Plezier in rijden verloren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissChrys

Plezier in rijden verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:21

Ik ben opzoek naar mensen met dezelfde ervaring en tips.

Ik heb sinds een jaar een paard.
Mijn paard heb ik gekocht als 'projectje'.
Was niet heel veel dressuurmatig met het paard gereden, vooral lekker recreatief.
Ik wist van te voren waar aan ik begon en weet ook dat het geen topdressuurpaard zal worden.
Dit is ook mijn intentie niet, heb het over gewoon B niveau dressuur met aanleuning / aan de teugel.

Ik merk dat ik sinds een week of 2 a 3 het plezier in rijden een beetje kwijt ben.
Dit komt vooral omdat het de ene keer heel goed gaat maar vaker minder goed.
Tenminste.... Ik eindig wel altijd goed met hem maar het is altijd een karwei.
Ontspannen dressuur rijden zit er helaas niet echt in en kost vaak onwijs veel energie en tijd.
Soms is het zodanig erg dat ik hem met slof moet rijden voordat hij zijn ontspanning in zijn rug en achter zijn kaak vind (zodra de ontspanning er is, gaat de slof er weer af).
Persoonlijk rij ik liever niet met slof omdat ik vind dat ontspanning natuurlijk moet komen.

Ik heb les en zoals ik al zei: ik eindig altijd goed met hem, maar een keertje relaxt rijden zit er bijna niet in.

Aan de slag met mijn paard blijf ik leuk vinden zoals longeren, buitenritje, poetsen noem maar op.
Ik ben dus mijn paard absoluut niet zat ofzo.

Nu dat ik een ander bit erin heb, gaat het wel makkelijker moet ik toegeven.

Wie heeft ook in deze situatie gezeten en heeft zijn lol in dressuur weer gevonden (en dan vooral hoe).

Ik ben niet zo zeer opzoek naar dressuurmatige tips want ik weet hoe hij uiteindelijk wel ontspannen gaat lopen en, zoals eerder gezegd, ik heb les met hem wat goed gaat.
Ik ben het rijden zelf ook niet zat, maar wat ik wel zat ben is dat ik mezelf er echt toe moet zetten om te gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door MissChrys op 11-02-14 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Re: Plezier in rijden verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:24

Heel eerlijk vraag ik me af of het wel zo'n goede match is, jij en je paard.
Jij wilt perse dressuur rijden en het paard vind het niets, of althans zo komt het over.

lissssan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:28

Met mijn paard precies hetzelfde, soms doet ze het heel braaf allemaal en soms ziet ze overal bakkabouters en blijft rennen.. En is dan ook niet te stoppen en dan gaat idd de slof er maar weer om.
Ik heb er gelukkig nog wel plezier in maar af en toe kan ik wel janken zo slecht gaat het. Gelukkig is dat niet al te vaak, maar iedereen heeft wel eens een dipje met zijn/haar paard.
Ik blijf altijd maar denken dat het wel weer beter zal gaan, het is nu ook winter en "koud" & slecht weer.. Ik weet niet of je in de buitenbak rijd? Maar daar zou het ook aan kunnen liggen!
Veel succes in ieder geval, als enigste tip zou ik je kunnen geven; niet opgeven & gewoon door blijven gaan. Hou wel afwisseling, doe ook dingen die hij leuk vind tussendoor zoals springen of een buitenritje. Ooit zal hij het wel gaan begrijpen haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:30

Dressuur rijden kan ook in het bos. Rij dus eens wat overgangen, zijgangen, etc. op een geschikt bospad. Ander uitzicht en de variatie maakt er een heel ander verhaal van dan enkel de focus op de oefeningen zoals je in een bak doet omdat er niks anders is. Of als variatie er op zet een paar sprongetjes in de bak neer voor de afwisseling.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:30

Min paard en ik zijn een goede match kan ik je verzekeren :)
Genoeg positieve verhalen en leuke / goede ervaring.
Mijn verhaal komt een beetje negatief over misschien, maar zo is het zeker niet gelukkig.

