Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Anoniem

Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:08

Naar aanleiding van een discussie die ik vrij recent met iemand had.

Benieuwd naar wat jullie vinden!

Ter verduidelijking: ik heb het hier over fatsoenlijk buiten, dus met schuilgelegenheid, voldoende ruwvoer en maatjes.

Verder staat 24/7 buiten niet gelijk aan 24/7 gras, en buiten is niet perse een weiland.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-14 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:08

Zonder twijfel zeg ik JA! Een paard kan er zoveel vrolijker en werklustiger van worden! Een blessure? Dat kan op stal ook gebeuren of tijdens het trainen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:10

Tuurlijk! Ik rijd sinds kort bij iemand die al haar paarden buiten heeft staan, inclusief de dure sportpaardjes. Ze breken de boel af daar als je ze lang binnen zet zegt ze :')
Het is en blijft een paard, geen fiets die je in de schuur moet zetten.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:10

Ja! een paard word er veel vrolijker van en blessures kunnen volgens mij ook prima tijdens het trainen gebeuren.
ik ga dus mee met eclair

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:12

Wat ik vaak hoor is niet zo zeer ter voorkoming van blessures maar juist om zijn energie te sparen zodat zijn volle energie in de trainingen gezet kan worden...

Ik ben zeer tegen! Mijn paard gaat van de zomer 24/7 naar buiten.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:13

Nee, vind ik niet. Want we hebben in NL doorgaans drassige blubbergrond, te kleine weilanden, een nat klimaat etc.

Toen ik in Frankrijk woonde deden we het wel, droge heuvels, veel beschutting, weinig regen, enorme weilanden...

Neemt niet weg dat dagelijks paar uur weidegang voor mij wél een must is!

Posh

Ja! Hier staan alle paardjes dag en nacht buiten, het hele jaar door (jong, oud, koudbloed, volbloed, klein, groot, recreatief en sport).

Sportpaarden komen niet van een andere planeet, in tegenstelling tot wat andere paardenhouders beweren :+

Waratje

Mits het gaat om een fatsoenlijke versie 24/7, zeker. Maar wel met voldoende droge ondergrond en schuilmogelijkheid, correcte voeding en verdere verzorging.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:14

Ik denk dat je paard wel sneller een blessure krijgt in de wei, maar om hem nou 24/7 binnen te zetten.. :n
Ik vind wel dat hij buiten moet komen, en aangezien je paard ook in 1 uurtje een blessure kan krijgen zeg ik ook ja.
Een paard moet buiten komen, en als dat toch al gebeurt kan hij net zo goed de hele dag.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:15

die discussie blijft inderdaad.
maar denk da je alleen een top sporter kan maken wanneer het een gelukkig dier is!
en wanneer is het diertje gelukkiger dan op de wei?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:15

Ja, onder de juiste omstandigheden. Maar bij mij moet het altijd gewoon goed zijn, hoe duur het paard was maakt niet, omstandigheden moeten altijd gewoon goed zijn, geen modder maar iets aanleggen, stabiele groep, schuilgelegenheid etc.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:16

Arc_En_Ciel schreef:
Ik denk dat je paard wel sneller een blessure krijgt in de wei, maar om hem nou 24/7 binnen te zetten.. :n
Ik vind wel dat hij buiten moet komen, en aangezien je paard ook in 1 uurtje een blessure kan krijgen zeg ik ook ja.
Een paard moet buiten komen, en als dat toch al gebeurt kan hij net zo goed de hele dag.

juist in dat ene uurtje per dag krijg je blesures.
als een beestje altijd buiten staat heb je daar geen veel minder last van!

Posh

Waratje schreef:
Mits het gaat om een fatsoenlijke versie 24/7, zeker. Maar wel met voldoende droge ondergrond en schuilmogelijkheid, correcte voeding en verdere verzorging.

Ik ga er inderdaad wel van uit dat je je paard in die behoeften voorziet en niet zomaar in de wei kwakt. Maar dat moet net zo goed als je paard alleen overdag in de wei staat.

Waratje

Waarom zou een paard eerder een blessure krijgen met 24/7 in de wei? Juist het binnen houden en dan even buiten laten maakt dat een paard debiel doet. Met 24/7 krijgen ze juist meer rust en coördinatie.

