis er goed in, verkeersmak en aanleg voor de sport. Dat laatste moet jij er dan uitrijden maar aangezien je graag wedstrijden wilt rijden is dat een mooie leerweg om samen in te gaan.

Denk absoluut dat het te doen is samen. Voordeel is dat als 1 van beide ziek is, tijdelijk niet kan (bv door examens/school van jou) dat je op de ander kan terug vallen.

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:44

Zoiets zou inderdaad ideaal zijn! Alleen als je een goed paard wilt zit je er vaak ook nog mee dat de prijs redelijk kan oplopen.. en aangezien mijn moeder maximaal 2500 euro uit wilt geven eigenlijk kan dat nog best een probleem worden

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:46

Dat kan prima hoor! Er bestaan brave verkeersmakke paarden die ook goed in de sport kunnen lopen! :)
Je budget kan wel ene probleem zijn ja. Ik denk dat je dan voor wat ouder paar moet gaan, boven de 12. Die zijn meestal wat goedkoper..
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 19-05-14 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:46

Ik verplaats het even van RT-D (rijtechnische discussies) naar PP

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:47

oh ja sorry!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:47

Ik neem aan dat je moeder wel een goed paard wil :+.
Er zijn genoeg paarden die zowel op wedstrijd kunnen als het bos in. Geen probleem lijkt me dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:47

Frederikedg schreef:
Zoiets zou inderdaad ideaal zijn! Alleen als je een goed paard wilt zit je er vaak ook nog mee dat de prijs redelijk kan oplopen.. en aangezien mijn moeder maximaal 2500 euro uit wilt geven eigenlijk kan dat nog best een probleem worden

Ik vindt 2500 nog een redelijk bedrag hoor.
Om wedstrijden te gaan rijden heb je geen jonge 3 jarige met gigantische goede voorouders nodig hoor. :j

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:48

xxCYNNxx schreef:
Helemaal met Dani199764 (lekkere screennaam trouwens, moest 2 keer kijken om hem goed over te nemen :o ).

Whaha sorry, alles waar ook maar enigszins mijn naam in voor kwam bestond al, dus geboortedatum en huisnummer er maar achter geplakt :o

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:53

Gaat prima. Laatst ook gehoord van een stel met jullie leeftijdsverschil (misschien groter) die één paard delen. De jongste rijdt wedstrijden en de oudste rijdt 2x in de week een buitenrit :)

Oh ja, de wedstrijdamazone is Charlotte Dujardin en het paard is Valegro. Ik kan zo het interview niet vinden waar Charlotte vertelt dat Valegro 2x per week een ritje maakt met een dame van 76.

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:56

AmoorM schreef:
Frederikedg schreef:

Ik vindt 2500 nog een redelijk bedrag hoor.
Om wedstrijden te gaan rijden heb je geen jonge 3 jarige met gigantische goede voorouders nodig hoor. :j

Dat is zeker waar! Maar ik wil natuurlijk ook geen knol van 20.. Hij moet wel een beetje aanleg hebben voor sport

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:56

Frederikedg schreef:
AmoorM schreef:
Dat kan best hoor!

Mijn moeder is een beetje onzeker over hoe ze rijdt (ze heeft als klein kind gereden en pakt het de laatste tijd weer op), ze vind het vooral belangrijk dat ze buiten kan rijden en zo min mogelijk serieus te hoeven rijden. Ze is bang dat een sportpaard te goed voor haar is waardoor het slecht gaat tijdens het rijden en ze niet meer durft. Ik probeer haar duidelijk te maken dat dat helemaal niet het geval hoeft te zijn maar ze blijft bij die mening

Mijn moeder heeft leren rijden op mijn paard. Ik rijd er ook regelmatig wedstrijden mee, dus het ligt echt aan het karakter van het paard. Meeste paarden kunnen wel inschatten wie ze op hun rug hebben zitten, hoe meer je van een paard vraagt, hoe pittiger ze worden, tenminste, mijn ervaring!

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:59

Dat is zeker waar! Mijn moeder (en ik eerst ook) reed alleen op een manege waar de paarden altijd probeerde je eraf te gooien dus ze heeft niet echt goede ervaring met wat pittigere paarden

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:02

Ik vind het zelfs fijner om op die manier een paard te delen. Paard komt dan een paar keer per week lekker ontspannen naar buiten, en een ander vraagt iets meer van het paard of op een andere manier. Daardoor heb je altijd een paard wat lekker in zijn vel zit, wat lekker wilt werken en die dus veel afwisseling heeft in zijn werk. Dit zijn vaak ook de fijnste paarden om te rijden.

Een vriendin van mij en haar moeder delen al jaren een paard. Zij rijdt er heel veel wedstrijden dressuur mee, en de moeder gaat 2 a 3 keer per week een uurtje en soms langer lekker naar buiten. Toen zij in haar examens zat kon ze het paard niet meer rijden, echter die moeder had een baan en kon niet vaker rijden. Toen werd het paard wat te fris voor de moeder en hadden ze aan mij gevraagd of ik hem dan dressuurmatig wilde gaan oppakken. Dit werkte perfect, paard was weer zo braaf als normaal.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:03

Neem ook vooral de tijd om lekker rond te kijken, er komt (misschien met een omweg) vanzelf een geschikt paard op het pad voor jou en je moeder !
wou dat mijn moeder zoiets met me zou doen maar helaas die rijdt geen paard

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 11:04

Dit is ook wat mijn moeder en ik graag willen gaan doen, als we allebei op redenen niet zouden kunnen rijden ken ik genoeg mensen die hem nog zouden kunnen rijden en aan wie ik het paard blind aan zou toevertrouwen! Dat is het probleem totaal niet!
We hebben alleen allebei totaal andere eisen aan een paard die elkaar nog wel eens tegen kunnen werken

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:06

Waarom denk je zo extreem over een minder goed paard? Ik heb een leuk jong paard, leuk dressuur, super sprong en een heerlijk nuchter dier op buitenrit. Afstamming is Orlando, springgericht, maar ik kan hem goed verkopen als braaf wandelpaard, want het is een minder goed paard, hij zal nooit de topsport halen, maar voor mijn doelen is hij een toppaard.
Het is geen knol, een jong dier dat graag werkt, graag wandelt. Je vind heus wel een geschikt paard, je moet alleen verder kijken dan dat je neus lang is en onthoud het is je eerste paard, er komen er ongetwijfeld nog, het leven is niet kort.

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 11:11

Alle paarden waarmee ik ervaring heb gehad waren of redelijk slechte paarden waarmee je niks kon, of echte wedstrijdpaarden waarmee je eigenlijk niet rustig kon rijden. Hierdoor heb ik denk ik een andere ervaring met verschillende soorten paarden dan andere mensen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:22

Laat je dan verrassen door recreatiepaarden met sportaanleg of sportpaarden met een heerlijk koel karakter.

Paarden als in de advertentie die ik heb geplaatst zijn er echt. Prima paarden, leuk voor jou om mee op wedstrijd te gaan en leuk voor je moeder om recreatief mee te rijden.

Die van mij weet heel goed of ze aan het werk moet (met mij) of een relaxed uurtje rijden voor de boeg heeft (met mij of met mijn bijrijder). Die knop zet ze moeiteloos om. Door beide op je eigen manier te rijden ben je voor een paard al snel: oh de ruiter waar ik niet hard voor hoeft te werken, of oh de ruiter waarbij ik aan het werk moet.

Niet elk recreatiepaard is een slome die niet op wedstrijd kan, net als andersom niet elk wedstrijdpaard een rilkikker is die van elk blaadje buiten een sprong opzij maakt.