Moeilijke keuze paard kopen, of toch laten gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Moeilijke keuze paard kopen, of toch laten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 22:52

Ik rij nu ongeveer ruim 5 jaar bij super lieve oudere mensen op stal.
Ze hebben Friese paarden voor de hobby fok.

Ik rij hier vast op 1 paard, Zara.
Zara wordt 7 in mei. Sinds haar tweede verzorg ik haar.
Op haar derde heb ik haar zadelmak gemaakt en sindsdien is ze mijn maatje!

Ik heb in het verleden toen ik nog bij mijn ouders woonde ook mijn eigen paarden gehad en zelf onderhouden, maar ik ben nog nooit een paard tegen gekomen wat zo perfect bij me past.
Haar karakter heerlijk nuchter maar toch een tikje dominant. Lomp maar wel lief. Gewoon een super paard wat helemaal bij me past.
Dressuurmatig gaan we super en heerlijk alleen met haar naar buiten is echt een rustmoment voor me.

Ik ben de enige die haar rijd de eigenaren vragen hier niets voor. Ze krijgt wel elk jaar een veulen.
Hier ben ik natuurlijk heel erg dankbaar voor!
Wel betaal ik zelf de hoefsmid, tandarts toebehoren zoals eigen zadel en hoofdstel enz. plus zadelmaker die met regelmaat naar mijn zadel kijkt.

Helaas hebben de eigenaren niet het eeuwige leven en hebben ze de boel te koop gezet. Tot de boel verkocht word blijven de paarden gewoon en daarna hebben we bij verkoop de eerste keuze. Anders gaan ze de handel in. (Waarschijnlijk Hedel)

Ik zit nu dus enorm in tweestrijd.....

Ik kan als ik eerlijk ben haar niet kopen. Ons appartement staat te koop en ik hou er waarschijnlijk een flinke restschuld aan over waarvan mijn vriend het grootste deel ophoest terwijl het niet zijn huis is.
Hier blijven wonen is ook geen optie met het oog op eventueel kinderen in de toekomst. We willen een woonhuis met tuin.
Per maand verdienen we samen niet slecht en zou het kunnen maar die restschuld hangt boven ons hoofd.

Maar ik kan mijn meisje niet naar Hedel laten gaan. Ze heeft patelle fixatie (slechte knie) en geen papieren dus haar toekomst zou er niet goed uit zien.
Daarnaast wil ik haar absoluut niet kwijt.

Stiekem ben ik dus toch maar rond aan het kijken naar manieren om haar toch te kunnen houden. Ik heb gelukkig in de buurt al wat low budget doe het zelf stallen gezien zo rond de 100 euro per maand. Ze staat nu ook heel sober 24/7 buiten op ruwvoer dus luxe zijn we niet gewend.

Dit zou op zich wel op te hoesten zijn en dit is ook het maximale maandbudget aan stalling (Buiten hoefsmid ed.)

Mocht het echt niet gaan kan ik dan altijd zelf nog een goed plekje voor haar gaan zoeken..

Wat moet ik doen? Realistisch zijn en haar laten gaan, of mijn hart volgen en het toch proberen?

wwillemijn

Re: Moeilijke keuze paard kopen, of toch laten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:54

Ik denk je hart volgen, anders krijg je misschien spijt. Ik neem aan dat die mensen ook geen hoofdprijs vragen aan je? Zeker niet als ze eigenlijk niet 100% in orde is.

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:58

Idd zeker als ze naar de markt gaat gaan ze niet de hoofdprijs vragen... Ik zou het overleggen en een wei zoeken....
Ik had mijn pony al op een "sobere" wei voor €50 per maand

Goed zoeken dan is het best mogelijk!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:58

Waarom ga je nu je appartement verkopen??? Met het oog op evt kinderen? Zolang er geen kinderen zijn, zou ik het risico niet willen nemen om een rest schuld over te houden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:59

Tja.. ze is nu 7... dus ze gaat nog zo'n 15 jaar mee... kan je haar ook verzorgen als je kinderen hebt? Is er met kinderen ook nog genoeg geld over? Als het allemaal beetje lastig wordt en geldzorgen zijn geen leuke zorgen (dat zorgt voor heel veel stress en een reden dat mensen uit elkaar gaan).