Lau

Wat heeft ons klimaat met wel of niet naar buiten kunnen te maken.
Dan gooi je ze een deken op en laat ze maar lekker paard zijn.
Ik zie ze liever op een kleine wei maar waar ze toch de benen kunnen strekken.
Dan in een hokje van 3 bij 3.
jij wordt toch ook niet gelukkig van de hele dag op je kamer zitten en niks kunnen doen.
24/7 zou niet perse hoeven, maar bijv wel overdag naar buiten en in de avond op stal.
Laatst bijgewerkt door Lau op 25-02-14 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:17

Ik zeg dat het wel zou kunnen maar dat je dat niet gaat willen. Een paard met een serieuze grasbuik, en de hele dag buiten (daar worden wij ook rozig van) gaat niet het beste geven in de wedstrijdring. Ja, naar buiten, goed voor dat koppie, maar geen hele dagen. En al helemaal geen hele dagen op gras.

eclair98

maria1991 schreef:
Wat ik vaak hoor is niet zo zeer ter voorkoming van blessures maar juist om zijn energie te sparen zodat zijn volle energie in de trainingen gezet kan worden...

Ik ben zeer tegen! Mijn paard gaat van de zomer 24/7 naar buiten.

Ik ken paarden die je echt niet op moet sluiten in zijn stal en er 1 a 2 uurtjes uitkomt voor trainingen, die ontploffen dan en dat moet je denk ik ook weer niet hebben :+ :')

En als de paarden langer buiten staan, ontploffen ze ook niet en staan ze lekker te grazen of te knabbelen op het hooi. Dan ''verspeel'' je idd minder energie.

ralphtdw

het kan wel een paard 24/7 buiten
maar wij zelf vinden dan niet echt wat het hele jaar door,

als het mooi warm weer is doen wij dit ook wel dat ze snachts buiten blijven staan.
maar wij vinden het vooral belangrijk dat ze ong van 8 tot 6 ofzo buiten kunnen staan

en ik ben van mening als een paard weinig buiten komt en dan na buiten in eens mag een paar uurtjes of maar een uurtje dat ze juistem dan blessures krijgen omdat ze dan zo gek als een deur zijn
Laatst bijgewerkt door ralphtdw op 25-02-14 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Waratje schreef:

Geldt dat niet voor recreatie paarden dan?

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:18

Cassidy schreef:
Ik zeg dat het wel zou kunnen maar dat je dat niet gaat willen. Een paard met een serieuze grasbuik, en de hele dag buiten (daar worden wij ook rozig van) gaat niet het beste geven in de wedstrijdring. Ja, naar buiten, goed voor dat koppie, maar geen hele dagen. En al helemaal geen hele dagen op gras.

Maar een grasbuik is voor geen enkel paard goed... Heeft wederom te maken met voorzien in de basisbehoeften, al heb ik alleen maar een paardje waar ik recreatief mee naar buiten ga: ook die zou ik niet met een grasbuik willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:19

LuckyLuna schreef:
maar denk da je alleen een top sporter kan maken wanneer het een gelukkig dier is!

Even tussendoor.....

ik heb het bewust niet over weides gehad, met name sobere paarden doen het niet heel goed op weides :)

wat niet wil zeggen dat er geen andere mogelijkheden zijn uiteraard :)

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:20

Cassidy schreef:

Voor dat koppie, daar is het toch juist het belangrijkste voor!!

daarnaast als je vind dat het beestje te veel gras krijgt kun je altijd een graasmasker voor doen.
nog daarnaast hoort het beestje altijd te kunnen eten!

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:21

Yamcha schreef:
LuckyLuna schreef:

Even tussendoor.....

ik heb het bewust niet over weides gehad, met name sobere paarden doen het niet heel goed op weides :)

wat niet wil zeggen dat er geen andere mogelijkheden zijn uiteraard :)

padox kan natuurlijk ook maar toch ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Cassidy schreef:

Mijn paard mocht willen dat 24/7 buiten gelijk stond aan 24/7 gras! Er bestaat ook nog zoiets als een paddock.

Cassidy

Maar wat hoe wil je dan dat een dier zijn dagen vult? Hele dagen op een zandpaddock, alleen maar "for the sake of it", gaat ook heel snel vervelen.

Paarden zijn gemaakt om de hele dag te eten. Naar buiten maar zonder weide is geestdodend.