Ik ben op zoek voor mijn dochter naar een leuke talentvolle pony, nu is er op mijn pad gekomen een echt supergave en eigenlijk super professioneel geschoolde pony die al z2 goed gelopen heeft voor een heel schappelijk prijs.
Ga geen details geven maar prijs was eerst 25 000 euro dus echt een toppony. De prijs die er nu voor gevraagd is aan mij is echt een schijntje van dat reden..... pony blijkt onder druk vaak te staken dus is wel een vervelend probleem aangezien dat hij echt geschoold is bij een prof stal denk ik wel dat ze het wel hebben proberen op te lossen dus is niet een klein probleempje verwacht ik.
Nu is het bij ons wel de bedoeling dat de pony ook Z2 gaat starten maar wij hebben geen druk om er een kaderpony ofzo van te maken dus bij ons kan het allemaal een stuk rustiger en relaxter aan overigens rijdt mijn dochter niet echt met veel druk erop eerder juist te rustig. Ik denk dat deze pony wel bedoeld was om echt topsport mee te gaan rijden ( werd gereden door kader ponyamazone daarom denk ik dat dus) maar door de jonge leeftijd een beetje teveel te verwerken heeft gehad
Het is en blijft een gok en ook al is de pony nu interessant geprijsd als het niet lukt wat dan....
Raar verhaal, als die pony echt van zulk kaliber is, zullen ze hem niet voor een kleinigheidje voor een prikkie wegdoen. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn....
listiglistje
Geplaatst: 30-04-14 21:48
Loopt de pony nog steeds in de sport of recent? Als dat is, met goede scores zou ik het wel durven wagen.
Ook zal je kind geen angsthaas moet zijn of juist worden...dus wat geduld, doorzettingsvermogen, rijtechnische kennis en lef is wenselijk
kehdra
Geplaatst: 30-04-14 21:49
Nee zou het niet doen.
Als een pony op een professionele staf (van dit nivo) dit gedrag vertoont, en zij kunnen het al niet oplossen, wat laat je denken dat je dochter dit wel kan? (niet om je dochter slecht te praten, maar je snapt wat ik bedoel).
Daarnaast, waarom zoveel moeite doen voor deze pony. Een beetje een leuke pony kan Z2 wel aan, daar heb je geen topsport pony voor nodig.
Als je het besluit wel te doen, zorg dan voor goede begeleiding (van de stal zelf wellicht), en probeer een proeftijd af te spreken.
Ik zou het ook niet doen, problemen hoef je niet te kopen die krijg je vanzelf wel.
justkid
Geplaatst: 30-04-14 21:57
Weet je zeker dat het staken reden is voor de lage prijs? Lijkt mij dat je deze pony echt heel goed moet laten keuren en onderzoek moet gaan doen. Je dochter moet gaan proefrijden om te kijken of zij het ziet zitten. Verder valt er geen zinnig woord over te zeggen. Het is echt een gok die je neemt, zowel voor de pony als ook voor je dochter, wat wordt er onder staken verstaan?
RianneH
Geplaatst: 30-04-14 21:58
Ga eerst eens langs voor een proefrit. Ik kan me in veel gevallen voorstellen dat op een professionele stal de druk hoog blijft. Al is het maar omdat de ruiter meerder paarden moet rijden en het paard dus veel minder individuele aandacht, tijd, geduld krijgt, dan een privé paard. Maar, dan moet het wel klikken met de ruiter, die moet technisch genoeg zijn, geduld genoeg hebben en echt de tijd kunnen nemen. En dan nog is het geen garantie dat het ooit wel opgelost kan worden bij jullie. De vraag is, vind je die investering de moeite waard?
xAnthea
Geplaatst: 30-04-14 21:58
Ik zou het doen. Ik heb ook een pony die totaal tegen geen druk kan. Dan gaat ie bokken, staken enzovoort, hij werkt dan echt niet mee. Ik heb met hem veel lesgevers gehad die allemaal op toch een vrij hoog niveau reden en het was bij al deze lesgevers hetzelfde verhaal, weer dat staken en bokken. Dat deed hij ook als zij erop reden.
