Cap met kinbeschermer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje1983

Cap met kinbeschermer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 07:30

Hoi, een vraagje.
Een driepuntscap waar je zo'n kinbeschermer voor onder je kin kan doen mogen die nog gebruikt worden. Wil er eentje onder doen en weet iemand waar ik die nog kan kopen.

Gordy18

Re: Cap met kinbeschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:52

zou dan naar de eventingcaps kijken.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:53

Zijn niet meer toegestaan met kinbeschermer gezien het gevaarlijk is als je valt :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:55

Je bedoelt zo'n kuipje waar je kin zelf inzit?
Die worden niet meer verkocht.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:59

Brainless schreef:

Ja, die bedoel ik. Maar wat is de gevaar ervan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:02

paardje1983 schreef:
Brainless schreef:

Ja, die bedoel ik. Maar wat is de gevaar ervan.

Gebroken en ontwrichte kaken kwamen (in verhouding) veel voor bij het vallen met deze caps.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:04

En als je precies op je kaak valt snijd het plastic van die kuipjes zo je huid in...

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 19:39

Die risico neem ik dan maar. Dat ik op mijn kaak val is de kans heel klein. Als iemand nog thuis eentje heeft liggen en ervan af wil dan kan je me een PB sturen. Had van de week een cap geleend waar ik een paard moest rijden en diehad zo'n bescherner op zitten, maar wilde het niet verkopen. Dus daarom dat ik opzoek ben naar zo'n beschermer.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:45

Maar waarom zou je dat willen als er meer risico's aan zitten dan een gewone cap? :') vind het er eerlijkgezegd ook belachelijk uitzien...

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 19:50

Vindt het fijner zitten. De cap die ik had geleend lag ook vaster op mijn hoofd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:09

De caps van tegenwoordig zijn niet gemaakt om de riempjes naar voren te laten wijzen.
Die functioneren het best als ze onder de kaak doorlopen.
Die caps zitten dus beter als je ze vast maakt op de manier zoals ze zijn gebouwd/gemaakt.

De oudere caps (welke nog wel een kinding hebben) zijn niet meer toegestaan, niet alleen die beschermer, maar ook die types cap zijn veel minder veilig (en dus niet meer goedgekeurd) dan de nieuwere types.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:10

paardje1983 schreef:
Die risico neem ik dan maar. Dat ik op mijn kaak val is de kans heel klein. Als iemand nog thuis eentje heeft liggen en ervan af wil dan kan je me een PB sturen. Had van de week een cap geleend waar ik een paard moest rijden en diehad zo'n bescherner op zitten, maar wilde het niet verkopen. Dus daarom dat ik opzoek ben naar zo'n beschermer.

Dat was juist het probleem van die beschermers.
Je hoefde niet op je kaak te vallen om deze te breken.
Als je bv op de zijkant van je hoofd valt, geeft dit zo'n klap op je kin, dat je je kaakgewricht uit de kom kan slaan.
Of je tanden breken doordat je onderkaak tegen de boven kaak aan slaat.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:12

paardje1983 schreef:
Vindt het fijner zitten. De cap die ik had geleend lag ook vaster op mijn hoofd.

Dan is het waarschijnlijk verstandig om op zoek te gaan naar een goede nieuwe cap. Het goed zitten van een cap mag niet afhangen van het elastiek of de riempjes maar moet komen vanuit de juiste pasvorm.

floorpenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:17

Ik heb verder geen 'ervaring' met dat soort caps, maar ik denk niet dat zo'n kinbeschermer ervoor zorgt dat deze vaster op je hoofd zit. Dan is de pasvorm van je eigen cap gewoon niet goed. Mijn caps zitten allebei gewoon goed 'vast' op mijn hoofd en ik loop er ook wel eens op stal mee rond als ik spullen opruim, bandje hangt dan gewoon los maar cap blijft prima zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:38