Ik merk met rijden dat hij dressuur niet vervelend vind, want hij wordt niet vervelend.
Hij vindt ontspanning over zijn rug / achter de kaak gewoon erg moeilijk.
Hierdoor moeten we beide erg werken om deze ontspanning alsnog te krijgen en zoals ik al zei: we eindigen altijd goed.

Ik ben nu alleen even op het punt dat ik in een soort rijdipje zit waardoor ik me eigen er echt toe moeten zetten om te gaan rijden.

Van dat gevoel wil ik af en vroeg me af wie hier ook mee te maken heeft gehad.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:31

Ik was vorig jaar door omstandigheden ook de lol in mijn paard kwijt, lag niet aan mijn paard maar door persoonlijke omstandigheden.
Verkopen was me een stap te ver en ik heb hem toen in de lease gedaan en uiteindelijk na een jaar alsnog verkocht. Een paard is veel te duur om ze te hebben zonder dat je er echt plezier van hebt, ik vond het ook niet eerlijk naar het paard. Hij heeft nu een superfijn baasje die heel veel lol van hem heeft :)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:33

Dat haalde ik niet uit je OP, zo klinkt het al wat anders :)
Dat je van dat gevoel af wilt kan ik goed begrijpen, maar zo slecht is het niet om eventjes niet te rijden/dressuren. Geen optie om een weekje vakantie te geven en dan eerst lekker in het bos spelen en longeren ed zodat je het negatieve gevoel meer opzij kunt zetten?

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:34

Afwisseling zit wel goed. We gaan naar buiten, springen, longeren, losspringen noem maar op.
Overgangen werken inderdaad erg goed bij hem.
Hij wordt oplettend en gaat ontspannen.

We rijden inderdaad in een buitenbak.
Door de hevige regen af en toe is de bak soms erg zwaar.
Ik hou hier dan ook rekening mee in de training.
Ik verwacht niet van m dat ie mooi rond loopt als ie in een slecht stuk wegzakt.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:35

Typische winterdip!!!

Ga eens niet rijden en ga lekker in de zon wandelen. Of als dat de komende tijd niet genoeg kan (minstens een uur in de zon per dag) haal dan bij de drogist een potje vitamine D. Geheid dat je na een week of 2 weer zin in rijden en een heleboel andere dingen hebt.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:35

Ik ben het ook helemaal kwijt geraakt het plezier. Paard pas 1 stuiterbal en kon niet ontspannen (verzorgspaard). Samen met eigenaar toen besloten paard te verkopen en overstap gemaakt naar mini. Ik ga nu weer met heel veel plezier naar stal!

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:38

Ja misschien ook wel Nijn.
Alleen na een week begin ik weer van voor af aan hahahaha.
Het is wel een paard dat lekker aan de gang moet blijven, anders begin ik weer bij 0

Heb gelukkig wel een bijrijdster die hem 2 tot 3x in de week doet, dus zo blijft hij gelukkig wel bezig.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:39

Taucha schreef:
Typische winterdip!!!

Ga eens niet rijden en ga lekker in de zon wandelen. Of als dat de komende tijd niet genoeg kan (minstens een uur in de zon per dag) haal dan bij de drogist een potje vitamine D. Geheid dat je na een week of 2 weer zin in rijden en een heleboel andere dingen hebt.

Hahahaha geweldige tip.
Misschien is dat het inderdaad wel :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:42

Dan ga je toch een paar weken niet rijden?
Ga je toch longeren, grondwerken, wandelen. Gewoon even ontspannen en niet moeten? Komt vanzelf wel weer ;)

Aan de hand werken is ook heel goed voor je paard. Worden ze lekker soepel van. Dan bedoel ik academisch oid.