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 22:59

Daar ben ik ook bang voor dat als ik haar laat gaan ik spijt krijg en mezelf blijf afvragen waar ze gebleven is.

Inderdaad het blijft een papierloze fries met een mankementje ze hoeven er geen hoofdprijs voor dus aanschaf zal het probleem niet zijn.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:00

Waarom dan niet blijven zitten waar je zit? Je wil nu nog geen kinderen, dus kan dat huis met tuin wachten? Dan is over een paar jaar misschien de huizenmarkt ook weer wat beter waardoor de restschuld ook lager uitpakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:00

Goh wat een jammere situatie.
Toch zou ik je hart volgen.. net wat je zegt, mocht het dan echt niet lukken kun je zelf nog een goed tehuis voor haar zoeken.. en op hedel kan ze bij 'elke gek' terecht komen daar heb je geen grip op omdat het toch een zogezegd snelle verkoop is. Dit echter wel alleen als de prijs realistisch is voor deze merrie. Succes met de overwegingen en de uiteindelijke beslissing.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:03

Omdat Santie ik het destijds in mijn eentje gekocht heb en inmiddels al weer vier jaar samenwoon met mijn vriend. Het staat nu ruim 2 zwaar te koop en hier hebben we gewoon geen ruimte. Daarnaast kan ik van mij vriend niet verlangen om klein te blijven wonen omdat ik anders geen paard kan kopen.

Buiten de restschuld om verdienen we samen een prima salaris en zouden we het goed kunnen betalen.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:08

Praat hierover met je vriend misschien kan hij nog wel eens heel verrassend uit de hoek komen.
Volg je hart ,anders kun je er later nog wel eens spijt van krijgen.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:08

Ik heb stiekem even naar de advertentie van je appartement gekeken, maar wauw wat een mooi appartement. Ik zou daar ook nog even blijven wonen en wachten tot de woningmarkt weer wat meer aantrekt. Mochten er kinderen komen, kun je de eerste jaren ook nog in het appartement blijven wonen.

Wat betreft het paardje, volg je hart.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:12

De advertentie van mijn appartement is inmiddels weer wat verouderd. We hebben verbouwd en boven de keuken een extra verdieping gemaakt met tweede slaapkamer.
De trap daar naar toe is echter wel vrij steil dus niet echt geschikt als eventuele kinderkamer.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:14

Ik zou dat paard kopen, zonder twijfel.

En ik weet niet ver bij jou vandaan (Haffertsestraat) een hele goedkope en prima stallingsplek. Wei en stal voor rond de 100 euro incl hooi en stro. Mocht je gegevens willen, stuur me dan maar een pb. (Al weet ik niet of ze nu plek hebben, maar in de nabije toekomst misschien wel)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:14

Ik zou ervoor gaan, hier ga je spijt van krijgen denk ik.
Dan maar eventjes wat krap bij kas zitten maar achter een paar jaar zit je er misschien heel goed bij en dan ben je haar uit het oog verloren. Je kan altijd nog halve stal doen met iemand tot je een betere oplossing hebt.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:15

Super bedankt trouwens voor het meedenken en de reacties!
Ik loop hier echt al een tijdje mee rond en blijf erover piekeren dus het is wel fijn om het er toch eens over te hebben.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:16

Ik zeg niet doen! Soms moet je je verstand volgen en als het op geld aankomt en de wens van kinderen in de toekomst helemaal.

Je verwacht een restschuld te ontvangen na verkoop van je woning, als je die restschuld niet betaald kom je verder in de problemen. Is het dan eerlijk voor het paard om straks te zeggen:"jammer je bent ziek maar de DA wil niet komen omdat ik niet kan betalen"? Dan is het toekomstbeeld van handel en misschien slager nog wel vriendelijker plus misschien een kans op een liefhebbende baas met centen.

Ik denk dat het een beter idee is om in overleg met de eigenaars gewoon alvast op zoek te gaan naar iemand die haar eventueel zou willen kopen ongeacht haar knie.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:19

Ik zou je hart volgen en een paar jaar wachten met je huis. Het is toch zo dat ze het kruispunt daar helemaal op gaan knappen? Ik denk dat het dan een stuk aantrekkelijker wordt voor kopers.

Stalling hoeft niet duur te zijn. In Heeswijk zit een boer die echt maar een schijntje vraagt. Maar aan de andere kant moet je ook rekening houden met onverwachte kosten. Wat als ze ziek wordt?