Uiteindelijk ben ik naar een lesgever gegaan die niet eens wedstrijden rijdt en alles op de ontspannen manier doet, en ik moet zeggen dat ik daar de meeste resultaten mee geboekt heb
Ik had dit 'probleem' niet kunnen oplossen met al die topruiters, ik had gewoon een rustige, vriendelijke lesgever nodig die alles op de ontspannen manier aanpakt. Dus de probleempony werd een super lieve pony.
geerke
Geplaatst: 30-04-14 22:00
de kans lijkt mij zeer klein dat je kind dit rijtechnisch gaat oplossen. Een goed geschoolde pony kopen die Z2 loopt is nog geen garantie dat je kind daar Z2 op gaat rijden...laat staan met die staakproblemen. Of je moet erge goede begeleiding hebben,maar die is moeilijk te vinden.
justkid
Geplaatst: 30-04-14 22:02
Staar je niet blind op het staken maar doe onderzoek, van 25000 euro naar een fractie daarvan is echt een groot probleem, zou mij niks verbazen als de pony stuk is.
spekenham
Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-14 22:09
Ja ikzelf denk ook niet dat het een kleinigheidje is maar is wel zo dat als er verwacht van je wordt dat je maar even"kader"gaat lopen dit wel eens de druppel zou kunnen zijn, weet je, ik weet dus nu nog niet wat ze precies geprobeerd hebben en of de pony eigenlijk wel de kans heeft gehad om er weer bovenop te komen.
Heeft nu een half jaar geen wedstrijden meer gelopen dacht ik te begrijpen.
Ik moet eerst nog een ander uit gaan vragen en ik zou idd wel een proeftijd willen. Ook weet ik nu dus niet wat er meer aan de hand zou kunnen zijn. ( hoeft natuurlijk niet zo te zijn)
Geloof me maar ik begrijp het ook niet zo goed , lijkt me genoeg vraag te zijn onder de top ponyruiters naar zulke goede pony's en zeker voor die prijs. Staken zou niet gemeen zijn wel omdraaien en kijkgedrag enz.
Vandaar mijn topic om tips te krijgen hoe verder te handelen of te reageren.
Onze instructie is top dus hulp is er wel maar daar alleen kom je er niet mee.
En ik weet uit een ervaring van anderen dat sommige pony's idd mentaal stuk gereden kunnen worden als ze jong teveel te verwerken hebben gehad
Laatst bijgewerkt door spekenham op 30-04-14 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt
ja ook lichamelijk maar daar kan je nog op keuren mentaal is veel lastiger te beoordelen.
RianneH
Geplaatst: 30-04-14 22:15
Ik vraag mij af of de grote en echt professionele stallen wel proeftijden geven..? Maar dat zou je dan altijd kunnen vragen. Toch vraag ik mij af hoe bereid je bent om je aan te passen aan de behoeften van de pony. Wat als hij nooit meer op wedstrijd uit kan komen? Of het nog twee jaar duurt? Of je bijvoorbeeld van stalling moet veranderen om hem meer bewegingsvrijheid te bieden? (Weet niet op wat voor stal je nu staat natuurlijk).
Lichamelijk stuk zou mij ook niets verbazen, voor kopen zeker ook op de foto laten zetten, liefste een volledige keuring, anders de risicogebieden.
tamary
Geplaatst: 30-04-14 22:20
Pony kan door druk en jong zijn inderdaad een "burn-out" hebben, maar of dat ooit goed komt is de vraag. Een proeftijd om te kijken of er mee te rijden valt is een goed idee, maar ga er niet van uit dat dit probleem in die paar weken opgelost is. Goed laten keuren (ook rug en mond), pony die standaard staakt is niks waard, omdat de capaciteiten er niet uit te rijden zijn.
Bedenk je wel dat als je dit al goed krijgt het zo 3-4 jaar kan gaan kosten om pony weer op Z-niveau te laten starten. Hebben jullie daar genoeg tijd voor of ben je bereid om je wedstrijdambities opzij te zetten en gewoon te kijken wat er uiteindelijk uit komt.
spekenham
Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-14 22:21
nou eigenlijk wilde ik me niet aanpassen aan de behoefte vd pony maar wel hem de tijd geven, en wellicht met minder druk rijden en het speelser houden, op een prof stal is het toch vaak die prestatiedrang die er geld , dochter is nog jong mag gerust een half jaar lekker thuis trainene en bijv wat proefwedstrijdjes gaan rijden.