Anders kan je ook nog overwegen om een andere instructeur te proberen? Misschien dat een andere methode beter werkt?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:45

Als je bijrijdster hem 2 a 3 keer in de week doet zou ik zelf eens lekker een break houden of gewoon totaal iets anders gaan doen, wandelen, grondwerken oid als de zon wat meer voor de dag komt dan zal je wel meer energie gaan krijgen om echt wat te gaan doen.

RomyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:46

Ik volg dit topic even, want ik ben ook het plezier in het rijden verloren. Dan gaat het bij mij wel om mijn verzorgpaard. Het is een tijdje echt super goed gegaan toen ik nog thuis in het weiland kon rijden, en toen ze op een andere stal stond en daar in de bak kon rijden. Maar nu ik stappend met haar naar een andere bak moet gaan, gaat het steeds mis. Uiteindelijk gaat het inderdaad wel goed, net zoals bij jou maar ik heb er echt geen plezier meer in. Ik heb het gevoel dat er steeds van me verwacht word dat ik ga rijden door de eigenaar en ik durf ook niet zo goed te zeggen dat ik er weinig plezier meer in heb, al weet ik zeker als het weiland gewoon weer goed is, dat ik het wel weer leuk ga vinden. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:47

Omdat je vindt dat hij na slofgebruik ontspannen is, vraag ik mij af of je wel leert hoe je hem echt ontspannen kunt krijgen.. of dat je hebt geleerd dat een krul ontspanning betekent?

Dat een paard pas na veel energie en moeite ontspannen is aan het eind van de les klinkt niet goed. Helemaal als je regelmatig rijdt moet een paard steeds sneller kunnen ontspannen omdat zijn lijf soepeler wordt.

Ik zou dus toch eens kijken naar andere instructie waarbij je je plezier ook weer terug kan vinden.

Niet denken in ''hij moet dat krulletje hebben'', maar denken aan een ontspannen paard onder je: niets MOET.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:47

Hi No_No

Aan mij instructrice ligt het echt niet.
Ze helpt me altijd geweldig goed en zorgt er altijd voor dat ik weer handvatten heb om verder op te pakken / te oefenen.

Ik ben op dit moment veel aan het longeren en buiten rijden / wandelen.
Uit het longeren haal ik op dit moment veel voldoening omdat ik hier veel verbeteringen in zie de laatste tijd.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:49

Ik sluit mij ook aan bij dit topic. Sinds de dood van mijn merrie begin januari, heb ik een zwaar negatief gevoel bij mijn andere merrie. Ik wil eigenlijk bijna niet meer rijden en moet mij er echt toe zetten om erop te gaan, waarbij ik er eigenlijk zo snel mogelijk weer af wil. Merrie kan er absoluut niets aan doen, is braaf en gewoon vrolijk, maar zie het rijden totaal niet zitten nu.
Eens kijken wat voor tips hier komen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:50

Doe je dat toch een tijdje? Misschien kan je bijrijder dat ook even doen, heeft het paard even tijd om bij te komen.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:50

Air schreef:
Omdat je vindt dat hij na slofgebruik ontspannen is, vraag ik mij af of je wel leert hoe je hem echt ontspannen kunt krijgen.. of dat je hebt geleerd dat een krul ontspanning betekent?

Dat een paard pas na veel energie en moeite ontspannen is aan het eind van de les klinkt niet goed. Helemaal als je regelmatig rijdt moet een paard steeds sneller kunnen ontspannen omdat zijn lijf soepeler wordt.

Ik zou dus toch eens kijken naar andere instructie waarbij je je plezier ook weer terug kan vinden.

Niet denken in ''hij moet dat krulletje hebben'', maar denken aan een ontspannen paard onder je: niets MOET.

