Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armitage

Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 18:55

Vandaag ben ik met een vriendin gaan kijken bij een Tinker. Tot mijn verbazing zijn we niet verder gekomen dan kijken naar de merrie in de wei. Omdat de eigenaar mijn vriendin te groot en te zwaar vond. Zij is ong. 1.80 en 95 kilo. Niet dik ofzo maar door haar lengte stevig. maat 44/46 zeg maar. Niet echt een vreemd iets voor een hollandse vrouw.

Dit is nu al enkele keren voor gekomen dat mensen zulke eisen stellen max 75 kilo etc. Ik vind dit eigenlijk allemaal heel vreemd. Als je ziet wat Ijslanders aankunnen met rijden en wat shetlanders kunnen. Ik ben dit soort dingen met mijn britse achtergrond helemaal niet gewend.

Ik snap ook wel dat een kleine Tinker van bv 1.30 niet geschikt is maar vanaf 1.45 en dan niet iel gebouwd moet toch gewoon kunnen.

Ben benieuwd wat jullie mening is. Ik vind het wel beledigend en zielig voor haar. maar heb er nog niet echt veel over gezegd.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:59

Het ligt ook niet alleen aan het gewicht hoor maar het licht er ook aan hoe lang je bent ivm evenwicht van het paard...

Ik vind het niet beledigend sorry het is natuurlijk niet leuk maar de eigenaar heeft het gewoon het beste voor met het beestje (zouden meer mensen moeten doen)
Maar denk dat we dit niet goed kunnen beoordelen zonder foto

Ijslanders en shetlanders kunnen ook niet alles aan hoor zoals sommige mensen beweren...
Voor een shet zeg ik ook max 30 kilo op grote uit gezonderd

10 tot 15% van het paarden gewicht vind ik een normaal iets
Er van uit gaande dat de tinker zn 600 kilo weegt (heb zelf een tinker van 148 geen luxe type) die weegt 611 dus tel maar uit
Ik vind dat de eigenaar toch recht van spreken heeft
Als ik het niet wil komt die gene er ook niet op het is mijn paard en zijn of haar welzijn gaat voor hoe banketstaaf het ook is
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 06-03-14 19:03, in het totaal 2 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:59

Nouja, 145 en dan 95kg is best wat hoor.. Ik snap best dat mensen daarin eisen stellen! Eerlijk tegenover het paard. Voor jouw vriendin zou ik eerder kijken naar een paard rond de 1,55. Net een maatje groter, liefst wat robuust.

En dan nog is 95 kg best wat gewicht om te dragen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:01

Ik snap wat je bedoelt. Het is erg l*llig voor je vriendin. Heb je een foto van de tinker? Ik denk dat het per paard scheelt. En helaas is de tinker van een ander en als hij het niet wil dan kan je niet anders :(

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:01

Zou geen probleem moeten zijn. Ik ben ongeveer van hetzelfde gewicht en lengte komt ook overeen.
Ik heb regelmatig op haflingers gereden en ook wel eens op een tinker.
Mijn zusje had een kruizing Fjord/Arabier van 1.48 en daar reed ik ook gewoon op.

Ik heb zelf een KWPN merrie van 1.70.

Ik zou zelf niet op een fijn gebouwd paard gaan zitten. Dat past niet bij me en ik vind mezelf daar wel te zwaar voor

AnnemiekvM

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:02

Ik denk dat ze wel gelijk heeft. 95 kg is behoorlijk zwaar. Ook voor een tinker.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:06

Ik zou met die lengte en gewicht toch uitkijken naar een stokmaat rond de 1.50/1.55.

Maar het zou wel zo aardig zijn als mensen dat melden in de advertentie of via de telefoon als je een afspraak maakt, kom je niet voor niks.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:06

Tja, als ik een bijrijder zou zoeken zou ik eerlijk gezegd ook liever niet iemand van 95 kg willen op een pony van 1,45...

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:07

Persoonlijk zou ik met die lengte ook een maatje groter zoeken :)

Verder is het natuurlijk vervelend, maar het is gewoon de keus van de eigenaar, kun je dus niks aan doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:07

Ik ben het eigenlijk wel met de eigenaar eens. Daarbij vind ik maatje 44/46 niet zo normaal voor een Hollandse vrouw hoor. Dat zou in ieder geval niet het normale beeld moeten zijn naar mijn idee.
Bij mij was je vriendin er ook niet opgekomen. Heb dan wel geen tinker maar zou ik niet op mijn paard willen hebben. Zadel komt er ook nog eens bij zit je ruim over de 100 kilo toch veel voor een paard ook al zijn ze stevig gebouwd.

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:08

Gentlegiant schreef:
Het ligt ook niet alleen aan het gewicht hoor maar het licht er ook aan hoe lang je bent ivm evenwicht van het paard...

Ik vind het niet beledigend sorry het is natuurlijk niet leuk maar de eigenaar heeft het gewoon het beste voor met het beestje (zouden meer mensen moeten doen)
Maar denk dat we dit niet goed kunnen beoordelen zonder foto

Ijslanders en shetlanders kunnen ook niet alles aan hoor zoals sommige mensen beweren...
Voor een shet zeg ik ook max 30 kilo op grote uit gezonderd

10 tot 15% van het paarden gewicht vind ik een normaal iets
Er van uit gaande dat de tinker zn 600 kilo weegt (heb zelf een tinker van 148 geen luxe type) die weegt 611 dus tel maar uit
Ik vind dat de eigenaar toch recht van spreken heeft
Als ik het niet wil komt die gene er ook niet op het is mijn paard en zijn of haar welzijn gaat voor hoe banketstaaf het ook is

Ik vind 15 % wel weinig ik heb een stevige kruising fjord van 1.48 van 380 kilo en ik weeg rond 70, dan zou ik dus te zwaar zijn en maar 57 kilo mogen wegen...

