arabier springhouding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

astridvdh

arabier springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:14

Hoi ik had een vraagje (oude topic vind ik niet meer terug)..
Sinds 2 jaar ben ik mijn paardje aan het leren springen (15 jaar 100%AV). Op het begin was haar houding echt erg. Nu laat ze af en toe haar beentjes nog hangen. Ik krijg ook springles ondertussen, en t paardje vindt springen helemaal geweldig. (we springen maar 1, max 2 x per maand, en niet hoog. 60 cm meestal. haar record staat op een oxer van 85 cm)

Maar nu zou ik willen vragen wat jullie van haar houding vinden..

Afbeelding

astridvdh

Re: arabier springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 16:41

Niemand die zijn mening wil zeggen? :( Ik zou echt willen leren uit de punten van kritiek die jullie aangeven. .

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:43

Het ziet er wel steeds beter uit :) verder heb ik er ook niet zoveel verstand van sorry!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:45

Ik heb aan een mod gevraagd of ze je topic kan verplaatsen naar het springgedeelte van Bokt, want ik denk dat daar veel meer mensen zitten die iets zinnigs kunnen zeggen hierover. Aangezien het meer om het springen gaat dan om het Arabier zijn, en dit eigenlijk geen specifiek 'Arabische' vraag is :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:56

Wat je kan doen is eens zoeken op Sjapoer of Saporos. Een van die twee is verzorgd door iemand op bokt, die dacht dat het paard niet kon springen. Bleek hij al Z springen geweest te zijn en het puur een ruiterkwestie te zijn van wel of niet goed springen. Met de juiste begeleiding kon de verzorgster er nog heel leuk mee springen. Het werd beter naarmate het hoger werd. Erg leuk verhaal, maar je moet even goed zoeken om het te vinden.

Het zijn allebei goedgekeurde dekhengsten bij het AVS geweest, ik geloof dat een (of allebei) ook voor het NRPS veel gedaan heeft voor het verbeteren van het stamboek.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:17

AV-->SPR-ITP

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 02:51

Rije schreef:
Ik heb aan een mod gevraagd of ze je topic kan verplaatsen naar het springgedeelte van Bokt, want ik denk dat daar veel meer mensen zitten die iets zinnigs kunnen zeggen hierover. Aangezien het meer om het springen gaat dan om het Arabier zijn, en dit eigenlijk geen specifiek 'Arabische' vraag is :)

Bedankt :) dan krijg ik daar hopelijk iets meer tips ;) Ik wil alleen maar leren maar dan zou het wel fijn zijn om verbeterpunten te krijgen. (Goede commentaren ze ook zeker meer dan welkom :p )

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:25

Een kwestie van oefenen oefenen oefenen! Daar kan je instructeur je het beste bij helpen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:21

Ze springt netjes hoor. Op deze hoogtes springen de meeste paarden niet top, ook goede springpaarden niet. Ze komen er makkelijk overheen, dus benen optillen is niet nodig. Ze basculeren ook minder.

Er is dus niet zoveel te zeggen over haar springkwaliteiten (maar daar gaat het je volgens mij ook niet om).

Ze springt op de foto's hartstikke netjes, drukt haar rug niet weg. Gaat goed dus!

Waarschijnlijk zal ze haar benen wat meer optillen als de sprong hoger is. Zoals bij de oxer van 85 centimeter. Maar dat is bij deze hoogtes ook niet nodig dus doet ze de moeite ook niet natuurlijk :D

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:58

Merci :D Bij de oxer van 85 trok ze haar benen maar een heel klein beetje meer in. Ze springt gewoon hoger zodat ze dat niet hoeft te doen ;)

en ik vraag dit hier omdat Op de foto's van vorig topic Veel opmerkingen kwamen dat ze echt slecht sprong, haar rug stak hield en niet gebruikte. Maar ik heb verder geoefend en les gekregen, dus ik wilde eens weten wat jullie er nu van vonden omdat ze volgens mij goed vooruit is aan het gaan

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:31

Ik heb even gekeken in het andere topic, en het leek me vooral een ruitertechnische kwestie. Paard werd nogal 'tegengehouden' door de ruiter en dan kan ze alleen maar omhoog en 'rare' dingen doen. De ruiter zat er wat merkwaardig op, op de foto. Maar het waren ook niet heel duidelijke foto's, dan wordt het ook moeilijk er wat zinnigs van te zeggen.

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 16:04

In het topic staat ook dat ik niet de ruiter ben op de foto's. Ik zat toen met een enkel blessure. Maar nu vind ik haar toch al beter springen dan toen. Het kan goed zijn dat het aan de ruiter lag, Maar die foto's zijn van een hele tijd geleden ;) het gaat me dus nu om deze foto's waar ik de ruiter Dus wel ben :p

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:14

Ha ha :D . Nou je zit beter dan de andere in ieder geval. Dat durf ik wel te zeggen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:15

100% av is die in ieder geval niet.