Geloof me.....
Krulletje betekent ook bij mij geen ontspanning.
Ik trek hem ook zeker niet krom met slof, maar gebruik het alleen als een stop dat ie niet te hoog opkomt met zijn hoofd.
Bij mij hangt de slof dan ook altijd met een boogje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:51

Ik zou me eens gaan verdiepen in Parelli. Je begint vanaf de grond met grondwerk, leert je paard ook beter kennen en begrijpen. En vanaf grondwerk kun je opbouwen naar gewoon rijden. Echt, er gaat een wereld voor je open. Je moet wel even alles aan de kant zetten wat je tot nu doet, maar aangezien rijden op dit moment toch niet trekt moet dat geen probleem zijn. En als je de basis van Parelli hebt doorlopen, kun je weer terug naar de dressuur. Als je dat dan nog zou willen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:54

Lowara schreef:
Ik sluit mij ook aan bij dit topic. Sinds de dood van mijn merrie begin januari, heb ik een zwaar negatief gevoel bij mijn andere merrie. Ik wil eigenlijk bijna niet meer rijden en moet mij er echt toe zetten om erop te gaan, waarbij ik er eigenlijk zo snel mogelijk weer af wil. Merrie kan er absoluut niets aan doen, is braaf en gewoon vrolijk, maar zie het rijden totaal niet zitten nu.
Eens kijken wat voor tips hier komen

Wie verplicht je tot rijden? Ik denk altijd maar: als je ergens niet gelukkig van wordt, doe het dan niet :) Zoek andere dingen waarin je wel het plezier vindt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:57

MissChrys schreef:
Air schreef:

Geloof me.....
Krulletje betekent ook bij mij geen ontspanning.
Ik trek hem ook zeker niet krom met slof, maar gebruik het alleen als een stop dat ie niet te hoog opkomt met zijn hoofd.
Bij mij hangt de slof dan ook altijd met een boogje.

Als je er heilig van overtuigd bent zou ik wel eens verder kijken naar het fysieke gedeelte, want met de juiste instructie en een paard wat verder goed in zijn vel zit zou er iedere keer weer sneller ontspanning moeten komen, en niet pas aan het eind van een les.. En ja tuurlijk zit er wel eens een keertje tussen dat het niet gaat, maar dat is wat anders dan (vrijwel) altijd.
Behandeling van een fysio/osteopaat bijvoorbeeld en het zadel weer laten checken. Zijn vaak twee dingen waar problemen gevonden kunnen worden.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:01

Het gekke is trouwens wel, dat ik soms wel zin heb om te rijden.
Als ik mijn verzorgster zie rijden, dan denk ik: ja ik heb ook zin om te rijden.
Maja als het dan eenmaal zo is.....
Misschien is het ook wel een bepaalde druk die ik mezelf inbeeld.
Over het algemeen rij ik niet slecht, zo rij ik soms ook een pony van een ander die dan heerlijk loopt, maar als ik dan op mijn eigen paard stap voel ik me echt weer een beginner die niet eens haar eigen paard ontspannen krijg.... Daar heb ik dan weer de balen over...

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:03

is het niet misschien dat jij zelf onbewust teveel bezig houd met dat dressuurmatige en de ontspanning?

Mijn paardje vind de bak verre van intressant maar ze doet alles heel braaf omdat ik dit van haar vraag en in ruil daarvoor doe ik iets wat ze wel leuk vind. Zij laat ook totaal niet merken dat ze het niet leuk vind ofzo.

Maar soms is goed om eens voor jezelf een time out te nemen van dressuur. Misschien eens een hele andere takt proberen??

mijn vorige bij rijpaard die vind dressuur kei leuk maar ontspande zich ook moeilijk. Toen ben tijdelijk gestopt met echt dressuur en ben ik eens western lessen gaan volgen en dan gewoon alleen de basis zo heeft hij leren ontspannen. Daarna ging met gewoon rijden ook super.

Heb je overigens al eens een masseur of iemand laten komen om te kijken of paardje niet een reden heeft waarom hij zich zo vast houdt?