Gewoon goed tegen elkaar afwegen. Ik denk wel dat je spijt krijgt als je haar laat gaan...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:22

Ik zou haar kopen. Zoals je zelf al aangaf kun je dan eventueel altijd nog naar een goed huisje zoeken indien nodig. ALs ze naar Hedel gaat, met die mankementen...dan weet je nooit waar ze terecht gaat komen

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:25

Om een realistisch antwoord te geven: Laten gaan.
Wat heb je het paard wél te bieden? stel ze word ziek? of andere onverwachtse kosten? een ritje naar slootdorp (is bij ons een kliniek) is niet te betalen, onder de 700 euro kom je daar niet weg..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:27

En hoe doe je dat als er onverwachte kosten komen?

Als jij al ziet dat er een restschuld komt van je woning, en je hebt ook geen geld om nu een paard te kopen, hoe wil je dat doen?

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:29

Volg je hart

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:29

Is het niet een idee om nog even lekker te blijven wonen waar je nu woont, je paardje te kopen en flink gaan sparen samen zodat als je je huis verkoopt geen restschuld meer overhoud en misschien zelfs een stukje kk voor jullie nieuwe huis al bij elkaar spaart. Zijn er zat die pas verhuizen met 7 maanden zwangerschap of pas als het eerste kindje er is en zo te zien kan dat prima in je appartement.

Tegenwoordig kan je niet zo makkelijk meer restschuld van een oud huis in een nieuwe hypotheek steken(en moet je ook eigenlijk niet willen). Als je bijvoorbeeld 20.000 euro restschuld overhoud moet je tegenwoordig minstens 2 procent aflossen, dat is dus 400 euro per maand. Moet je kijken of je dat wilt naast een duurdere hypotheek en hogere vaste lasten(groter huis is meer gas en stroom). En als je kinderen krijgt wil je misschien wel een dagje minder gaan werken en komen alle kosten voor kinderopvang er ook weer bij. In het gunstigste geval misschien wel te doen met 2 salarissen maar blijft dan opeens een stuk minder ruimte over, tot 1 van beiden baan kwijt raakt en eerst nog maar 70% krijgt en later zelfs helemaal niets. Dus zolang je niet perce hoeft te verhuizen kun je nu misschien beter je geld sparen om die restschuld zelf af te kunnen lossen(met je goedkopere hypotheek en andere maandlasten) want als je het moet lenen om later af te lossen kost het je ook een stuk meer.

Rente over 20.000 euro zal trouwens ergens tussen de 120 en 180 euro liggen, ligt eraan hoeveel rente je betaald. Dus van die 400 euro los je maar tussen de 220 en 280 euro per maand af... Natuurlijk wordt het bedrag aan rente steeds minder naarmate je aflost maar dit gaat erg langzaam als je alleen het verplichte maandbedrag kan betalen...

Mijn tip voor iedereen, zet jezelf niet verder onder water als het niet perce hoeft.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:35

corinepgek schreef:
je paardje te kopen en flink gaan sparen

En jij kent mensen die dat gelukt is met paard???

Bokt staat vol met negatieve reacties op mensen die de DA niet kunnen betalen en toch raad iedereen TS aan om een paard te kopen ondanks de vooruitzichten die ze schetst :?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:40

Nou, ze heeft die schuld nog niet, ze heeft nog een keus.

En er zijn hele goedkope goede plekjes daar om een paard te stallen.

Maar goed, iedereen kijkt hier anders tegenaan. Ze zal het toch zelf moeten beslissen.
Laatst bijgewerkt door reiziger op 17-01-14 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:40

De restschuld kunnen we grotendeels waarschijnlijk in eens aflossen zo veel hebben we al gespaard door de jaren heen. Alleen wordt dat grotendeels door mijn vriend betaald dus dan zelf een paard kopen voelt niet echt heel netjes.

Daarnaast moeten we ook geld sparen voor een toekomstig huis.

De ellende is dat je hier wel zwanger kan zijn maar dat je niet ff je huis verkoopt tijdens je zwangerschap. Het staat nu ruim 2 jaar te koop en door het grote aanbod in de omgeving verwacht ik niet dat de markt binnen een paar jaar aantrekt. Ondertussen sparen we uiteraard gewoon hard door zoals we al enkele jaren doen.