Ziet overigena wel leuk uit, tips zijn al gegeven.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:18

Weet je ook de afstamming toevallig? Misschien is het wel redelijk dichtbij de mijne, qua familie. Mijn arabier komt uit een renpaard richting en heeft ook niet zo'n heel typisch uiterlijk. Hij is wel heel mooi, en als hij eenmaal gaat bewegen ziet het er zo mooi uit.

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 17:09

XSlvna wel volle Arabier ;) 100%Egyptisch zelfs ;) naam = flaxmans thelma (niyashin x waseem fa sabbah) en het is een zij =D

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:17

Het ziet er al best netjes uit, ze laat haar benen nog wat hangen maar dat kan ook op deze hoogte. Als je het bovenste deel van haar benen niet op zou trekken zou het minder goed zijn. Dit heeft namelijk vaak niks met hoogte te maken maar echt met techniek. Laat haar eens vrij springen, zo kan ze nog hoger en belemmer je haar sowieso niet ;)

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:27

zie inderdaad wat je bedoeld met beentjes laten hangen.
Verder ziet het er erg netjes uit!
(vind ik)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:27

Wat een mooie ouders zijn dat. Allebei zwart, maar de jouwe is een vosje. Het is helaas geen familie dichtbij de mijne, dat zit dan waarschijnlijk heel ver weg.

Gharib zit er ook bij, daar is een heel mooie springfoto van, dat hij enorm hoog springt, 1.50 m. Hij staat met een foto in het topic 'arabieren niet springen?'.

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 00:43

zoutenootjes schreef:
Wat een mooie ouders zijn dat. Allebei zwart, maar de jouwe is een vosje. Het is helaas geen familie dichtbij de mijne, dat zit dan waarschijnlijk heel ver weg.

Gharib zit er ook bij, daar is een heel mooie springfoto van, dat hij enorm hoog springt, 1.50 m. Hij staat met een foto in het topic 'arabieren niet springen?'.

Het enige dat ze van haar zwarte ouders heeft over genomen is en zwarte plek van 5 cm op haar bil jammer genoeg :p en dat had Ik nog niet eens Door.. Ik had die foto wel al zien passeren :o

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:53

Ze laat idd een beetje haar voorbenen hangen.
Maar het is idd ook in dit topic een beetje een ruiter kwestie.
Ik vind persoonlijk dat je erg naar voor gaat voor een toch vrij laag sprongetje.

Een tip kan zijn , veel lijntjes springen. En het vooral interessant houden.
Niet naar voor vliegen en je teugels uit handen gooien. Maar ook niet trekken.
Gewoon steun geven.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:18

Laat ze zich bij die 85 cm ook zo hangen?

Mijn pony heeft bij alles onder de 80 cm echt een ballen-techniek, wat een sukkel is het dan, verschrikkelijk. Terwijl ze boven de 80 cm wel gewoon een goede houding aanneemt voor en boven de sprong.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:33

Off topic, maar meid, zet alsjeblieft een cap op en doe fatsoenlijke schoenen aan als je gaat springen. Krijg de rillingen van die eerste twee foto's. :brr:

Verder springt je paardje netjes, zolang je niet hoger of vaker springt is dit toch goed? Je zou met oefeningen (in-uitjes, drafbalken) haar wat soepeler kunnen maken, maar als je niet meer van haar vraagt dan 1 of 2 keer per maand springen zou ik hier tevreden mee zijn. ;)

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:41

Bij de 85 ietsjes minder. Ze springt dan gewoon hoger om haar benen niet te moeten opheffen.

en als ik les heb een ik dus weet dat ik ga springen zet ik altijd een Cap op en heb ik rijbotjes met chaps aan ;). Ik dacht dat dat gewoon een rustig bosritje ging worden..

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:39

Over een cap nog het volgende. Het is hier zo dat ik in het bos, op bosrit de takken goed kan weg koppen met de cap. Dus die heb ik eigenlijk altijd op. Omdat paard ook wel eens, helemaal per ongeluk, kan uitglijden in de modder of zo iets, en dan kan je zomaar per ongeluk tegen een boom aan klappen. Met je hoofd of zo. Het is ook nog eens de regel op stal, en dan wil je toch het goede voorbeeld geven. Althans, zo denk ik. Dat is mijn gedachte er achter, die wilde ik hier even delen. Ook kan je tegen een bak rand vallen, of tegen een paaltje van de omheining en dat is ook hard. Dat is mijn ervaring.

Over het springen: het helpt ook als je regelmatig balkjes loopt met haar. Dan worden ze wat beter in het optillen van de benen. Ze moeten voorzichtiger worden en goed blijven opletten. Het is ook goede gymnastiek voor het paard, en het is makkelijk te doen even tussendoor.