Het is niet toegestaan. Caps met zo'n kinbakje zijn ook niet goedgekeurd.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:41

floorpenp schreef:
Ik heb verder geen 'ervaring' met dat soort caps, maar ik denk niet dat zo'n kinbeschermer ervoor zorgt dat deze vaster op je hoofd zit. Dan is de pasvorm van je eigen cap gewoon niet goed. Mijn caps zitten allebei gewoon goed 'vast' op mijn hoofd en ik loop er ook wel eens op stal mee rond als ik spullen opruim, bandje hangt dan gewoon los maar cap blijft prima zitten :)

Hier ga ik in mee :j
+ waarom zou je dit willen als het 1 niet is goedgekeurd en dus 2 niet is toegestaan ?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:23

Wil het alleen voor thuis gebruiken tijdens het rijden. Rij verder geen wedstrijden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:36

Maar ook thuis is een juiste pasvorm van je cap belangrijk en dat heeft niets te maken met het kinbandje maar met de cap zelf.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:51

Is een cap niet juist voor veiligheid? Als het klopt wat hier allemaal gezegd wordt (waar ik wel van uit ga), waarom zou je dan nog zon ding willen hebben? Als het je gaat om hoe het zit, dan kan je toch net zo goed geen cap dragen, dat is het allerfijnste want dan voel je er helemaal niks vna :')
Ik zou gewoon naar een andere cap opzoek gaan, die ook fijn op je hoofd past. Mijn cap past echt perfect op m'n hoofd, heb na een tijdje niet eens meer door dat ik dat ding op heb. Zit prima vast op m'n hoofd, maar heb niet zon kinbeschermer hoor. Ligt dus geowon aan de pasvorm.
Ik zou zeggen, zoek een goede cap die fijn op jouw hoofd past én gewoon goedgekeurd is.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:57

TS, koop alsjeblieft niet zo'n cap. Ze zijn niet voor niks niet goedgekeurd.
Vooral jij loopt een groter risico dat er wat mis gaat en je je kaak breekt aangezien je paarden zadelmak maakt en corrigeert. Dat betekend dus dat je sneller de kans loopt om te vallen of op een andere manier een klap tegen je hoofd te krijgen.

Je kan beter opzoek gaan naar een goedpassende cap, want door een kinbandje gaat je cap niet beter passen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:02

Als je gebruikersnaam duidt op je geboortejaar.. mag toch echt hopen dat mensen van 31 verstandig genoeg zijn om met een veilige cap te rijden :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:04

Ja joh, vooral doen... Who cares als je kaakgewricht verbrijzeld door toedoen van zo'n kuipje om je kin... :j

Dat je daarvoor alleen op je kaak hoeft te vallen is natuurlijk onzin... 8)7

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:06

De laatste keer dat ik het controleerde was een cap om je hoofd te beschermen, niet om hem kapot te maken :+
Waarom niet verder zoeken naar een cap die zowel goedgekeurd is als goed zit?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:07

Kunnen we hier niet vriendelijk blijven tegen TS. Als zij toch per se een cap met zo'n kuipje wil moet ze dat toch zelf weten. Kunnen we allemaal heel betweterig gaan doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:11

Ankie2011 schreef:
Kunnen we hier niet vriendelijk blijven tegen TS. Als zij toch per se een cap met zo'n kuipje wil moet ze dat toch zelf weten. Kunnen we allemaal heel betweterig gaan doen.

In haar onderschrift straat paarden zadelmak maken/corrigeren. Gecombineerd met het jaartal in de naam... Mag ik toch hopen dat er iemand achter zit die de risico's van het vak kent en deze toch wel graag zoveel mogelijk wil inperken. En gewoon fatsoenlijk in zijn/haar portemonnee wil tasten om een fatsoenlijk passende en veilige cap te kopen :+

Last time I checked waren die tuigjes ook alleen verkrijgbaar voor die eikeldop-caps... Ze zaten niet eens aan de eerste veiligheidscaps...