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:09

Een slanke ruiter die niet goed zit kan meer kwaad dan een zwaardere ruiter die een onafhankelijke zit heeft.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:10

Ik ben zelf 1.58 en heb ook overgewicht, overigens geen 95 KG. Maar ik vind het niet meer dan terecht, ik heb er dan ook zelf voor gekozen om niet meer te rijden. ;)

Of het moet al een paard zijn waar ik me wel goed bij voel om op te stappen. Ik men enkel nog.

Ik vind de reactie dus helemaal niet overdreven en juist heel goed van de eigenaar. :j Respect voor de eigenaar. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:10

khorizon schreef:
Een slanke ruiter die niet goed zit kan meer kwaad dan een zwaardere ruiter die een onafhankelijke zit heeft.

Het is dan ook niet perse of of. Je kan ook gewoon een passende ruiter kiezen die goed zit.
Daarnaast is het makkelijke om een ruiter goed te leren zitten dan de ruiter te laten afvallen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 06-03-14 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:12

Onze tinker is 1.40 en niet heel erg op conditie omdat ze als kinderpony gebruikt wordt maar eerlijk gezegd zou ik het ook niet zien zitten om iemand van 95 kilo daarop te zetten. Ik ben zelf 70 kilo en ik zou ook niet erg veel zwaarder willen wegen om daarop te zitten, hooguit misschien een kleine 80 maar dan wel eerst in conditie gebracht.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:12

Ik snap het hele verhaal van te zwaar zijn voor een paard. Maar ik vind 95 kilo niet zwaar voor een tinker als deze niet iel is.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:13

Niet onaardig bedoeld, maar ik ken iemand die ongeveer hetzelfde postuur heeft en die rijdt ook op een Tinker van die maat, en dat vind ik er eerlijk gezegd toch niet zo fijn uitzien :o Vergeet inderdaad ook niet dat er sowieso nog wel een paar kilo bij komt voor het zadel (afhankelijk van wat voor zadel het is). Nu begrijp ik best dat een goede stevige ruiter een paard minder tot last kan zijn dan een dunne stuiterende ruiter, maar ik begrijp ook dat mensen voorzichtig zijn met hun paard.

Ik zou het toch wat groter zoeken.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:17

Zal wel aan mij liggen maar ik vind dat je met 95 kg. helemaal niet op een paard moet willen stappen. Een Shire zal het best kunnen hebben maar ik vind dat je zelf ook eisen aan je eigen conditie mag stellen voordat je op een paard stapt. Ik ben ook te zwaar. Eerst afvallen en dan pas stap ik er weer op.

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 19:18

De Tinker was 1.53 en stevig gebouwd. De eigenaresse was zowieso niet al te aardig :) en zelf ong 1.75 en niet echt een spriet (weet natuurlijk niet haar gewicht)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:19

Wilde ze de tinker kopen of bij rijden?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:19

Ik vind ook een tinker van 1.50 nog te klein. Vanaf 1.55 en dan moet het echt wel een beer van een tinker zijn EN in goede conditie en dan hangt het er nog van af wat de plannen zijn. Ik weeg 5 kg minder en ben kleiner en ik stap echt niet op een tinker onder de 1,60 (en die zijn erg zeldzaam). Zelfs als ik dan al op een tinker zou rijden, dan dus niet springen en lange buitenritten door mul zand etc. (mul zand sowieso vermijden btw). En dan een lichter iemand voor de andere 3 a 4 dagen vd week.
En helaas is mt 44/46 wel steeds meer de Hollandse maat geworden vrees ik, in ieder geval voor mensen boven de 30. :o

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:20

Armitage schreef:
De Tinker was 1.53 en stevig gebouwd. De eigenaresse was zowieso niet al te aardig :) en zelf ong 1.75 en niet echt een spriet (weet natuurlijk niet haar gewicht)

Wellicht was haar eigen grootte nou juist de reden dat ze de tinker te koop had gezet.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:21

Vind dat trouwens wel een beetje een gekke reden, omdat het een veelvoorkomende maat in nl is zou net opeens wel kunnen? :+

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:24

Ik kan me er eerlijk gezegd ook wel in vinden. Ik ben 70 kilo en zou niet meer willen wegen om op mijn tinker te zitten. Qua gewicht zou hij wellicht nog wel wat meer kunnen dragen, maar je moet ook kijken naar wat past. Tinkers hebben een korte rug en bij mijn tinker kan geen groter zadel. Heb wel eens iemand erop gehad met meer gewicht en dat paste echt niet! Paard had de volgende dag nog warme plekken. De kussens van het zadel waren teveel in zijn rug gedrukt. Helaas pindakaas, maar je rijd je paard naar de puin als je te groot/zwaar bent

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:26

Tja ik heb voor mijn fjord (1.52) een tijd geleden ook mensen afgewezen die ik te zwaar
vond. Die vrouw zal ook rond de 90 kilo gewogen hebben en dat wilde ik niet voor
mijn paardje :n