IIg is het wel de bedoeling om hem meteen in de z1 of z2 te starten dus wordt geen beginnerspony.
Ocean_Child
Geplaatst: 30-04-14 22:21
Als een pony van 25.000,- gaat staken, gaat deze niet voor een fractie hiervan weg. Deze wordt nog even door een handige ruiter doorgereden. Zeker wanneer deze pony eigendom is van een professionele stal. Ik zou deze pony aan alle kanten op de foto laten zetten, bloed laten trekken en helemaal binnenstebuiten laten keren voordat ik deze zou aanschaffen.
Ook moet je bij jezelf te raden gaan dat stèl dat het verhaal waar is en de pony heftig staakt bij de stalruiters (of bij de ruiter die de pony naar het z2 heeft gereden, dat begrijp ik niet helemaal uit het verhaal) is jouw dochter dan handig en zelfverzekerd genoeg om hiermee om te gaan? Een top pony vraagt doorgaans ook om een topruiter...
spekenham
Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-14 22:29
dochter is geen topruiter maar heeft wel goed les,
Ik ga eerst meer informatie proberen te krijgen heb zojuist via mail tel nr gekregen vd eigenaar blijkt pony daar op stal staat om gereden te worden ( duur grapje dus)
Volgens die mail is de pony wel vertrouwd maar vaak eigenwijs met rijden en soms niet zo werkwillig.
Moet er nog maar even een paar nachtjes over slapen pony zal wel niet 1 2 3 verkocht zijn.
Eerlijk, denk ik niet dat jullie het geduld en de tijd ervoor willen uittrekken om deze pony weer terug op de rit te krijgen. Het kan zijn dat ie met een half jaar weer fijn loopt, maar ik denk eigenlijk dat het veel meer werk gaat kosten om hem op de rit te krijgen. Dit is echt niet gemeen bedoeld, maar kan een hoop teleurstelling voorkomen omdat de verwachtingen anders zijn, dan de resultaten. Is een minder hoog opgeleide maar goed gereden pony waarmee jouw dochter samen kan groeien geen praktischer idee?
Ocean_Child
Geplaatst: 30-04-14 22:38
Mag ik vragen wat het niveau en leeftijd van je dochter is? Een jonge, nog niet zo heel ervaren amazone kan van een pony met een "gebruiksaanwijzing" erg onzeker worden en misschien zelfs de lol in het rijden verliezen. Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar goede pony's op z niveau worden best regelmatig aangeboden. Ook betrouwbaardere exemplaren.
Edit: lees dat jullie direct op Z1 of Z2 niveau willen starten, dus ervaring zal ze wel hebben als ze daar mag instappen
sallandval
Geplaatst: 30-04-14 22:41
Precies, een fractie van 25000 is wellicht nog steeds meer dan wat een gewoon goede pony zonder problemen kost. Dit verhaal klinkt alleen als een koopje omdat hij zonder problemen zo veel duurder zou zijn.
Een auto van 25000 euro die nu ineens 2500 kost (met een vage reden) laat je ook staan. Als het echt zo makkelijk te verhelpen was liet de verkoper het immers zelf wel fixen.
spekenham
Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-14 22:42
o jawel maar ik wil wel een goede pony, een pony met genoeg potentie, eten doen ze toch en lessen kosten toch duur dus dan maar op een pony die mij aanstaat.
helaas zijn vaak de prijzen zo hoog dat je bijna niet de kans krijgt een talentvolle pony te kopen, talent heeft deze pony in overvloed maar ja wel een gecompliceerd gedrag.
Uiteraard waarde naar kwaliteit dus snap ook wel dat deze pony anders toch wel die 25.000 waard was geweest en nu door dat gedrag misschien niet eens een schijntje.
sorry vergeet te quoten is bedoeld als reactie op rianne h