Ik zal even bij het begin beginnen met een korte uitleg.
Jurga was een paar maanden geleden van de een op de andere dag stijvig. Tijdens de les merkte ik ineens dat ze niet liep zoals anders. Ze is zowiezo geen bewegingswonder, maar nu was het net alsof ze niet vooruit kwam, hoe ik ook aandreef. Mijn instructrice merkte ook op dat ze niet goed liep, alsof ze stijf was, ze was verder niet echt kreupel.

Ik heb er toen een fysiotherapeute bij gehad, aangezien ik al langer vermoedde dat Jurga iets aan haar rug had, maar nee, de rug was heel erg goed, geen centje pijn en mooie bespiering. (Het zadel heeft dus absoluut geen schade aangericht!) Wel waren de spieren in de achterhand, vooral de broekspieren enorm kort en strak en kon ze daar amper aankomen. Daar reageerde ze enorm fel op. De fysio adviseerde ons om toch een bezoek te brengen aan de dierenartsenpraktijk, wat we dus ook gedaan hebben.
De dierenarts constateerde een kreupelheid op rechtsachter, waarna er foto's van dat been werden gemaakt. Ik was erg bang dat daar de meest vreselijke dingen op te zien zouden zijn, maar de foto's waren puntgaaf.

Daarna is de fysio dus nog drie keer geweest. Na de tweede keer leek het allemaal erg goed op te knappen. Jurga was weer rad in stap en later ook in draf en ik mocht gaan uitbouwen tot drie kwartier stap en tien minuten draf rechtuit. Ik helemaal blij natuurlijk, want ze voelde goed. Tot afgelopen week. Ik vond haar steeds maar zo zo.

Zaterdag heb ik Roy er dus opgezet en ik op de fiets ernaast zodat ik zelf eens kon kijken. Stap was op de onverharde weg onregelmatig en op de verharde weg goed

Vandaag kwam de fysio dus weer en dit zou in principe de laatste keer zijn. Ik dus alles verteld terwijl zij een check deed. De spieren voelden erg goed aan, waren veeeeeel losser dan de eerste keer dat ze kwam en alles veerde mooi mee, zowel op de lendenen als op de achterhand en de broek. *zucht van opluchting*
Toen ik er dus op. Eerst even op het bevroren weiland. Daar was ze rad. Toen even de bak in waar een prachtige geul in staat als hoefslag

Na het rijden voelden de spieren nog steeds okay, geen blokkeringen of iets dergelijks.
Dusssss... in principe mag ik de training weer uit gaan bouwen!!!! Ik was echt zo bang dat het fout zat! Natuurlijk kan ze maar zo morgen weer kreupel zijn. Wie weet zit er echt iets anders mis. Dan zal ik toch weer naar de DA moeten. Laten we hopen dat dit een dipje was afgelopen week en dat het nu voorbij is en dat SuperJurga back is. Ik voel me nu echt tegenstrijdig. Ben nog steeds doodsbenauwd dat het vandaag even goed was en zo weer verkeerd, dat het niet meer goedkomt. De dierenarts en de fysio kunnen allebei niet echt een oorzaak vinden, het is echt heel vaag.

Morgen neem ik Jurga mee naar les om haar weer eens te rijden op een goede bodem. Lekker rustigaan wat rondjes werken in de binnenbak. Pleaseeeeeeeee help me hopen dat dit het was en Jurga in januari haar debuut kan maken in de wedstrijdsport met papa!!!!

Echt Jurga, you're the one!